Aneurysma/aivovaltimo tukos x 2

Mariaana

Minulla todettiin varjo- ainekuvauksissa 2 aneurysmaa vasemmalla puolella päässä! Onko ketään kelle tehty klipsit pullistumiin ? Missä sairaalassa ? Millaisia kokemuksia ? Miten toipuminen sujui,kauanko kesti??

68

49470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Susu...............

      Vasemmalla oli mullakin ja kaiken kaikkiaan 5 kpl. 3 klipsattiin ja 2 koilattiin. Operaatio tehtiin Töölössä professori Herneniemen toimiessa neurokirurgina. Fyysinen toipuminen vei oman aikansa, henkinen toipuminen olikin sitten jo pidempi prosessi. Täällä on ollut jonkin verran keskustelua asiasta. Kun jaksat/ehdit, selaile vähän juttuja taaksepäin ja käytä haku-mahdollisuutta, saat varmasti monta hyvää keskustelua luettavaksesi.

      Kaikkea hyvää!!

      • Mariaana

        Kiitos vinkeistäsi !! Onneksi tosiaan löytyi "vertaistukea" vanhoista keskusteluista. Lisää tietoa kuitenkin kaipaan !! Tämä on hirveää kun tietää että jonkinsorttinen "pommi" päässä on ja nyt odottelen aikaa kirurgiselle Töölööseen. Löytyykö kokemuksia sairasloman pituuksista, kivuista, ja ennen kaikkea askarruttavin kysymys: pitääkö olla nostelematta painavia leikkauksen jälkeen ja jos, niin kauanko ??? Lisää Infoa jotka aivovaltimon pullistumista tietävät, kiiiiitos !!


      • Susu...
        Mariaana kirjoitti:

        Kiitos vinkeistäsi !! Onneksi tosiaan löytyi "vertaistukea" vanhoista keskusteluista. Lisää tietoa kuitenkin kaipaan !! Tämä on hirveää kun tietää että jonkinsorttinen "pommi" päässä on ja nyt odottelen aikaa kirurgiselle Töölööseen. Löytyykö kokemuksia sairasloman pituuksista, kivuista, ja ennen kaikkea askarruttavin kysymys: pitääkö olla nostelematta painavia leikkauksen jälkeen ja jos, niin kauanko ??? Lisää Infoa jotka aivovaltimon pullistumista tietävät, kiiiiitos !!

        omakohtaista kokemusta:

        Sairaslomalla olin muistaakseni vähän yli 2 kuukautta. Kaikki raskaat työt, esim. lumenluonti, olivat pannassa jonkin aikaa, en vaan enää muista kauanko. Mä sain ikävän kolmoishermosärky-tyyppisen jälkioireen, joka hoitui Neurontin-merkkisellä lääkkellä päiväjärjestykseen. Mulla leikkausalue/haava parani sietämättömän hitaasti ja söin useamman antibioottikuurin, ennenkuin haava-alue parani. Nyt on muistona aika ruma arpi, joka jostain syystä on vielä aika alhaalla otsalla. Mutta, kaiken kaikkiaan kokemus, jonka muistan loppuelämäni.

        Töölössä hoito oli hyvää ja olin siellä viikon. Tutustuin siellä ollessani pariin tosi mahtavaan henkilöön, joilla oli samankaltaisia toimenpiteitä takana. Leikkaukseni oli v. 2001 ja pidämme edelleenkin yhteyttä. Nyt koko operaatio on vain muisto ja elämä jatkuu.

        Toivottavasti tästä oli sulle edes vähän apua. Muistan itse, miten peloissani olin saatuani diagnoosin. Pääsin tosin aika nopeasti leikkaukseen, muistaakseni leikkausaika tuli 3:n viikon sisällä diagnoosista. Kyseessähän ei ole mikään ihan pieni operaatio, mutta Suomessa ollaan maailman kärkimaita aneurysmien hoidossa. Ja Töölön sairaala on yksi alan huippupaikka. Olet ihan varmasti hyvissä käsissä.


      • Kepa
        Susu... kirjoitti:

        omakohtaista kokemusta:

        Sairaslomalla olin muistaakseni vähän yli 2 kuukautta. Kaikki raskaat työt, esim. lumenluonti, olivat pannassa jonkin aikaa, en vaan enää muista kauanko. Mä sain ikävän kolmoishermosärky-tyyppisen jälkioireen, joka hoitui Neurontin-merkkisellä lääkkellä päiväjärjestykseen. Mulla leikkausalue/haava parani sietämättömän hitaasti ja söin useamman antibioottikuurin, ennenkuin haava-alue parani. Nyt on muistona aika ruma arpi, joka jostain syystä on vielä aika alhaalla otsalla. Mutta, kaiken kaikkiaan kokemus, jonka muistan loppuelämäni.

        Töölössä hoito oli hyvää ja olin siellä viikon. Tutustuin siellä ollessani pariin tosi mahtavaan henkilöön, joilla oli samankaltaisia toimenpiteitä takana. Leikkaukseni oli v. 2001 ja pidämme edelleenkin yhteyttä. Nyt koko operaatio on vain muisto ja elämä jatkuu.

        Toivottavasti tästä oli sulle edes vähän apua. Muistan itse, miten peloissani olin saatuani diagnoosin. Pääsin tosin aika nopeasti leikkaukseen, muistaakseni leikkausaika tuli 3:n viikon sisällä diagnoosista. Kyseessähän ei ole mikään ihan pieni operaatio, mutta Suomessa ollaan maailman kärkimaita aneurysmien hoidossa. Ja Töölön sairaala on yksi alan huippupaikka. Olet ihan varmasti hyvissä käsissä.

        Olen viimeistä viikkoa sairaslomalla, minulta leikattiin toukokuussa aneurysma, kaiken kaikkiaan saikkua tuli 2,5 kk.
        Haava on parantunut erinomaisesti ja olo alkaa olla jo lähes kuin ennen leikkausta. Leikkauksen jälkeen en nostellut mitään painavia enkä muutenkaan rehkinyt, vieläkin joissain asioissa olen varovainen. Minut leikattiin myös Töölössä ja hoito oli erinomaista. Itse odotin puolivuotta leikkaukseen menoa, ts. se saattoi johtua siitä että ensin sitä luultiin meningeoomaksi joka sitten vasta leikkauksessa paljastui aneurysmaksi.
        Nyt nautin kesästä sekä siitä että olen kunnossa ja päänsärkyjä ei ole.

        Tsemppiä siis koitokseesi ja luota Töölön lääkäreihin he ovat maailman parhaita.

        Hyvää kesän jatkoa


      • Mariaana
        Kepa kirjoitti:

        Olen viimeistä viikkoa sairaslomalla, minulta leikattiin toukokuussa aneurysma, kaiken kaikkiaan saikkua tuli 2,5 kk.
        Haava on parantunut erinomaisesti ja olo alkaa olla jo lähes kuin ennen leikkausta. Leikkauksen jälkeen en nostellut mitään painavia enkä muutenkaan rehkinyt, vieläkin joissain asioissa olen varovainen. Minut leikattiin myös Töölössä ja hoito oli erinomaista. Itse odotin puolivuotta leikkaukseen menoa, ts. se saattoi johtua siitä että ensin sitä luultiin meningeoomaksi joka sitten vasta leikkauksessa paljastui aneurysmaksi.
        Nyt nautin kesästä sekä siitä että olen kunnossa ja päänsärkyjä ei ole.

        Tsemppiä siis koitokseesi ja luota Töölön lääkäreihin he ovat maailman parhaita.

        Hyvää kesän jatkoa

        Voi SUURKIITOS teille "ihka oikeat tapaukset"..!!
        Tulee tunne että itsekkin siitä selviän, kun kuulen muiden kokemuksia. Hurrrjan paljon olen joutunut olemaan kaikenmaailman diagnoosien kanssa tekemisissä elämäni aikana, mutta tämä oli vielä tuntematonta minulle. Lisävastauksia mielellään edelleen kuulen, melkoinen noviisi kun olen tällä aneurysma-saralla. Nyt kun osaisin vielä jotenkin järjestellä perheasiat sille mallille että leikkauksen jälkeen en nostelisi yli 10 kg satsia ihan het....


      • anneli-anneli
        Susu... kirjoitti:

        omakohtaista kokemusta:

        Sairaslomalla olin muistaakseni vähän yli 2 kuukautta. Kaikki raskaat työt, esim. lumenluonti, olivat pannassa jonkin aikaa, en vaan enää muista kauanko. Mä sain ikävän kolmoishermosärky-tyyppisen jälkioireen, joka hoitui Neurontin-merkkisellä lääkkellä päiväjärjestykseen. Mulla leikkausalue/haava parani sietämättömän hitaasti ja söin useamman antibioottikuurin, ennenkuin haava-alue parani. Nyt on muistona aika ruma arpi, joka jostain syystä on vielä aika alhaalla otsalla. Mutta, kaiken kaikkiaan kokemus, jonka muistan loppuelämäni.

        Töölössä hoito oli hyvää ja olin siellä viikon. Tutustuin siellä ollessani pariin tosi mahtavaan henkilöön, joilla oli samankaltaisia toimenpiteitä takana. Leikkaukseni oli v. 2001 ja pidämme edelleenkin yhteyttä. Nyt koko operaatio on vain muisto ja elämä jatkuu.

        Toivottavasti tästä oli sulle edes vähän apua. Muistan itse, miten peloissani olin saatuani diagnoosin. Pääsin tosin aika nopeasti leikkaukseen, muistaakseni leikkausaika tuli 3:n viikon sisällä diagnoosista. Kyseessähän ei ole mikään ihan pieni operaatio, mutta Suomessa ollaan maailman kärkimaita aneurysmien hoidossa. Ja Töölön sairaala on yksi alan huippupaikka. Olet ihan varmasti hyvissä käsissä.

        kiitos sinulle että vastaat toiselle.on tosi hyviä nuo töölön lääkärit.eikä ole todella helppo leikkaus ,sain itse aivoinfaktin,,,mikä on jo suunilleen ohi,sitten tuli epilepsia.että silleen...kaikki leikkauksesta.ja sitten toinen kaulasuoni meni kiinni.eli minulla oli yksi aneurysmä mitä leikattiin,mutta se oli niin syvällä.vointeja sinulle SUSU.


      • Susulta
        anneli-anneli kirjoitti:

        kiitos sinulle että vastaat toiselle.on tosi hyviä nuo töölön lääkärit.eikä ole todella helppo leikkaus ,sain itse aivoinfaktin,,,mikä on jo suunilleen ohi,sitten tuli epilepsia.että silleen...kaikki leikkauksesta.ja sitten toinen kaulasuoni meni kiinni.eli minulla oli yksi aneurysmä mitä leikattiin,mutta se oli niin syvällä.vointeja sinulle SUSU.

        Hienoa taas kuulla susta! Mihinkäs ovat hävineet Inka ja Saksa? Kesä tosin taitaa vähentää aika oleellisesti aktiviteettiä vierailla näillä keskustelupalstoilla. Mä en tykkää yhtään kuumasta, joten sen takia pitää olla paljon sisällä ja sitä kautta taas on ihanaa, kun netti on olemassa.

        Toivottavasti Anneli sun toipuminen on päässyt hyvään vauhtiin!

        Mukavaa loppuviikkoa kaikille ja toivotaan, että elokuussakin vielä olisi kauniita ilmoja.

        Susu


      • möllykkä
        Mariaana kirjoitti:

        Kiitos vinkeistäsi !! Onneksi tosiaan löytyi "vertaistukea" vanhoista keskusteluista. Lisää tietoa kuitenkin kaipaan !! Tämä on hirveää kun tietää että jonkinsorttinen "pommi" päässä on ja nyt odottelen aikaa kirurgiselle Töölööseen. Löytyykö kokemuksia sairasloman pituuksista, kivuista, ja ennen kaikkea askarruttavin kysymys: pitääkö olla nostelematta painavia leikkauksen jälkeen ja jos, niin kauanko ??? Lisää Infoa jotka aivovaltimon pullistumista tietävät, kiiiiitos !!

        2003 ja olen yhä pois työ elämästä. Tuntuu rasittavilta pienet kotityöt ja lenkkeilyt. Kiukkunenkin olen enemmän kuin milloinkaan.
        Leikkaus ja korjaus repeämästä onnistui hyvin.
        Peukalon kokoinen monttu muistona. Töölössä on osaavat lääkärit ja luotan heihin täysin. Iloinen olen heidän osaamisen puolesta, kiukkuun olen tottunut ja yritän hillitä sitä kaikin keinoin. Joo leikkauksen jälkeen ei saanut rehkiä ja nostella painavia;(n.2-3kk.ta). Saunassa ei saanut käydä, enkä voi käydä edelleenkään. Onnea sinulle toivotan ja miten hyvä Töölön lääkärit ja henkilökunta hoitoineen
        ovat ! Parasta.


      • klinkka
        Mariaana kirjoitti:

        Kiitos vinkeistäsi !! Onneksi tosiaan löytyi "vertaistukea" vanhoista keskusteluista. Lisää tietoa kuitenkin kaipaan !! Tämä on hirveää kun tietää että jonkinsorttinen "pommi" päässä on ja nyt odottelen aikaa kirurgiselle Töölööseen. Löytyykö kokemuksia sairasloman pituuksista, kivuista, ja ennen kaikkea askarruttavin kysymys: pitääkö olla nostelematta painavia leikkauksen jälkeen ja jos, niin kauanko ??? Lisää Infoa jotka aivovaltimon pullistumista tietävät, kiiiiitos !!

        Se repesi kesäkuussa, ja Töölöössä hoidettiin aivan mahtava hoito (silloin oli lääkärilakko)kaikki meni hyvin, epilepsialääkisytä syön yöksi, saattaa johtua kyllä osin aikaisemmista sairauksistani.
        Nostot kiellettiin ( aika pieni kilomäärä) ja sauna, ajamaan annettiin lupa noin 3kk päästä, mutta en ole ajanut, sairaslomaa olisin saanut en tiedä minkä verran mutta olen ja olin jo silloin työkyvyttömyyseläkkeellä jaloista niin se jäi pitämättä:) minulle jäi sellainen säikähtäminen, saatan säikähtää rajusti vaikka vain kärpänen vilahtaisi silmän ohi ja kädet lentää, joten en aja etten vain aja jonkun yli tms. taakse tulee joku ja snoo pöö, metri ilmaan jne,,muilla hauskaa pelotella, vielä menettelee, mutta sitten kun jalat eivät enää kanna (vanha sairaus) niin sitten annan kait takasin:)


      • päivi75
        klinkka kirjoitti:

        Se repesi kesäkuussa, ja Töölöössä hoidettiin aivan mahtava hoito (silloin oli lääkärilakko)kaikki meni hyvin, epilepsialääkisytä syön yöksi, saattaa johtua kyllä osin aikaisemmista sairauksistani.
        Nostot kiellettiin ( aika pieni kilomäärä) ja sauna, ajamaan annettiin lupa noin 3kk päästä, mutta en ole ajanut, sairaslomaa olisin saanut en tiedä minkä verran mutta olen ja olin jo silloin työkyvyttömyyseläkkeellä jaloista niin se jäi pitämättä:) minulle jäi sellainen säikähtäminen, saatan säikähtää rajusti vaikka vain kärpänen vilahtaisi silmän ohi ja kädet lentää, joten en aja etten vain aja jonkun yli tms. taakse tulee joku ja snoo pöö, metri ilmaan jne,,muilla hauskaa pelotella, vielä menettelee, mutta sitten kun jalat eivät enää kanna (vanha sairaus) niin sitten annan kait takasin:)

        kerrankin löysin jonkun jolla myös on tää sav. minulla leikattiin se töölöössä ja lääkärinä toimi kukas muukaan kuin hernesniemi. nyt olen eläkkeellä. sav leikattiin viime vuoden tammikuussa mutta minä olen kait erikoinen tapaus kun mikään ei onnistunut sen jälkeen. minut on leikattu sen jälkeen 3 kertaa kun nesteet ei kierrä kunnolla tuolla pään sisällä, eli minulle on laitettu shuntti jo 3 kertaa.onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? ois kiva kuulla niitä. minulla on kolme pientä lasta ja voitte arvata että se kysyy voimia joita mulla ei vieläkään ole. mutta hyvää kesää kaikille ja yrittäkää parantua


      • ANNELI-ANNELI
        päivi75 kirjoitti:

        kerrankin löysin jonkun jolla myös on tää sav. minulla leikattiin se töölöössä ja lääkärinä toimi kukas muukaan kuin hernesniemi. nyt olen eläkkeellä. sav leikattiin viime vuoden tammikuussa mutta minä olen kait erikoinen tapaus kun mikään ei onnistunut sen jälkeen. minut on leikattu sen jälkeen 3 kertaa kun nesteet ei kierrä kunnolla tuolla pään sisällä, eli minulle on laitettu shuntti jo 3 kertaa.onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? ois kiva kuulla niitä. minulla on kolme pientä lasta ja voitte arvata että se kysyy voimia joita mulla ei vieläkään ole. mutta hyvää kesää kaikille ja yrittäkää parantua

        kerro tarkemmin mikä sinulla oli.olin kiinnostunut.


      • kuin Sinulla
        Mariaana kirjoitti:

        Voi SUURKIITOS teille "ihka oikeat tapaukset"..!!
        Tulee tunne että itsekkin siitä selviän, kun kuulen muiden kokemuksia. Hurrrjan paljon olen joutunut olemaan kaikenmaailman diagnoosien kanssa tekemisissä elämäni aikana, mutta tämä oli vielä tuntematonta minulle. Lisävastauksia mielellään edelleen kuulen, melkoinen noviisi kun olen tällä aneurysma-saralla. Nyt kun osaisin vielä jotenkin järjestellä perheasiat sille mallille että leikkauksen jälkeen en nostelisi yli 10 kg satsia ihan het....

        Magneettikuvauksessa näkyi sattumalöydöksenä aneurysma halkaisijaltaan noin 3 mm. Töölössä olin neurokirurgin vastaanotolla nyt alkuviikosta ja hän suositteli leikkausta. Toisena vaihtoehtona olisi konsevatiivinen hoito eli seurantalinja.

        Itselläni on nyt runsas viikko aikaa miettiä asiaa. Aika ristiriitainen tilanne ja hurjan vaikea päättää, kumpi olisi oikea ratkaisu. Toisaalta se seikka, että nyt tietää pääkopassa tikittävän eräänlaisen "aikapommin", saa aikaan sen, ettei oikein uskalla tehdä mitään. Toimin nyt jokapäiväisessä elämässä varmaan turhankin varovaisesti ja sen ansiosta koko kesä on mennyt pilalle. Toisaalta operaatiokin pelottaa, sillä varmasti tämänkaltaiseen leikkaukseen sisältyy riskejä niin kuin leikkauksiin yleensäkin.

        Mikä on Sinun tilanteesi? Onko leikkauksesta päätetty? Jos, niin tiedätkö, kuka leikkaa?

        Kyselee
        Kohtalotoveri


      • -potilas-
        kuin Sinulla kirjoitti:

        Magneettikuvauksessa näkyi sattumalöydöksenä aneurysma halkaisijaltaan noin 3 mm. Töölössä olin neurokirurgin vastaanotolla nyt alkuviikosta ja hän suositteli leikkausta. Toisena vaihtoehtona olisi konsevatiivinen hoito eli seurantalinja.

