elinsiirto

onko mahdollista?

Jos haima tai maksa sairastaa jotain vaikeaa tautia niin silloinhan voidaan tehdä elinsiirto? Joku lääkäri tai professori varmaan osaisi kertoa asiasta paremmin. Minun mielestäni kaikkia pitää hoitaa tasapuolisesti ja Mattia tukea nyt kun menee huonosti. Hyvä tehohoito auttaa Matin uuteen alkuun, niinhän elinsiirtopotilaatkin monesti lehdissä kertovat että "sain elämälle jatkoaikaa".

3

418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itseaiheutettu

      "sairaus" ei ole niin kiireellinen hoidettava, kuin sellainen joka oikeasti on sairas.
      ko. pelle olisi voinut välttää elimiensä poksahtamisen pitämällä kiinni terveistä elämäntavoista.
      on ihmisiä, jotka tarvitsevat elinsiirtoja sairauden vuoksi, eikä kait niitä maksanpaloja ole ihan liian kanssa tyrkyllä.
      itse olen tehnyt elintenluovutustestamentin, mutta täytynee lisätä siihen ehto, että saajan tulee olla OIKEASTI sairas eikä mikään rapajuoppo.
      alkoholisti ei ole tautinen sanan varsinaisessa merkityksessä. tasapuolisuus on periaatteessa ok, mutta silti ne oikeasti sairaat etusijalla hoidossa.
      ei ole oikein, että korvakipuinen lapsi joutuu jonottamaan tuntikausia päivystyksessä ja juoppohullu kramppeineen menee jonon ohi.

      henkilökohtaisesti olen niin kyllästynyt näihin jatkoajalla juopotteleviin turhiin julkkiksiin, että antaa mennä kun on alamäki--ihan sinne pohjalle asti.

    • sentään?

      Vai pitäisi Matin saada uusi haima tai maksa tuhoamansa alkuperäisen tilalle. Siinäpä ei taitaisi kauaa nokka tuhista kun jo oltaisiin joltain kolmatta kierrättämässä. Hohhoijaa miten lennokas idea!

    • hoitsu....

      haimasiirtoja ei tehdä, maksasiirtoja ja osasiirtoja (siis esim.elävä luovuttaja luovuttaa osan maksastaan), niitä toki tehdään, mutta siirtoelimiä on valitettavasti vähän saatavilla ja aivan jokainen ymmärtää ettei itseaiheutetun sairauden takia saa siirtoelintä.
      Ei ole mitään takeita siitä etteikö esim. alkoholisti joisi siirtomaksaansakin sököksi.
      Meillä menehtyy siirtojonoissa ihmisiä joiden elintavat ovat terveelliset, mutta joilla on pikaista siirtoa vaativa sairaus.
      Kun näitäkään tapauksia ei valitettavasti kaikkia voida hoitaa niin ihan maalaisjärjellä ajateltuna lienee selvää, ettei esim. siirtomaksaa aleta siirtää alkoholistille!!!On hän sitten julkkis tahi ei!!!


      Ja mitä muuten tulee tehohoitoon,totta kai kaikkia pitää hoitaa ja hoidetaankin tasapuolisesti mutta mahdatko sinä alkuperäine olla ollenkaan tietoinen siitä summasta minkä yksi teho-osastovuorokausi OIKEASTI maksaa,ei siis se mitätön summa jonka potilas maksaa?? Summa on suuri, sen voin kertoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 150
      4275
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3864
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2651
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1639
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1521
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe