Katalysaattorin ongelma

Martin

Minulla on -89 240 2.0, jossa on katalysaattori. Eilen ajoin sillä maantiellä eikä autossa ollut mitään ongelmia kunnes katalysaattorin merkkivalo kojetaulussa syttyi, auto nytkähti ja sammui lennosta. Pysäytettyäni auto lähti jälleen käyntiin ja kulki normaalisti ja huomiovalokin sammui muutaman kymmenen kilometrin päästä.

Onko muilla vastaavasta kokemuksia? Onko syytä olettaa että katalysaattorissa on jotain rikki vai voisiko kyse olla esim. vain jostain kosketushäiriöstä? Mitä tulisi tehdä?

9

1639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikä maksa paljon

      sillä katalysaaatori on paskana. Eikä maksa paljon, ei edes 1000 euroa, jes. Kyllä 89 mallisesta autosta voi mennä ihan mikä vaan, onhan se jo vanha romu.

      • Martin

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Siis nimimerkille -91 740. Hieman ihmettelen niitä, jotka jaksavat muuten vaan tulla tänne vittuilemaan ilman mitään sisältöä. Neuvoja otetaan silti vastaan jatkossakin.


    • kaasu pohjaan

      katsastusmies kertoo sitten aikanaan jos asiaan liittyy korjattavaa.

    • 740-91, 380tkm

      Onko autossasi vikakoodin lukumahdollisuus?
      Sellainen pieni musta muovilaatikko jossa kansi?
      Jos on niin avatessasi huomaat että siellä on pieni johto jossa pyöreä liitin, laitat sen kannen alla olevaan reikään nro 2 ja laitat sytytysvirran päälle ja painat laatikossa olevaa mustaa nappia min. 1sek. ajan. Laatikossa on led valo joka lähtee välkkymään ja antaa 3-numeroisen vikakoodin. Malli: 2 välähdystä perättäin = 2, numeroiden välillä on selvä tauko.
      Jos oikein arvaan niin tuo kuvaamasi nykäisy ja moottorin sammuminen antaa koodiksi 132 ja se viittaa jännitteen heittoon, joko liian pieni tai liian suuri. Kyseessä voi olla laturi ongelma tai peräti sytytyksen ohjausyksikön ongelma, mikäli autossasi sellainen on (voi olla palanut). Muista ettet osta osia volvon merkkihuollosta ja että varsinkin sytytyksen ohjausyksikkö on Boschin, se on kalliimmpi mutta luotettavampi.

      Uskaltaako ajaa? Kyllä, auto voi sammahtaa mutta käynnistyy uudelleen, saatta olla ettei vikaa ilmene viikkoon ja sitten yllättäen sammahtaa kolmastikin samalla reissulla. Kokemusta on.

      • Martin

        Käytin auton tänään huollossa ja tutkivat siellä myös tuon mainitsemasi vikakoodin lukijan. Se ei kuitenkaan antanut minkäänlaista koodia eli vikaa, joten eipä ongelma auennut lainkaan. Huoltomies epäili, että kyseessä on saattanut olla vain jokin kosketushäiriö tai muu pikkuvaiva. Nyt auto kulkee ihan normaalisti, mutta saa nähdä tuleeko ongelma vielä uudestaan esiin. Ei tässä kai mitään oikein ole tehtävissä.


      • sama ongelma
        Martin kirjoitti:

        Käytin auton tänään huollossa ja tutkivat siellä myös tuon mainitsemasi vikakoodin lukijan. Se ei kuitenkaan antanut minkäänlaista koodia eli vikaa, joten eipä ongelma auennut lainkaan. Huoltomies epäili, että kyseessä on saattanut olla vain jokin kosketushäiriö tai muu pikkuvaiva. Nyt auto kulkee ihan normaalisti, mutta saa nähdä tuleeko ongelma vielä uudestaan esiin. Ei tässä kai mitään oikein ole tehtävissä.

