Olen ajatellut lähteä ensi kesäksi joko vaihto-oppilaaksi tai sitten kielikursille.
Haluaisin nyt kuulla kaikilta kokemuksia sekä vaihtarista että kielikurssilta:)Kumpaan minun kannattaisi lähteä?USA:an menisin mieluiten:)
Haittaako, jos ei ole kovin hyvä enkussa?Minua pelottaa se, etten pärjää siellä!Yritän kyllä tän tulevan vuoden aikana panostaa ihan kunnolla enkkuun=)Mutta jos ei ole kovin hyvä enkussa, niin eikö silloin olisi parempi mennä kielikurssile kuin vaihtariksi?
Vaihto-oppilaaksi vai kielikursille?
21
2236
Vastaukset
- ...
Mitä eroa on kielikoululla ja kielikurssilla?
Kokemuksia siitäkin=)- vai kielikurssi
eli. kielikurssi on vähän nuoremmille (max.18v kuitenkin), on muutama tunti päivässä opiskelua ja sitten paaljon kaiken näköistä vapaa-ajan toimintaa, retkiä, tapahtumia jne. itse en ole ollut, tutut ovat sanoneet että kieltä ei hirmuisen paljon opi sen muutaman viikon aikana (paljon suomalaisia). ovat myös sanoneet että ei ole paljoakaan vapaa-aikaa vaan lähes kaikkiin tapahtumiin on pakko(?) osallistua. eli tästä syystä ei kovin "vanhoille" ja itsenäisille seikkailijoille :D
kielikoulu on sitten vähän vanhemmille, väh. 16v pitää olla, ja ilmeisesti samassa ryhmässä voi hyvinkin olla 30-vuotiaitakin! tässä painottuu opiskeleminen. eli hyvin "tehokasta" opiskelua, useita tunteja päivässä (omasta valinnasta riippuen) jne. ei vapaa-ajan toimintaa, paitsi joitain maksullisia ja vapaa-ehtoisia retkiä jne. paljon kalliimpi kuin kielikurssi, eikä lennot edes sisälly hintaan (aikaan ef ja sts), mutta tosissaan jos kieltä haluaa oppia niin sitten tämä on hyvä vaihtoehto.
- cicor
moi! mä kans oon hakemas enskesäks vaihtariks johonki englannninkieliseen maahan. mä kans oon harkinnu tota kielikurssille menoa, mutta tulin lopulta siihen tulokseen että kesävaihtarina oppii paremmin englantia. sitä paitsi kielikurssista saa maksaa n. 2000 euroa siitä että oot 2-3 viikkoa muiden suomalaisten kanssa. siinä ei opi englantia läheskään yhtä hyvin kuin se että olisit n. kuukauden jossakin maassa jossa väkisinkin kuulet ja joudut puhumaan englantia. ja sitäpaitsi kesävaihtarina oleminen ei edes maksa niin paljoa kuin kielikurssi. joudut maksamaan n. 100 euroa sille järjestölle joka järjestää sinulle isäntäperheen, lentoliput ja rokotukset ym vakuutukset joudut maksamaan lisäksi. voit selvitä aivan hyvin alle 1000 euron kustannuksilla. itse olen kans melko huono englannissa. numero on tainnu aina olla 7. nyt oon menossa lukioon. olisi mukava jos vastaisit minulle, koska olisi mukava vaihtaa ajatuksia sellaisen ihmisen kanssa joka on lähdössä myös kesäksi ulkomaille :)
- cicor....?
minkä järjestön kautta ajattelit hakea? itse en tiedä kun yhden järjestön mikä järkkää tällaisia kesävaihtoja, ja sen hinta olisi ollut jotain 6000e joten ei kiitos! hirmuisesti kiinnostaisi, jos osaisit vähän vinkkejä antaa ;)
- Milla11
cicor....? kirjoitti:
minkä järjestön kautta ajattelit hakea? itse en tiedä kun yhden järjestön mikä järkkää tällaisia kesävaihtoja, ja sen hinta olisi ollut jotain 6000e joten ei kiitos! hirmuisesti kiinnostaisi, jos osaisit vähän vinkkejä antaa ;)
ajattelin mennä kesävaihtoo sts:n kautta pariksi kuukaudeksi. Joihinkin paikkoihin pääse alle 4000 eurollakin esim. Kiinaan, Ranskaan, Italiaan, Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan. Itse oisin halunut mennä USA:aan, mutta sinne ei ainenkaan pääse sts:n kautta kesävaihtoo, joten menen joko Australiaan (4990€/2kuukautta) tai Kanadaan (sama hinta kuin Ausseihin). Lisää tietoa saat sts:n hinnoista täältä:
http://www.sts-education.com/finnish/high/index.html - Milla11
Milla11 kirjoitti:
ajattelin mennä kesävaihtoo sts:n kautta pariksi kuukaudeksi. Joihinkin paikkoihin pääse alle 4000 eurollakin esim. Kiinaan, Ranskaan, Italiaan, Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan. Itse oisin halunut mennä USA:aan, mutta sinne ei ainenkaan pääse sts:n kautta kesävaihtoo, joten menen joko Australiaan (4990€/2kuukautta) tai Kanadaan (sama hinta kuin Ausseihin). Lisää tietoa saat sts:n hinnoista täältä:
http://www.sts-education.com/finnish/high/index.htmlyfu:n kautta pääsee kesävaihtoon 4-6 viikoksi Saksaan, Kiinaan, Unkariin, Ranskaan Viroon tai Thaimaahan. Eniten maksaan kesävaihtoon meneminen Ranskaan kuukaudeksi (2350€), halvin on Viroon kuukaudeksi (1210€). Lisätietoa saat täältä:
http://www.yfu.fi/sivut/sisalto/vaihtooppilaaksi_hinnat1.html - cicor
cicor....? kirjoitti:
moi! aion hakea rotary-clubin kautta. se on minusta kaikista järkevin vaihtoehto. en kyllä ees tajua mistä oot löytäny noin kalliin kesävaihtari järjestön! :S rotareiden kautta ku meet niin joudut maksaan 100 euroa rotareille palkkion, lennot kohdemaahan ja tarvittavat rokotukset ja vakuutukset. vaikka menisit usaan tai muualle kauas, tulet selviämään alle 1000 euron kuluista aika varmasti. kannattaa ottaa selvää rotareiden sivuilta :)
- :::::
cicor kirjoitti:
moi! aion hakea rotary-clubin kautta. se on minusta kaikista järkevin vaihtoehto. en kyllä ees tajua mistä oot löytäny noin kalliin kesävaihtari järjestön! :S rotareiden kautta ku meet niin joudut maksaan 100 euroa rotareille palkkion, lennot kohdemaahan ja tarvittavat rokotukset ja vakuutukset. vaikka menisit usaan tai muualle kauas, tulet selviämään alle 1000 euron kuluista aika varmasti. kannattaa ottaa selvää rotareiden sivuilta :)
jos menee rotaryn kautta niin eikö silloin pidä ottaa omaan kotiin vaihto-oppilas? ihan kuin olisin lukenut jostain niin... nimittäin vanhempani eivät siihen suostuisi :D ja jos menee tämän rotaryn kautta, niin onko siellä mitään retkiä, tapahtumia, opetusta jne..? vai miten on?? :D jos viitsisit vähän valaista tietämätöntä.. ja miten on, olenko liian "vanha" tuohon, kun ensi kesänä olisin lähdössä ja nyt olen lukion tokalle menossa...?
- 8888
cicor kirjoitti:
kun menee Rotareiden kautta niin silloinhan tulee joku sieltä perheestä omaan perheeseen!Muuten Rotarit kuulostavat tosi hyviltä ja halvimmalta, mutta ainankaan mulle ei käy niin, et sit kun kesävaihossa siellä niin sen jälkeen omaan perheeseen tulee sieltä joku!Näin olen siis ymmärtänyt vai olenko väärässä?
- u.S.a
Kielikurssithan kestää 20-30 päivää, tai ainakin joskus kun katoin, ja eiks 30 oo kuukausi??
No niin mut miltä järjestöltä sä aiot mennä sinne kk vaihtariks, ku alko kiinnostaa, kun itse tarvitsen sen että olen ollut kielikurssilla,vaiharina yms jatko-opinto todistukseeni. - cicor
::::: kirjoitti:
jos menee rotaryn kautta niin eikö silloin pidä ottaa omaan kotiin vaihto-oppilas? ihan kuin olisin lukenut jostain niin... nimittäin vanhempani eivät siihen suostuisi :D ja jos menee tämän rotaryn kautta, niin onko siellä mitään retkiä, tapahtumia, opetusta jne..? vai miten on?? :D jos viitsisit vähän valaista tietämätöntä.. ja miten on, olenko liian "vanha" tuohon, kun ensi kesänä olisin lähdössä ja nyt olen lukion tokalle menossa...?
moi! jos menee kesävaihtoon rotaryn kautta, tulee suomeen omaan kotiisi sinun matkassasi kesävaihtari isäntäperheestä kuukaudeksi. mielestäni mitään tapahtumia tms ei järjestetä mutta sinun pitää kyseisen maan omassa rotary kokouksissa käydä kertomassa miten oot viihtyny ja muuta sen hetkisistä kokemuksistasi. rotaryn kesävaihdot on tarkotettu 16-21 vuotiaille. muistaakseni :P kannattaa katsoa rotareiden sivuilta internetistä. saat paljon tietoa siitä :)
- cicor
8888 kirjoitti:
kun menee Rotareiden kautta niin silloinhan tulee joku sieltä perheestä omaan perheeseen!Muuten Rotarit kuulostavat tosi hyviltä ja halvimmalta, mutta ainankaan mulle ei käy niin, et sit kun kesävaihossa siellä niin sen jälkeen omaan perheeseen tulee sieltä joku!Näin olen siis ymmärtänyt vai olenko väärässä?
jos meet rotareiden kautta niin omasta isäntäperheestäsi sinun mukana suomeen omaan perheeseesi tulee kuukaudeksi vaihtari. mut jos se ei käy kannattaa ottaa selvää lions-clubin kesävaihtari jutuista. kustannukset ovat suurinpiirtein samanlaisia, mutta olet vieraassa maassa 4-6viikkoa ja useammassa isäntäperheessä. sieltä ei tule kanssasi suomeen vaihtoon ketään :) kannattaa etsiä lionsien sivuilta netistä enemmän tietoa :)
- englantiin
Kun katsot televisiosta englanninkielisiä ohjelmia, yritä kuunnella mitä ihmiset puhuvat.
lueskele netistä sinua kiinnostavista aiheista englanninkielisiä juttuja ym.
Varsinaiseen kysymykseesi, kieltämättä on heikko merkki jos sinua jo nyt pelottaa reissuun lähteminen. Sinänsä sillä, millaisia arvosanoja vaihto-oppilasaikanasi saat ei ole minusta merkitystä.
Tärekeintä sen sijaan on, että vaihtoreissu olisi sinulle mukava kokemus.
Ehkäpä hyvä vaihtoehto olisi sellainen kielikurssi, missä muut ryhmäläiset olisivat ulkomaalaisia eikä suomea tulisi puhuttua?
Sitä paitsi, opiskelijavaihtoon lähteminen ammattikorkeakoulusta/yliopistostakin onnistuu sitten kun sulla on sen aika, tsemppiä. - kokemusta on
vaan vasta myöhemmin esim au-pairiksi tai vaihto-opiskelijaksi korkeakoulussa. Tulee paljon halvemmaksi ja sitä paitsi monissa maissa (esim.USA) ei esimerkiksi ravintoloihin ole asiaa lukioiässä.
- lökölöö
Aloitusviestiin: Lähde vaan vaihto-oppilaaksi, jos suinkin on mahdollista. Kielikurssit maksavat lähes yhtä paljon kuin vaihto-oppilasvuosi, kuitenkin kestävät vain pari viikkoa. Kielikurssejahan järjestetään aina smaoissa kaupungeissa, joten siellä on todennäköisesti paljon muitakin suomalaisia. Niinpä siinä on se vaara, että jos olet arka käyttämään kieltä, saatat päätyä hengaamaan vain muiden suomalaisten kanssa. Et myöskään pysty tutustumaan kohdemaahasi yhtä hyvin kuin vaihtarina, ja eihän sitä kieltäkään kahdessa viikossa opi läheskään yhtä paljoa kuin vaihtarina.
Enkun numerolla ei ole väliä. Okei, ei se ehkä ihan vitonenkaan saisi olla, mutta seiskan enkulla pärjäät jo hyvin. Sitä kieltähän sinne lähdetään oppimaan, ja kyllä sen sitten oppiikin kun on pakko eikä voi suomeakaan puhua. Suomeenkin tulee vuosittain ulkomailta vaihtareita, jotka eivät tullessaan osaa sanaakaan suomea, mutta lähtiessään pälättävät sitä noin vaan. Äläkä pelkää lähteä, vaikka et olisikaan supersosiaalinen ja avoin sillä myös vähän ujot pärjää loistavasti!
Käypä osoitteessa http://vaihtarit.urli.net ja rekisteöidy! Siellä on paljon kohtalontovereita ja voit lukea nyt maailmalle lähtevien kokemuksia :)
Nimimerkille "kokemusta on":
Korkeakouluvaihto ja au pairina työskentely ovat täysin eri asioita kuin vaihto-oppiluus. Vaihto-oppilaana asut perheessä, käyt koulua, puhut kieltä, tutustut kulttuuriin, saat ikimuistoisia kokemuksia. Vaihto-OPISKELIJANA asut opiskelijaboksissa, näet maasta lähinnä vaan baareja, puhut pelkästään englantia, sekään ei kehity kuitenkaan niin hyvin kuin jos menee vaihtariksi. Voit aivan hyvin kyllä tehdä molemmat, mennä ensin vaihtariksi ja sen jälkeen korkeakouluvaihtoon tai au pairiksi. Vaihtarina kuitenkin oppii sen kielen parhaiten ja saa enemmän ystäviä paikallisesta väestä. Lisäksi siitä on vielä apua kirjoituksissa, jos menee enkunkieliseen maahan tai jos kirjoittaa vaihtarina oppimansa kielen. - Jotain kokenut
lökölöö kirjoitti:
Aloitusviestiin: Lähde vaan vaihto-oppilaaksi, jos suinkin on mahdollista. Kielikurssit maksavat lähes yhtä paljon kuin vaihto-oppilasvuosi, kuitenkin kestävät vain pari viikkoa. Kielikurssejahan järjestetään aina smaoissa kaupungeissa, joten siellä on todennäköisesti paljon muitakin suomalaisia. Niinpä siinä on se vaara, että jos olet arka käyttämään kieltä, saatat päätyä hengaamaan vain muiden suomalaisten kanssa. Et myöskään pysty tutustumaan kohdemaahasi yhtä hyvin kuin vaihtarina, ja eihän sitä kieltäkään kahdessa viikossa opi läheskään yhtä paljoa kuin vaihtarina.
Enkun numerolla ei ole väliä. Okei, ei se ehkä ihan vitonenkaan saisi olla, mutta seiskan enkulla pärjäät jo hyvin. Sitä kieltähän sinne lähdetään oppimaan, ja kyllä sen sitten oppiikin kun on pakko eikä voi suomeakaan puhua. Suomeenkin tulee vuosittain ulkomailta vaihtareita, jotka eivät tullessaan osaa sanaakaan suomea, mutta lähtiessään pälättävät sitä noin vaan. Äläkä pelkää lähteä, vaikka et olisikaan supersosiaalinen ja avoin sillä myös vähän ujot pärjää loistavasti!
Käypä osoitteessa http://vaihtarit.urli.net ja rekisteöidy! Siellä on paljon kohtalontovereita ja voit lukea nyt maailmalle lähtevien kokemuksia :)
Korkeakouluvaihto ja au pairina työskentely ovat täysin eri asioita kuin vaihto-oppiluus. Vaihto-oppilaana asut perheessä, käyt koulua, puhut kieltä, tutustut kulttuuriin, saat ikimuistoisia kokemuksia. Vaihto-OPISKELIJANA asut opiskelijaboksissa, näet maasta lähinnä vaan baareja, puhut pelkästään englantia, sekään ei kehity kuitenkaan niin hyvin kuin jos menee vaihtariksi. Voit aivan hyvin kyllä tehdä molemmat, mennä ensin vaihtariksi ja sen jälkeen korkeakouluvaihtoon tai au pairiksi. Vaihtarina kuitenkin oppii sen kielen parhaiten ja saa enemmän ystäviä paikallisesta väestä. Lisäksi siitä on vielä apua kirjoituksissa, jos menee enkunkieliseen maahan tai jos kirjoittaa vaihtarina oppimansa kielen.Ei se ole varmaankaan sama asia olla vaihto-oppilaana ja vaihto-opiskelijana. Itse olin opiskelijana korkeakouluvaihdossa. Aika moni siellä vaan biletti ja hengasi muiden vaihtareiden kanssa. Itse kuitenkin olin paikallisten kanssa samoilla luennoilla ja omassa asunnossakin majaili paikallisia. Sain heihin kontaktin ja opin kohdemaan kulttuuria ja kieltä. Eli se on ihan itsestä kiinni, millainen kokemus vaihto-opiskelijuudesta muodostuu. Suosittelen sitä kuitenkin jopa enemmän kuin vaihto-oppilasvuotta juuri siksi, koska se ei juurikaan maksa (apurahojakin saa yliopistolta).
- ai miten niin
lökölöö kirjoitti:
Korkeakouluvaihto ja au pairina työskentely ovat täysin eri asioita kuin vaihto-oppiluus. Vaihto-oppilaana asut perheessä, käyt koulua, puhut kieltä, tutustut kulttuuriin, saat ikimuistoisia kokemuksia. Vaihto-OPISKELIJANA asut opiskelijaboksissa, näet maasta lähinnä vaan baareja, puhut pelkästään englantia, sekään ei kehity kuitenkaan niin hyvin kuin jos menee vaihtariksi. Voit aivan hyvin kyllä tehdä molemmat, mennä ensin vaihtariksi ja sen jälkeen korkeakouluvaihtoon tai au pairiksi. Vaihtarina kuitenkin oppii sen kielen parhaiten ja saa enemmän ystäviä paikallisesta väestä. Lisäksi siitä on vielä apua kirjoituksissa, jos menee enkunkieliseen maahan tai jos kirjoittaa vaihtarina oppimansa kielen.Nyt pisti silmään tuo että vaihto-oppiluus ja -opiskelijuus olisi niin erityisen erilainen kokemus. Toki asumistapa on erilainen, opiskelijalla on enemmän itsenäisyyttä ja vastuuta itsestään ja opiskelustaan, mutta miksi toisessa oppisi kieltä paremmin kuin toisessa? Olen itse lähdössä opiskelijavaihtoon, tärkeimpänä syynä siihen on englannin ja ranskan kielen oppiminen. Haluaisin kuulla, mihin mielipiteesi perustuu.
Ja kumma yleistys, että opiskelijana näet maasta lähinnä vain baareja. Se on ihan opiskelijasta tai oppilaasta kiinni. Vaito-oppilasvuonna moni ystäväni on nähnyt maasta lähinnä vain kotibileitä, missä alaikäiset sekoilee ja oksentaa.
Kummallista tekstiä kirjoitit.
- u.S.a
Tule ihmeessä ef:n kautta kielikurssille usaan.Jos haluat saada matkaseuraa niin mene demi.fi n sivuille sieltä vapaaaika ja siellä on keskustelu kielimatkalle '07.Voit kysellä meiltä siellä olevilta.Ikää saakos udella?
- alkup.
tiedä minkä järjestön kautta menen, mutta mahdollisimman halvan.Oon ajatellut mennä kesävaihtoon.Oon 14-vuotias tyttö.
- u.S.a
alkup. kirjoitti:
tiedä minkä järjestön kautta menen, mutta mahdollisimman halvan.Oon ajatellut mennä kesävaihtoon.Oon 14-vuotias tyttö.
Siis tiedät vai et tiedä miltä järjestöltä menet?En oikein osannu tulkina sun tekstiä.No itse olen kans nuori ja olis kiva saada seuraa, tosin kaverini tulee ehkä mukaan ja minulla on jo demistä kavereita, jihuu.Niin vaikket menisi ef:ltä tai sts:ltä voit tulla silti demiin jutteleen, sillä voit löytää sieltä matkaseuraa.Onhan se aina kivempi kun tuntee jotain tyyppei.
- ...
u.S.a kirjoitti:
Siis tiedät vai et tiedä miltä järjestöltä menet?En oikein osannu tulkina sun tekstiä.No itse olen kans nuori ja olis kiva saada seuraa, tosin kaverini tulee ehkä mukaan ja minulla on jo demistä kavereita, jihuu.Niin vaikket menisi ef:ltä tai sts:ltä voit tulla silti demiin jutteleen, sillä voit löytää sieltä matkaseuraa.Onhan se aina kivempi kun tuntee jotain tyyppei.
tiedä minkä järjestön kautta menen, mutta mahdollisimman halvan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka672385- 661367
Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww691130EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje41097- 77803
Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi19780Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta82660- 43658
Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe23615- 27581