Onko tietoa reumaoireiden mahdollisesta lievittymisestä välttämällä esim. sianlihaa ravinnossa? Mistä se johtuu?
Voiko syynä olla esim. sian ravinnossa/sikalan sisäilmassa/rehuissa/viljoissa olevat mikrobiT/toksiinit, jotka kerääntyvät sian ruhoon ja ihmisen ravintoon? Sikahan on lisäksi tonkijaeläin ja saa varmasti kaikki mahdolliset mikrobit esim. ulkotarhasta ja sisällä karsinassa kosteista betonirakenteistakin?
Home ja reumaoireet
5
793
Vastaukset
- hilkkaliisa
Joillakin homesairailla oireet livittyvät, kun he ovat välttäneet jotain määrättyä lihaa. Kokeile niin tiedät. Faktatietoa tuosta eiheesta minulla ei ole.
Etsin kirjahyllystäni ihan muuta ja kas kummaa, löysin yhden tutkimuksen, nimeltään:
"Kosteusvauriorakennusten henkilökunnan niveloireet ja -sairaudet - kosteusvaurioiden ja autoimmuunitautien yhteys"
TYÖSUOJELURAHASTON LOPPURAPORTTI
KEHITTÄMISHANKE 100354
Tuula Husman, Eila Torvinen
KANSANTERVEYSLAITOS
Anneli Tuomainen
KUOPION ALUETYÖTERVEYSLAITOS
Riitta Luosujärvi, Pekka Pelkonen
KUOPION YLIOPISTOLLINEN SAIRAALA
Matti Pietikäinen
KUOPION KAUPUNKI
2003
Voit kokeilla tilata tuon tutkimuksen
puhelin 017201211
tai www.ktl.fi
Sen tiedän ainakin, että hevonen on erittäin herkkä homeille ja hevosen tallissa ja ruuassa ei saa olla hometta. Sika varmaan kestää vähän paremmin "vähän kaikkea". Kuulin yhdeltä homeystävältäni (niin me kutsumme toisiamme) että lehmänmaidon aflatoksiinipitoisuuksia tutkitaan jollain tutkimuksella. Navetoissahan on ainakin homeita. Jos joku tietää onko tuo tutkimus jo valmis, niin kiinnostaa minua ainakin.
Osa sian syömistä "mistä tahansa" homeista ym. tuhoutuu mahalaukussa. Kalassakaan ei varmasti ole homeita, mutta en ole muutamaan vuoteen kestänyt edes kalan hajua.
Kokeile ruokia ja mikä tuntuu pahalle, älä syö sitä. Minulla ainakin vuosien aikana on tullut monia yllätyksiä. Lapsena en ollut allerginen millekään ja söin ihan kaikkea. Kestin kaikkia eläimiä ja hajusteita ja hajuvesiä. Nykyisin en kestä.- 123
En pääosin pidä lihasta, vaikka en vege olekaan. Anemiaani lääkäri määräsi punaista lihaa, jota sitten söin aikani.
Nyt en juurikaan enää syö punaista lihaa - en tietoisesti vaan tiedostamatta valitsen ruoaksi aina jotakin muuta. Kun homealtistus loppui ja vointi alkoi hitaasti, ensin täysin huomaamattomasti parantua jäi myös anemia sekä liha taakse. Reumaoireita oli samaan aikaan kuin homeoireitakin - nyt ei ole mitään oireita, ei home ei reuma - mutta vain jos en altistu homeille millään muotoa. Ei enää takkapuiden tekoa, ei puutarhanhoitoa ... ei kukkia jne.
Mutta siis - sanotaan, että ihmiset myös välttelevät tiedostamatta ruoka-aineita jotka eivät käy - ehkä minä välttelen punaista lihaa sen vuoksi... vointi on ainakin nyt loistava. - Liisa/
Kun eläimet syövät pilaantunutta rehua, mykotoksiinit kertyvät sitä kautta lihaan ja maitoon.
Maidosta löydetään silloin tällöin Suomessa aflatoksiinia yli sallittujen arvojen. Erät ovat olleet peräisin tiloilta, joissa on syötetty homehtunutta rehua lehmille.
Suomessa on käsittääkseni hyvin toimiva elintarvikevalvonta (ainakin verrattuna rakennusvalvontaan) enkä usko, että asiasta tulisi huolestua.
Tässä lyhennelmää mainitsemastasi Työsuojelurahaston osahankkeesta 100354:
Hankkeen 100354 tutkimuskohteena oleva rakennus on Kuopion kaupungin lähiössä sijaitseva vuosina 1994–95 rakennettu viisikerroksinen betonielementtitalo, jonka katutasossa sijaitsee kaupungin terveysasema. Siellä on työskennellyt 40 henkilöä.
Pian rakennuksen käyttöönoton jälkeen työntekijät alkoivat valittaa sisäilman laadusta. Rakennuksessa on havaittu kosteusvaurioita: muun muassa maaperäkosteus on päässyt rakenteisiin. Siitä on seurannut epätavallisten, kosteusvaurioille tyypillisten mikrobien kasvu rakenteissa ja ilmanvaihtojärjestelmässä. Lisäksi esimerkiksi viemärikaasujen pääsy sisäilmaan on lisännyt ongelmia. Rakennuksessa on tehty useita laajoja ja perusteellisia korjauksia.
Työntekijöillä todettiin useita sisäilman haittatekijöihin viittaavia oireita ja sairauksia. Hengitysteiden, silmien ja ihon ärsytysoireet sopivat kosteusvauriomikrobien aiheuttamaan oireiluun. Oireiden liittymistä todettuihin altisteisiin tukee ajallinen yhteys rakennuksessa työskentelyyn. Samat työntekijät poistuivat rakennuksesta korjausten ajaksi muihin tiloihin ja palasivat jälleen takaisin. Eräät oireet hävisivät, eräät taas lievittyivät muualla.
Reumalääkärin kliinisessä potilaskohtaisessa tutkimuksessa todettiin yhteensä viisi henkilöä, joilla oli diagnostiset kriteerit täyttävä varmennettu autoimmuunisairaus. Lisäksi kymmenellä oli tarkemmin märittelemätön nivelsairaus, joista viisi oli edelleen aktiivisessa vaiheessa 2001. Yhteensä 11 henkilöä sai edelleen reumalääkitystä 2001.
Lisäksi esimerkiksi tutkittujen joukossa oli yksittäisiä potilaita, joiden lymfosyyttisolujen löydös oli sekä tilastollisesti että kliinisesti selvästi tavanomaisesta poikkeava. Stimuloitaessa periferisen veren soluja rakennuksesta eristetyillä mikrobeilla todettiin tilastollisesti merkitseviä eroja sekä Penicillium-homeella että Streptomyces-suvun bakteereilla vertailujoukon solujen tulehdusvasteeseen verrattuna.
Rakennuksen korjaus on saatettu loppuun ja sen käyttäjien seuranta jatkuu Kuopion yliopistollisen sairaalan reumatautien poliklinikalla. Työsuojelurahasto tukee seurantaa. - peikko77
123 kirjoitti:
En pääosin pidä lihasta, vaikka en vege olekaan. Anemiaani lääkäri määräsi punaista lihaa, jota sitten söin aikani.
Nyt en juurikaan enää syö punaista lihaa - en tietoisesti vaan tiedostamatta valitsen ruoaksi aina jotakin muuta. Kun homealtistus loppui ja vointi alkoi hitaasti, ensin täysin huomaamattomasti parantua jäi myös anemia sekä liha taakse. Reumaoireita oli samaan aikaan kuin homeoireitakin - nyt ei ole mitään oireita, ei home ei reuma - mutta vain jos en altistu homeille millään muotoa. Ei enää takkapuiden tekoa, ei puutarhanhoitoa ... ei kukkia jne.
Mutta siis - sanotaan, että ihmiset myös välttelevät tiedostamatta ruoka-aineita jotka eivät käy - ehkä minä välttelen punaista lihaa sen vuoksi... vointi on ainakin nyt loistava.osaavat kieltäytyä syömästä jo aivan pienet lapset, jopa vauvat. Kokemusta on.
- ToinenKuolema
ei ole voinut syödä sianlihaa vähääkään kohta 20 vuoteen. Hän oppi itse kantapään kautta (mutta myös muiden reumaatikkojen kertomana) välttämään tuota ja huomasi huomattavaa helpotusta kipuilussa. Muistan kun hän tuota huomiotaan julisti kuin uskovainen konsanaan monta vuotta.
Islaminuskoiset eivät syö sianlihaa, koska opettamieni lasten mukaan sika on taudinaiheuttaja. Sen ovat aina "lämpimissä maissa" asuneet tienneet ja se onkin kiellettyjen listalla ilmeisesti juuri siksi. Lisäksi sen kypsentäminen on eräänlainen taitolaji naudanlihaan verrattuna (oltava kypsää).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683209
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753077Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682942On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662621Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611689
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251657Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181649- 351645
- 591576