        Vikakoodi näkyy moottorin vain sammumisen jälkeen, ei normaalin sammuttamisen jälkeen. Näin ainakin itselläni kun oli aivan sama ongelma, moottori sammui täysin satunnaisesti esim. kerran viikossa tai 2 kertaa päivässä ja lähti taas käyntiin pienen tauon jälkeen. Koodi viittasi Lambda-anturin toimintaan, mutta sehän voi johtua polttoainenn syötöstä ym.
        Ensin vaihdoin sytytystulpat, johdot, sytytyspuolan ja sytytyksenohjausyksikön. Mutta ongelma ei poistunut.
        Sitten vaihdoin matkustajan puolella verhoilun alla olevan polttoainepumpun releen ja se auttoi! Autoista enemmän tietävä kaverini arveli, että vanha rele lämpeni ja katkaisi polttoaineen syötön, mutta hetken jäähdyttyään toimi taas.
        Eikä harmita vaikka tuli uusittua muitakin jo vanhoja sähkölaitteita, nyt ainakin on pelannut ihan hyvin.
        Kirjoitin tämän tiedoksi siksi, että paljon meni aikaa ongelman selvittämiseen ja tuli luettua internetistä lähes kaikki mahdolliset neuvot. Toivottavasti tästäkin on apua ja vihjeitä samalaisiin ongelmiin.


      • 740-91, 380tkm
        sama ongelma kirjoitti:

        Vikakoodi näkyy moottorin vain sammumisen jälkeen, ei normaalin sammuttamisen jälkeen. Näin ainakin itselläni kun oli aivan sama ongelma, moottori sammui täysin satunnaisesti esim. kerran viikossa tai 2 kertaa päivässä ja lähti taas käyntiin pienen tauon jälkeen. Koodi viittasi Lambda-anturin toimintaan, mutta sehän voi johtua polttoainenn syötöstä ym.
        Ensin vaihdoin sytytystulpat, johdot, sytytyspuolan ja sytytyksenohjausyksikön. Mutta ongelma ei poistunut.
        Sitten vaihdoin matkustajan puolella verhoilun alla olevan polttoainepumpun releen ja se auttoi! Autoista enemmän tietävä kaverini arveli, että vanha rele lämpeni ja katkaisi polttoaineen syötön, mutta hetken jäähdyttyään toimi taas.
        Eikä harmita vaikka tuli uusittua muitakin jo vanhoja sähkölaitteita, nyt ainakin on pelannut ihan hyvin.
        Kirjoitin tämän tiedoksi siksi, että paljon meni aikaa ongelman selvittämiseen ja tuli luettua internetistä lähes kaikki mahdolliset neuvot. Toivottavasti tästäkin on apua ja vihjeitä samalaisiin ongelmiin.

        Syy siis oli kylmäjuotos ruiskun releessä, antaa vika koodin 141 jos oikein muistan. Loppui minullakin sammahtelu.


    • Vauhtipyörän induktiivianturi on yksi mahdollisuus, Se sijaitsee hankalassa paikassa koneen takana kytkinkopan päällä, mutta pienellä akrobatialla ja 10 mm:n avaimella sen saa vaihdettua.

      Anturi laskee vauhtipyörältä kampiakselin asennon ja sen mukaan boksit antavat kipinän ja ruiskutuksen. Toisin sanoen, jos anturilta ei tule pulsseja niin myöskään kipinää eikä ruiskutusta tule.

      Ja tästä ei tule vikakoodia.

      • kokemuksen syvällä rinta....

        Kyseinen anturi tosiaan voi olla syypää. Tosin itsellä hävisi kipinä totaalisesti (kasteli tulpat). Sen vanhan anturin irrottaminen saattaa olla "kivaa". CRC:tä yön yli niin auttaa (älä laita liikaa ettei valu vauhtipyörällle)

        Ruosteet kannattaa poistaa kehän pinnalta ennen uuden anturin asennusta. Ja muistetaan että ilmarako anturin ja vauhtipyörän välillä on 0.7 - 1.2 mm. Koneen laskeminen alaspäin helpottaa vaihtotyötä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

      Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      130
      3797
    2. Hei! Halusin vain kertoa.

      En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      8
      3039
    3. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

      Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      32
      2834
    4. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

      Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      12
      2572
    5. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

      Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      132
      2403
    6. Teboili alasajo on alkanut

      Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      41
      1818
    7. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

      Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      61
      1175
    8. "Sanna Marinin kirja floppasi", kertoo eräs median otsikko

      "Miljardien tappio - Sanna Marin vaikenee", kertoo toinen otsikko. Marin ei siis siinä kirjassaan kerro sanallakaan For
      Maailman menoa
      82
      1119
    9. Oot kyl rakas

      Et tiiäkkään miten suuri vaikutus sulla on mun jaksamiseen niin töissä, kun vapaallakin❤️. Oot täysin korvaamaton. En t
      Ikävä
      36
      1070
    10. Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän

      Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 🫩
      Ikävä
      76
      1050
    Aihe