Moottorisahan viritys

*xXx*

Elikkäs tuli sellane mieleen että saisko moottorisahasta enemmän tehoa irti tekemällä "teho"putken ? onko tälläinen edes mahdollista? Tai sitten teho ilman oton. Tai miten viilaaminen ? KUn on noitten parissa tullu vietetty jo liian kauan aikaa. Ja on niin monen kokoista konetta..Ja tää on ihan kokeilu mielessä..kun olen lukenut noitten rapakon toisella puolella tapahtuvista asioista..

FAktaa vaan kehiin

88

26463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeeksi litrateho

      ja vertaile sitä johonkin viritettyyn kakstahikoneeseen esimerkiksi ratamoottoripyörään, 125 kuutioiseta otetaan yli 50 heppaa ja 250 kuutioisesta 100 heppaa voi mennä ylikin.

      Eikö tuosta saa jonkinlaista vertailukohtaa moposahan viritysasteesta.

    • ja.

      hengenvaarallista touhua - ei helvetti !!

      • *xXx*

        kun pelottaa.hui. Joo mietin kanssa tuon pakopuolen viilaamista..hmm mutta mitenköhän olis jos pistäs isomman kaasarin ? toimiskohan. Ja oon miettiny sellasta että paljonkohan ne saa tehoo noista irti kun käyttävät mikroautoissakin moottorisahan moottoreita ? Pittää tästä lähtee purkamaan vanhaa 026 stihl:ä kun tuntuu olevan jotain säätämistä bensan saanti puolella kun isoilla kiekoilla ei saa tarpeeksi bensaa ..melkein 50 cc kone :D

        uutta ideaa vaan peliin ja tollaset ei kannata..vaarallista...kommentit voitte jo suosiolla jättää kirjottamatta kun ketään ei kiinnosta.


      • moottorisaha
        *xXx* kirjoitti:

        kun pelottaa.hui. Joo mietin kanssa tuon pakopuolen viilaamista..hmm mutta mitenköhän olis jos pistäs isomman kaasarin ? toimiskohan. Ja oon miettiny sellasta että paljonkohan ne saa tehoo noista irti kun käyttävät mikroautoissakin moottorisahan moottoreita ? Pittää tästä lähtee purkamaan vanhaa 026 stihl:ä kun tuntuu olevan jotain säätämistä bensan saanti puolella kun isoilla kiekoilla ei saa tarpeeksi bensaa ..melkein 50 cc kone :D

        uutta ideaa vaan peliin ja tollaset ei kannata..vaarallista...kommentit voitte jo suosiolla jättää kirjottamatta kun ketään ei kiinnosta.

        ole kaikkiaankaan mikään vaarallinen,voi sua lasta.


    • Raketti84

      Olen kuullut että sahoja on viritetty..ennenvanhaan oli kai suosittuakin.

      Imu-ja pako aukkoja voi viilata samalla periaatteella kuin mopossakin, ja kai tuo tehoputkikin toimii, ja seosruuvista voi kääntää isommalle helpostikin.
      Puristusta on kai vähä vaikeampi lisätä koska sylinterinkansi on yleensä kiinteä, mutta kai siihenkin konsti löytyy.

    • vorresteri

      omaan sahaan turbon ja ilokaasut. Saatu hyöty: ei se pelaa, mutta naurattaa ihan saatanasti kun nykii narusta.

      • ^jarppi^

        :D mulla on vanha husqvarna tein siihen tehoputken äänet on paremmat,saha kiertää paremmin ja lähtee helpommin käyntiin


    • uppo

      myyköhän kukaan virityslastuja. esim. sytytysennakon säädöllä ja korkeaoktaanisemmalla pensalla voisi saada jo huomattavaa hyötyä, varsinkin turbon kanssa. kierroslukumittari kannattaa laittaa ja laajakaistalambda asentaa ettei karkaa laihalle. Onko kellään tietoa missä vois dynottaa oman sahan?

      • huskulla

        Paskamaisia sahattavia nuo kireät sahat kun ei ole sitä tyhjä käyntiä, meinaa tuossa viiden tuhannen kierroksen tyhjä käynnillä vaan viedä terää toiset väittää että vaarallista:))))


      • *xXx*

        Mitenkäs tollainen asennetaan sahaan tai muuhun vermeeseen ?? Ja kun esim jonsussa on se ilmanotto turbo(aika olematon) niin vaikuttaako tuo nyt paskaakaan ? ja on ne tuolla lätäkön takana niitä dynottanutkin mutta mutta ..suunnitteilla oli uus putki johonkin noista hyllyn sahoista(242 xpg. 242. 026. 234. 444. ..... ) ja sitte jotain muuta säätöö.

        lisää vaan juttua ja linkkejä jos löytää :D


      • vaihtaa....
        huskulla kirjoitti:

        Paskamaisia sahattavia nuo kireät sahat kun ei ole sitä tyhjä käyntiä, meinaa tuossa viiden tuhannen kierroksen tyhjä käynnillä vaan viedä terää toiset väittää että vaarallista:))))

        kytkimen jouset uusiin.


    • *xXx*

      aihe :D niin löytyykös joltain tietoo miten tollane kierrosluku mittari asennetaan ???

      • mikroautomies

        Turhan harhaanjohtavia ja provosoivia sun jutut. Kysy mikroautopalstoilta miten auton moottorista saa tehoja ulos. Älä kysele täällä, että miten mä sahaan, jos koneesta lähtee tuhat heppaa viilattuna.


      • *xXx*
        mikroautomies kirjoitti:

        Turhan harhaanjohtavia ja provosoivia sun jutut. Kysy mikroautopalstoilta miten auton moottorista saa tehoja ulos. Älä kysele täällä, että miten mä sahaan, jos koneesta lähtee tuhat heppaa viilattuna.

        mee kuule isälles itkee. Kuka tässä nyt sahaamisesta on puhunu. Tässä vaan kokeilu mielessä. Noh huomenna maali kauppaan, kun tuli hiekkapuhallettua tuo stihl 026 runko.:D hirveessä kunnossa oli


      • huskulla
        *xXx* kirjoitti:

        mee kuule isälles itkee. Kuka tässä nyt sahaamisesta on puhunu. Tässä vaan kokeilu mielessä. Noh huomenna maali kauppaan, kun tuli hiekkapuhallettua tuo stihl 026 runko.:D hirveessä kunnossa oli

        Epäilen stihlin kestävyyttä siinä operaatiossa voi onnistua" esim vanha262 husku täyttä metallia ja ala pään laakeri vahvistettu, kiertää normaalisti 15000- 16000 kierrosta isolla veto pyörällä terä liikkuu mukavasti, myöskin "kierre" jousi kytkimen jousena, epäilen enemmän kytkin pakkoja että lentää hevon kuuseen.
        kun koe ponnistat eka kerran muista laittaa terä kiinni......


    • 338

      Kiertää muutenkin jo jopa 15 tuhatta eli sillä puolella paha lisätä, lyhyt iskuinen joten viilaaminen todennäköisesti vain huonontaa, Tehoputki varmaan voisi olla ainut mahdollisuus (teetä se virityspajassa niin toimii :-) )
      Tietysti isompi kaasari tai suutin ainakin ja samalla imuaukko yhtäisoksi. Läppäventtiilit puuttuu eli koskaan et pääse huippu kaksitahtisten tehoihin.

      Parhaat tehot joita kaksitahtisista ammattilaiset ottavat oli ainakin 500cc v-4 moottoripyörä koneet joista jopa lähes 200hp vaikka tiettyjä rajoituksiakin ja nämä koneet vieläpä lähtivät vääntämään jopa 6000rpm lukemista (muuttuvat putket) Läppäventtiilit, ylösvirtauskanavia varmaan kymmenkunta /sylinteri.

      Jos olet joskus avannut esim. motocross pyörän konetta/sylinteriä ja verrannut mopoon, MOOTTORISAHAAN ymmärrät miksi teho on hieman toinen.

      • *xXx*

        tehot on pienemmät ja eihän niitä läppiä saa. Ja onhan noita koneita tullu aukastua. En varmaankaan meinaa käyttää tätä stihliä tässä kokeilussa, kun on vielä kittaus vaiheessa :D(huomenna pintamaali runkoon)

        Mutta löytys jostain saatu 234 husku. pikkase lämpöleikannu (siks ei varmaan toiminu kunnolla, kun tuo mökkiläinen lahjotti sen)niin sen pytyn aukasin ja hioin m-renkaat niin hyvin käy ja kukkuu. Ja laakerit rasvailin erikois rasvalla.

        juuri puunattua 242 ei viitsi kokeilla, onhan se sen luokan saha että ei oo muista väliä.

        sitä vois kokkeilla~~~~~mutta mutta kertokaas miten sellane kiekkamittari asennettais moottorisahaan ????


      • --.--

        Joo ja tämä kyseinen henkilöhän on perehtyny 2t tekniikkaan niinki paljon että ei tienny että mäntä ohjatulla moottorilla virtaushäviö on korkeilla kierroksilla pienempi ku läppällisellä,niin ja turha ees ottaa noita puol-läppiksiä puheeks ku ovat täyzzii paskoja tehojen kannalta.

        Niin ja haluisin mieluusti nähä tuollaisen 10huuhteluisen pannun tai sen moottorin mistä on tuo 200hp irrotettu. :D:D taitaa olla vähän omia juttujas.Ja jälleen epäilyttää onko henkilö koskaan itse virittänyt 2t konetta oikeen kunnolla ku ei tiennu että ei niitä huuhteluitakaan kannta loputtomiiin lisäillä ku niitten koko pienenee kokoaja mitä enenmmän niitä tulee.

        Niin ja tuo crossin pannu ei eroa mopon pannus paljolti muuten mutta isommat aukot ja pari lisä huuhteluu ja parempi valujälki.


    • nykysahoilla

      ei ole sahasta kiinni,sitä sahan kannattelijaa pitäis kyllä virittää.Pullamössö ei ole metsurin ruokaa ja silleen...

      • *xXx*

        on sitten stihli uusissa kuosissa ( kuvaa voin laittaa jos jatain kiinnostaa vaikka maanataina)

        Selailin tuolta googlesta sivuja ja löyty sellane tehoputki juttu. Nyt vaan pitäs suunnitella miten sen sovittais tohon 234 ???

        Haittaako tehojen kannalta jos pistää putken suoraa ylöspäin ?


        JA PUUNTEKO jutun kirjottaja voi mennä mussuttamaan sitä pullamössöä muualle :D :D :D

        rojektit edistyy...


      • ...
        *xXx* kirjoitti:

        on sitten stihli uusissa kuosissa ( kuvaa voin laittaa jos jatain kiinnostaa vaikka maanataina)

        Selailin tuolta googlesta sivuja ja löyty sellane tehoputki juttu. Nyt vaan pitäs suunnitella miten sen sovittais tohon 234 ???

        Haittaako tehojen kannalta jos pistää putken suoraa ylöspäin ?


        JA PUUNTEKO jutun kirjottaja voi mennä mussuttamaan sitä pullamössöä muualle :D :D :D

        rojektit edistyy...

        Oisko sulla linkkiä siihen sivuun, mistä löysit sen tehari jutun? Yritin ettiä kans ohjeita, mutta en löytänyt mitään järkevää. Mulla ois kans edessä teharin teko, kun alkuperäinen "putki" on jossain hukassa...


      • *xXx*
        ... kirjoitti:

        Oisko sulla linkkiä siihen sivuun, mistä löysit sen tehari jutun? Yritin ettiä kans ohjeita, mutta en löytänyt mitään järkevää. Mulla ois kans edessä teharin teko, kun alkuperäinen "putki" on jossain hukassa...

        Selailin sellasta pienlennokki sivua, jossa joku oli sovittanu sellasen teharin moottorisahaan ja oli saanut suurtakin hyötyä irti. Malli on muistissa. Ite vaan laskaa mitat :D


      • ...
        *xXx* kirjoitti:

        Selailin sellasta pienlennokki sivua, jossa joku oli sovittanu sellasen teharin moottorisahaan ja oli saanut suurtakin hyötyä irti. Malli on muistissa. Ite vaan laskaa mitat :D

        Voi tulla aika mielenkiintoinen pakari, jos minä alan ite laskee mittoja. :p

        Pitääpä etsiskellä vielä niitä juttuja, jos vaikka sattuis löytyy jotain. Onhan nuita mopojen tehopakarien laskukaavoja näkyny, mutta ei oikee kiinnosta alkaa tekee mitää metrin pituista tehoputke sahaan...


      • *xXx*
        ... kirjoitti:

        Voi tulla aika mielenkiintoinen pakari, jos minä alan ite laskee mittoja. :p

        Pitääpä etsiskellä vielä niitä juttuja, jos vaikka sattuis löytyy jotain. Onhan nuita mopojen tehopakarien laskukaavoja näkyny, mutta ei oikee kiinnosta alkaa tekee mitää metrin pituista tehoputke sahaan...

        sellane pieni johon alkukäyrä ja loppu sillai että saa vastapaineita !

        en ole vielä kerkenyt alkaa tekemään kun näin hyvät ilmat ollu :)


      • ...
        *xXx* kirjoitti:

        sellane pieni johon alkukäyrä ja loppu sillai että saa vastapaineita !

        en ole vielä kerkenyt alkaa tekemään kun näin hyvät ilmat ollu :)

        Tänään oon päivän hitsaillu. Alkukäyrä alkaa oleen valmis ja äänenvaimennin kans. Sitten vielä se itse pönttö...

        Siinä sitten se ongelma onkin, että millasen siitä pöntöstä tekee? :/


      • *xXx*
        ... kirjoitti:

        Tänään oon päivän hitsaillu. Alkukäyrä alkaa oleen valmis ja äänenvaimennin kans. Sitten vielä se itse pönttö...

        Siinä sitten se ongelma onkin, että millasen siitä pöntöstä tekee? :/

        Laitahan kuvaa jos voit. Ite sain just stihlin kiertämään kuin hullu :)


      • ...
        *xXx* kirjoitti:

        Laitahan kuvaa jos voit. Ite sain just stihlin kiertämään kuin hullu :)

        Voisin laittaa kuvia, mutta en kehtaa! :D
        No katotaan nyt jos jossain vaiheessa jaksais ottaa kuvia.

        Mitäs teit että sait Stihlin kiertään? Onko muuten tehokaski saha sulla virityksen alla?


      • *xXx*
        ... kirjoitti:

        Voisin laittaa kuvia, mutta en kehtaa! :D
        No katotaan nyt jos jossain vaiheessa jaksais ottaa kuvia.

        Mitäs teit että sait Stihlin kiertään? Onko muuten tehokaski saha sulla virityksen alla?

        no onhan tuolla 2x 242 (toinen xpg) sitte yks 234 SG ja Sitten tuo täysi huollon ja kittauksen ja maaluksen saannut stihl 026. Ja vielä olis 444 joku en muista mallia mutta husku kuitenkin :D

        mutta oon miettiny tota 234 kun se on sellane saatu saha joka mukamasta ei toiminu. No se oli huikkase lämpöleikannu. No hioin hieman renkaita ja pyttyä ja toimiiku kello :)

        Eikä kehtaa noita 242 virittää kun niistä lähtee niin pirusti tehoo/ kiekkoja kun säädin ne ja purin osiks ja putsasin joka paikan ja pesin ja käsittelin suoja aineilla :)

        Kuvaa vaan ootellaan :)


      • ...
        *xXx* kirjoitti:

        no onhan tuolla 2x 242 (toinen xpg) sitte yks 234 SG ja Sitten tuo täysi huollon ja kittauksen ja maaluksen saannut stihl 026. Ja vielä olis 444 joku en muista mallia mutta husku kuitenkin :D

        mutta oon miettiny tota 234 kun se on sellane saatu saha joka mukamasta ei toiminu. No se oli huikkase lämpöleikannu. No hioin hieman renkaita ja pyttyä ja toimiiku kello :)

        Eikä kehtaa noita 242 virittää kun niistä lähtee niin pirusti tehoo/ kiekkoja kun säädin ne ja purin osiks ja putsasin joka paikan ja pesin ja käsittelin suoja aineilla :)

        Kuvaa vaan ootellaan :)

        Meinaa tuo opiskelu väkisellä pukata päälle, niin jää vähäksi aikaa tuo viritys kesken. :(

        No oho, sullapa on sahoja! :p Munki pitäs purkaa osiin toi saha ja putsailla sitä.

        Mulla toi saha on vanha 56cc, että siitä vois periaatteessa tehdä jonku menopelin, jos vaan tuota aikaa joskus löytys.

        No sen verran on edenny projekti, että päätin tehdä kunnon teharin, eli laskin yhdellä ohjelmalla putken oikean koon. Putken yhteispituudeksi tulee 70cm.
        http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javapipe_en.htm


      • ....
        ... kirjoitti:

        Meinaa tuo opiskelu väkisellä pukata päälle, niin jää vähäksi aikaa tuo viritys kesken. :(

        No oho, sullapa on sahoja! :p Munki pitäs purkaa osiin toi saha ja putsailla sitä.

        Mulla toi saha on vanha 56cc, että siitä vois periaatteessa tehdä jonku menopelin, jos vaan tuota aikaa joskus löytys.

        No sen verran on edenny projekti, että päätin tehdä kunnon teharin, eli laskin yhdellä ohjelmalla putken oikean koon. Putken yhteispituudeksi tulee 70cm.
        http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javapipe_en.htm

        Kohta alkaa putki olla valmis, että pistäppä *xXx* s-postiosoite niin lähetän joskus tässä pari kuvaa, jos kiinnostaa.


      • ittes
        ... kirjoitti:

        Tänään oon päivän hitsaillu. Alkukäyrä alkaa oleen valmis ja äänenvaimennin kans. Sitten vielä se itse pönttö...

        Siinä sitten se ongelma onkin, että millasen siitä pöntöstä tekee? :/

        siihen,silloha siinä on "pönttö" ahaha ahaha...Ai että on haaskoo...


      • *xXx*
        ittes kirjoitti:

        siihen,silloha siinä on "pönttö" ahaha ahaha...Ai että on haaskoo...

        mielummin :D ja tungetaan tappi perseesees !!
        Mee kuule nappula vittuun!


      • siihen
        ... kirjoitti:

        Tänään oon päivän hitsaillu. Alkukäyrä alkaa oleen valmis ja äänenvaimennin kans. Sitten vielä se itse pönttö...

        Siinä sitten se ongelma onkin, että millasen siitä pöntöstä tekee? :/

        pöntöks 200 l tynnyri...eheheheahahahihih


      • hauskaa!
        siihen kirjoitti:

        pöntöks 200 l tynnyri...eheheheahahahihih

        Etkö voi jättää väliin tuollaiset kommentit?


      • --.--
        ... kirjoitti:

        Voi tulla aika mielenkiintoinen pakari, jos minä alan ite laskee mittoja. :p

        Pitääpä etsiskellä vielä niitä juttuja, jos vaikka sattuis löytyy jotain. Onhan nuita mopojen tehopakarien laskukaavoja näkyny, mutta ei oikee kiinnosta alkaa tekee mitää metrin pituista tehoputke sahaan...

        Ei siitä putkestä tuu mitään metrin mittasta koska kyseessä on pieni kuutioinen ja kovakierroksinen kone,ja juurikin nuo asiat yhdessä muiden asioiden kanssa pitävät putken melko lyhyenä.

        Ps:ei ne mopojenkaan putkien viritetty pituus oo mikään 1500mm vaan yleensä lähempänä 900mm.


    • Sarvi
      • random selittäjä

        Laittakaa kuvii valmiist tuotoksist... Ois ihan mielenkiintost nähä


    • YHTÄÄ

      Kuules Jorma, se sun sahas ei kule muuten ku kantamalla jote jätä ne putket ismolle

    • video...

      Youtubessa näin videon jenkestä, siellä kun on moottorisahauskisoja. Oli mootorisahassa V 8 moottori ja ainakin metrinen laippa. Kaksi miestä katkaisi sillä noin metrin halkaisijaltaan olevan pöllin parissa sekunnissa.

    • Husqumies

      Vanhoissa Husqvarna sahoissa, rivinelosessa ja ylioppilasmallissa, eli 444 ja 44 malleissa oli se ero että kolmen nelosen mallissa oli suurempi sytytysennakko. Minulla oli tuo rivinelonen ja sain ostaa 44 mallin toimivana varaosiksi edullisesti. Tarvitsinkin myöhemmin varaosasahasta sytytysyksikön ja sitä vaihtaessani huomasin sen eron, muuten moottori näytti samanlaiselta, paitsi runko on 44 mallissa muovia ja 444 mallissa kevytvalua. Rivinelonen oli tehokas saha ja otti kierroksia että hirvitti. 42 oli pienempitehoinen ja sen huippukierrokset olivat ainakin korvin kuultuna paljon alemmat. Minä yrittäisin työstää sytysyksikön kiinnitysreikiä ja näin siirtää sytyshetkeä aikaisemmalle ja saada sytysennakko suuremmaksi ja näin se luultavasti ottaisi enemmän kierroksia. Suuremmilla kieroksilla sytytysennakko jää liian pieneksi ja tämä rajoittaa kierroksia.

    • savua vaan

      Miten sahojen viritys on edennt pojilta viimevuosina.

      • pakoaukon viilaaja

        Huonosti... en saa millään moottorisahan sylinteristä sylinterinkantta irti, että pääsisi sorvissa madaltamaan kantta 5 milliä, niin kuin mopoissa ennen vanhaan tehtiin. Missä se sylinterinkannen tiivistekin siellä on??


    • laippavaari

      Moottorisahan pytty vaan irti ja....sisälle hitsataan lisää tavaraa, kun kuutiotilavuus on noin pieni niin valurautapuiukolla ei tavi kuin pari palkoa vetää kanteen niin puristuksia saa lisää. Verellä joutuu mittaamaan uuden puristussuhteen, kovin yli 15 ei kannata mennä sillä 2-öljyn puristuskestävyys on heikko , bebsaa saattaa sen kestää, moottorisaha on herkkä nakuttamaan ja perusmännät ei sitä kauan kestä.

      Millaiseen käyttöön olette virittäneet sahoja?

    • viriveikka

      Metallirunkosahoissa voi jättää sylinterin alapään tiivisteen pois ja laittaa massan tilalle, niin puristukset voi kasvaa. Massaa ei tietysti kannata laittaa liikaa, että ei valu kampikammioon ja kanaviin.

    • homeliitti

      vastataanpas tähän vanhaan ketjuun, kuva-----> https://aijaa.com/n2ggeN
      tässä sahassa on 82cm3 pytty,kaks osainen pakoaukko joka viilattu silleen että se kiertää entisen 6000 rpm sijasta nyt yli 10 000rpm. huutelukanavia nyt 8kpl (ennen 6).
      kansi eli tässätapauksessa pyttyä on madallettu milli alapäästä ja squisalue on nyt millissä ja puristukset sen mukaiset.
      kaasuttaja sijaitsee kampikammiossa ja välissä "pyramiidi" malliset läpät entisen yhden metalliläpän sijasta.
      entinen kaasutin on väistynyt 6 milliä isompaan tillukkaan ja tehoputki on tullut entisen sardiinipurkin tilalle,toimii myös kahvan lämmittäjänä.
      kyllä tuolla jonkinmoinen risu katkiaa... :=)

      • homeliitti

        ja lisäys edelliseen että viilauskonsteja voi soveltaa kakstahtisiin sahoista mopoihin ja yhdistellä niitä. esim tässä moottorisahan kärjetön sytty mopoon jossa oli ennen kärjellinen sytty ja magneeto muutama viilauskuva sylinterin kanavista. näissä hommissa täytyy ottaa huomioon mm.männänrenkaan katkoskohdat jos meinaa kairata kanavia. huomiokaa että männässä täytyy olla reikä oikeassa kohdassa jotta sylinterin urakanava toimii...jne...
        https://aijaa.com/CjiXW1
        https://aijaa.com/Dd0T7G
        https://aijaa.com/SuqrEX
        https://aijaa.com/JzqJon
        https://aijaa.com/jr0NRB
        https://aijaa.com/F3Lf3x


      • Anonyymi

        Sahan viritys on helpoin aloittaa ottamalla putkesta sisältä turhat rojut pois ja mitoittamalla ulostulo aukko 80% pakoaukon pinta-alasta. Puristuksia voi nostaa jättämällä sylinterin alatiivisteen pois mutta tarkasta että männän ja palotilan väliin jää vähintään 0.5mm paljerako.Kanavia voi hieman leventää mikä lisää vääntöä ja katsoo muutenkin ettei jää rappuja liitoksiin. Esim. Stihl 026:ssa mäntä menee alakuolokohdassa alemmas kuin pakokanavan alareuna eli kanavasta alaalta himpun verran pois niin toimii kyllä todella hyvin. Maltti on valttia ja suunnittelu etukäteen mitä tekee.


      • Anonyymi

        Sylinterin alatiivistettä ei pidä jättää pois eikä korvata liimalla. Kuuluisi sheivata sylinteriä matalammaksi. 026 on juoppo luonnostaan. Virittäminen lisää janoa. Tulee usein asiaa varikolle.
        Onhan sitä kiva kokeilla kaikkea mutta kenellä sitä kotipuita sahatessa niin kiire että kannattaa.


      • Anonyymi

        On se vaan pirun paljon hauskempaa kun saha laulaa ja puru lentää vikkelämmin kuin vakiona. Tuo sylinterin madallus tietysti paras tapa nostaa puristuksia.Itse teen joka vuosi paljon polttopuita ja olen rankametässä niin on se vaan mukava kun saha on pirteä. Bensaa menee mitä menee saa hengähtää välillä kun tankkaa.


      • Anonyymi

        Ei kannata ees yrittää kotikonstein sahamoottoria paremmaks,, aika varma susi tulossa. Lyhytiskune pikku sylinteri,, sitä ku viilaa piloilla,, ei lähde ees käyntii enää,, vaikka puristuksia tuntuu olevan narussa.. En suosittele!


    • Anonyymi

      Paljon parempi olla virittämättä. Hankit jonkun tehokkaamman jonkun 50 tai 60 kuutioisen Husqvarnan tai Jonseredin moottorisahan
      Esim Husqvarna 550xp tai 562xp tai Jonsered 2252 on hyviä vaihtoehtoja.

      • Anonyymi

        Jos kova tahto on vanhaa sahaansa rassata uuteen uskoon,, niin uusii sylinterin ja männän alkuperäismallia,, ja vielä kun kaasuttimeen kalvot ja tiivisteet ruuvaa sisään,, niin max. teho löytyy sieltä, ja käynti tasaista.. Kaasari säädöt kohdalleen,, voimaseosruuvia veivataan kohdalleen puuhu sahattaessa,, ei etsitä huippukierroksia kun terä tyhjnä pyörii.. Ja pakoputkee ei kannata tyhjentää rojuista,, sopiva vastapaine tuo vaa lisää potkua myllyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kova tahto on vanhaa sahaansa rassata uuteen uskoon,, niin uusii sylinterin ja männän alkuperäismallia,, ja vielä kun kaasuttimeen kalvot ja tiivisteet ruuvaa sisään,, niin max. teho löytyy sieltä, ja käynti tasaista.. Kaasari säädöt kohdalleen,, voimaseosruuvia veivataan kohdalleen puuhu sahattaessa,, ei etsitä huippukierroksia kun terä tyhjnä pyörii.. Ja pakoputkee ei kannata tyhjentää rojuista,, sopiva vastapaine tuo vaa lisää potkua myllyyn.

        Miten se määritellään kannattaako joku asia vai ei? Jos on useampi saha niin mikä estää kokeilemasta yhdellä sahalla viritystä. Jos on vielä halpa vanha saha niin ei korkealta putoa vaikka menisi pieleen.
        Miksi pitää heti torpata yritykset vaikka itsellä ei ole aiheesta mitään kokemusta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se määritellään kannattaako joku asia vai ei? Jos on useampi saha niin mikä estää kokeilemasta yhdellä sahalla viritystä. Jos on vielä halpa vanha saha niin ei korkealta putoa vaikka menisi pieleen.
        Miksi pitää heti torpata yritykset vaikka itsellä ei ole aiheesta mitään kokemusta

        nää kaupunkilaiset jolla sormi keskellä piip niin ei osaa niin siksi ei suosittele.näoin se vaan menee.


    • Anonyymi

      Viilaa pakoputken painelaakeri isommaksi.
      Tehoa tulee lisää noin 10-20%.

      • Anonyymi

        Hehheh. Ei siellä ole mitään painelaakeria. Mutta pakoputken äänipusla kannattaa kaventaa. Sillä saa kiihtyvyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hehheh. Ei siellä ole mitään painelaakeria. Mutta pakoputken äänipusla kannattaa kaventaa. Sillä saa kiihtyvyyttä.

        Miksi se on niin vaikeaa keskustella asiallisesti näillä palstoilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hehheh. Ei siellä ole mitään painelaakeria. Mutta pakoputken äänipusla kannattaa kaventaa. Sillä saa kiihtyvyyttä.

        Kiihdytyspumpun kiihdytyskavanaa kannattaa laventaa. Sillä saa lisää Kiihtyvyyttä.


    • Anonyymi

      Ompa vanha aloitus mutta ilmeisen ajankohtainen. Vakiopakoputken virtausta voi parantaa vaimentimen ulostuloaukon avartamisella, koska ne yleensä suunnitellaan lähinnä hiljaisiksi. Youtube on hyvä kanava kun kirjoittaa sahansa mallin ja Muffler mod, niin löytyy jo monenlaista viritelmää. Kaasuttimen säätöä saattaa myös joutua muuttamaan avarammalle putkelle. Oikea tehoputki on varmaan aika epäkäytännöllinen? Ja palstan aktivointi hullulle vinkiksi että MENE imemään äitiäsi.

      • Anonyymi

        Pelkkää pakoputkea avartamalla seuraa äänenvoimakkuuden kasvaminen. Eli mopopoikien kikka, missä ääntä siellä tehoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkkää pakoputkea avartamalla seuraa äänenvoimakkuuden kasvaminen. Eli mopopoikien kikka, missä ääntä siellä tehoa.

        IME küllias k,reao!


    • Anonyymi

      "Miten se määritellään kannattaako joku asia vai ei? "

      Moottorisahanviritys on aina niin ajankohtainen asia että kannattaa tätäkin aloitusta nostella vielä ainakin kymmenen vuotta !

    • Anonyymi

      Koskahan jönköping kanava-avarrus tulee ajankohtaiseksi?

    • Anonyymi

      Heti kunhan Kehä Kolmosen sisäpuolella asuvat Suomi24:n ammattimetsurit tulevat talvilomiltaan pohjoisen hiihtokeskuksista koronan levityksestä!

    • Anonyymi

      Ulkomailla on niitä chainsaw racing kisoja viritetyille sahoilla. Muffler modattu Parkside PBKS olis kampe. Harmi ettei myydä suomen Lidlissä vielä.

    • Anonyymi

      Olisko ulkomailla jotain muutakin jännää??

      • Anonyymi

        parksidepbks kdfpjoaf ja DELO!


    • Anonyymi

      Epäilen, että 70pros tarttuvampi mufflermod parksidepbks saadaan suomeen kattavasta maskipakosta riippumatta. Seuraavaksi saanemme porttaus ohjeet.

      • Anonyymi

        JOPAlla kun vettää niin toimii epäimeättä, juur testasin!


    • Anonyymi

      parksidepbks parksidepbks vsöanönölvsnölaölasölvsalöövlöasparksidepbks
      parksidepbks parksidepbks parksidepbks parksidepbks parksidepbks
      v
      parksidepbks parksidepbks oadsfgdsa¨!

    • Anonyymi

      Nyt ollaan jännän äärellä. Mitähän jännää seuraavaksi?

      • Anonyymi

        Jännäkakkituli nyt.


    • Anonyymi

      kannattaako moottorisahassa olla alaväännötön teho alue, eli kaikki väännöt ylös. logiikan mukaan tuntuisi että jos sahaa isoa tukkia ei kierrokse laske kauhean alas?

    • Anonyymi

      Riippuu metsurista. Kaikki ei osaa ylläpitää leikkuuta kierroksia seuraamalla. Jos painaa sahaa ja on kömpelö motoriikka kannattaa hankkia isompi saha.

    • Anonyymi

      Kun ostaa Husqvarna 242:n niin ei tarvii virittää, kyllä kiertää.

      • Anonyymi

        Valitettavasti kiertävä saha jossa väännöt 0 niin mukava sahata yli ranteenvahvusta puuta, ja vielä terä tylsyy niin... 😉


    • Anonyymi

      Joo aivan jäätävän vanha aloitus mutta ymmärsin että puunkaato hommiin näitä sahoja rakennetaan mutta mulla on pari tollasta vanhaa raatoa ja niistä ajattelin tehdä jotain aivan muuta kuin sahan niin vaikuttaako se jotenkin

      • Anonyymi

        kannattaa kokeilla, hyvinkin pienillä muutoksilla huomaa eron.
        Pelkästään pakoputken ulostuloreiän avarrus tuo lisää tehoa, myös ääntäkin.
        imu ja pakoaukon viilaus auttaa myös mutta siinä pitää olla tarkkana ettei liikaa vedä.
        Myös imu- ja pakoaukossa olevien pykälien poisto että ilma pääsee virtaamaan jouheasti auttaa jo paljon.

        tässä ohjeita kaksitahdin virittämiseen
        https://drive.google.com/file/d/1aoiLWAwq-Tx5bsKqgpRLhTlT7nlHy-1q/view


    • Anonyymi

      Husky 346 olisi ajatuksena virittää..

      • Anonyymi

        valmiiksi viritetty viritys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        valmiiksi viritetty viritys

        Valvoline stou on paras viritys!


    • Anonyymi

      viilaa imu isoksi ja aukioloaikaa isosti ja siihen pyramiidiläpät jostaki homiesta niin sul on kylän tehokkain lastunirroittaja.

    • Anonyymi

      Kaikki moottorisahat ja raivaussahat käy muutaman tankin jälkeen kun näen että ne toimii uutena ja jo takuun aikana avaan pakoputket ja poistan jonkin verran rajoittavia seiniä kammioita. Nyt uusissa esim makita 7900 sahasta poistin äänenvaimentimen sisältä irrallisen kammion sisään ajo tankin jälkeen. Hieman reiitystä äänenvaimentimeen ja saha alkoi näyttää parastaan. Lisäksi pientä pakoaukon jouhevan menon huomiota törstöihin. Suutin säätö lisäys ja valmis. Äänet vain hiukan kovenee mutta ei ole merkitystä. Eipä moottorisaha ole kuiskaava muutenkaan ei edes akkusahat. Lisä huomio että ei liian suuria aukkoja että säilyy vastapainetta 2t koneessa. Kyllä hullumpikin huomaa eron käytettävyydessä. Bensankulutus hmm vaikea huomata eroa juurikaan eli merkityksetön asia. Joissain tilanteissa itse kone myös ei ole enää niin polttavan kuuma pinnaltaan. Täytyy olla hyötyä kestoon sitä kautta myös.

    • Anonyymi

      Pakoputken ja pakokanavan avartaminen hallitusti antaa jo monessa nykysahassa lisää tehoa. Ovat vaan melu- ja päästösyistä rakennettu pelkästään pakoputken osalta ahtaiksi. Ja kun aloittaa virityksen halvasta sahasta niin voi siirtyä sitten parempiin.

      • Anonyymi

        Avartaminen antaa ääntä mutta teho on toinen juttu.


    • Anonyymi

      me tehtiin 162 husokkiin nuo 2kpl fingerportit eli lisävirtauskanavat ja mäntiin niitten kohdille aukot eli läpihönkivä on tuo mylly nyt,imu ja pako isontui niin leveäksi kuin mahdillista ja pako nostettiin 180 degreesin tienoille,imua laskettiin 4 milliä.
      squish alue eli männän ja kannenrako on 0.5 milliä eli pyttyy laskettiin.
      sytty on puolikiilaa aikasemmalla ja hs172 tillukka ruokkii sitä.
      pakoputki tehtiin simeonin teharista eli oikea paisari kyseessä.
      tuloksiin: sahattiin 40 senttimetrin kuusikiekkoja 10 kpl, keskivertoaika oli 4.4 sekunttia.
      vakiosylinterillä eli std kamoilla aikaa meni 9 sekunttia!
      eli puolet tuli lisää jerkkua leikkuunopeuteen tuolla virityksellä!

      • Anonyymi

        wau! pitääpäs rueta duunaamaan tuota konstia 272xp sahaani jos sais yli 10 hp ketjusta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        wau! pitääpäs rueta duunaamaan tuota konstia 272xp sahaani jos sais yli 10 hp ketjusta!

        Helposti. homien pyramidireedillä toinen samanlainen lisää!!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3377
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1945
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1261
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe