Juwelin suodattimen sisuksista

Juwelisti

Olen ostamassa Juwelin Rio akvaariopakettia (180l), jossa on myös mukana Juwelin oma suodatin. Olen kysellyt Juwelin oman suodattimen riittävyydestä ja kalakaupan myyjä sanoi ohjeeksi laittaa suodatin "patruunat" eri päin kuin mitä Juwelin oma ohje, silloin suodatin kuulemma riittää. Onko teillä kokemuksia Juwelsuodattimista ja niiden käytöstä. Mistä kannattaa hankkia "suodattimen sisällyksiä" (patruunoita) ja onko ohjeessa mainitut vaihtovälit ok? Saan altaani elokuun alussa mutta nyt yritän vihkiytyä asiaan.

4

2000

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harakka1

      Siis päälle tulee se ohut valkoinen vanu, sitten erinäinen määrä sinisiä. Oiskos ollut niin että tiiviimpi ensin ja pohjalle ne isompihuokoiset.
      En kyllä ymmärrä mitä hän tarkoitti toisin päin laittamisella - minusta ihan järjenvastaiselle kuulostaa.
      Itse antaisin sen oman sisäsuodattimen olla koska se on erittäin hyvä roskankerääjä. Lisäksi hommaisin toiseen kulmaan ulkosuodattimen (ihan jo senkin vuoksi ulko koska toinen sisäsuodatin vie entisestään tilaa akvaariossa). Ulkosuodattimen huoltoväli monta kuukautta - jopa puoli vuotta kun taas tuota juwelin omaa suodatinta saa putsata huomattavasti tiheämmin.
      Ohjeessa annetut vaihtovälit ovat minusta ok. Itse toimin kutakuinkin niin. Eli sen valkoisen päälimmäisen joko pesin tai vaihdoin viikottain. Sinisiä sitten harvemmin. Toiset eivät kylläkään noudata näin tiheää putsausväliä ja sanovat että hyvin pelaa.
      Putsausväli riippuu paljolti kalastosta ja siitä kuinka paljon roskaa sinne suodattimeen menee. Parhaiten tuon huoltovälin näkee itse käytännössä. Veden virtausteho on hyvä mittari.
      Patruunoita Juweliin tilasin saksasta ison nipun kerrallaan.

      Saksan hintoja voit verrata vaikka täältä:
      http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=GRUPPE&c=InnenfilterJuwel&t=e_temgroup&start=1&dif=14&userid=kQVArvjoeBXVh6x5fKdZp0kWJhkyTctmc0l&path1=Filter technique&mpath1=14&path2=Internal Filters&mpath2=15&path3=Juwel Aquarien

      • Juwelisti

        En ole nähnyt "patruunoita" livenä, mutta ymmärsin niin, että ideana oli, että se tiuhin suodatin menee helposti tukkoon, jos on ensimmäisenä ja siksi se laitettaisiin viimeiseksi jne.


    • monnisfani

      Tuo oli ihan outo juttu.Itelläni on Juwel 240 eikä myyjä puhunut mitään kääntelyistä.Ja hyvin tuo toimii,,ei mitään vikaa.

      • omat kokemukset

        Itsellä kakkosakvaariona myös tuo Juwel 180 Rio.
        Tuota neuvoa vaihtaa suodattimien järjestystä pidän kyllä outona. En näe sille mitään järkevää perustetta. Itsellä toisena sisäsuodattimena Eheim 2048 kahdella suodatinpatruunalla. Sitä putsaan kahden viikon välein ja tuota Juwelia ainoastaan kolmen kuukauden välein, paitsi valkoisen harsomaisen suodattimen vaihdan kuukausittain. Eheim on aika hyvä roskankerääjänä ja sen avulla pärjäilee varsinkin kun on hiekkaspohja ja vähän kasvistoa. Tehokas tuo suodatin ei ole kun vertaan sitä isomman akvani (360 ltr) Eheim 2026 II Pron ulkosuodattimeen, mutta yhdessä tuon Eheimin kanssa suodatusteho on itselläni riittävä. Suodattimista tuo valkoinen tukkeutuu tosi nopeasti ja ehkä sen tilalla voisi olla astetta karkeampikin. Kaloina minulla on 43 neontetraa pari pientä partista ja raitapleko. Jos kalastoa enemmän/isoja voi teho olla alakanttiinkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe