pitkään kukkiva kaunis

ruusurouva

Kertokaapa te kokeneemmat, mikä ruusu olisi kaikista pisimpään kukkiva ja kauniimman muotoisena pysyvä? Vai voiko pensasruusua leikata niin että se pysyy kauniin pyöreänä. (Itsellä ei ole minkäänlaista kokemusta näistä ruusuista.) Onko älytön ajatus laittaa ison kukkapenkin päätyyn ruusu? Kyseessä vyöhyke II ja hyvin aurinkoinen ja paahteinen paikka.

12

8574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruusufani

      Neilikkaruusu kukkii kauan eikä tule kovin suureksi. Sen voisit penkin päähän istuttaakin. Monet ruusupensaat kyllä vievät vähitellen kaiken tilan ja voiman kukuilta. Mutta laita jaloruusuja penkin päähän. Minulla on hyviä kokemuksia maanpeittoruusuista.

    • millaska

      itselläni on useita ruusuja (n. 35 kpl), joista pisimpään kukkinut Europeana, Alain, Rumba ja maanpeiteruusuista Fairy. Aurinko ja paahde tekee ruusuille hyvää, kunhan muistaa kuitenkin kastella.

      • pensasruusuja

        millaskan ruusut eivät ole pensasruusuja vaan jaloruusuja.Kauniita silti.


      • millaska
        pensasruusuja kirjoitti:

        millaskan ruusut eivät ole pensasruusuja vaan jaloruusuja.Kauniita silti.

        luin huonosti, tosiaankin pensasruusuja...;-)


    • tantti

      pihaani istutettiin hansaland ruusu. itse tutkin juuri että minkähänlainen ruusu se mahtaa olla.. kukkii noin kolmisen kuukautta todella runsain kukinnoin. meillä vyöhyke III ja kukkinut noin kuukauden. kasvaa vähän reilu metrin korkuiseksi. meillä kasvupaikka on nyt kyllä väärä. aurinkoinen paikka kuten teillä sopii sille vallan mainiosti. laita vaikka googleen asiasana hansaland ruusu niin löydät kuvia siitä. aika monet ruusut kukkii vain kuukauden..

    • kukkivat koko kesän

      Esim. neilikkaruusu, hansa, teresanruusu, nukkeruusu... Kukkivat saman vuoden versoilla, eli ei haittaa vaikka pakkanen palelluttaisi vanhoja oksia...

      Ihastuin tänä kesänä Viron-matkallani Ritausma-nimiseen tarhakurtturuusuun. Ilokseni huomasin kirjastani, että se menestyy vielä täällä II-vyöhykkeelläkin!

      Laitan tähän linkin Suomen Ruususeuran sivuille. Siellä on hyvät kuvat ja muutkin tiedot.
      http://puutarha.net/ruususeura/a-suomi/kehys.html

    • ruusurouva

      Kiitos teille kaikille ihanille ihmisille asiallisista vastauksista ja kommenteista!

      • ellit

        Katso tuolta ruususivulta, Rugosaryhmän ruusuista, valkoinen puolikerrottu 'Blanc Double de Coubert'. Minulla se on nyt kukkinut pari kuukautta ja jatkaa niin kauan kuin viitsin leikata kuihtuneet kukat pois, se kasvattaa aina uudet kukkatertut.Myös tuoksu on HUUMAAVA ;)
        Kannattaa kysellä ,jos tykkää valkoisista kukista.Viihtyy myös hyvin täällä III-vyöhykkeellä talvet.


      • Multavarvas
        ellit kirjoitti:

        Katso tuolta ruususivulta, Rugosaryhmän ruusuista, valkoinen puolikerrottu 'Blanc Double de Coubert'. Minulla se on nyt kukkinut pari kuukautta ja jatkaa niin kauan kuin viitsin leikata kuihtuneet kukat pois, se kasvattaa aina uudet kukkatertut.Myös tuoksu on HUUMAAVA ;)
        Kannattaa kysellä ,jos tykkää valkoisista kukista.Viihtyy myös hyvin täällä III-vyöhykkeellä talvet.

        Mistä olet ostanut?

        Olen kolunnut postimyyntejä, ja suurimpia myymälöitäkin, muttei tuollaista ole tullut vastaan.Tai sitten en vain ole huomannut...


      • ellit
        Multavarvas kirjoitti:

        Mistä olet ostanut?

        Olen kolunnut postimyyntejä, ja suurimpia myymälöitäkin, muttei tuollaista ole tullut vastaan.Tai sitten en vain ole huomannut...

        Jos tarkoitit tätä 'Blanc Double de Coubert'ruusua, niin sitä myymälää ei enään ole,mistä sen ostin jokunen vuosi sitten. En kyllä osaa sanoa mistä sen saisit.


      • Tarhakurtturuusu
        Multavarvas kirjoitti:

        Mistä olet ostanut?

        Olen kolunnut postimyyntejä, ja suurimpia myymälöitäkin, muttei tuollaista ole tullut vastaan.Tai sitten en vain ole huomannut...

        Hei!
        Suomen ruususeuran sivuilla oli kuva tuosta ruususta ja maininta, että sitä saa omajuurisena Hongiston taimistolta. Laitan tähän linkin sinne. Mene katsomaan "Pensasruusuja"; kuvaa siellä ei ole juuri tästä ruususta mutta kuvien alta löytyy piiitkä lista, jossa tämänkin saatavuudesta kerrotaan.

        http://www.hongistontaimisto.fi/


      • Multavarvas
        Tarhakurtturuusu kirjoitti:

        Hei!
        Suomen ruususeuran sivuilla oli kuva tuosta ruususta ja maininta, että sitä saa omajuurisena Hongiston taimistolta. Laitan tähän linkin sinne. Mene katsomaan "Pensasruusuja"; kuvaa siellä ei ole juuri tästä ruususta mutta kuvien alta löytyy piiitkä lista, jossa tämänkin saatavuudesta kerrotaan.

        http://www.hongistontaimisto.fi/

        En vain tainnut ihan saada selvää, että myyvätkö postitse ollenkaan. Tällä hetkellä siis laittelen vain niitä mitä lähikaupoista saa... Haaveenani oli monenlaista valkoista ruusua laittaa, mutta ihmeen paljon tuossa penkissä nyt tummanviininpunaisiakin pönöttää. Laitettava niitä mitä käsiinsä saa. Ja varsinkin niitä mitä halvalla sai ;D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe