kumiveneen paikkaus?

sormi suussa

Onko kellään kokemusta kumiveneen paikkaamisesta? Pitäisi lähinnä tietää, millaista liimaa olisi käytettävä. Kumivene on pvc-kalvoa, on koitettu jo kolmea eri liimaa, mikään ei tartu.

15

19684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kake3333

      Kysyin juuri Kiillolta samaa asiaa ja antoivat otsikon liiman. Lisäksi pitää laittaa 5-10% kovete K:ta. Pienin myyntierä on 1 litra.

      • sormi suussa

        Kake3333: oletko jo kokeillut tuota ainetta? Ja osaatko vielä sanoa, mistä sitä saa.
        Jos pvc-vene on tosiaan kertakäyttötuote eikä paikattavissa, kyseessä on kyllä kuluttajansuoja-asia.


      • Hypalon
        sormi suussa kirjoitti:

        Kake3333: oletko jo kokeillut tuota ainetta? Ja osaatko vielä sanoa, mistä sitä saa.
        Jos pvc-vene on tosiaan kertakäyttötuote eikä paikattavissa, kyseessä on kyllä kuluttajansuoja-asia.

        Kannattaa katsoa www.ibs-boats.com
        Ko. sivulta löytyy tarvikeluettelo jossa mm Bostikin liimat eri kumivenemateriaaleille


    • paikkaus?

      PVC vene on ketrtakäyttötuote. Kun se on rikki se heitetään pois.

    • Venäläisellä kumiveneellä l...

      Otsikossa pitäisi lukea, kumivenettä muistuttavan muoviveneen paikkaus.
      Kumiveneitten paikkauksessa voidaan käyttää tavallista kontaktiliimaa ja kumipaikkoja, nämä tarvikkeet tulevat yleensä kumiveneen mukana ostettaissa aito kumivene.
      Muoviset kumivenejäljitelmien myynti pitäisi kieltää lailla, niitä ei saisi myydä ainakaan veneenä, vaan niitä pitäisi nimittää leluiksi.
      Noihin leikkiveneisiin ei kyllä tahdo löytyä kunnollisia paikkaaineita, koska jokaisella muovilaadulle pitäisi olla oma liimaaineensa, johtuen niitten muovien erilaisista koostumuksista.
      Mutta kuitenkin onnea yritykselle.

      • Dinghy

        Tarkoitatko kumiveneillä veneitä, jotka on valmistettu kumipuun pihkasta (kautsusta) tehdystä luonnonkumista? Olisipa todella mielenkiintoista tietää, kuka sellaisia tänä päivänä myy!

        Synteettisiä materiaaleja sopinee nimittää tekokumeiksi tai muoveiksi varsin vapaasti. Kuka vetää rajan?

        Hypalon, Strongan ja Mirasol ovat muutamia kauppanimiä "kumiveneiden" valmistuksessa käytettäville muoveille. Mitkä noista muoveista sitten ovat PVC:tä (polyvinyylikloridia), sen kertokoot meille minua tietävämmät.

        Itselläni on noin 5 vuotta vanha, Ukrainassa valmistettu "kumivene" merkkiä Brig. Sen materiaalina on (länsimainen) Mirasol. Kuvittelen sen olevan polyvinyylikloridia. Olen kiitollinen, jos joku osaa korjata virheellisen tietoni.

        Luulen osanneeni korjata itse veneen, ehkäpä vahingossa. Brig-veneestäni löytyi tänä kesänä ensimmäinen reikä. Veneen mukana toimitetun paikkaussarjan 2-komponenttiliiman kovete oli ehtinyt jo pilaantua. Sain kanssaveneilijältä "lainaksi" tuubin Zodiac-merkkisiin (länsimaisiin) "kumiveneisiin" tarkoitettua 1-komponenttista (kontaktiliimatyyppistä) liimaa. Liimasin oman veneeni paikkaussarjaan kuuluvan paikan tuolla tökötillä. Käytin sitä reilunlaisesti ja annoin kuivua hyvän tovin ennen paikan painamista paikoilleen. Hienosti tarttui ja yli kuukausi kovakouraista käyttöä on nyt takana. Ei mitään valittamista.


      • sormi suussa
        Dinghy kirjoitti:

        Tarkoitatko kumiveneillä veneitä, jotka on valmistettu kumipuun pihkasta (kautsusta) tehdystä luonnonkumista? Olisipa todella mielenkiintoista tietää, kuka sellaisia tänä päivänä myy!

        Synteettisiä materiaaleja sopinee nimittää tekokumeiksi tai muoveiksi varsin vapaasti. Kuka vetää rajan?

        Hypalon, Strongan ja Mirasol ovat muutamia kauppanimiä "kumiveneiden" valmistuksessa käytettäville muoveille. Mitkä noista muoveista sitten ovat PVC:tä (polyvinyylikloridia), sen kertokoot meille minua tietävämmät.

        Itselläni on noin 5 vuotta vanha, Ukrainassa valmistettu "kumivene" merkkiä Brig. Sen materiaalina on (länsimainen) Mirasol. Kuvittelen sen olevan polyvinyylikloridia. Olen kiitollinen, jos joku osaa korjata virheellisen tietoni.

        Luulen osanneeni korjata itse veneen, ehkäpä vahingossa. Brig-veneestäni löytyi tänä kesänä ensimmäinen reikä. Veneen mukana toimitetun paikkaussarjan 2-komponenttiliiman kovete oli ehtinyt jo pilaantua. Sain kanssaveneilijältä "lainaksi" tuubin Zodiac-merkkisiin (länsimaisiin) "kumiveneisiin" tarkoitettua 1-komponenttista (kontaktiliimatyyppistä) liimaa. Liimasin oman veneeni paikkaussarjaan kuuluvan paikan tuolla tökötillä. Käytin sitä reilunlaisesti ja annoin kuivua hyvän tovin ennen paikan painamista paikoilleen. Hienosti tarttui ja yli kuukausi kovakouraista käyttöä on nyt takana. Ei mitään valittamista.

        Minäkin ihmettelen, mistä niitä "kumiveneitä" sitten muka saa. Tuskinpa yksikään markkinoilla oleva vene on "kumia", vaan kaikki ovat jotain muovia. Ja muoveja nyt on sen seitsemäsataa sorttia. Tästähän juuri on kyse. Ja jos niitä paikkaustarpeita on mukana ollut, ne tosiaan ehtivät todennäköisesti jo kuivua, ennenkuin eka reikä on ilmaantunut.
        Kiitos vastauksista, kokeilen nyt ensin tuota kontaktiliimatyyppistä ainetta koepaikkauksella.


      • Katsastusmies-1
        sormi suussa kirjoitti:

        Minäkin ihmettelen, mistä niitä "kumiveneitä" sitten muka saa. Tuskinpa yksikään markkinoilla oleva vene on "kumia", vaan kaikki ovat jotain muovia. Ja muoveja nyt on sen seitsemäsataa sorttia. Tästähän juuri on kyse. Ja jos niitä paikkaustarpeita on mukana ollut, ne tosiaan ehtivät todennäköisesti jo kuivua, ennenkuin eka reikä on ilmaantunut.
        Kiitos vastauksista, kokeilen nyt ensin tuota kontaktiliimatyyppistä ainetta koepaikkauksella.

        Luonnonkumi eli kautsukki on luonnon itsensä kumipuun hartseista tekemä dispersio eli lateksi. Sen haittapuolia ovat huono UV-valon ja hapen kesto ja siten se ikääntyy eli haurastuu tai kuivuu nopeasti menettäen elastisuutensa.
        Mr. Dunlop oli oppinut vulkanoimaan kautsukkia jo 1800-luvun lopulla, pystyen täten muuttamaan kautsukista eli lateksista tehtyjen kumiesineiden ominaisuuksia radikaalisti.
        Kautsukista valmistettujen käyttöesineiden ikääntymiseen ei vulkanointikaan kuitenkaan tuonut lopullista parannusta.
        Jo ennen sotia kemistit oppivat polymeroimaan synteettistä kautsukkia BuNa-lateksia jonka ominaisuuksia voitiin säädellä halutulla tavalla ja näin saavuttaa luonnonkumia pitempi käyttöikä ja paremmat käyttöominaisuudet.
        Kaikki tänä päivänä käytössä olevat "kumiveneiden" raaka-aineet ovat synteettisiä polymeerejä, mutta eivät PVC:tä. PVC on lasinkova kestomuovilaatu (termoplasti) jota pehmitetään lisäämällä siihen pehmitintä tarpeen mukaan. Pehmittimien ongelmana on että ne eivät aina kestä UV-valoa ja siten PVC:kin vanhettuu eli "lasittuu" hauraaksi suhtellisen nopeasti vaikka siihen olisi lisätty UV-absorbenttia kestoa parantamaan.
        "Syntettisiin kumilaatuihin" yleisimmin käytettyjä monomeerejä ovat Styreeni, Butadieeni, Akrylaatit jne.
        Näillä monomeereillä ja niiden keskinäisiä suhteita muuttaen kuten myös polymeeriketjujen pituutta säätämällä voidaan materiaalien ominaisuuksia kontrollodia. Lopputuote-polymeerien lukumäärää rajoittaa ainoastaan tuotannon hallinta ja laatujen lukumäärän kustannuksia lisäävä vaikutus.
        Tästä johtuu se että kumiveneenvalmistuksessa käytettyjen materiaaleja on niin suuri määrä ja nimikirjo vielä tuotemerkeistä johtuen moninkertaistuu.
        Synteettisten materiaalien laatu ja hinta ovat materiaalikustannuksiltaan yleensä suorassa suhteessa toisiinsa, mutta ei enää välttämättä veneiden markkinoinnissa.
        Nimikirjolla hämätään ja tehdään suorat hintavertailut vaikeiksi tietoisesti.
        Hanki siinä sitten liimoja ja materiaalia paikkaamiseen.
        Usein se onnistuu yleisesti käytetyillä tuotemerkeillä hyvinkin, mutta koskaan ei tiedä välttämättä mitä oman veneesi materiaali todella on. Kannattaa siksi aina tiedustella veneen valmistajalta tai myyjältä mitä liimoja tulisi käyttää korjauksessa.
        PVC ja muut tavalliset "muovit" ovat sitten asia erikseen.
        PVC-veneiden hinnoilla ei tuotteen pitkäikäisyys ole ollut päällimmäinen kriteeri.
        Paras tapa korjata PVC:tä olisi kuumasaumaus, johon kotikonstein ei oikein pysty.


    • Hypalon

      Ts minkä merkkinen ja mikä mahtaa olla vuosimalli? Jos kysessä on halpa ohuesta muovimateriaalista (ei tekstiilikudosta pintakerrosten välissä) kannattaa kokeilla PVC-liimaa, saa esim Prismasta tai rautakaupoista. Sama liima käy kyllä ainakin tilapäisiin korjauksiin myös tukevimmille materiaaleille, esim aiemmissa viesteissä mainitut Mirasol, Strongan ym. Esim Maritimista löytyy Zodiacin 2-komponenttiliimaa ainakin PVC-materiaaleille ja pitäisi löytyä 2k-liimaa myös hypalonille joka on vähän enemmän "kumimainen" materiaali.

      • Hypalon

        BOSTIK ADHESIVES
        • Bostik adhesives are MOD approved
        and specifi ed by the RNLI for use on
        infl atable boats
        • Bostik single part infl atable
        boat adhesive will bond natural
        Polychloprene, Nitrile, Butyl, Hypalon
        and Polyurethane surfaces, Rigid PVC
        (Not PVC boat fabric), wood, metal and
        leather. Also suitable for wet suits, life
        preservers and similar items
        • Bostik 1782 single part adhesive has
        good resistance to fuel and water and
        is particularly suitable for bonding
        PVC and Polychloroprene coated
        fabrics
        • Bostik 2402 is a high performance
        adhesive ideal for bonding Hypalon
        fabric, Polychloprene, wet suits etc. It
        is MOD and RNLI approved
        • Bostik 3206 is a high performance
        adhesive ideal for bonding PVC and
        Polychloprene fabrics


      • Dinghy

        Hypalon on DuPontin tuotenimi synteettiselle materiaalille nimeltä kloorisulfonieteenikumi (lyhenne CSM).

        Mirasol on Kyuing Corporationin (E-Korea) valmistama PVC-materiaali (PVC = polyvinyylikloridi).

        Strongan on Zodiacin ikioma PVC-materiaali.

        CSM-kumi (Hypalon) vaatii erilaiset liimat kuin PVC. PVC:n liimaamiseen käytettävät liimat lienevät polyuretaanipohjaisia.

        Google-haulla http://www.google.fi/search?hl=fi&q=inflatable boat repair&meta= löytyy runsaasti linkkejä "kumiveneiden" korjausohjeisiin.

        Oman veneeni (Brig) materiaali on Mirasol. Olen käyttänyt sen liimaamiseen Zodiacin kontaktiliimatyyppistä yksikomponenttiliimaa, mielestäni hyvällä menestyksellä.


      • Nicke m
        Dinghy kirjoitti:

        Hypalon on DuPontin tuotenimi synteettiselle materiaalille nimeltä kloorisulfonieteenikumi (lyhenne CSM).

        Mirasol on Kyuing Corporationin (E-Korea) valmistama PVC-materiaali (PVC = polyvinyylikloridi).

        Strongan on Zodiacin ikioma PVC-materiaali.

        CSM-kumi (Hypalon) vaatii erilaiset liimat kuin PVC. PVC:n liimaamiseen käytettävät liimat lienevät polyuretaanipohjaisia.

        Google-haulla http://www.google.fi/search?hl=fi&q=inflatable boat repair&meta= löytyy runsaasti linkkejä "kumiveneiden" korjausohjeisiin.

        Oman veneeni (Brig) materiaali on Mirasol. Olen käyttänyt sen liimaamiseen Zodiacin kontaktiliimatyyppistä yksikomponenttiliimaa, mielestäni hyvällä menestyksellä.

        Pienet pistemäiset reijät kannattaa paikata bostikin vai oliko se Cascon Liquisole liimalla. Isommat reijät johon laitetaan paikka, niin silloin käytetään kumivenevalmistajan PVC liimaa joka on tuhtia tavaraa. Löytyy BRIG kumiveneitten maahantuojalta tuubeittain. Liima on 2 komponentti liima. Yleensä kertakäyttötavaraa, kun koveteputkilon korkki on aukaistu niin tavara haihtuu muutamassa viikossa.


    • paikkausmassa

      vaittaa sopivan kumiveneen paikkaukseen, maksaa 3 eur

    • pairu

      Tyhmä on se joka sano että pvc veneet on kertakäytötavara, tuli reikä -heitä pois.
      Jos on ongelmia paikkauksen kanssa, niin etsi kaverin joka on menossa Pietarin, niin sielä on myytävänä pvc veneillä tarkoitettua liima, sillä liimalla on veneiden tehtaan POSEIDON, kaikki veneet liimattu. Toinen liima nimeltän Жидкая латка , on erinomainen reikien ja noin 5cm. pituisten rakojen korjauksen. Jos vähänkin osaa Venäjä, niin netistä Jou tuubessa löytyy tarkat selostet miten pvc veneet korjata.

    • Anonyymi

      Näihin markettien halppis kumiveneisiin kuten Intex ja Bestway ehdottomasti parasta tököttiä on Bisonin - Liquid Rubber - siinä tulee jopa sellanen muoviristikkoinen paikka josta liima pääsee läpi niin että liimaa levitetään paikan molemmille puolille.

      Ja sen pitää antaa kuivua 48h, voi sanoa että unohtakaa kaikki muut liimat. Tuli nimittäin kokeiltua vanhaan veneeseen montaa erillaista liimaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1282
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1227
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1106
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1076
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe