Nivelreuma ja raskaus

Miiti

Hei!

Olen tässä nyt parisen tuntia lueskellut reumaan liittyviä keskusteluja siinä toivossa, että jollakin olisi samoja murheita kuin minulla. Reumamurheitahan meillä kaikilla on jotka täällä kirjoittelevat.
Minulla todettiin viisi vuotta sitten nivelreuma ja selkärankareumatekijäkin löytyi. Söin kolme vuotta mieletöntä "hevoskuuria" lääkkeitä ja siitä seurasi masennus. Viittä eri lääkettä: Trexan vastalääke, Zalazopyrin, Oxikloridi ja kortisoni. Myös Burana 600 tuli raksittua melko paljon. Masennuin suuresta lääkeannoksesta ja siitä, että minä näin nuorena (silloin 28) saan nivelreuman. Tuolloin päätin koittaa kaikkia mahdollisia muita hoitoja ja vaihtoehtoja, jotta voisin lopettaa nuo hevoskuurit.
Kahteen vuoteen en sitten syönytkään lääkkeitä. Minut laitettiin ulos myös reumapoliklinikalta, koska en enää syönyt lääkkeitä. Jätin ruokavaliostani pois vehnän ja valkoisen sokerin ja kaikki oireet hävisivät! Minulla oli turvotusta ja kipuja etu- ja keskisormien rystysnivelissä sekä varpaiden nivelissä. Kaksi vuotta meni hyvin, mutta nyt! Romahdus!
Tänä kesänä alkoivat alaselän kivut ja rystysetkin palasivat ennalleen. Yritän kovasti olla syömättä edellä mainittuja aineita, mutta nyt usko alkaa loppua.
Tähän samaan syssyyn olemme kovasti puhuneet lapsen hankkimisesta. Kun luen lääkärikirjoja tai artikkeleita netistä tai muistelen mitä lääkärit sanoivat raskaudesta, minua on alkanut pelottaa.
Toivoisinkin nyt saavani teiltä muutamia kokemuksia siitä miten kukakin on toipunut raskauden jälkeen. Jossain sanotaan, että nivelreuma voi parantua raskauden ajaksi ja myös sen jälkeen ja joissakin jutuissa sanotaan että raskauden jälkeen sairaus voi pahentua moninkertaisesti. Olen alkanut olla hieman epätoivoinen lapsen teon suhteen. Täytyykö minun vielä luopua oman lapsen unelmastakin sairauteni takia. Mitä jos en sitten kykene häntä hoitamaan suurien kipujeni vuoksi.
Kertokaa kokemuksianne. Otan mielelläni vastaan huonoja ja hyviä viestejä. Tarvitsisin jonkinlaista vertaistukea kannustamiseen tai järjen puhumiseen.

Toivoisi auringon paistavan vielä risukasaankin.

12

6486

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

Hanki ihmeessä lapsia heti, kun tilaisuus on! Jos joudut aloittamaan reumalääkityksen uudelleen niin lapsentekohaaveet saat unohtaa vuosiksi eteenpäin. Ja silti reumasi voi pahentua entisestään. Itse olen kohta 37v,lapseton. Nykyisen reumalääkitykseni aikana en voi lapsia hankkia ja en tiedä tuleeko tilaisuutta enää koskaan. Siihen en osaa sanoa kuinka lapsen kans pärjäisit, mutta mitä vanhemmaksi tulet, sitä enemmän lapsia haluat.

• äiti-72

Tervehdys! Ymmärrän hyvin huolestumisesi, mutta enpä tiedä osaako kukaan lääkärikään kertoa takuuvarmoja vastauksia kysymyksiisi..Itselläni on 2 lasta ja raskauksien ajan voin ihan hyvin. Vasta kun jälkimmäinen lapseni oli 1 vuotias, alkoi reuma taas oirehtimaan. Silloin hoidin lasten vaipanvaihdot lattialla istuen, kun en voinut mitään kantaakaan. Ja kyllä väkisinkin oppii pyytämään apua, kun on pakko.
      Omat lapseni ovat jo murkkuiässä ja toisella alkoi 1,5v sitten lastenreuma. Ei tuo mahdollisuus tullut lapsia suunnitellessa mieleenkään, kun minulta puuttui virallinen diagnoosikin. Varmaan kannattaisi kysyä neuvoja joltain oikein reumagurulta, yksi neuvonkyselykerta yksityisellä lääkärillä ei mahdottomia maksaisi. Voimia tulevaisuudelle!

• Eroon vaivoista

Minulla itselläni on ollut pahoja reumaoireita alaselässä jo viiden vuoden ajan enkä ole löytänyt pysyvää apua ruokavalion muutoksesta tai lääkkeistä. Viimeisimpänä kokeilin magneettiterapiaa, joka auttoi! Herään aamulla todella joustavasti sängystä ja ihan pelkän magneettipatjan avulla. Magneettituotteiden ohjeissa sanotaankin, että niitä ei pitäisi pitää raskauden aikana. Mutta heti sen jälkeen (ja ennen sitä) voit löytää niistä avun, kuten minäkin. Ostin aikanaan patjan Ruotsista, mutta Suomeenkin ovat näköjään Magnethealthin tuotteet saapuneet:

www.magnethealth.fi

• Reumainen

Raskausasiaan en osaa ottaa kantaa, mutta samaa lääkkeiden hevoskuuria minäkin syön ja todella on olo masentunut. Minulta puuttuu kylläkin kortisoni ja burana koska kipuja ei onneksi ole.
      Muuten on mieli kyllä niin maassa, ollut koko ajan minkä olen tuota lääkemäärää syönyt.Luulin että
      mummotauti alkaa hormoneja heilutella mutta kun näköjään nuoremmillakin on samoja masennusoireita niin kyllä se varmaankin lääkkeistä johtuu.
      Toivottavasti saan jättää edes jonkin noista lääkkeistä pois kun olen ollut oireetin kohta 9kk.Vai kuinkahan kauan on oltava oireeton että lääkemäärää saa vähentää?

• mielipide..

Kyllä minäkin sanoisin, että älä elä elämää reuman ehdoilla, vaan reumaa elämän ehdoilla.

Ymmärrän hyvin tilanteesi. Olen 28, sinkku, ja hevoskuurit vasta alkamassa/vakiintumassa. Vaikka olen sinkku, lastenteon lykkääntyminen ahdistaa.

Jos olet jo ainakin 30 vuotta ja lapsettomuus ahdistaa, toimi nyt. Nyt jos odottelet lähetettä reumapolille puoli vuotta, jossa ensin katsellaan puolivuotta ja sitten on hissukseen seuraava käynti noin yhdeksän kk päästä (kun ei ole vapaita aikaisempia aikoja), jo peruslääkityksen rakentamiseen menee kaksi vuotta. Sitten sitä pitää "joku aika" katsella, tai olla kokonaan oireeton ennen kuin sen voi yksi lääke kerrallaan alkaa purkaa. Vuosia tuhlaantuu aivan hirveästi. Ikävä sitä on sitten 38-vuotiaana itkeä, kun jäi lapset tekemättä lääkärien ylivarovaisten neuvojen ja potilasjonojen takia tekemättä.

Käy vaikka terkkarissa kysymässä jotain sulfasalatsiinilääkityksestä raskauden jälkeen tms.., jos nyt sattuisit tulemaan raskaaksi. Sinne pääsee nopeasti. Suosittelen kyllä funktionaalista lääketiedettä. En ole itse kokeillut mutta aion. Siinä juuri ruokavaliolla hoidetaan itsensä kuntoon. - Ja kappas kappas esim. Atkins kirjassaan uusin painonpudotusohjelma, kertoo reuman ja hiilarien happamuuden liittyvän yhteen.

• Tauri

Oma mielipiteeni tilanteestasi on, että ala yrittämään lasta nyt kun vielä ei ole lääkitykset päällä. Itselläni olo helpottui raskausajaksi sitten puoli vuotta synnytyksen jälkeen oireet ja kivut palasivat. Olen tyytyväinen, että tein lapsen silloin, koska nyt ei ole enää mahdollisuutta erilaisten biologisten lääkkeiden takia ja ikääkin alkaa olla kohta liikaa. Muutamia lääketaukoja pidetty uuden raskeuden toivossa, mutta kun ensin pitää olla puolikin vuotta ilman lääkkeitä ennenkuin voi alkaa yrittämään on kivut ja veriarvot sen mukaiset ja lääkärit hyvin pian keskeyttäneet projektin. Joten yrittäkää lasta nyt, koska myöhemmin todella voi olla liian myöhäistä. Olisi tietysti kiva ajatella että tauti paranee, mutta kun siitä ei koskaan ole mitään takuita. Onnea yritykselle ja toivotaan tulosta.

• selkärankareumaatikko

Hei!

Kirjoittelin, vaikka itsellä on eri sairauskin, eikä raskauksiakaan ole vielä takana, mutta samojen asioiden kanssa olen itsekin painiskellut. Sairastuin selkärankareumaan 4 vuotta sitten 20-vuotiaana ja nyt vuoden verran ollut käytössä Trexan fooli, joka siis estää lasten tekemisen. Nyt mukana on myös krooninen iriitti, joka vaatii jatkuvaa lääkehoitoa, kortisonia jne. Vielä tällä hetkellä ei ole suunnitelmissa perheenlisäystä, mutta kuitenkin jossain vaiheessa olisi haaveena perustaa oma perhe. Sen takia lääkärin kanssa olen keskustellut asiasta. Nyt kuitenkin tällä hetkellä näyttää siltä, ettei lääkitystä päästä ainakaan pariin vuoteen purkamaan, koska voimakkaat tulehdukset jylläävät koko ajan. Kuitenkin elättelen toivetta, että jossain vaiheessa voisin lopettaa Trexanin, ainakin raskauden ajaksi olisi pakko lopettaa.

Hyvä, että olet nyt pärjännyt ilmankin lääkitystä, nythän olisikin otollinen aika yrittää tulla raskaaksi. Salatzopyrinhän on myös lääke, jota voi raskauden aikanakin käyttää, jos oireet ovat todella pahat. Siitä voisit saada apua, jos se on ennenkin sopinut. Minä en sulfa-allergiani takia voi sitäkään valitettavasti käyttää. Ja kuulemani mukaan raskauden aikana monen naisen reumaoireet ovat rauhoittuneet, ja he ovat olleet täysin oireettomia. Raskauden jälkeen sairaus saattaa aktivoitua, mutta silloin voisi jo käyttää vahvempia lääkkeitäkin, siis jos on tarve, en nyt halua niitä mitenkään tuputtaa. Itse olen löytänyt parhaimman avun lääkkeistä, joten sen vuoksi en osaa muuta suositella. Olen kokeillut ruokavalioista, muttei ne ole minulla tehonneet. Hieno juttu kuitenkin, että olet niiden avulla saanut voitiasi paremmaksi.

Mielestäni nyt kannattaisi vaan kokeilla sitä lasten tekemistä. Vointihan saattaa olla oikein mahtava raskauden ajan. Ja sen jälkeisestä voinnista ei kukaan osaa sanoa tarkkaan, voihan se jatkuakin. Ja lapsenhoitoonkin sitten saa apua, jos tulee tosi kipeäksi. Ei todellakaan kannata luopua unelmistaan, niistä täytyy pitää kiinni! Ja nyt olisi aika toimia, ettei sitä sitten tule harmiteltua kymmenen vuoden päästä kun alkaa olemaan liian myöhäistä. Toivon sydämeni pohjasta kaikkea hyvää sinulle!

• äiti-72

Ihan asian vierestä, mutta kun luin että syöt sitä Trexania, onko sinulle tullut jotain pahoinvointia tms. sivuoiretta. Oma reumani on kesän aikana herännyt ruususen unestaa, eikä kortisonitabletit ja salazopyrin auta. Kiitos jos ehdit vastata!

• minna123
        äiti-72 kirjoitti:

Ihan asian vierestä, mutta kun luin että syöt sitä Trexania, onko sinulle tullut jotain pahoinvointia tms. sivuoiretta. Oma reumani on kesän aikana herännyt ruususen unestaa, eikä kortisonitabletit ja salazopyrin auta. Kiitos jos ehdit vastata!

Minulla on kaksi lasta ja molemmat ovat saaneet alkunsa reumalääkityksestä huolimatta.Ennen raskautta lääkityksenä oli salazopyrin, oxiklorin, kulta ja kortisoni. Kun huomasin olevani raskaana niin jätin lääkkeet pois. Raskausaikana olin täysin oireeton ja reuman oireet palasivat 3 kk synnytyksen jälkeen. toiselta lapselta taisin imettää vain kuukauden ja sitten aloitin ennakoivasti reumalääkityksen. Nyt minulla on raskaushaaveita ja olenkin lopettanut trexanin ja sen tilalle laitettiin Imurel. Lisäksi minulla on salazopyrin, sandimmun neoral. Älä jätä lapsia tekemättä reuman vuoksi, sellaisia lääkkeitä on joita voi käyttää raskaudenkin aikana.

• selkärankareumaatikko
        äiti-72 kirjoitti:

Hei!

Mulla ei tullut Trexanista minkäänlaista pahoinvointia. Ihan ensimmäisellä kerralla osastolla tuli huimausta, mutta sen jälkeen ei ollut mitään vaikka annosta on asteittain nostettu. Tällä hetkellä menee 15mg/vk, ja suunnitelmissa on sitä vielä nostaa 20mg:hen tuon iriitin takia. Eikä oikein mitään muutakaan selkeää sivuoiretta ole tullut. Nyt on ollut vaivana sitkeä hiivatulehdus, ja lääkäri arveli sen johtuvan sitten Trexan lääkityksestä, kun Trexan heikentää kehon luonnollista vastustuskykyä, mutta sekin oli hiukan arvailua. Voihan hiivaa tulla koska vaan. Hoitovasteen saaminen kesti, mutta nyt tuntuu, että Trexan on auttanut, tulehdusarvot ovat laskeneet ja kivutkin vähentyneet. Pahoinvointi taitaa olla yleisin sivuoire ja valitettavan moni siitä ilmeisesti kärsii, mutta kun se on niin kovin yksilöllistä. Minäkään en huomaa mitään, olenko ottanut lääkettä tai en, olo on ihan tasainen koko ajan. Se on tehokas ja hyvä lääke reumaan, joten suosittelen kokeilemista. Tsemppiä!

• käyttäjä
        äiti-72 kirjoitti:

Jotkut eivät huomaa mitään eroa voinnissa Trexanin oton jälkeen. Itse kuulun niihin, joilla pahoinvointi tulee parissa tunnissa erittäin voimakkaaksi. Foolihappoa (yksi B-vitamiineista) en saa ottaa vasta kuin 5 tunnin kuluttua. Kunhan reumapolin väki palaa kesälomalta, pyydän reseptin pahoinvointilääkkeeseen. Katsoin sinulle vanhempia viestejä laajalla haulla aiheesta Trexan ja pahoinvointi. Lue jos tykkäät. Minä en mielelläni perehdy kovin tarkasti lääkkeen sivuvaikutuksiin, ennen kuin olen itse kokeillut.

http://keskustelu.suomi24.fi/servlets/search?start=0&advanced=1&all_words=Trexan pahoinvointi&some_words=&exclude_words=&exact_words=&conference=reuma&poster=&sort=relevance&search_interval=fixed_interval&fixed_interval_time=0&sd=01&sm=01&sy=2001&ed=28&em=7&ey=2006&hpp=25

• corinns

hei,

olin 3 vuotta ilman reumalääkkeitä. viime syksynä oireet palasivat. Otin 5 kk trexania, oxiklorinia ja prednisonia. 4 kk sitten lopetin trexanin ottoa ja pari kuukautta sitten oxiklorinin. En ole kokonaan oireeton, mutta toivon että kohta tulisin raskaaksi. Tosin toi trxani pelottaa vaikka olenkin jo ollut 4 kk ilman... Onko kokemuksia? Onko terveitä lapsia syntynyt 4 kk jälkeen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      42
      3047
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      45
      2867
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      50
      2495
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      47
      2297
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      30
      2081
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1840
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1749
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      38
      1600
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      46
      1525
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26