Hengenahdistusta yöllä

mietityttää...

Kokemuksia tai näkemyksiä? Heräilen silloin tällöin yöllä siihen, että tuntuu etten saa kunnolla vedettyä henkeä. Hätäännyn joka kerta ja pomppaan hereille henkeä haukkoen. Tämä on tavallisinta silloin, kun olen illalla juuri nukahtamassa tai nukahtanut. Lisäksi ihan valveillaoloaikanakin tuntuu aina välillä (joka päivä muutaman kerran) sellaista, niinkuin olisi jokin painaisi tuossa ylhäällä rinnassa ja sydän hyppäisi hakkaamaan kurkun alaosaan. Mahdollisimman epäselvästi selitetty :)...lisäksi tuntuu, että jossain tuolla rööreissä on koko ajan limaa, ja tuolla kurkun alaosassa tuntuu koko ajan ikäänkuin olevan jotain. Hengenahdistukseen heräilyä on ollut aika kauan, muut oireet ovat ilmaantuneet kevään/kesän aikana. Harrastan liikuntaa ja hengästyn joskus, mutta hengästyminen ei aiheuta mulle mitään ongelmia. Fyysinen kuntoni on ihan hyvä. Olen 23-vuotias nainen ja olen normaalipainoinen. En tupakoi muuten paitsi joskus jos on juhlat ja nautin alkoholia, mikä ei ole kovin usein. Suvussani on allergia- ja astmataipumusta. Onko jollain vastaavia oireita/kokemuksia? (En nyt hae diagnoosia enkä kuvittele tämän palstan olevan mikään lääkärin korvike tms, mutta olisi kiva kuulla onko muillakin tällaista.)

7

10226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..................

      tuntuisi olevan astmaa. Itse olen 24.v. ja menin lääkäriin 8 vuotta sitten hengenahdistuksen takia. Pahimmat ahdistukset on juuri öisin kun olin ollut unesssa noin 30min. Ahdistus kestää yleensä aamu viiteen saakka.

      Asiaa suostuttiin tutkimaan (Pef-mittaus, spirometria ja labrat) vasta vuosi sitten, jolloin se todettiin astmaksi. Nykyään lääkityksenä onkin Seretide diskus, Ventoline diskus ja Singulair-tbl.

      Mene lääkäriin, mutta suosittelisin menemään yksityisesti, niin sinut otetaan tosissaan.

      Minulla ei olla löydetty hengenahdistukseen syytä vaikka minulla on 2 koiraakin ei ne tunnu haittaavan. Ainut minkä olen huomannut, on hajuvedet.

    • ovat tuttuja

      minulle, mutta minulla on diagnostisoitu keuhkoastma jo vuosia sitten. Koko tämän kesän olen öisin - ja usein päivälläkin - haukkonut happea, kuin kala kuivalla maalla. Ja tuo selityksesi siitä, kuin "joku painaisi" on juuri nyt minulla ongelmana! Tuntuu, kuin kehkoilla olisi "liian vähän tilaa"! Olen menossa keuhkoläkurin kontrolliin. Joten kantsii sinunkin harkita vaikka tk-lääkärilläkäyntiä ensi alkuun...Vaikkei olisikaan sen kummempaa, mutta asia lakkaisi vaivaamasta sinua. Toisaalta: nämä hellekelitkin kyllä tekevät tepposia...

    • Anonyymi

      On mutta olen vasta 13v ja yöllä välillä herään siihen että en saa millään henkeä ja juuri siinä kun olen nukkunut noin 30min ja se on sellasta että sit kun.taas alan henkittää ni henkitän kerran sit siin on jopa 20sek tauko ja vedän uudestaan hengeä joskus jopa pidempi

    • Anonyymi

      minä olin samaan, se on astma, siedätyshoito pistettä hetin 3vuotta,NYT parempia.

    • Anonyymi

      Todella vanha aloitus, mutta asiaan kuitenkin palautetta, koska monet voivat kokea samoin! Tuo herääminen tukehtumisen tunteeseen on usein raju tunne ja hengitys on osin salpaantunut kun yrittää hengittää...

      Kyseessä saattaa olla kuitenkin tämä uniapnea johin tarvitaan CPAP laitehoitoa !
      Laitetta ei uniapneaa sairastavan tarvitse itse maksaa (1000-1250€).

      Uniapnean testin voi halutessaan pyytää työterveyden kautta tai mistävain lääkäriltä.
      Testi on kotona suoritettava helppo välinetesti jossa mittarit ja anturit mittailevat nukutun yön tilanteita ja hengityskatkoja jne. Tuloksista päätellään uniapnean taso ja sen hoitokeinot.

      Hankkikaa heti kunnollinen tyyny jossa niska ja pää ovat hyvässä linjassa hengityksen aikana. Uniapneatyyny maksaa vain 70€ eikä litisty usean vuoden aikanakaan muodostaan joten yötä kohden tyyny on erittäin hyvä sijoitus hyvälle unenlaadulle!
      Hankinta josta pidät joka ilta ja varsinkin aamulla...

    • Anonyymi

      Tuollaiset oireet johtua myös nenän rakenteellisesta tukkoisuudesta jonka takia hengitys ei toimi kunnolla. Sellainen tila ei parane ilman leikkausta, vaikkakin nenälaastareilla tukkoisuutta voi väliaikaisesti helpottaa.

      Tuollaiset oireet voivat syntyä myös homeesta, ja jos altistus homeelle jatkuu pitkään,hengitysvaikeuksista voi tulla pidempiaikaisia

    • Anonyymi

      Kyllä lääkärissä käynti kannattaa eli asiantuntia nenä-korvalääkärille aika ja asiat alkavat etenemään parempaan suuntaan.

      Hyvä laadukas ja riittävä nukkuminen on tärkeimpiä asioita elämisen laadussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4995
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1255
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe