Kusetettu ?

Mitä nyt

Tuli ero noin kolme ja puolivuotta sitten, kun vaimo löysi nuoremman ja varakkaamman ukon itselleen. Koko ajan olen kiltisti maksanut elatusmaksut ajallaan. Nyt nuorempi tyttäreni 16 v. kertoi, että heillä oli ollut koulussa veriryhmien tarkastelua, ja kertoi veriryhmäkseen AB . Itse olen A , ja exäni on O . Joten eikö lapsen veriryhmän pitäisi olla A tai O . Onko minua huijattu jo yli 16 vuoden ajan? Minkälaisiin toimenpiteisiin pitäisi ryhtyä? Kertokaa viisaammat.

20

9232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...luulisin

No ikävä kyllä kertoa että pahoin pelkään että olet tullut kusituksen uhriksi... Lapsellasi pitäis olla sun tai äitinsä veriryhmä ainaskin mitä minä olen ymmärtänyt

• en ole varma

En ole nyt ihan varma että menikö se niin että tuo AB on kaikkein yleisin veriryhmä. Ja senkin olen kuullut tai ainakin muistan kuulleeni että veriryhmä ei ole aina sama kuin vanhemmilla, eihän luuytimetkään aina tästää vaikka olisi sisarrus.. Eli pelkän veriryhmän perusteella ei kannata ruveta syyttämään. Jos epäilyttää, niin vaadi isyystesti! Ja aika ihme palstalla tätä asiaa pohdit, eikäs vaikka tuolla suhteet puolella voisi olla parempi tai jossain muualla.. ei kuitenkaan täällä, vaikka mikä minä olen määräämään että missä sitä saa mitä kysyä, mutta hassulta tuntuue että aikuinen ihminen kysyy tälläistä täällä

• viestiin

AB on harvinaisin.

A Rh pos 39 % A Rh neg 5 %

O Rh pos 27 % O Rh neg 4 %

B Rh pos 15 % B Rh neg 2 %

AB Rh pos 7 % AB Rh neg 1 %

• ....

Kukaan ei oikein tiedä vastausta niin sun kannattaa mennä jonnekkin "tohtori" sivuille kysymään lääkäriltä ja siellä voi löytyä samoja ongelmia tai sitten ottaa se isyys-testi.. mut vähän noloa sitten jos oletkin se isä xD

• virhe??

Jotta lapsellasi voisi olla veriryhmänä AB, hänen toisen vanhempansa tulee olla A ja toisen B. Veriryhmä muodostuu kahdesta komponentista, joista toinen saadaan äidiltä ja toinen isältä.
      Esimerkiksi A veriryhmä voi muodostua kahdella tavalla AI (esim. A äidiltä ja I isältä) tai AA. 0 veriryhmä on aina muotoa II. B veriryhmä voi muodotua jos yhdistelmä on BI ja BB.

Lapsella jonka veriryhmä on AB, täytyy vanhempien olla muotoa toisen AA tai AI ja toisen BI tai BB. Eli mikäli vaimosi veriryhmä on O niin hän ei voi olla lapsen jonka veriryhmä on AB, biologinen äiti. Siksi epäilen, että josko muistaisit väärin ja exäsi olisikin B-veriryhmää. Jos yhdistelmä on A (AI tai AA) ja O (II) niin lapsen mahdollisen veriryhmät ovat A ja O . Eli sinun tyttäresi hän noilla veriryhmätiedoilla voi olla, mutta ei vaimosi.

• nyt..

ihan tosissas? ootko joku lääkäri vai mistä ton muka tiedät??

• Gaudinas
        nyt.. kirjoitti:

ihan tosissas? ootko joku lääkäri vai mistä ton muka tiedät??

Tuo tieto opetetaan jo lukiossa pakollisilla kursseilla.
        Mutta juu, tosissaan. Vaimosi veriryhmän on pakko olla joko AB tai B (lokuksessa joko BB tai Bo), jos lapsenne veriryhmä on kerran on AB ja sinä olet A. Lapsi on voinut saada tämän B;n vain sinun ex-vaimoltasi, kun kerran itse olet A. Eli hän on joko AB tai B, mutta ei missään tapauksessa O tai A (toistoa). On todennäköistä, että sinä olet isä.
        Tai sitten teillä on pentu vaihtunut sairaalassa.
        Tai sitten tämän viestin on pakko olla provo.

• Gaudidas
        Gaudinas kirjoitti:

Tuo tieto opetetaan jo lukiossa pakollisilla kursseilla.
        Mutta juu, tosissaan. Vaimosi veriryhmän on pakko olla joko AB tai B (lokuksessa joko BB tai Bo), jos lapsenne veriryhmä on kerran on AB ja sinä olet A. Lapsi on voinut saada tämän B;n vain sinun ex-vaimoltasi, kun kerran itse olet A. Eli hän on joko AB tai B, mutta ei missään tapauksessa O tai A (toistoa). On todennäköistä, että sinä olet isä.
        Tai sitten teillä on pentu vaihtunut sairaalassa.
        Tai sitten tämän viestin on pakko olla provo.

Unohdin että resessiivistä O:ta merkitään i:llä. Siis ei Bo ja näin, mutta kumminkin lokuksessa toisena vastingeeniniä toimii joko toinen b tai resessiivinen o. Anteeksi. Olin haka näissä kurssilla ja nyt vähän muutenkin pää sekaisin.
        Joka tapauksessa toistan, olet todennäköisesti isä.

• sanna77

ei näköjään onnistunu...koita katsoa veripalvelun sivuilta , siellä on kuvin selitetty selkeästi =)

• sinulle jotain

merkityksellisyyttä? Vai loppuuko rakkautesi lapseen sen myötä, jos osoittautuisikin (mikä on epätodennäköistä),ettei tyttö olisikaan sinun ... tyttö, joka olisi pitänyt ja pitäisi sinua edelleen ainoana oikeana isänään?

• hohojjaa

No tottakai isä häntä ikuisesti rakastaa mutta kyllähän kaikilla on oikeus/halu saada tetää että onko kysessä oma lapsi vai ei!!!

• itselle väärä veriryhmä

Heippa!

Oliko tyttösi tunnilla tehnyt luokan kanssa "kokeita"? Näin meillä tehtiin ainakin yläasteella ja ei se tulos ainakaan minulla ollut oikea... olin menossa leikkaukseen ja täysin erin veriyhmän ne sieltä minulle ilmoittivat :o) Eli en sinuna laittaisi kovaa painoarvoa koulussa tehtyihin testeihin, vaikka kivaa puuhastelua se olikin!

• tasnave

Koulussa sain veriryhmäksi B , verikokeen mukaan 0-.
        Se siitä sitten..

• ei kun tarkistamaan

http://www.veripalvelu.fi/asp/system/empty.asp?P=1277&VID=default&SID=115562405352659&S=0&C=28498
      Punaisen ristin periytyvyyskartan mukaan AB lapsi ei voi olla A ja O vanhempien. Tarkista lapsen veriryhmä jostakin virallisesta lappusesta, esim. syntymätodistuksesta tai neuvolakortista.
      Meillä testattiin veriryhmät itse joillakin aineilla havainnollistamismielessä biologian tunnilla että jos tuo veriryhmä-tieto on sellaisesta peräisin niin voi olla virhe kyseessä... Ei koulussa oikeen muuten niitä veriryhmätietoja anneta ellei terveydenhoitajalta.
      Kerro miten kävi.

• virhe

lapsesi antamissa tiedoissa. Koulussa on varmasti käistelty veriryhmiä ja ovat saattaneet testata oman veriryhmänsä, mutta tulos nk. "kotitestiessä" ei ole todellakaan sataprosenttisen varma.

Epäile, että joku muistaa nyt väärin... asia selviää kyllä lääkärin pakeilla.

Ja nuo veriryhmien periytymiset menee juuri edellä kuvatulla tavalla, lukion oppimäärissä ne opetellaan :)

• just juu...

Eikös tässä nyt ole pointtina se, että isä olisi joka tapauksessa se biologinen isä, mutta äiti ei voi olla biologinen äiti? :D Hih hei..Olipas provo :) .. No saipahan mammat pähkäilemistä ;)

• oli mulla väärä!

eli yläasteella yli 10 vuotta sitten tehtiin meillä koulussa myös veriryhmätesti ja olin siinä A. Raskauden aikana pari vuotta sitten paljastui, että olenkin O neg. eli koulun testit voi olla vähän niin ja näin

• Puliniia

Minä olen O ja koulussa olin muka AB . Ei nyt ihan siis. Koulun testit ovat nyt vähän mitä ovat.

• Niinhän

tossa monet ovat aikaisemmin jo kertoneet joten..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7746
    2. 110
      5997
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5177
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4546
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3220
    6. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2977
    7. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2938
    8. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2444
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2437
    10. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2056
    Aihe