kumiveneen paikkaus?

sormi suussa

Onko kellään kokemusta kumiveneen paikkaamisesta? Pitäisi lähinnä tietää, millaista liimaa olisi käytettävä. Kumivene on pvc-kalvoa, on koitettu jo kolmea eri liimaa, mikään ei tartu.

15

21212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kake3333

      Kysyin juuri Kiillolta samaa asiaa ja antoivat otsikon liiman. Lisäksi pitää laittaa 5-10% kovete K:ta. Pienin myyntierä on 1 litra.

      • sormi suussa

        Kake3333: oletko jo kokeillut tuota ainetta? Ja osaatko vielä sanoa, mistä sitä saa.
        Jos pvc-vene on tosiaan kertakäyttötuote eikä paikattavissa, kyseessä on kyllä kuluttajansuoja-asia.


      • Hypalon
        sormi suussa kirjoitti:

        Kake3333: oletko jo kokeillut tuota ainetta? Ja osaatko vielä sanoa, mistä sitä saa.
        Jos pvc-vene on tosiaan kertakäyttötuote eikä paikattavissa, kyseessä on kyllä kuluttajansuoja-asia.

        Kannattaa katsoa www.ibs-boats.com
        Ko. sivulta löytyy tarvikeluettelo jossa mm Bostikin liimat eri kumivenemateriaaleille


    • paikkaus?

      PVC vene on ketrtakäyttötuote. Kun se on rikki se heitetään pois.

    • Venäläisellä kumiveneellä l...

      Otsikossa pitäisi lukea, kumivenettä muistuttavan muoviveneen paikkaus.
      Kumiveneitten paikkauksessa voidaan käyttää tavallista kontaktiliimaa ja kumipaikkoja, nämä tarvikkeet tulevat yleensä kumiveneen mukana ostettaissa aito kumivene.
      Muoviset kumivenejäljitelmien myynti pitäisi kieltää lailla, niitä ei saisi myydä ainakaan veneenä, vaan niitä pitäisi nimittää leluiksi.
      Noihin leikkiveneisiin ei kyllä tahdo löytyä kunnollisia paikkaaineita, koska jokaisella muovilaadulle pitäisi olla oma liimaaineensa, johtuen niitten muovien erilaisista koostumuksista.
      Mutta kuitenkin onnea yritykselle.

      • Dinghy

        Tarkoitatko kumiveneillä veneitä, jotka on valmistettu kumipuun pihkasta (kautsusta) tehdystä luonnonkumista? Olisipa todella mielenkiintoista tietää, kuka sellaisia tänä päivänä myy!

        Synteettisiä materiaaleja sopinee nimittää tekokumeiksi tai muoveiksi varsin vapaasti. Kuka vetää rajan?

        Hypalon, Strongan ja Mirasol ovat muutamia kauppanimiä "kumiveneiden" valmistuksessa käytettäville muoveille. Mitkä noista muoveista sitten ovat PVC:tä (polyvinyylikloridia), sen kertokoot meille minua tietävämmät.

        Itselläni on noin 5 vuotta vanha, Ukrainassa valmistettu "kumivene" merkkiä Brig. Sen materiaalina on (länsimainen) Mirasol. Kuvittelen sen olevan polyvinyylikloridia. Olen kiitollinen, jos joku osaa korjata virheellisen tietoni.

        Luulen osanneeni korjata itse veneen, ehkäpä vahingossa. Brig-veneestäni löytyi tänä kesänä ensimmäinen reikä. Veneen mukana toimitetun paikkaussarjan 2-komponenttiliiman kovete oli ehtinyt jo pilaantua. Sain kanssaveneilijältä "lainaksi" tuubin Zodiac-merkkisiin (länsimaisiin) "kumiveneisiin" tarkoitettua 1-komponenttista (kontaktiliimatyyppistä) liimaa. Liimasin oman veneeni paikkaussarjaan kuuluvan paikan tuolla tökötillä. Käytin sitä reilunlaisesti ja annoin kuivua hyvän tovin ennen paikan painamista paikoilleen. Hienosti tarttui ja yli kuukausi kovakouraista käyttöä on nyt takana. Ei mitään valittamista.


      • sormi suussa
        Dinghy kirjoitti:

        Tarkoitatko kumiveneillä veneitä, jotka on valmistettu kumipuun pihkasta (kautsusta) tehdystä luonnonkumista? Olisipa todella mielenkiintoista tietää, kuka sellaisia tänä päivänä myy!

        Synteettisiä materiaaleja sopinee nimittää tekokumeiksi tai muoveiksi varsin vapaasti. Kuka vetää rajan?

        Hypalon, Strongan ja Mirasol ovat muutamia kauppanimiä "kumiveneiden" valmistuksessa käytettäville muoveille. Mitkä noista muoveista sitten ovat PVC:tä (polyvinyylikloridia), sen kertokoot meille minua tietävämmät.

        Itselläni on noin 5 vuotta vanha, Ukrainassa valmistettu "kumivene" merkkiä Brig. Sen materiaalina on (länsimainen) Mirasol. Kuvittelen sen olevan polyvinyylikloridia. Olen kiitollinen, jos joku osaa korjata virheellisen tietoni.

        Luulen osanneeni korjata itse veneen, ehkäpä vahingossa. Brig-veneestäni löytyi tänä kesänä ensimmäinen reikä. Veneen mukana toimitetun paikkaussarjan 2-komponenttiliiman kovete oli ehtinyt jo pilaantua. Sain kanssaveneilijältä "lainaksi" tuubin Zodiac-merkkisiin (länsimaisiin) "kumiveneisiin" tarkoitettua 1-komponenttista (kontaktiliimatyyppistä) liimaa. Liimasin oman veneeni paikkaussarjaan kuuluvan paikan tuolla tökötillä. Käytin sitä reilunlaisesti ja annoin kuivua hyvän tovin ennen paikan painamista paikoilleen. Hienosti tarttui ja yli kuukausi kovakouraista käyttöä on nyt takana. Ei mitään valittamista.

        Minäkin ihmettelen, mistä niitä "kumiveneitä" sitten muka saa. Tuskinpa yksikään markkinoilla oleva vene on "kumia", vaan kaikki ovat jotain muovia. Ja muoveja nyt on sen seitsemäsataa sorttia. Tästähän juuri on kyse. Ja jos niitä paikkaustarpeita on mukana ollut, ne tosiaan ehtivät todennäköisesti jo kuivua, ennenkuin eka reikä on ilmaantunut.
        Kiitos vastauksista, kokeilen nyt ensin tuota kontaktiliimatyyppistä ainetta koepaikkauksella.


      • Katsastusmies-1
        sormi suussa kirjoitti:

        Minäkin ihmettelen, mistä niitä "kumiveneitä" sitten muka saa. Tuskinpa yksikään markkinoilla oleva vene on "kumia", vaan kaikki ovat jotain muovia. Ja muoveja nyt on sen seitsemäsataa sorttia. Tästähän juuri on kyse. Ja jos niitä paikkaustarpeita on mukana ollut, ne tosiaan ehtivät todennäköisesti jo kuivua, ennenkuin eka reikä on ilmaantunut.
        Kiitos vastauksista, kokeilen nyt ensin tuota kontaktiliimatyyppistä ainetta koepaikkauksella.

        Luonnonkumi eli kautsukki on luonnon itsensä kumipuun hartseista tekemä dispersio eli lateksi. Sen haittapuolia ovat huono UV-valon ja hapen kesto ja siten se ikääntyy eli haurastuu tai kuivuu nopeasti menettäen elastisuutensa.
        Mr. Dunlop oli oppinut vulkanoimaan kautsukkia jo 1800-luvun lopulla, pystyen täten muuttamaan kautsukista eli lateksista tehtyjen kumiesineiden ominaisuuksia radikaalisti.
        Kautsukista valmistettujen käyttöesineiden ikääntymiseen ei vulkanointikaan kuitenkaan tuonut lopullista parannusta.
        Jo ennen sotia kemistit oppivat polymeroimaan synteettistä kautsukkia BuNa-lateksia jonka ominaisuuksia voitiin säädellä halutulla tavalla ja näin saavuttaa luonnonkumia pitempi käyttöikä ja paremmat käyttöominaisuudet.
        Kaikki tänä päivänä käytössä olevat "kumiveneiden" raaka-aineet ovat synteettisiä polymeerejä, mutta eivät PVC:tä. PVC on lasinkova kestomuovilaatu (termoplasti) jota pehmitetään lisäämällä siihen pehmitintä tarpeen mukaan. Pehmittimien ongelmana on että ne eivät aina kestä UV-valoa ja siten PVC:kin vanhettuu eli "lasittuu" hauraaksi suhtellisen nopeasti vaikka siihen olisi lisätty UV-absorbenttia kestoa parantamaan.
        "Syntettisiin kumilaatuihin" yleisimmin käytettyjä monomeerejä ovat Styreeni, Butadieeni, Akrylaatit jne.
        Näillä monomeereillä ja niiden keskinäisiä suhteita muuttaen kuten myös polymeeriketjujen pituutta säätämällä voidaan materiaalien ominaisuuksia kontrollodia. Lopputuote-polymeerien lukumäärää rajoittaa ainoastaan tuotannon hallinta ja laatujen lukumäärän kustannuksia lisäävä vaikutus.
        Tästä johtuu se että kumiveneenvalmistuksessa käytettyjen materiaaleja on niin suuri määrä ja nimikirjo vielä tuotemerkeistä johtuen moninkertaistuu.
        Synteettisten materiaalien laatu ja hinta ovat materiaalikustannuksiltaan yleensä suorassa suhteessa toisiinsa, mutta ei enää välttämättä veneiden markkinoinnissa.
        Nimikirjolla hämätään ja tehdään suorat hintavertailut vaikeiksi tietoisesti.
        Hanki siinä sitten liimoja ja materiaalia paikkaamiseen.
        Usein se onnistuu yleisesti käytetyillä tuotemerkeillä hyvinkin, mutta koskaan ei tiedä välttämättä mitä oman veneesi materiaali todella on. Kannattaa siksi aina tiedustella veneen valmistajalta tai myyjältä mitä liimoja tulisi käyttää korjauksessa.
        PVC ja muut tavalliset "muovit" ovat sitten asia erikseen.
        PVC-veneiden hinnoilla ei tuotteen pitkäikäisyys ole ollut päällimmäinen kriteeri.
        Paras tapa korjata PVC:tä olisi kuumasaumaus, johon kotikonstein ei oikein pysty.


    • Hypalon

      Ts minkä merkkinen ja mikä mahtaa olla vuosimalli? Jos kysessä on halpa ohuesta muovimateriaalista (ei tekstiilikudosta pintakerrosten välissä) kannattaa kokeilla PVC-liimaa, saa esim Prismasta tai rautakaupoista. Sama liima käy kyllä ainakin tilapäisiin korjauksiin myös tukevimmille materiaaleille, esim aiemmissa viesteissä mainitut Mirasol, Strongan ym. Esim Maritimista löytyy Zodiacin 2-komponenttiliimaa ainakin PVC-materiaaleille ja pitäisi löytyä 2k-liimaa myös hypalonille joka on vähän enemmän "kumimainen" materiaali.

      • Hypalon

        BOSTIK ADHESIVES
        • Bostik adhesives are MOD approved
        and specifi ed by the RNLI for use on
        infl atable boats
        • Bostik single part infl atable
        boat adhesive will bond natural
        Polychloprene, Nitrile, Butyl, Hypalon
        and Polyurethane surfaces, Rigid PVC
        (Not PVC boat fabric), wood, metal and
        leather. Also suitable for wet suits, life
        preservers and similar items
        • Bostik 1782 single part adhesive has
        good resistance to fuel and water and
        is particularly suitable for bonding
        PVC and Polychloroprene coated
        fabrics
        • Bostik 2402 is a high performance
        adhesive ideal for bonding Hypalon
        fabric, Polychloprene, wet suits etc. It
        is MOD and RNLI approved
        • Bostik 3206 is a high performance
        adhesive ideal for bonding PVC and
        Polychloprene fabrics


      • Dinghy

        Hypalon on DuPontin tuotenimi synteettiselle materiaalille nimeltä kloorisulfonieteenikumi (lyhenne CSM).

        Mirasol on Kyuing Corporationin (E-Korea) valmistama PVC-materiaali (PVC = polyvinyylikloridi).

        Strongan on Zodiacin ikioma PVC-materiaali.

        CSM-kumi (Hypalon) vaatii erilaiset liimat kuin PVC. PVC:n liimaamiseen käytettävät liimat lienevät polyuretaanipohjaisia.

        Google-haulla http://www.google.fi/search?hl=fi&q=inflatable boat repair&meta= löytyy runsaasti linkkejä "kumiveneiden" korjausohjeisiin.

        Oman veneeni (Brig) materiaali on Mirasol. Olen käyttänyt sen liimaamiseen Zodiacin kontaktiliimatyyppistä yksikomponenttiliimaa, mielestäni hyvällä menestyksellä.


      • Nicke m
        Dinghy kirjoitti:

        Hypalon on DuPontin tuotenimi synteettiselle materiaalille nimeltä kloorisulfonieteenikumi (lyhenne CSM).

        Mirasol on Kyuing Corporationin (E-Korea) valmistama PVC-materiaali (PVC = polyvinyylikloridi).

        Strongan on Zodiacin ikioma PVC-materiaali.

        CSM-kumi (Hypalon) vaatii erilaiset liimat kuin PVC. PVC:n liimaamiseen käytettävät liimat lienevät polyuretaanipohjaisia.

        Google-haulla http://www.google.fi/search?hl=fi&q=inflatable boat repair&meta= löytyy runsaasti linkkejä "kumiveneiden" korjausohjeisiin.

        Oman veneeni (Brig) materiaali on Mirasol. Olen käyttänyt sen liimaamiseen Zodiacin kontaktiliimatyyppistä yksikomponenttiliimaa, mielestäni hyvällä menestyksellä.

        Pienet pistemäiset reijät kannattaa paikata bostikin vai oliko se Cascon Liquisole liimalla. Isommat reijät johon laitetaan paikka, niin silloin käytetään kumivenevalmistajan PVC liimaa joka on tuhtia tavaraa. Löytyy BRIG kumiveneitten maahantuojalta tuubeittain. Liima on 2 komponentti liima. Yleensä kertakäyttötavaraa, kun koveteputkilon korkki on aukaistu niin tavara haihtuu muutamassa viikossa.


    • paikkausmassa

      vaittaa sopivan kumiveneen paikkaukseen, maksaa 3 eur

    • pairu

      Tyhmä on se joka sano että pvc veneet on kertakäytötavara, tuli reikä -heitä pois.
      Jos on ongelmia paikkauksen kanssa, niin etsi kaverin joka on menossa Pietarin, niin sielä on myytävänä pvc veneillä tarkoitettua liima, sillä liimalla on veneiden tehtaan POSEIDON, kaikki veneet liimattu. Toinen liima nimeltän Жидкая латка , on erinomainen reikien ja noin 5cm. pituisten rakojen korjauksen. Jos vähänkin osaa Venäjä, niin netistä Jou tuubessa löytyy tarkat selostet miten pvc veneet korjata.

    • Anonyymi

      Näihin markettien halppis kumiveneisiin kuten Intex ja Bestway ehdottomasti parasta tököttiä on Bisonin - Liquid Rubber - siinä tulee jopa sellanen muoviristikkoinen paikka josta liima pääsee läpi niin että liimaa levitetään paikan molemmille puolille.

      Ja sen pitää antaa kuivua 48h, voi sanoa että unohtakaa kaikki muut liimat. Tuli nimittäin kokeiltua vanhaan veneeseen montaa erillaista liimaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      65
      2147
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1732
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1418
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      244
      1402
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      237
      1347
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      83
      1202
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1195
    8. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1165
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      360
      1143
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      330
      1108
    Aihe