Tarvitsin apua vanhan järkkärin kanssa. Minulla on 70-luvun alkupuolella hankittu Canon EX EE (50mm 1:1,8)
Ostin nelisatasen filmirullan ja otin muutamia koevedoksia. Osaako kukaan neuvoa minulle mitkä olisivat oikeat säädökset, kun kuvaan esim. tällaisena pilvettömänä kirkkaana päivänä?...vai pitääkö lähteä liikkeelle ihan vain kokeilemalla?
Canon EX EE säädökset
3
400
Vastaukset
- Mika....
...ei ole valotusmittaria, niin katso filmirullan mukana tulleesta ohjeesta aukot ja ajat kulloiseenkin olosuhteeseen. Aurinkoisena päivänä itse saattaisin haarukoida jotain seuraavan suuntaisia arvoja F:8-11 s. 1/500 - 1/1000. Valotusmittari kyllä kannattaisi hankkia, vaikka uutena ovatkin vähän kalliita. Käytettyjä kannattaa katella vaikka huutonetistä tms. paikasta.
- Alvari R, antiikkia itekin
Siinähän on valotusmittari ja automaattivalotus, ajan esivalinnalla jos oikein muistan. Oli ainakin tehtaalta lähtiessään. Jos mittari on pimentynyt niin pariston vaihto auttaa. Saattaa vaatia käynnin kamerakorjaamolla, EX:n aikoina yleisiä elohopeapattereita ei enää myydä. Huolto värkkää toimimaan nykysillä virtalähteillä, ellet itse osaa. Edellyttäen tietennii jotta mittari on vielä ehjä. Ei sekään mahdotonta ole, vaikka vuosia vierinyt.
Kai me samasta puhutaan:
http://www.canon.com/camera-museum/camera/f_camera.html
Hakemistosta 1970-75 ja EXAuto- alkuperäinen tyyppi
Mittari pelaa mielestäni vallan hyvin. Kävin vielä varmistamassa liikkeessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1114359
- 793543
Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?
Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?843395Just alkoi ottamaan päähän
Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk223381Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?273286- 762954
Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim662841"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m452800- 852749
Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.852589