Voiko yritykselle (esim. toiminimelle) antaa sellaisen nimen, joka on jo olemassa jollain toisella yrityksellä (esim. osakeyhtiöllä)? Entä jos se samanniminen on ulkomaalainen yritys, voiko sitten rekisteröidä kotimaassa samannimisen yrityksen?
Miten olette kokeneet yrityksen nimeämisen, onko ollut vaikeaa? Oletteko itse keksineet nimen vai oletteko käyttäneet apua?
Yrityksen nimi
9
3404
Vastaukset
Älä suotta ala, jos noinkin alkeellinen asia on vielä hakusessa. Mutta ei, et voi perustaa esim. tmi. Sanoma-WSOY:tä tai tmi. Eniroa.
- toisen intoa
Miksi aina pitää alottaa vastaus tyylillä... jos et tuotakaan tajua, et voi menestyä yrittäjänä. Jos itse edes olet yrittäjä, jota hieman epäilen, niin olitko aloittaessasi yritystoiminnan kaikkien alojen asiantuntija? (nythän tunnut olevan.... )
www.ytj.fi osoitteesta löydät suomalaiset rekisteröidyt toiminimet. Siis yritysten nimet ja aputoiminimet. Hae haulla ajattelemaasi nimeä, mikäli sama tai hyvin lähellä oleva nimi löytyy, ei ajattelemasi nimi tule menemään läpi.
Ulkomaisen yrityksen nimi menee suomessa läpi, ellei sitä ole suomessa rekisteröity.
Hyvän nimen keksiminen yritykselle on vaikeaa. Liian nerokkaaksi ei kannata ryhtyä, Suomen kieltä kannattaa käyttää, ellei ole ulkomaille suuntaamassa toimintaansa ja huumori on hyvästä, mutta jos on tarkoitus olla kovinkin asiantuntija yritys ja myydä palveluaan jollekin viralliselle taholle, esim. julkishallinnolle, saattaa kovin humoristisesta ja lennokkaasta nimestä tulla ongelma. Uskottavuutta pitää siis olla. Nimi ei saa myöskään olla harhaanjohtava, hyvä olisi jos se suorilta kertoisi, mitä yrityksesi tekee. Kaikkein surkeimpia virityksiä ovat yhden miehen pikkupuljut, jotka nimetään "konserni-nimillä", tyyliin se ja se yhtiöt, tai oy xxx ab, tai nakkikioski tyyliin Global Food Consultant LTD....
LOL toisen intoa kirjoitti:
Miksi aina pitää alottaa vastaus tyylillä... jos et tuotakaan tajua, et voi menestyä yrittäjänä. Jos itse edes olet yrittäjä, jota hieman epäilen, niin olitko aloittaessasi yritystoiminnan kaikkien alojen asiantuntija? (nythän tunnut olevan.... )
www.ytj.fi osoitteesta löydät suomalaiset rekisteröidyt toiminimet. Siis yritysten nimet ja aputoiminimet. Hae haulla ajattelemaasi nimeä, mikäli sama tai hyvin lähellä oleva nimi löytyy, ei ajattelemasi nimi tule menemään läpi.
Ulkomaisen yrityksen nimi menee suomessa läpi, ellei sitä ole suomessa rekisteröity.
Hyvän nimen keksiminen yritykselle on vaikeaa. Liian nerokkaaksi ei kannata ryhtyä, Suomen kieltä kannattaa käyttää, ellei ole ulkomaille suuntaamassa toimintaansa ja huumori on hyvästä, mutta jos on tarkoitus olla kovinkin asiantuntija yritys ja myydä palveluaan jollekin viralliselle taholle, esim. julkishallinnolle, saattaa kovin humoristisesta ja lennokkaasta nimestä tulla ongelma. Uskottavuutta pitää siis olla. Nimi ei saa myöskään olla harhaanjohtava, hyvä olisi jos se suorilta kertoisi, mitä yrityksesi tekee. Kaikkein surkeimpia virityksiä ovat yhden miehen pikkupuljut, jotka nimetään "konserni-nimillä", tyyliin se ja se yhtiöt, tai oy xxx ab, tai nakkikioski tyyliin Global Food Consultant LTD....
LOLNo eiköhän yrittäjäksi kannata alkaa vasta siinä vaiheessa kun perusasiat on hallinnassa, ei silloin kun niitä vielä opetellaan. Sitä nyt lähinnä tarkoitin.
- ihan aina
kriittinen kirjoitti:
No eiköhän yrittäjäksi kannata alkaa vasta siinä vaiheessa kun perusasiat on hallinnassa, ei silloin kun niitä vielä opetellaan. Sitä nyt lähinnä tarkoitin.
Joku voi joutua ihan pystymetsästä pakon edessä firmanperustushommiin. Joskus ei ole aikaa siihen opetteluun; on kysyttävä tyhmiä ja/tai opittava kantapään kautta.
- ja kuten jo sinulle
sanottiin, älä aina jaksa.Onhan se kiva että itse tiedän aina kaiken,oleppa siitä onnellinen.
- KYllästyttää
kriittinen kirjoitti:
No eiköhän yrittäjäksi kannata alkaa vasta siinä vaiheessa kun perusasiat on hallinnassa, ei silloin kun niitä vielä opetellaan. Sitä nyt lähinnä tarkoitin.
Tuo on sitten mainio tuo "Hae kaikki nimimerkin kirjoittamat viestit" linkki tuossa kirjoituksesi alla. Siitä saamme kymmenien sivujen oivan katsauksen ko. nimimerkin valtavan laajasta asiantuntemuksesta kaikilla siis kaikilla elämän osaalueista. Syntymästä kuolemaan, ja kaikkea siitä väliltä. Yksi yritystoiminna erityisasiantuntijuus nyt on yksi hyttysen paska tuossa asiantuntijuuden valtameressä. Anteeksi nyt, mutta minä olen kyllästynyt......
(juu, saa poistaa) T. LOL KYllästyttää kirjoitti:
Tuo on sitten mainio tuo "Hae kaikki nimimerkin kirjoittamat viestit" linkki tuossa kirjoituksesi alla. Siitä saamme kymmenien sivujen oivan katsauksen ko. nimimerkin valtavan laajasta asiantuntemuksesta kaikilla siis kaikilla elämän osaalueista. Syntymästä kuolemaan, ja kaikkea siitä väliltä. Yksi yritystoiminna erityisasiantuntijuus nyt on yksi hyttysen paska tuossa asiantuntijuuden valtameressä. Anteeksi nyt, mutta minä olen kyllästynyt......
(juu, saa poistaa) T. LOLJuu, etenkin ellei oivalla että haulla löytyy myös kaikki samaa nimimerkkiä käyttäneiden kirjoitukset ennen tunnuksen rekisteröintiä (viime vuonna). Eli kieltämättä, laaja-alaisuutta löytyy.
- Tiimeltäjä
Hello!
Pisteet nimimerkille LOL ja kaikille hänen kaltaisilleen. Juuri tuollaista kannustavaa signaalia kaivataan yrittämisessä ja elämässä yleensäkin. Siis: kaikki te upeat ihmiset jotka jaksatte aina vaan, yhä uudestaan ja uudestaan, vääntää rautalankaa meille tietämättömille - SUURI KIITOS TEILLE.- yrittäjäksikö
Näin on asia, kyselen välillä todella naurettavia asioita. Parasta lienee kuitenkin kysyä kuin toimia tietämättä, se on kuitenkin todellisen tyhmyyden ilmentymä.
Kiitos vastauksista, näin oletinkin. Ulkomaalaisten nimien samanlaisuus kyllä häiritsee, jos esimerkiksi hankkii kotisivut. On tuo nimen keksiminen niin vaikeaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan844282Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303211- 1702590
- 141976
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281482Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631376Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131150- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13862