pimeällä ajosta

saamaton kuski

Ajattelin kysellä täällä autokoulun pimeän ajosta. Sain kortin vajaa vuosi saanut sitä vielä suoritetuksi. Ja ajettuakin on tullut aivan liian vähän.
Eli mitä tuo maksaa, kauan kestää ja mitä siellä tehdään? Ovatko ajamassa sekaisin jo kortin saanet ja autokoululaiset?
Jos olette vuokranneet auton koululta oleteko ajaneet sen itse ajopaikalle vai onko opettaja ollut mukana?

7

1757

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • agasgsagghb

Pimeä ajo maksoi minulla 50€, mutta tämä hinta on tietty autokoulu kohtanen, mutta eiköhän se tota luokkaa melkein kaikkialla ole. Ajo kestää jonkun 3 tuntia, mutta siitä ajasta ajat itse vain n.puol tuntia. Meillä oli ainakin kaikki sekaisin, mutta eri autoihin laitettiin sen mukaan kellä on kortti ja kellä ei.Autokoulun autolla ajetaan tää koko juttu.Mun tietääkseni ei saa ees ajaa omalla autolla. Me mentiin ajossa yhteen pimeeseen parkkikseen rannalla ja ope näytti miten erilaiset valot näkyy ja mitä pitää tehä kun ohittaa yms.Sen jälkeen kaikki ajaa vuorotellen jonkun 15 km. Ei mitään erikoista, jos olet jo ajanut pimeällä.Minulle ainakin turha kun kortti oli jo ollut puol vuotta taskussa ja pimeällä oli ajatte jo yksinkin.Turhaa rahastusta.

• sdhj

Itse sain kortin vähän aikaa sitten ja pimeän ajon suoritan sitten varmaan tuossa marras-joulukuussa. Autokoulussa missä minä olin, se maksaa erikseen joku 40 e, mutta ainakin minulla se kuuluu 1.-vaiheen maksuihin.

Käsittääkseni sisältää vain 2 ajokertaa ja mukana on siis muitakin oppilaita. Vissiin samalla tyylillä kuin useimmissa liukkaankelinharjoituksissa, mut tietenkin tehdään pimeällä erilaisia harjoituksia ym. autokoulun autolla opettajan kanssa.

• Mie vaan

kävin ajelemassa pimeänajon viime lokakuussa omalla autolla ja silloin paikalla oli vain meitä jo ajokortin omaavia.. session kesto n. 1,5 tuntia. Siis nähtävästi vähän tilanteesta riippuen itse ajot voi suorittaa joko omalla taikka autokoulun autolla.

• ...

Suoritin pimeän ajon autokoulun ekan vaiheen aikana ja siellä oli ihan kivaa ja helppoa, vaikka muuten olin autokoulussa tumpelo =)

2-3 tuntia pitää varata aikaa, autokoulun autolla kai aina ajetaan. Ajamista oli vain pikku "testi"pätkä ja sitten maantieajoa alle puoli tuntia. Siinä lähinnä pääsi testaamaan pitkien ja lyhyitten valojen vaihtoa. Lisäksi katseltiin mm. miten näkyy heijastimien kanssa ja ilman ja ope näytti ohittamisen.

Meillä oli eri autoissa korttia suorittavat ja kortilliset, mutta muuten samassa paikassa ja samaan aikaan. Nolotti etukäteen, että mitenkähän nuo kortilliset mahtaakaan olla taitavia meihin kortittomiin verrattuna =)

• Näin sen homman pitäisi mennä: (hinnat vaihtelee, niihin en ota kantaa).

Koska olet ns. välivaiheen oppilas, niin ekaks tunti teoriaa ja sit vähintään kaksi ajokertaa yht. 50 minuuttia. Aika jakautuu niin, että ensin on opettajien antamat näytöt ja sit oppilaat harjoittelevat vähintään sen 25 min.

Koulujen opetuksissa on paljon eroja vaikka opetussuunnitelma on sama. Sitä voi soveltaa aika paljon.
      Ja välivaiheen oppilaan kannattais ajaa se omalla autolla. Kyllä koulukin vuokraa auton, mutta parempi omalla.

Tumpelo oppii eniten.
      Ja jos joku väittää sitä rahastukseksi, niin hän on taas niitä kuskeja, jotka pitävät itseään keskitasoa parempana kuskina.

Olen opettanut ko. kurssia monessa autokoulussa ja kannatta kysellä kavereilta, mitä vastinetta rahalle saa. Eroja on pallljjjoooonnnn.

Pari esimerkkiä Kuopiosta: Ainakin yksi autokoulu vetää ensin teoriat ja sit opetus tapahtuu liukasradan yhteyteen tehdyllä pimeän ajon radalla. Siellä erikoisuutena on "moottorihirvi". Eli hirvi tulee yllättäen tielle ja katsotaan miten kuski toimii.
      Mutta se hirvestä.
      Ekana on ne näytöt ja sit lain sanelemat harjoitukset ja sit jokainen oppilas pysäköi autonsa pimeälle tielle "oikein". Opet tulee ja kattoo joka oppilaan suorituksen. Siinä ikävä kyllä havaitaan joka kurssilla mm. seuraavia puutteita:
      Kokelas ei osaa laittaa valoja oikein, joku lamppu on pimeä, varoituskolmiota ei osata kasata tai sitä ei takakontin mahtavan roinamäärän seasta löydy,kuljeskellaan auton vasemmalla puolella ilman heijastinta, ei tiedetä missä on hätävilkun katkaisin....Luettelo olis pitkä.

Lopuksi palautekeskustelu. Aikaa vierähtää noin kolme tuntia.

Jos oppilas/kokelas alkaa jo silloin tajuamaan pimeyden merkityksen, niin raha maksaa itsensä.

Ja se toinen esimerkki Kuopiosta: Ainakin yksi autokoulu antaa kenties sen pakollisen teoriatunnin, sit radalle näyttöihin ja sit vaan maantielle ajamaan se 25minsaa ja todistus kouraan.
      Eli silloin se on rahastusta.

Eroja siis on tosi paljon ja ne vaihtelee vielä paikkakunnittain. Joillain paikkakunnilla ei ole kunnollista paikkaa olemassakaan, joten vaikee on saada oppilaalle riittävästi tietoo.

Et sillai. Älä pelkää varsinkaan muita oppilaita äläkä myöskään kurssille menoa. OLET MENOSSA OPPIMAAN yhtä kuljettajan tärkeimmistä asioista onnettomuuksien minimoimiseksi. Ja mitään salatiedettä se ei ole, eli mieti paljon kysymyksiä vaikka omasta autostasi yms.

Hyvästä koulusta saa tosi paljon sellaista tietoo, jota voit kertoo vaikka isukille. Takaan, että isukilla "kokeneena" autoilijana suu loksahtaa auki.

Se mitä siellä on joka koululla pakollisena, löydät osoitteesta: ake.fi.

Mutta monet koulut ovat lisänneet siihen omia kikkojaan ja joka vuosi miettivät lisää, että oppilas saisi päähänsä pimeän ajon vaikeuden...

• stima

pimeän ajo todellakin sisältää 1 teoriatunnin ja 2 ajokertaa, mutta se teoriatunti pidetään 1-vaiheen yhteydessä vaikka ajo olisikin välivaiheessa. On toki järkevää pitää pieni alustus ennen harjoituksiin menoa mutta se ei ole pakollinen

• stima kirjoitti:

pimeän ajo todellakin sisältää 1 teoriatunnin ja 2 ajokertaa, mutta se teoriatunti pidetään 1-vaiheen yhteydessä vaikka ajo olisikin välivaiheessa. On toki järkevää pitää pieni alustus ennen harjoituksiin menoa mutta se ei ole pakollinen

...Mutta kyllä osaava autokoulu pitää sen teorian vielä välivaiheessakin ennen harjoituksiin menoa.

Muuten harjoituksissa on oppilailla pallo/ polla sekas, että miks täällä vaan kävellään ja palellaan yms.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      106
      5587
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3703
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3245
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      454
      2589
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      261
      1620
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1366
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1319
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1293
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1258
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      151
      1196
    Aihe