        Itselläni on nyt runsas viikko aikaa miettiä asiaa. Aika ristiriitainen tilanne ja hurjan vaikea päättää, kumpi olisi oikea ratkaisu. Toisaalta se seikka, että nyt tietää pääkopassa tikittävän eräänlaisen "aikapommin", saa aikaan sen, ettei oikein uskalla tehdä mitään. Toimin nyt jokapäiväisessä elämässä varmaan turhankin varovaisesti ja sen ansiosta koko kesä on mennyt pilalle. Toisaalta operaatiokin pelottaa, sillä varmasti tämänkaltaiseen leikkaukseen sisältyy riskejä niin kuin leikkauksiin yleensäkin.

        Mikä on Sinun tilanteesi? Onko leikkauksesta päätetty? Jos, niin tiedätkö, kuka leikkaa?

        Kyselee
        Kohtalotoveri

        Löytyikö sinulta aneurysma varjoaineella tehdyssä magneetissa vai tehtiinko mri ilman varjoainetta suoneen?


      • tehtiin useita eri tutkimuksia
        -potilas- kirjoitti:

        Löytyikö sinulta aneurysma varjoaineella tehdyssä magneetissa vai tehtiinko mri ilman varjoainetta suoneen?

        Eli pään CT natiivina ja varjoaineella ja lisäksi pari MRI-tutkimusta sekä aivovaltimoiden TT-angiografia. Ilmeisesti tässä viimeksi mainitussa aneurysma varmistui lopulisesti.

        Näitäkö tarkoitit?


      • Nimetön
        kuin Sinulla kirjoitti:

        Magneettikuvauksessa näkyi sattumalöydöksenä aneurysma halkaisijaltaan noin 3 mm. Töölössä olin neurokirurgin vastaanotolla nyt alkuviikosta ja hän suositteli leikkausta. Toisena vaihtoehtona olisi konsevatiivinen hoito eli seurantalinja.

        Itselläni on nyt runsas viikko aikaa miettiä asiaa. Aika ristiriitainen tilanne ja hurjan vaikea päättää, kumpi olisi oikea ratkaisu. Toisaalta se seikka, että nyt tietää pääkopassa tikittävän eräänlaisen "aikapommin", saa aikaan sen, ettei oikein uskalla tehdä mitään. Toimin nyt jokapäiväisessä elämässä varmaan turhankin varovaisesti ja sen ansiosta koko kesä on mennyt pilalle. Toisaalta operaatiokin pelottaa, sillä varmasti tämänkaltaiseen leikkaukseen sisältyy riskejä niin kuin leikkauksiin yleensäkin.

        Mikä on Sinun tilanteesi? Onko leikkauksesta päätetty? Jos, niin tiedätkö, kuka leikkaa?

        Kyselee
        Kohtalotoveri

        Hei ! Kiitos kovasti vastauksestasi.Minulle leikkauspätös tehtiin ja sitä yritetään ajoittaa lokakuun loppuun-marraskuulle. Leikkausjat tulevat viikon varoitusajalla sillä leikattavat päätetään viikottain seuraavan viikon osalta ja tämä vaikeuttaa hirveästi oman perhetilanteeni junailua sopivalle tolalle. Mikäli tälläiseen tilanteeseen nyt mitään sopivaa aikaa löytyy.. On todellakin ristiriitainen olo minullakin. Aivan liikaa kuuntelen mahdollisia päänsärkyjä, murehdin mahdollisia leikkauksen haittavaikutuksia, säälin itseäni ja perhettäni. Ja välillä, hetkittäin, kuitenkin unohdan ja yritän luottaa että tämä on omaksi edukseni ja oikea päätös. Ettei kävisi kutenb esim. isälleni ja usealle muulle sukulaiselleni ja aivoverenvuoto veisi mennessään.
        Minut leikkaa Hernesniemi Töölössä ja häntä kilvan o len kuullut kaikkien kehuvan, yritän luottaa vaikka pelottaa.
        Minulle neurologi sanoi aneurysmien läpimitan, sitä en muista , mutta että jos on "pienempi k uin nuppineulan pää" sitä seurataan ja isommat taas leikataan varmuuden vuoksi mahdollisimman nopeasti. Olen soittanutmuutaman puhelun aneurysmahoitajalle sairaalaan ja se on auttanut parhaiten. Voi kysellä tyhmiä ja saa viisaita vastauksia. Viestittele pian omia pohdintojasi, jotenkin huokasu pääsi kun en ole ihan yksin näine mietteineni sittenkään. Mariaana.


      • -leikattu-
        tehtiin useita eri tutkimuksia kirjoitti:

        Eli pään CT natiivina ja varjoaineella ja lisäksi pari MRI-tutkimusta sekä aivovaltimoiden TT-angiografia. Ilmeisesti tässä viimeksi mainitussa aneurysma varmistui lopulisesti.

        Näitäkö tarkoitit?

        sitäpä juuri että paljastui vasta angiografiassa. Oliko sitten epäilyjä pelkästään tt ja tavalllisen mrin:n perusteella? Eli miksi päädyttiin vielä angiografiaan?


      • -potilas-
        -leikattu- kirjoitti:

        sitäpä juuri että paljastui vasta angiografiassa. Oliko sitten epäilyjä pelkästään tt ja tavalllisen mrin:n perusteella? Eli miksi päädyttiin vielä angiografiaan?

        pistin vahingossa väärän nimimerkin siis olen se sama ...potilas...


      • ja siksi
        -leikattu- kirjoitti:

        sitäpä juuri että paljastui vasta angiografiassa. Oliko sitten epäilyjä pelkästään tt ja tavalllisen mrin:n perusteella? Eli miksi päädyttiin vielä angiografiaan?

        päädyttiin TT-angiografiaan, sikäli kuin oikein ymmärsin ja tulkitsin epikriisiä.


      • Kohtalotoveri
        Nimetön kirjoitti:

        Hei ! Kiitos kovasti vastauksestasi.Minulle leikkauspätös tehtiin ja sitä yritetään ajoittaa lokakuun loppuun-marraskuulle. Leikkausjat tulevat viikon varoitusajalla sillä leikattavat päätetään viikottain seuraavan viikon osalta ja tämä vaikeuttaa hirveästi oman perhetilanteeni junailua sopivalle tolalle. Mikäli tälläiseen tilanteeseen nyt mitään sopivaa aikaa löytyy.. On todellakin ristiriitainen olo minullakin. Aivan liikaa kuuntelen mahdollisia päänsärkyjä, murehdin mahdollisia leikkauksen haittavaikutuksia, säälin itseäni ja perhettäni. Ja välillä, hetkittäin, kuitenkin unohdan ja yritän luottaa että tämä on omaksi edukseni ja oikea päätös. Ettei kävisi kutenb esim. isälleni ja usealle muulle sukulaiselleni ja aivoverenvuoto veisi mennessään.
        Minut leikkaa Hernesniemi Töölössä ja häntä kilvan o len kuullut kaikkien kehuvan, yritän luottaa vaikka pelottaa.
        Minulle neurologi sanoi aneurysmien läpimitan, sitä en muista , mutta että jos on "pienempi k uin nuppineulan pää" sitä seurataan ja isommat taas leikataan varmuuden vuoksi mahdollisimman nopeasti. Olen soittanutmuutaman puhelun aneurysmahoitajalle sairaalaan ja se on auttanut parhaiten. Voi kysellä tyhmiä ja saa viisaita vastauksia. Viestittele pian omia pohdintojasi, jotenkin huokasu pääsi kun en ole ihan yksin näine mietteineni sittenkään. Mariaana.

        Hei,

        Niin pelottaa minuakin ja lisäksi ahdistaa. Se ilmenee siten, että tällä hetkellä ei mikään kiinnosta eikä huvita.

        Täytyi oikein ottaa itseään niskasta kiinni, jotta saisin edes kirjoitetuksi tämän viestin. Onneksi kaikki päivät eivät kuitenkaan ole yhtä kurjia eli mielialat vaihtelevat kuin vuoristoradassa.

        Eikö epikriisissäsi mainita aneurysmien kokoa? Sanoit niiden sijaitsevan vasemmalla, mutta osaatko sanoa tarkemmin sijainnista? Jos olen ymmäränyt oikein, itselläni on kyseessä etumainen yhdysvaltimo (vasemman ja oikean etumaisen aivovaltimon välillä).

        Mistä sait aneurysmahoitajan puhelinnumeron? Olisi varmaan minullekin tarpeen saada kysellä tyhmiä ja muuten vain keskustella ammattilaisen kanssa.

        Jos haluat vaihtaa ajatuksia suoraan, voit kirjoittaa sähköpostiini [email protected]. Voin sitten antaa normaalin sähköpostiosoitteeni, jota ei oikein näissä ryhmissä halua julkistaa.

        Mukavaa viikonvaihdetta kaikesta huolimatta ja on hyvä vaihtaa ajatuksia samanlaisia tuntoja kokevan kanssa.


      • Nimetön
        Kohtalotoveri kirjoitti:

        Hei,

        Niin pelottaa minuakin ja lisäksi ahdistaa. Se ilmenee siten, että tällä hetkellä ei mikään kiinnosta eikä huvita.

        Täytyi oikein ottaa itseään niskasta kiinni, jotta saisin edes kirjoitetuksi tämän viestin. Onneksi kaikki päivät eivät kuitenkaan ole yhtä kurjia eli mielialat vaihtelevat kuin vuoristoradassa.

        Eikö epikriisissäsi mainita aneurysmien kokoa? Sanoit niiden sijaitsevan vasemmalla, mutta osaatko sanoa tarkemmin sijainnista? Jos olen ymmäränyt oikein, itselläni on kyseessä etumainen yhdysvaltimo (vasemman ja oikean etumaisen aivovaltimon välillä).

        Mistä sait aneurysmahoitajan puhelinnumeron? Olisi varmaan minullekin tarpeen saada kysellä tyhmiä ja muuten vain keskustella ammattilaisen kanssa.

        Jos haluat vaihtaa ajatuksia suoraan, voit kirjoittaa sähköpostiini [email protected]. Voin sitten antaa normaalin sähköpostiosoitteeni, jota ei oikein näissä ryhmissä halua julkistaa.

        Mukavaa viikonvaihdetta kaikesta huolimatta ja on hyvä vaihtaa ajatuksia samanlaisia tuntoja kokevan kanssa.

        Hei kohtalotoveri ! Meilaaan sinulle omaan mailiisi itsekkin suomi24.laatikosta.
        Meiliä pian lähetellen ; Mariaana


      • Toipilas
        päivi75 kirjoitti:

        kerrankin löysin jonkun jolla myös on tää sav. minulla leikattiin se töölöössä ja lääkärinä toimi kukas muukaan kuin hernesniemi. nyt olen eläkkeellä. sav leikattiin viime vuoden tammikuussa mutta minä olen kait erikoinen tapaus kun mikään ei onnistunut sen jälkeen. minut on leikattu sen jälkeen 3 kertaa kun nesteet ei kierrä kunnolla tuolla pään sisällä, eli minulle on laitettu shuntti jo 3 kertaa.onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? ois kiva kuulla niitä. minulla on kolme pientä lasta ja voitte arvata että se kysyy voimia joita mulla ei vieläkään ole. mutta hyvää kesää kaikille ja yrittäkää parantua

        Tervehdys, Päivi 75!

        Vastaan Sinulle nyt, koska vasta äsken löysin viestisi tältä palstalta. Itse asiassa eilen kävin ensimmäisen kerran lukemassa näitä aneurysmajuttuja.

        Itselläni on ollut shuntti v:sta 91, ja sitä on jouduttu revidoimaan todella monta kertaa ennen kuin tilanne rauhoittui. Sitten toukokuussa 01 minulla todettiin aneurysma, joka leikattiin joulukuussa 01. Keväällä 05 todettiin, että shunttini oli tukossa, ja sitä jouduttiin revidoimaan jälleen kerran. Alun perin shunttini kulki aivokammiosta vatsaonteloon, mutta viimeisen tukoksen jälkeen sitä korjattiin niin, että nyt shuntissa oleva neste kulkeutuu suoraan verenkiertoon. Minulle sanottiin, että aneurysmaleikkauksen yhteydessä voi todellakin käydä niin, että shunttiletku, "piuha" menee tukkoon. Tämä tosin kerrottiin vasta sen jälkeen, kun tukos oli jo todettu.

        Tässä sitä nyt vain elellään lapsuuden aivokasvainleikkauksen, shunttileikkausten ja aneurysmaleikkauksen jälkeistä aikaa. Helppoa ei ole ollut, mutta elämä kannattaa.


      • ..oire..
        Kepa kirjoitti:

        Olen viimeistä viikkoa sairaslomalla, minulta leikattiin toukokuussa aneurysma, kaiken kaikkiaan saikkua tuli 2,5 kk.
        Haava on parantunut erinomaisesti ja olo alkaa olla jo lähes kuin ennen leikkausta. Leikkauksen jälkeen en nostellut mitään painavia enkä muutenkaan rehkinyt, vieläkin joissain asioissa olen varovainen. Minut leikattiin myös Töölössä ja hoito oli erinomaista. Itse odotin puolivuotta leikkaukseen menoa, ts. se saattoi johtua siitä että ensin sitä luultiin meningeoomaksi joka sitten vasta leikkauksessa paljastui aneurysmaksi.
        Nyt nautin kesästä sekä siitä että olen kunnossa ja päänsärkyjä ei ole.

        Tsemppiä siis koitokseesi ja luota Töölön lääkäreihin he ovat maailman parhaita.

        Hyvää kesän jatkoa

        Meillä on esiintynyt myöskin suvussa aneurysmaa isällänäni ja hänen veljillään oli jokaisella.

        Itse kävin joskus 11-13v päänsärystä johtuen tutkimuksissa ja mitään ei löydetty silloin.

        Kiinnostaisi vain tietää mitkä ovat tavallisimpia oireita?


      • RRasa
        möllykkä kirjoitti:

        2003 ja olen yhä pois työ elämästä. Tuntuu rasittavilta pienet kotityöt ja lenkkeilyt. Kiukkunenkin olen enemmän kuin milloinkaan.
        Leikkaus ja korjaus repeämästä onnistui hyvin.
        Peukalon kokoinen monttu muistona. Töölössä on osaavat lääkärit ja luotan heihin täysin. Iloinen olen heidän osaamisen puolesta, kiukkuun olen tottunut ja yritän hillitä sitä kaikin keinoin. Joo leikkauksen jälkeen ei saanut rehkiä ja nostella painavia;(n.2-3kk.ta). Saunassa ei saanut käydä, enkä voi käydä edelleenkään. Onnea sinulle toivotan ja miten hyvä Töölön lääkärit ja henkilökunta hoitoineen
        ovat ! Parasta.

        Hei!

        Minä sain v. 2002 juhannuksena aivan yllättäin perinnöllisen SAV:n.
        Olin silloisen mieystäväni kanssa tulossa kavereideni luota Lopelta takaisin Vantaalle ja muistan siitä edelleenkin vain sen, kun lähdettiin Lopelta niin aurinko paistoi.

        Seuraavat muistikuvani oli, kun heräsin takaisin tähän maailmaan joskus kuukauden päästä yksin Peijaksen vuoteesta täysin sokeana.

        Sinä aikan, kun muistini oli ihan jossain muualla kuin siinä hetkessä oli tapahtunut kuulemani mukaan jotenkin näin:
        Minulla oli alkanut aivan mieletön päänsärky, johon olin joutun ottamaan jokusenkin kappaleen burana 600 mg:sta. Nukkunut ehkä jonkin aikaa. Olimme menneet miesystäväni kanssa syömään ja siellä olin yhtäkkiä oksentanut ja taju oli mennyt. Siitä sitten alkoi matkani Peijaksen kautta Töölöön Hernesniemen leikattavaksi.
        Takaisin Peijakseen n. pariksi kuukaudeksi (siinä välissä sitten tulin takaisi tähän maailmaan) ja sitten todella hyvään hoitoon Kuopion lähelle yksityiseen sairaalaan nimeltä Neuron. Jossa kävin kerran viikossa puheterapeutin ja neuropsykologin hoidettavana.

        Tähän auttoivat ensinnäkin se että, olen töissä sellaisessa yrityksessä, jossa on käytössä sairasvakuutuskortti ja näin ollen rahahuolia ei ollut sairaudestani ollenkaan. Toiseksi auttoivat hyvät sukulaiset ja ystävät. Eli tuki tuli kaikesta mahdollisesta suunasta.

        Olin 10 kk sairaslomalla, josta noin 6-7 kk vielä sokeana. Sokeus johtui siitä, että minulla oli ollut kolme massivista verenvuotoa, joista veri valui silmiin eli tuli ns. lasiasverenvuoto. Se ei parantunut itse, joten se piti leikata. Ja sen jälkeen, kun olin jo työelämässä takaisin piti vielä leikata n. 1,5 vuoden välein harmaakaihi molemmista silmistäni, joka johtui tuosta lasiasiverenvuotoleikkauksesta.
        Olen nyt 47 vuotias ja mitä hyvää olen saanut kun minulle tapahtui tuo SAV:
        1. Tupankanpoltto loppui täysin
        2. Päänsärkyni loppuivat täysin
        3. Minulle ei enää käsittääkseni voi tulla harmaakaihia, koska se on jo leikattu
        4. Minulla näkö ei enää muutu, koska minulla on tekomykiöt (tämä ainoastaan näin, jos minulle ei tule jotain muuta silmäsairautta).
        5. Sukulais- ja ystäväsuhteet ovat lähentyneet vielä enemmän kuin ennen sairauttani.

        Olen nyt ollut n. 4 vuotta sairastumiseni jälkeen siinä työssä jota tein ennen sairauttani.


      • eiiv
        ..oire.. kirjoitti:

        Meillä on esiintynyt myöskin suvussa aneurysmaa isällänäni ja hänen veljillään oli jokaisella.

        Itse kävin joskus 11-13v päänsärystä johtuen tutkimuksissa ja mitään ei löydetty silloin.

        Kiinnostaisi vain tietää mitkä ovat tavallisimpia oireita?

        Tavallisin oire aneyrysmassa on pitkään jatkunut päänsärky ja näköhäiriöt silmissä vähän niinkuin mikreenioireet,itselläni puhkesi aneyrysma lomamatkalla Turkissa siellä leikattiin hoito oli erinomaista oli taitava kirurgi joka osasi homman ja nyt on kaikki hyvin


      • kiti 46v.
        ..oire.. kirjoitti:

        Meillä on esiintynyt myöskin suvussa aneurysmaa isällänäni ja hänen veljillään oli jokaisella.

        Itse kävin joskus 11-13v päänsärystä johtuen tutkimuksissa ja mitään ei löydetty silloin.

        Kiinnostaisi vain tietää mitkä ovat tavallisimpia oireita?

        Itselläni ei ollut oireita! Yht-äkkiä olin saunareissulla mennyt tajuttomaksi.!Suoni vuotanu päässä.niinpä herätessäsni 2-3p.vän päästä huomasin olevani oysissä.Oli korjattu platina-langalla.Nyt odottelen menoa Oysiin että saadaan laitettua stentti.Kyllä tässä huumori loppuu,ku muisti temppuilee!Tämä sattui 5/10-08!
        Ottakaa kanssatoverit yhteyttä.


    • JaanaJaana

      Oli mukava huomata, että aneurysmasta löytyy keskusteluja. Isäni kuoli kolme vuotta sitten aneurysmaan ja sen jälkeen Kysin neurokirurgit ehdottivat sisarelleni ja minulle magneettikuvauksia. Magneettikuvauksessa oikealta puolelta läheltä puhekeskusta minulta löytyi 2-3 mm aneurysma, joka angiografialla (varjoainekuvauksella) varmennettiin. Pullistuman kuoren vahvuutta ei voitu varmistaa, joten sain itse päättää leikataanko vaiko jäädäänkö odottelemaan aneurysman kasvua. Päädyin leikkaukseen, jonka teki Kysin neurokirurgi Jaakko Rinne. Kiitos kuuluukin Kysin osaavalle neurokirurgian tiimille, jotka tekevät arvokasta työtä pelastaen ihmishenkiä päivittäin.
      Leikkausriskit olivat suuret ja silloin minulle arvioitiin, että 9% leikkauksista epäonnistuu. Ilman leikkausta arvioitiin 5-7 vuotta aneurysman puhkeamisvaaraan. Aneurysma korjattiin klipsein, mutta aivojani ei ole kuvattu leikkauksen jälkeen eli on vain pakko toivoa, että pullistuma ei ole kasvattanut kaulaa ympärilleen heikoksi kohdaksi, ja klipsit ovat paikoillaan.
      Toipuminen tapahtui mielestäni hyvin. Olin iloinen siitä, että sain palata kotiin kahden kouluikäisen lapseni luo. Päänsäryt olivat kovia ja lääkitys oli melkein kolme kuukautta 3 X 1000mg Buranaa. Unohdin toipumisohjeet rauhallisesta kotona olosta ja siivosin kotia kunnes huomasin, että otsaani oli noussut patti. Kysissä tilanne tarkastettiin ja yksi sisäisistä tikeistä oli päässyt irtoamaan. Sen jälkeen ymmärsin ottaa rauhallisemmin!
      Leikkauksesta on nyt kaksi ja puoli vuotta ja monenlaisia ajatuksia on mielessäni pyörinyt. Päänsäryt ovat edelleen välillä kovia ja sanat menevät sekaisin. Leikkauksesta sain migreenin ja verenpainetaudin, mutta hengissä ollaan ja sehän on tärkeintä. En ole onneksi masentunut koko tänä aikana, vaikka tiedän, että monelle on näin käynyt. Elämästä osaa nyt nauttia erilailla ja osaa arvostaa sitä.
      Toipumisessa on tärkeää antaa itselleen ja aivoilleen aikaa paraantua, sillä itse lähdin liian pian töihin ja sen vuoksi kiputilat pahenivat ja väsymys vei liikaa voimia arjen elämisestä.
      Toivon kaikille aneurysman kanssa eläville voimia, sillä joka päivä itse muistan sen mahdollisuuden, että aneurysmia voi tulla vielä lisää leikkauksen jälkeenkin. Siksi on elettävä päivä kerrallaan, hetki hetkessä...
      Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia leikkauksesta toipumisesta! Toivottovasti Mariaana sait tekstistäni joitain vastauksia kysymyksiisi.

      • hepuli

        hei,minulta repesi aneyrysma heinäkuussa,leikattiin töölössä,on ollut erikoinen olo sen jälkeen,en olisi uskonut että täysin terveelle ihmiselle voi tapahtua tämmöistä näin yllättäen,kuin salama kirkkaalta taivaalta,en muista koko kesästä mitään,mutta onneksi nykyisin on osaavaa henkilökuntaa,molemmat mummoni kuolivat 50-luvulla aneyrysmaan,onneksi nyt esim.lapseni tutkitaan ajoissa,toivon jaksamista kaikille sairauden kokeneille,itselläni ainakin mieliala muuttuu nykyisin hetkessä,ensin on hyvä olo mutta ykskaks väsyttää ja on kiukkunen,kirjotelkaa aiheesta.


      • Nimetön

        Minut on nyt sitten leikattu. Viikko meni Töölössä ja se Hernesniemi on mahtava kirurgi joka jaksaa selittää ja huumorillakin asioita ottaa. Kivut ovat kovat, aika tulee pitkäksi kun ei voi lukea ja netissäkin alkaa kirjaimet vilkkua... Joten lyhyesti tässä : Toipumista kaikille, on tärkeää että nämä aneurysmat poistetaan. Kuukauden kuluttua jaksan jo kai nauraa näille "sattumuksille" , en vielä-.


      • Nimetön
        Nimetön kirjoitti:

        Minut on nyt sitten leikattu. Viikko meni Töölössä ja se Hernesniemi on mahtava kirurgi joka jaksaa selittää ja huumorillakin asioita ottaa. Kivut ovat kovat, aika tulee pitkäksi kun ei voi lukea ja netissäkin alkaa kirjaimet vilkkua... Joten lyhyesti tässä : Toipumista kaikille, on tärkeää että nämä aneurysmat poistetaan. Kuukauden kuluttua jaksan jo kai nauraa näille "sattumuksille" , en vielä-.

        eli Mariaanalta. ;.- ) T: Mariaana


      • oottelen
        Nimetön kirjoitti:

        eli Mariaanalta. ;.- ) T: Mariaana

        Paranemisia teille kaikille jo aneurysmaoperaation läpikäyneille. Sain joululahjaksi tiedon aneurysmastani oikealla. Se on kooltaan 6-7 mm. Kovat päänsäryt olivat piinanneet jo jonkin aikaa ja mri:ssä se sitten todettiin. Vielä oottelen aikaa angiografiaan. Odottavan aika on pitkä ja niin kuin eräs neurologi minua kannusti:"Yritä olla ajattelematta, että sinulla tikittää aikapommi päässäsi" ja niinhän minä sitten yritän.


      • Nimetön
        oottelen kirjoitti:

        Paranemisia teille kaikille jo aneurysmaoperaation läpikäyneille. Sain joululahjaksi tiedon aneurysmastani oikealla. Se on kooltaan 6-7 mm. Kovat päänsäryt olivat piinanneet jo jonkin aikaa ja mri:ssä se sitten todettiin. Vielä oottelen aikaa angiografiaan. Odottavan aika on pitkä ja niin kuin eräs neurologi minua kannusti:"Yritä olla ajattelematta, että sinulla tikittää aikapommi päässäsi" ja niinhän minä sitten yritän.

        Hyvä kun aneurysma löytyi, ja se hoidetaan. Oma toipumiseni hiukan takkauili, kun tuli leikkauksen jälkeen HARVINAINEN aivokalvontulehdus, ja siltikin voin jo hyvin!( 2,5 kk leikkauskesta ) Tärkeää on ottaa tosi rennosti operaation jälkeen, eikä rynnätä kotihommia tai mitään tekemään ekaan kuukauteen.
        Tiedän, että odottavan aika on pitkä ja piinaava, mutta se hoituu kyllä ! Tsemppiä !T: kokenut


      • oottelen
        Nimetön kirjoitti:

        Hyvä kun aneurysma löytyi, ja se hoidetaan. Oma toipumiseni hiukan takkauili, kun tuli leikkauksen jälkeen HARVINAINEN aivokalvontulehdus, ja siltikin voin jo hyvin!( 2,5 kk leikkauskesta ) Tärkeää on ottaa tosi rennosti operaation jälkeen, eikä rynnätä kotihommia tai mitään tekemään ekaan kuukauteen.
        Tiedän, että odottavan aika on pitkä ja piinaava, mutta se hoituu kyllä ! Tsemppiä !T: kokenut

        Kiitos tuestasi! On helpottavaa kuulla näistä teidän konkareiden kokemuksista. Tämä jatkuva päänsärky jäytää. Kuuluuko se asiaan? Neurokirurgi vihjasi, ettei anurysma aiheuta päänsärkyä!??


      • Nimetön
        oottelen kirjoitti:

        Kiitos tuestasi! On helpottavaa kuulla näistä teidän konkareiden kokemuksista. Tämä jatkuva päänsärky jäytää. Kuuluuko se asiaan? Neurokirurgi vihjasi, ettei anurysma aiheuta päänsärkyä!??

        Ainakin minun koppaa alettiin tutkia juuri vihlovan jysärin vuoksi ja aneurysma löytyi....Nostelu ja liika "paine" pahensi jysäriä, mutta nyt kun operaatio ohi, myös jysärit ohi. Mutta leikkauksen jälkeen olin todella kipeä, onneksi niin hyvissä lääkkeissä että nukuin suurimman osan aikaa. Ja jo viikon kuluttua kuitenkin kotiin! Ja kotona lääkkeillä pärjäsi ja kuuakudessa se alkoi jo lientyä selvästi. Onnea koitokseen !


      • oottelen
        Nimetön kirjoitti:

        Ainakin minun koppaa alettiin tutkia juuri vihlovan jysärin vuoksi ja aneurysma löytyi....Nostelu ja liika "paine" pahensi jysäriä, mutta nyt kun operaatio ohi, myös jysärit ohi. Mutta leikkauksen jälkeen olin todella kipeä, onneksi niin hyvissä lääkkeissä että nukuin suurimman osan aikaa. Ja jo viikon kuluttua kuitenkin kotiin! Ja kotona lääkkeillä pärjäsi ja kuuakudessa se alkoi jo lientyä selvästi. Onnea koitokseen !

        Sanotaan, että tieto lisää tuskaa, mutta tietämättömyys aiheuttaa turhia pelkoja. Joten olen kiitollinen ensinnäkin, että löysin nämä sivut ja toiseksi, että saan tukea ja kokemuksellista tietoa. Esim. angiografiasta en löytänyt netistä tietoa; miten tehdään, kuinka kauan kestää, joutuuko kauan oleen sairaalassa ym. Se kun tässä ensimmäisenä on sitten joskus edessä.


      • Nimetön
        oottelen kirjoitti:

        Sanotaan, että tieto lisää tuskaa, mutta tietämättömyys aiheuttaa turhia pelkoja. Joten olen kiitollinen ensinnäkin, että löysin nämä sivut ja toiseksi, että saan tukea ja kokemuksellista tietoa. Esim. angiografiasta en löytänyt netistä tietoa; miten tehdään, kuinka kauan kestää, joutuuko kauan oleen sairaalassa ym. Se kun tässä ensimmäisenä on sitten joskus edessä.

        Onkos tuo siis se hienompi nimi varjoainekuvaukselle? Jos, niin se ei kauaa kestä, varjoaine laitetaan käsivarresta ja sitten vaan pötkölleen ja se rengasmainen kuvaislaite filmailee kun aine menee verisuoniin päässäkin. Muutama minuutti ja kotia kehotuksella juoda reilusti. HUS:n sivuilla taitaa olla tarkempaa tuietoa, Töölön sairaalan kohdalla ainakin. Jaksamisia !!!!


      • kaiken se kestää
        Nimetön kirjoitti:

        Hyvä kun aneurysma löytyi, ja se hoidetaan. Oma toipumiseni hiukan takkauili, kun tuli leikkauksen jälkeen HARVINAINEN aivokalvontulehdus, ja siltikin voin jo hyvin!( 2,5 kk leikkauskesta ) Tärkeää on ottaa tosi rennosti operaation jälkeen, eikä rynnätä kotihommia tai mitään tekemään ekaan kuukauteen.
        Tiedän, että odottavan aika on pitkä ja piinaava, mutta se hoituu kyllä ! Tsemppiä !T: kokenut

        mullakin oli aivokalvon tulehdus


      • Nimetön
        kaiken se kestää kirjoitti:

        mullakin oli aivokalvon tulehdus

        Jäikö sulle jotain jälkiä tuosta tulehduksesta ?? Mulla vasens ilmä näyttää kaiken tuplana ja huippaa. Onkohan yleistäkin ??


      • kaiken se kestää
        Nimetön kirjoitti:

        Jäikö sulle jotain jälkiä tuosta tulehduksesta ?? Mulla vasens ilmä näyttää kaiken tuplana ja huippaa. Onkohan yleistäkin ??

        sain sairaalassa infektion oli kuulema odotettavissa joten en saannut korvausta jalkoihin jäi kipu ymmärrän että hermosolut joutuikovilleolen ottannut paljon selvääettä tiedän paljonmissä sulla oli aneurysma että siitä paljon selviää vastaa jos voit


      • Nimetön
        kaiken se kestää kirjoitti:

        sain sairaalassa infektion oli kuulema odotettavissa joten en saannut korvausta jalkoihin jäi kipu ymmärrän että hermosolut joutuikovilleolen ottannut paljon selvääettä tiedän paljonmissä sulla oli aneurysma että siitä paljon selviää vastaa jos voit

        ..oli aneurysma. Ja infarkti meni samoista kohin silloin kun tuli aivokalvontulehdus. Näköön jäi ongelmaa vaikka sen kohdan perusteellaongelma olisk uulemma pitänyt tulla puheeseen.


      • kaikense kestää
        Nimetön kirjoitti:

        ..oli aneurysma. Ja infarkti meni samoista kohin silloin kun tuli aivokalvontulehdus. Näköön jäi ongelmaa vaikka sen kohdan perusteellaongelma olisk uulemma pitänyt tulla puheeseen.

        oliko sulla vuoto mulla oli missä suonessa mullla oli picassa se lukee niissä papereissa. miten nyt jaksat oletko eläkkeellä ja käytkö ahv-kerhossa kannattaa siellä on samansaanneita kohtalotovereita ja paljon tietoa kun lääkärit ovat niin vähä sanosia pitää melkein olla neurologi jos saa tämän sairauden


      • JaanaJaana
        oottelen kirjoitti:

        Kiitos tuestasi! On helpottavaa kuulla näistä teidän konkareiden kokemuksista. Tämä jatkuva päänsärky jäytää. Kuuluuko se asiaan? Neurokirurgi vihjasi, ettei anurysma aiheuta päänsärkyä!??

        Minun aneurysma leikkauksesta tulee tänä viikonloppuna kolme vuotta. Edelleen päänsäryt vaivaavat. Olen kokeillut niihin akupunktioita ja mobilisointia, mutta ne eivät ole auttaneet. Olen syönyt kolmen vuoden aikana monenlaisia särkylääkkeitä jopa morffiinijohdannaisia. Lopulta lääkärit totesivat, että kyseessä on migreeni joka johtuu aneurysmaleikkauksesta. Nyt hoitona on 800mg burana yhdessä Sirdaludin kanssa kolmesti päivässä kohtausten aikana. Ongelmana on vain se, että päänsärky saattaa kestää kolme viikkoa tai sitten se, että se tulee kerran viikossa ja kestää kolme päivää. Olen huomannut,että kohtauksen laukaisee kovat äänet, vahvat hajut tai kirkkaat valot. Onko muilla samanlaisia oireita aneurysman leikkauksen jäljiltä?


      • leikattu 2005
        kaikense kestää kirjoitti:

        oliko sulla vuoto mulla oli missä suonessa mullla oli picassa se lukee niissä papereissa. miten nyt jaksat oletko eläkkeellä ja käytkö ahv-kerhossa kannattaa siellä on samansaanneita kohtalotovereita ja paljon tietoa kun lääkärit ovat niin vähä sanosia pitää melkein olla neurologi jos saa tämän sairauden

        Osuin vahingossa tähän keskustelun aiheeseen ja kertoisin myös "epäonnistumisista".
        Minulta löydettiin 3 kpl 3-6 mm oireettomia aneurysmia ja klipsauksen riskeistä kysyttyäni kerrottiin, että kallonavaus on aina riski ja n. 4 % jää "pöydälle". Muita riskejä ei mainittu olevan, joten suostuin kahden, samalla puolella olevan pallukan operointiin. Leikkausta seurasi valtava tulehdus, jota ei selvitetty. Leikkauksen seurauksena menetin pysyvästi toisesta silmästäni näön sekä hajuaistini, käytännössä siis makuaistinkin.Sain ehkä 5-10 vuotta lisää elinaikaa mutta elämäni laatu laski jyrkästi. Etäisyyden arviointi on huono, ruuat/juomat eivät maistu miltään, kevät ei tuoksu yms. Mikäli saisin nyt valita niin leikkausta ei olisi tehty. Sisareni oli myös vastaavassa operaatiossa ja hänestä tuli afaatikko leikkaavan kirurgin sulkiessa vahingossa koko operoitavan suonen.


      • JaanaJaana
        leikattu 2005 kirjoitti:

        Osuin vahingossa tähän keskustelun aiheeseen ja kertoisin myös "epäonnistumisista".
        Minulta löydettiin 3 kpl 3-6 mm oireettomia aneurysmia ja klipsauksen riskeistä kysyttyäni kerrottiin, että kallonavaus on aina riski ja n. 4 % jää "pöydälle". Muita riskejä ei mainittu olevan, joten suostuin kahden, samalla puolella olevan pallukan operointiin. Leikkausta seurasi valtava tulehdus, jota ei selvitetty. Leikkauksen seurauksena menetin pysyvästi toisesta silmästäni näön sekä hajuaistini, käytännössä siis makuaistinkin.Sain ehkä 5-10 vuotta lisää elinaikaa mutta elämäni laatu laski jyrkästi. Etäisyyden arviointi on huono, ruuat/juomat eivät maistu miltään, kevät ei tuoksu yms. Mikäli saisin nyt valita niin leikkausta ei olisi tehty. Sisareni oli myös vastaavassa operaatiossa ja hänestä tuli afaatikko leikkaavan kirurgin sulkiessa vahingossa koko operoitavan suonen.

        Minä pelkäsin aneurysmaleikkaukseen liittyviä riskejä ja eniten pelkäsin kuolevani. Nyt kolme vuotta leikkauksesta päänsäryt ovat vähän hellittäneet, mutta sanat ovat välillä sekaisin, enkä itse huomaa aina puhuvani vääriä sanoja. Kun olen väsynyt en tahdo löytää sanoja ja lauseet jäävät kesken. Aneurysma oli puhekeskuksessani ja varmaan syy löytyy siitä.
        Lisäksi minulla meni leikkauksesta purenta vinoon ja puren välillä suutani sisältäpäin. Purasin jopa yhden hampaan irti. Minulle tehtiin yökiskot hampaisiini, mutta ne ei tunnu auttavan. Viimeviikolla sain kuulla hammaslääkäriltä, että purenta ei tule koskaan korjaantumaan. Olisi mukava kuulla millaisia oireita leikkauksesta on jäänyt, sillä minulla on ainakin paha migreeni ja verenpainetauti edellisten lisäksi.


      • oottelen
        oottelen kirjoitti:

        Sanotaan, että tieto lisää tuskaa, mutta tietämättömyys aiheuttaa turhia pelkoja. Joten olen kiitollinen ensinnäkin, että löysin nämä sivut ja toiseksi, että saan tukea ja kokemuksellista tietoa. Esim. angiografiasta en löytänyt netistä tietoa; miten tehdään, kuinka kauan kestää, joutuuko kauan oleen sairaalassa ym. Se kun tässä ensimmäisenä on sitten joskus edessä.

        Heippa taas!
        Taisin viimeksi kirjoitella tammikuulla ja janosin tietoa. Huomenna menen sairaalaan ja karotisangiografia tehdään torstaina, jolloin viimeinkin saan tietää vähän tarkemman tilanteen "rysmastani". Pelottaa..., mutta kestän kuin nainen vain voi. Helpottaa tietää, että moni on jo tämän saman kokenut.


      • tarts
        oottelen kirjoitti:

        Heippa taas!
        Taisin viimeksi kirjoitella tammikuulla ja janosin tietoa. Huomenna menen sairaalaan ja karotisangiografia tehdään torstaina, jolloin viimeinkin saan tietää vähän tarkemman tilanteen "rysmastani". Pelottaa..., mutta kestän kuin nainen vain voi. Helpottaa tietää, että moni on jo tämän saman kokenut.

        Hei, minä haluaisin tietää, onko karotisanciografia kuvaus? Minulla on myös aneurysmia ja ne operoidaan. Miten jakselet? Milloin sinulla leikataan vai kollataan? Minulla tehdään joku kuvaus, kun ensimmäistä kollataan ennen kesää.


      • oottelin
        tarts kirjoitti:

        Hei, minä haluaisin tietää, onko karotisanciografia kuvaus? Minulla on myös aneurysmia ja ne operoidaan. Miten jakselet? Milloin sinulla leikataan vai kollataan? Minulla tehdään joku kuvaus, kun ensimmäistä kollataan ennen kesää.

        Karotisangiografia on aivojen verisuonten varjoainekuvaus. Siinä mennään paikallispuudutuksessa katetrilla nivusesta ja ruiskutellaan varjoainetta. Tutkimuksessa nähdään missä ja millainen pullistuma oikeasti on ja päätetään miten se voidaan hoitaa. Minua piti vain tutkia, mutta sitten tulikin matkaan mutkia. Sain aivoverenvuodon ja sen paikkaamisen yhteydessä myös aneurysma korjattiin koileilla. Olin teholla 6 pv ja osastolla 7 pv, eli aikaa vierähti sairaalassa kaksi viikkoa. Olen ollut nyt kotona kaksi päivää ja yritän opetella kevennettyä arkea. Sairaslomaa sain yhteensä 6 vk.


      • Tarts
        oottelin kirjoitti:

        Karotisangiografia on aivojen verisuonten varjoainekuvaus. Siinä mennään paikallispuudutuksessa katetrilla nivusesta ja ruiskutellaan varjoainetta. Tutkimuksessa nähdään missä ja millainen pullistuma oikeasti on ja päätetään miten se voidaan hoitaa. Minua piti vain tutkia, mutta sitten tulikin matkaan mutkia. Sain aivoverenvuodon ja sen paikkaamisen yhteydessä myös aneurysma korjattiin koileilla. Olin teholla 6 pv ja osastolla 7 pv, eli aikaa vierähti sairaalassa kaksi viikkoa. Olen ollut nyt kotona kaksi päivää ja yritän opetella kevennettyä arkea. Sairaslomaa sain yhteensä 6 vk.

        Hei ,kiva kun jaksoit vastata. Sulle tuli todella mutkia matkaan... Toivon sulle paranemisia ja kaikkea hyvää.
        Odottelen itse tällä hetkellä aikaa
        koilaamiseen... Tai toisinaan ootan kovasti postia ja toisinaan en haluaisi muistaa koko postia. ehkä pelkään...Onko sun kohdalla kaikki kuitenkin nyt ok?


      • oottelin
        Tarts kirjoitti:

        Hei ,kiva kun jaksoit vastata. Sulle tuli todella mutkia matkaan... Toivon sulle paranemisia ja kaikkea hyvää.
        Odottelen itse tällä hetkellä aikaa
        koilaamiseen... Tai toisinaan ootan kovasti postia ja toisinaan en haluaisi muistaa koko postia. ehkä pelkään...Onko sun kohdalla kaikki kuitenkin nyt ok?

        Nyt ollaan neljättä päivää kotona koilausten ja muiden toimenpiteiden jälkeen. Vointi kohenee päivä päivältä. Eilen olin avustajana kaupassa, tein ruokaa, olen pessyt pyykkiä ja ulkoiluttanut koiraani (kepin tukemana). Päänsärkyjäkään ei juurikaan enään ole. Nyt saa vain kevyesti puuhastella ja keräillä voimia ottaa vastaan kevään juhla, vappu ja ihana, lämmin kesä. Minulla on tapana aina käydä kaikki tutkimukset ym. vaikeimman kautta. Mutta vaikeuksien kautta voittoon. Ei mitään pelättävää! Oottele vain luottavaisin mielin postia. Parempi on poistaa yli 3 mm:n kokoiset aneurysmat, ettei tule aikanaan ikäviä yllätyksiä.


      • tarts
        oottelin kirjoitti:

        Nyt ollaan neljättä päivää kotona koilausten ja muiden toimenpiteiden jälkeen. Vointi kohenee päivä päivältä. Eilen olin avustajana kaupassa, tein ruokaa, olen pessyt pyykkiä ja ulkoiluttanut koiraani (kepin tukemana). Päänsärkyjäkään ei juurikaan enään ole. Nyt saa vain kevyesti puuhastella ja keräillä voimia ottaa vastaan kevään juhla, vappu ja ihana, lämmin kesä. Minulla on tapana aina käydä kaikki tutkimukset ym. vaikeimman kautta. Mutta vaikeuksien kautta voittoon. Ei mitään pelättävää! Oottele vain luottavaisin mielin postia. Parempi on poistaa yli 3 mm:n kokoiset aneurysmat, ettei tule aikanaan ikäviä yllätyksiä.

        hei, tosi kiva että selvisit kaikesta. Oli sulla kyllä tuuriakin.Oliko sulla yksi aneutysma, joka alkoi vuotamaan ?Tutkiiko ne vielä sua jatkossa?
        Muista ottaa kuitenkin iisisti,ettei tuu yllätyksiä. Kotityöt voi hoitaa joku toinenkin, tai kuitenkin vähemmällä hetken ajan.
        Minulla on tilanne se, että meen koilaukseen ja kahteen leikkaukseen. Odotan ehkä enemmän talvea tänä vuonna kuin kesää...En pelkää koilausta kovin paljoa, vaan leikkauksia ja niiden vaaroja, Täytyy vain luottaa, että kaikki onnistuu. Toivon sulle kivaa vappua, oot melkoinen selviytyjä.


      • oottelin
        tarts kirjoitti:

        hei, tosi kiva että selvisit kaikesta. Oli sulla kyllä tuuriakin.Oliko sulla yksi aneutysma, joka alkoi vuotamaan ?Tutkiiko ne vielä sua jatkossa?
        Muista ottaa kuitenkin iisisti,ettei tuu yllätyksiä. Kotityöt voi hoitaa joku toinenkin, tai kuitenkin vähemmällä hetken ajan.
        Minulla on tilanne se, että meen koilaukseen ja kahteen leikkaukseen. Odotan ehkä enemmän talvea tänä vuonna kuin kesää...En pelkää koilausta kovin paljoa, vaan leikkauksia ja niiden vaaroja, Täytyy vain luottaa, että kaikki onnistuu. Toivon sulle kivaa vappua, oot melkoinen selviytyjä.

        Minulla oli vain yksi 8 mm:n suuruinen aneurysma. Se ei puhjennut, vaan angiografian yhteydessä lääkäin katetri nirhaisi suonen seinämää. Paikasi laitettiin stentti ja aneurysma korjattiin samantein. Toimenpiteen tarkoituksena oli vain kartoittaa tilanne ja sen perusteella päättää leikataanko vai saadaanko koilattua. Päivä kerrallaan mennään ja vain kevyesti touhuillaan. Yritä nyt kuitenkin nauttia luonnon heräämisestä ja lämpöisistä (tulevista) kesäpäivistä.


      • tarts
        oottelin kirjoitti:

        Minulla oli vain yksi 8 mm:n suuruinen aneurysma. Se ei puhjennut, vaan angiografian yhteydessä lääkäin katetri nirhaisi suonen seinämää. Paikasi laitettiin stentti ja aneurysma korjattiin samantein. Toimenpiteen tarkoituksena oli vain kartoittaa tilanne ja sen perusteella päättää leikataanko vai saadaanko koilattua. Päivä kerrallaan mennään ja vain kevyesti touhuillaan. Yritä nyt kuitenkin nauttia luonnon heräämisestä ja lämpöisistä (tulevista) kesäpäivistä.

        Minä tosiaan luulin, että sinun aneurysma puhkesi. Toisaalta, olihan sulla tuuri saada se nopeammin korjattua. Ei tarvitse odottaa aikaa enää koilaukseen.
        Minä oottelen yhä ja toivon tämän olevan pian ohi. Mä en enää murehdi niin paljoa kuin aikaisemmin,mutta tämä aikapommi sivuuttaa kyllä monet asiat. Pitääkö sun olla nostamatta ja tekemättä raskaampaa kauan?


      • oottelin
        tarts kirjoitti:

        Minä tosiaan luulin, että sinun aneurysma puhkesi. Toisaalta, olihan sulla tuuri saada se nopeammin korjattua. Ei tarvitse odottaa aikaa enää koilaukseen.
        Minä oottelen yhä ja toivon tämän olevan pian ohi. Mä en enää murehdi niin paljoa kuin aikaisemmin,mutta tämä aikapommi sivuuttaa kyllä monet asiat. Pitääkö sun olla nostamatta ja tekemättä raskaampaa kauan?

        Lähtiessäni sairaalasta ohjeeksi annettiin vain:" Ei saa ruveta pesemään ikkunoita, siivoamaan, tamppaamaan mattoja eikä ajaa autolla kolmeen kuukauteen." Korostettiin myös, että muistaisin olla toipilas ja nautiskella. Tehdä pieniä sauvakävelylenkkejä ja sellaista. Luulisi, että ei olis vaikeeta. Luulen, että omat tuntemukset ovat paras raja tekemisille.


      • tarts
        oottelin kirjoitti:

        Lähtiessäni sairaalasta ohjeeksi annettiin vain:" Ei saa ruveta pesemään ikkunoita, siivoamaan, tamppaamaan mattoja eikä ajaa autolla kolmeen kuukauteen." Korostettiin myös, että muistaisin olla toipilas ja nautiskella. Tehdä pieniä sauvakävelylenkkejä ja sellaista. Luulisi, että ei olis vaikeeta. Luulen, että omat tuntemukset ovat paras raja tekemisille.

        Minä hämmästyin, kun ohjeet olivat noin rajoittavat.Lähinnä tarkoitan autolla ajamista. Mulla tulee vaikeuksia sen kanssa. Autolla ajaminen on minulle kuin harrastus. Minulle kun pitäis vielä tehdä koilausten jälkeen pari leikkausta. Taitaa tulla vaikeaa aikaa. Pelkkä ajatus ilman autoilua
        kuukausia tekee asiasta vaikeamman.......Mutta täytyy siihen varautua.... On kiva kun vastailet minulle.


      • Anonyymi
        oottelin kirjoitti:

        Karotisangiografia on aivojen verisuonten varjoainekuvaus. Siinä mennään paikallispuudutuksessa katetrilla nivusesta ja ruiskutellaan varjoainetta. Tutkimuksessa nähdään missä ja millainen pullistuma oikeasti on ja päätetään miten se voidaan hoitaa. Minua piti vain tutkia, mutta sitten tulikin matkaan mutkia. Sain aivoverenvuodon ja sen paikkaamisen yhteydessä myös aneurysma korjattiin koileilla. Olin teholla 6 pv ja osastolla 7 pv, eli aikaa vierähti sairaalassa kaksi viikkoa. Olen ollut nyt kotona kaksi päivää ja yritän opetella kevennettyä arkea. Sairaslomaa sain yhteensä 6 vk.

        Hellou,
        Vieläkö täällä on aktiivista porukkaa?
        Kertokaa mitä oireita teillä oli että tajuttiin alkaa tutkimaan ?
        Kellään mitään silmä oireita?
        Itellä just todettu toisessa silmässä mikro anerysman muutoksia ja mietityttää mistä on kyse


    • tarts

      minullakin löytyi 4 aneurysmaa ja elämäni on muuttunut.pelkäänkin

      • Nimetön

        Minulta se on nyt ohi. Minut leikattiin ja kaikki meni kuitenkin hyvin. Vaikka sairaslomaa oli 4 kk kaikkiaan. Naapuripetin potilaalta meni vain kuukausi sairaslomalla ja ihan hyvin voimme molemmat. Tsemppiä, hoitohenkilökunta on osaavaa ja ainakin Töölön sairaalassa on aneurysmahoitaja jonka kanssa asioista voi puhua, useinkin. Aurinkoista sunnuntaita !


      • tarts
        Nimetön kirjoitti:

        Minulta se on nyt ohi. Minut leikattiin ja kaikki meni kuitenkin hyvin. Vaikka sairaslomaa oli 4 kk kaikkiaan. Naapuripetin potilaalta meni vain kuukausi sairaslomalla ja ihan hyvin voimme molemmat. Tsemppiä, hoitohenkilökunta on osaavaa ja ainakin Töölön sairaalassa on aneurysmahoitaja jonka kanssa asioista voi puhua, useinkin. Aurinkoista sunnuntaita !

        Kauanko sulla meni, että pääsit leikkaukseen. Aika tuntuu matelevan. Mulla on vasta aika keskusteluun, vaikka asia on ollu tiedossa pian kaksi kuukautta. Mulla on aneurysmia 4 kpl ja olo on kuin aikapommin.


      • Nimetön
        tarts kirjoitti:

        Kauanko sulla meni, että pääsit leikkaukseen. Aika tuntuu matelevan. Mulla on vasta aika keskusteluun, vaikka asia on ollu tiedossa pian kaksi kuukautta. Mulla on aneurysmia 4 kpl ja olo on kuin aikapommin.

        Noin reilu kolme kk. Kesäkuun lopussa tutkittiin, heinäkuussa sain vastauksen ja lokakuussa olisi jo voitu operoida mutta muut sairastelut venytti sitä marraskuulle.
        Itse jätin raskaan nostelun pois, en käynyt itsekseni metsälenkillä jne. Mutta niinhän se on että olisin EHKÄ voinut selvitä ilmen leikkausta eläkeikään, tai sitten en. Ja sitä riskiä ei kukaan varmasti tietoisesti halua ottaa.
        Tsemppiä !


    • Pinja

      Moi,

      Multa leikattiin n. 1 1/2 vuotta sitten päästä oikealta puolelta kaksi puhkeamatonta aneurysmaa. ->laitettiin klipsit. Leikkaus meni hyvin vaikka olikin ollut vaativampi kun alunperin luulivat.
      Leikkaus tehtiin Töölön sairaalassa ja leikkauksen suorittajana maailman parhaimpiin lukeutuva aivokirurgi Hernesniemi.
      3 kuukautta olin sairaslomalla ja sitten palasin pikkuhiljaa takaisin työelämään.
      Päänsäryt ja verenpaine ovat vielä jääneet tuosta riesakseni, mutta muuten menee kyllä ihan hyvin.
      Voimia ja onnea tulevaan koitokseen jos et ole vielä päässyt operoitavaksi.
      Ja älä säikähdä kun menet osastolle, se on suoraan sanottuna kun kauhufilmistä.. mutta se kuuluu vain asiaan.

      • tarts

        ole tietoa leikkauksesta. lupaus että leikataan kk kuluttua. toivottavasti se pitää.Menen ainakin kahteen leikkaukseen. aneurysmia on viisi. Jos tuuri käy , niin kaksi leikkausta riittää.Tai sitten kolme. Joskus vain pelko kaikesta saa vallan. Liian pitkä aika on odottavan.....


    • leila7

      Onko kenelläkään tehty näitä leikkauksia lähiaikoina.Tästä 2007 jälkeisistä sivuista.tai mistä löytyy tätä vuosisataa??

    • TTT25

      Täällä ois yks nuorukainen keltä koilattiin yks sattumalöydös oikealta puolelta, suht iso 12mmx15mm, koilaus meni kuulemma todella hyvin ja olokin ollu suht hyvä. Vasemmallakin puolella kuulemma 2 aneurysmaa, mutta ovat aivan alkutekijöissään ja kontrolleilla seurataan. Ikää on tosiaan 25v. Ei ollut yhtikäs mitään oireita.

    • johari1

      Reilun kolmen viikon päästä menossa Kuopioon aneurysmaleikkaukseen (1,3cm), joka klipsataan. Pelottaa ja jännittää jo kovasti, kunpa kaikki menisi hyvin...

    • Peloissani

      Jos "kuin Sinulla 23.8.2006", "TTT25 11.5.2013" ja "johari 1 11.7.2013" tai joku muu vastaavaa hiljattain kokenut käy tällä keskustelupalstalla voisitteko ystävällisesti kertoa, miten olette selvinneet koilauksistanne tai leikkauksistanne. Onko teillä tietoa, hoidetaanko yleensä pois läpimitaltaan alle 1 cm aneyrusma, mikäli se ei sijaitse liian vaikeassa paikassa tai ei ole muita esteitä. Kyseinen aneyrusma on löytynyt Ct-kuvauksessa jo vuosia sitten, mutta sille ei silloin tehty mitään, kukaan ei ottanut siihen mitään kantaa, mitä kovasti ihmettelen! Asia tullut nyt esille sisaruksen SAV-vuodon takia ja nyt epätietoisena odottelen tulevaa. Liittyvätkö mahdollisesti viimeisten vuosien tihentyneet päänsäryt ja oudot migreenityyppiset näköilmiöt tähän käsittääkseni melko isohkoon hoitamattomaan aneyrusmaan? Kuinka pian Töölööseen pääsee hoitoon? Kaikista tiedoista olisin äärettömän kiitollinen.

    • mies 50v.

      Keväällä 2012 leikattiin 8mm pullistuma klipsauksella.Leikkaus meni ongelmitta,sairaalassa neljä päivää.Sairaslomaa 4 viikkoa,kuntoutus todella nopeasti.Kahden viikon päästä jo normi kunnossa.Ei päänsärkyjä eikä mitään muutakaan valittamista.Aneurysma oli oireeton sattumalöydös.

      • Peloissani

        Kiitos paljon kertomistasi asioista. Olitko Töölössä vai muualla Suomessa? Tiedätkö, missä kohdin pullistumasi sijaitsi? Sinulla oli ollut oireeton sattumalöydös. Missä kuvauksessa tuo löytyi ja kuinka nopeasti sitten pääsit klipsaukseen? Minulla läpimitaltaan alle 1 cm aneyrusma oikean arteria cerebri median tyvessä. Lukemistani kokemuksista ja faktoista tuo kohta yleisin esim aivoinfarktin paikka. Tuliko sinulle jotain rajoitteita elämääsi ja jos, mitä?


    • mies 50v.

      Leikattiin Tays:ssa.Sijainti sama:oikealla keskimmäisen aivovaltimon ensimmäinen haarake.Pään kuvauksessa,muissa asioissa.Neljä kuukautta jouduin vartoon leikkaukseen.Mitään rajoitteita ei ole,voi elää täysin normaalia elämää.

      • Anonyymi

        2017 puhkesi aneyrysma,ja yö terv.keskuksessa josta kotiin. Toisena iltana hyytynyt repeämä aukesi ja taas terv.keskukseen. heräsin yöllä ja sanoin että nyt tarttis tehdä jotain....vihdoin lääninsairaalaan ja kuvien jälkeen kiiruusti yo sairaalaan 250km päähän. Koilaus 4mm repeämään ja monien mutkien kautta kuukauden päästä kotiin ja kurja olo oli...... toinen klipsattu 2018 ja hengissä jne............


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2033
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1670
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe