Kissaihmisen poskiontelovaivat

Myttö

Onko kukaan teistä kuullut, että jatkuvilla poskiontelotulehduksilla voisi olla yhteys kissa-allergiaan?

Olen sairastanut jo 8 kuukautta näitä tulehduksia. Nyt ekan kerran toinen poskiontelo on muurautunut ihan umpeen. Eli punktiokaan ei onnistu. Viime talvena kävin prick-testeissä, joissa ei näkynyt kuin lievä koivuallergia. Olo pahenee kuitenkin koko ajan. Minulla on kaksinkertainen allergialääkitys, joka ei auta. Lääkärit ovat epäilleet tämän johtuvan siitepölyistä, vaikken allerginen olisikaan, koska limakalvoni ovat jo ihan rikki. Minulla on kaksi kissaa, jotka nukkuvat tyynylläni yms. Silmät ja kasvonikin ovat alkaneet kutista ja hapenottokyky on mennyt tosi huonoksi. Tuntuu, etten saa apua enää mistään. Fess-leikkausta odottelen, mutta en tiedä auttaako sekään.

8

890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pidä huolta itsestäsi!

      maalaisjärjellä ajatellen, ei noista sun kissoista ainakaan oon apua sun allergiaan ja limakalvojen rikkoutumiseen.

      Käyppä täällä:
      http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/2843/5219

      "Leikkauksesta ei ole apua limakalvojen sairauksiin, kuten allergioihin tai yliherkkyysnuhiin, joita hoidetaan lääkkeillä."

    • nukkua ilman kissoja

      Onko sinulla mahdollisuus sulkea makuuhuoneen ovi yöksi (joo kissat raapivat ovea mutta kylläpä tottuvat pikku hiljaa) ja samalla järjestää makuuhuone mahdollisimman pölyttömäksi. Tai jos tunnet jonkun joka voisi ottaa kissat hoitoon vähäksi aikaa ja katsoa helpottaako. Toisaalta pitää myös tarkoin siivota pois nukkumalustat ym ja siivota perusteellisest (pyyhkiä pölyt kostealla rätillä). Ei ole kivaa viedä kissat piikille jos ei sitten ollutkaan niiden syy. Kissoille voi yleensä sinnikkyydellä löytää uusi koti jos niistä pitää luopua. Mutta kylläpä siinä prick testissä olisi pitänyt tulla allergia esille.
      Poskiontelotulehdukseen voi usein olla syynä myös homeet ja muut mikrobit jos talossa on kosteusvaurio. Tutkin työssäni aikaisemmin asunto-ongelmia ja yhdessä asuntoyhtiössä jossa oli hyvin laaja kosteusvaurio oli useimmilla asukkailla nimenomaan toistuvia poskiontelotulehduksia. Voisiko sellaista ollut tapahtunut teidän talossa? Allergia-testeissä käytetään vain tyypillisimpiä homeita, voi olla joku mikrobi jota ei testata.

    • kissoista

      Elikäs täällä toinen kissarakas joka murtunein sydämin on juuri joutunut (taas) luopumaan "lapsistaan"..:(
      Nuo samat ongelmat alkoi mulla viisi vuotta sitten, silloin oli kisu joka nukkui tyynyllä. Menin tosi tosi huonoon kuntoon, seurauksena FESS ja kissasta oli luovuttava. Pari vuotta leikkauksen jälkeen paranin ja pässi kun oon ajattelin että otankin kissan (x2) taas koska veri/prick testeissä ei näkynyt että olisin allerginen eläimille. En uskonut leikkaavaa lääkäriä joka sanoi eläinten (varsinkin kissojen) olevan kaikista pahin onteloturvotusten aiheuttaja vaan itsepäisesti päätin olevani terve ja ongelmien tulevan jostain muualta.. nyt kun kisulit olivat olleet kolme vuotta kanssani (en päästänyt makkariin ikinä jne) surprise surprise, taas sitä maattiin operointi pöydällä ja lekuri meinäs hirttää kun kerroin punastellen ottaneeni pari vuotta sitten kissoja.. Viime viikolla kävin pitkät ja hartaat keskustelut hänen kanssaan ja kysyin myös miks ei kissa allergia näy verikokeissa niin hän sanoi että koska on niin herkät limakalvot (ja varsinkin ku niitä on poisteltu ja onteloita suurennettu)ne reagoivat kaikkeen pölyyn/hilseeseen, ja tämä voi myös olla vain paikallista eikä siksi näy verikokeissa. Joten testatakseen varmasti tämän, pitäisi nenään tunkea kisankarvoja/pölyä jne jotta nähtäisiin kuinka ne reagoivat. Eli tavallisista kokeista ei ole hyötyä. Vihdoinkin vuosien sairastelun ja leikkausten ja rahan menon jälkeen alan uskomaan ja raskain mielin joudun luopumaan kissoistani. (onneksi sain antaa ne isälleni, ei ois kestäny luovuttaa tuntemattomille.)Kissat ovat myös siksi kuulema pahimpia että ne kuljettavat huonepölyäkin mukanaan suuret määrät.
      Ymmärrän hyvin miksi et haluaisi kissoistasi luopua, kokeile tosiaankin ensiksi sitä että ainakin makkarin pyhität itsellesi. (Tätä lääkärini aluksi neuvoi 5v sitten kun en suostunut luopumaan). Katsele miten voit ja mieti sitten toisia vaihtoehtoja. Paras mittaus olisikin päästä joksikin aikaa "kissavapaaseen ympäristöön" ja sitten palata takaisin. Silloin ehkä itsekin huomaat eron. Ihminen kun on niin itsepäinen ettei yleensä usko mitä sanotaan vaan täytyy itse kaikki kokea:)

      • Myttö

        Ihan kamalaa luettavaa tuo viestisi, sydän särkyisi, jos kissoista pitäisi luopua...mutta kamalaa on tää sairastaminenkin. Tänään taas kävin punkteerauksessa. Lääkäri sanoi, ettei allergioita voisi nyt mitenkään edes testata, kun olen ollut kauan kovalla lääkityksellä. Syksyllä kuulemma sitten. Kissani ovat vasta nyt kesällä alkaneet nukkua tyynylläni, ennen vain jalkopäässä ja ongelma on juurikin nyt pahentunut. Luulisi, että koivuallergisella olisi pahimmat ongelmat koivuaikaan...Testaan asiaa asustamalla viikon verran kissattomassa kodissa, toivottavasti ongelmat eivät silloin häviä =(


      • et masensin
        Myttö kirjoitti:

        Ihan kamalaa luettavaa tuo viestisi, sydän särkyisi, jos kissoista pitäisi luopua...mutta kamalaa on tää sairastaminenkin. Tänään taas kävin punkteerauksessa. Lääkäri sanoi, ettei allergioita voisi nyt mitenkään edes testata, kun olen ollut kauan kovalla lääkityksellä. Syksyllä kuulemma sitten. Kissani ovat vasta nyt kesällä alkaneet nukkua tyynylläni, ennen vain jalkopäässä ja ongelma on juurikin nyt pahentunut. Luulisi, että koivuallergisella olisi pahimmat ongelmat koivuaikaan...Testaan asiaa asustamalla viikon verran kissattomassa kodissa, toivottavasti ongelmat eivät silloin häviä =(

        , tosiaan, kauheeta tää onkin ollu. Kissoille kun ei voi oikein edes selittää miks.
        En oo varma auttaako ihan viikko, mutta siitä on hyvä alottaa. Toi rumba voi johtua myös kaikkien asioiden yhteissumasta, ollu tosi pölystä koko kevään. Toivottavasti voit myös testata sitä kissavapaata makkaria, me jouduttiin juuri tuosta syystä muuttaa pari v sitten sellaseen kämppään jossa osai makkarin ovet kiinni. Muita neuvoja on se sarvikuono huuhtelu ja ehkä ilmanpuhdistajasta vois olla apua. Sulla on vielä vaihtoehtoja joten älä huoli:)


      • usean vuoden
        Myttö kirjoitti:

        Ihan kamalaa luettavaa tuo viestisi, sydän särkyisi, jos kissoista pitäisi luopua...mutta kamalaa on tää sairastaminenkin. Tänään taas kävin punkteerauksessa. Lääkäri sanoi, ettei allergioita voisi nyt mitenkään edes testata, kun olen ollut kauan kovalla lääkityksellä. Syksyllä kuulemma sitten. Kissani ovat vasta nyt kesällä alkaneet nukkua tyynylläni, ennen vain jalkopäässä ja ongelma on juurikin nyt pahentunut. Luulisi, että koivuallergisella olisi pahimmat ongelmat koivuaikaan...Testaan asiaa asustamalla viikon verran kissattomassa kodissa, toivottavasti ongelmat eivät silloin häviä =(

        sinulla? Ja eikö niitä ennen ollut mitään allergiaa tai poskionteloongelmaa? inkä ikäinen olet? Paljon kysymyksiä. Koivuallergikko on usein myös allerginen pujolle. Poskionteloissa voi olla ongelmia jos on jotain hammastulehdusta (esim kutosissa jotka ovat ihan poskionteloiden kohdalla. Ja viisareistahan aina voi tulla mitä ihmeellisimpiä reaktioita.


      • Myttö
        usean vuoden kirjoitti:

        sinulla? Ja eikö niitä ennen ollut mitään allergiaa tai poskionteloongelmaa? inkä ikäinen olet? Paljon kysymyksiä. Koivuallergikko on usein myös allerginen pujolle. Poskionteloissa voi olla ongelmia jos on jotain hammastulehdusta (esim kutosissa jotka ovat ihan poskionteloiden kohdalla. Ja viisareistahan aina voi tulla mitä ihmeellisimpiä reaktioita.

        Kissat ovat olleet meillä kohta kaksi vuotta. Asuessani vielä vanhempieni luona, meillä oli kissa. Se ei tosin nukkunut samalla lailla vieressä ja asuinolot olivat muutenkin väljemmät. Olen 28 v. eikä aiemmin ole ollut mitään allergioita. Joskus atooppista ihottumaa muutaman vuoden ajan.

        Voihan olla, että tuo pujo, heinä yms. huono ilmanlaatu onkin se ongelma. Ja että kissojen hilse siihen yhteenlyötynä pahentaa ongelmaa. Tuo silmien punoitus ja kutina on kyllä aamuisin pahempaa. Aika vaikeaa on estää kissojen pääsy makkariin noin pidemmällä aikavälillä, koska meillä on käynti parvekkeelle juuri makkarista. Ja siellähän ne kissat haluavat lymyillä. Niin joo, hammasperäistä tämä ei ole, se on tutkittu. Samoin astma on poissuljettu.

        Ongelma alkoi ihan alunperin mentyäni töihin päiväkotiin. Sairastin aluksi kuukauden flunssan ja tää kaikki jäi ikäänkuin jälkitaudiksi. Siellä en pysynyt hetkeäkään kunnossa. Nyt olen muualla töissä.


      • ...
        Myttö kirjoitti:

        Kissat ovat olleet meillä kohta kaksi vuotta. Asuessani vielä vanhempieni luona, meillä oli kissa. Se ei tosin nukkunut samalla lailla vieressä ja asuinolot olivat muutenkin väljemmät. Olen 28 v. eikä aiemmin ole ollut mitään allergioita. Joskus atooppista ihottumaa muutaman vuoden ajan.

        Voihan olla, että tuo pujo, heinä yms. huono ilmanlaatu onkin se ongelma. Ja että kissojen hilse siihen yhteenlyötynä pahentaa ongelmaa. Tuo silmien punoitus ja kutina on kyllä aamuisin pahempaa. Aika vaikeaa on estää kissojen pääsy makkariin noin pidemmällä aikavälillä, koska meillä on käynti parvekkeelle juuri makkarista. Ja siellähän ne kissat haluavat lymyillä. Niin joo, hammasperäistä tämä ei ole, se on tutkittu. Samoin astma on poissuljettu.

        Ongelma alkoi ihan alunperin mentyäni töihin päiväkotiin. Sairastin aluksi kuukauden flunssan ja tää kaikki jäi ikäänkuin jälkitaudiksi. Siellä en pysynyt hetkeäkään kunnossa. Nyt olen muualla töissä.

        mulla home teki tuollaisia tepposia ja alkuun pelästyin, että kissat aiheuttaa. ja toki ne voi yhdessäkin aiheuttaa, mutta kun saa toisen aiheuttajan pois, toista ehkä kestää paremmin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      453
      2341
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      238
      2086
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1602
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1581
    5. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1361
    6. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      53
      1355
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      152
      1345
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      52
      1236
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      68
      1115
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      101
      1069
    Aihe