Katalysaattorin ongelma

Martin

Minulla on -89 240 2.0, jossa on katalysaattori. Eilen ajoin sillä maantiellä eikä autossa ollut mitään ongelmia kunnes katalysaattorin merkkivalo kojetaulussa syttyi, auto nytkähti ja sammui lennosta. Pysäytettyäni auto lähti jälleen käyntiin ja kulki normaalisti ja huomiovalokin sammui muutaman kymmenen kilometrin päästä.

Onko muilla vastaavasta kokemuksia? Onko syytä olettaa että katalysaattorissa on jotain rikki vai voisiko kyse olla esim. vain jostain kosketushäiriöstä? Mitä tulisi tehdä?

9

1609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikä maksa paljon

      sillä katalysaaatori on paskana. Eikä maksa paljon, ei edes 1000 euroa, jes. Kyllä 89 mallisesta autosta voi mennä ihan mikä vaan, onhan se jo vanha romu.

      • Martin

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Siis nimimerkille -91 740. Hieman ihmettelen niitä, jotka jaksavat muuten vaan tulla tänne vittuilemaan ilman mitään sisältöä. Neuvoja otetaan silti vastaan jatkossakin.


    • kaasu pohjaan

      katsastusmies kertoo sitten aikanaan jos asiaan liittyy korjattavaa.

    • 740-91, 380tkm

      Onko autossasi vikakoodin lukumahdollisuus?
      Sellainen pieni musta muovilaatikko jossa kansi?
      Jos on niin avatessasi huomaat että siellä on pieni johto jossa pyöreä liitin, laitat sen kannen alla olevaan reikään nro 2 ja laitat sytytysvirran päälle ja painat laatikossa olevaa mustaa nappia min. 1sek. ajan. Laatikossa on led valo joka lähtee välkkymään ja antaa 3-numeroisen vikakoodin. Malli: 2 välähdystä perättäin = 2, numeroiden välillä on selvä tauko.
      Jos oikein arvaan niin tuo kuvaamasi nykäisy ja moottorin sammuminen antaa koodiksi 132 ja se viittaa jännitteen heittoon, joko liian pieni tai liian suuri. Kyseessä voi olla laturi ongelma tai peräti sytytyksen ohjausyksikön ongelma, mikäli autossasi sellainen on (voi olla palanut). Muista ettet osta osia volvon merkkihuollosta ja että varsinkin sytytyksen ohjausyksikkö on Boschin, se on kalliimmpi mutta luotettavampi.

      Uskaltaako ajaa? Kyllä, auto voi sammahtaa mutta käynnistyy uudelleen, saatta olla ettei vikaa ilmene viikkoon ja sitten yllättäen sammahtaa kolmastikin samalla reissulla. Kokemusta on.

      • Martin

        Käytin auton tänään huollossa ja tutkivat siellä myös tuon mainitsemasi vikakoodin lukijan. Se ei kuitenkaan antanut minkäänlaista koodia eli vikaa, joten eipä ongelma auennut lainkaan. Huoltomies epäili, että kyseessä on saattanut olla vain jokin kosketushäiriö tai muu pikkuvaiva. Nyt auto kulkee ihan normaalisti, mutta saa nähdä tuleeko ongelma vielä uudestaan esiin. Ei tässä kai mitään oikein ole tehtävissä.


      • sama ongelma
        Martin kirjoitti:

        Käytin auton tänään huollossa ja tutkivat siellä myös tuon mainitsemasi vikakoodin lukijan. Se ei kuitenkaan antanut minkäänlaista koodia eli vikaa, joten eipä ongelma auennut lainkaan. Huoltomies epäili, että kyseessä on saattanut olla vain jokin kosketushäiriö tai muu pikkuvaiva. Nyt auto kulkee ihan normaalisti, mutta saa nähdä tuleeko ongelma vielä uudestaan esiin. Ei tässä kai mitään oikein ole tehtävissä.

        Vikakoodi näkyy moottorin vain sammumisen jälkeen, ei normaalin sammuttamisen jälkeen. Näin ainakin itselläni kun oli aivan sama ongelma, moottori sammui täysin satunnaisesti esim. kerran viikossa tai 2 kertaa päivässä ja lähti taas käyntiin pienen tauon jälkeen. Koodi viittasi Lambda-anturin toimintaan, mutta sehän voi johtua polttoainenn syötöstä ym.
        Ensin vaihdoin sytytystulpat, johdot, sytytyspuolan ja sytytyksenohjausyksikön. Mutta ongelma ei poistunut.
        Sitten vaihdoin matkustajan puolella verhoilun alla olevan polttoainepumpun releen ja se auttoi! Autoista enemmän tietävä kaverini arveli, että vanha rele lämpeni ja katkaisi polttoaineen syötön, mutta hetken jäähdyttyään toimi taas.
        Eikä harmita vaikka tuli uusittua muitakin jo vanhoja sähkölaitteita, nyt ainakin on pelannut ihan hyvin.
        Kirjoitin tämän tiedoksi siksi, että paljon meni aikaa ongelman selvittämiseen ja tuli luettua internetistä lähes kaikki mahdolliset neuvot. Toivottavasti tästäkin on apua ja vihjeitä samalaisiin ongelmiin.


      • 740-91, 380tkm
        sama ongelma kirjoitti:

        Vikakoodi näkyy moottorin vain sammumisen jälkeen, ei normaalin sammuttamisen jälkeen. Näin ainakin itselläni kun oli aivan sama ongelma, moottori sammui täysin satunnaisesti esim. kerran viikossa tai 2 kertaa päivässä ja lähti taas käyntiin pienen tauon jälkeen. Koodi viittasi Lambda-anturin toimintaan, mutta sehän voi johtua polttoainenn syötöstä ym.
        Ensin vaihdoin sytytystulpat, johdot, sytytyspuolan ja sytytyksenohjausyksikön. Mutta ongelma ei poistunut.
        Sitten vaihdoin matkustajan puolella verhoilun alla olevan polttoainepumpun releen ja se auttoi! Autoista enemmän tietävä kaverini arveli, että vanha rele lämpeni ja katkaisi polttoaineen syötön, mutta hetken jäähdyttyään toimi taas.
        Eikä harmita vaikka tuli uusittua muitakin jo vanhoja sähkölaitteita, nyt ainakin on pelannut ihan hyvin.
        Kirjoitin tämän tiedoksi siksi, että paljon meni aikaa ongelman selvittämiseen ja tuli luettua internetistä lähes kaikki mahdolliset neuvot. Toivottavasti tästäkin on apua ja vihjeitä samalaisiin ongelmiin.

        Syy siis oli kylmäjuotos ruiskun releessä, antaa vika koodin 141 jos oikein muistan. Loppui minullakin sammahtelu.


    • Vauhtipyörän induktiivianturi on yksi mahdollisuus, Se sijaitsee hankalassa paikassa koneen takana kytkinkopan päällä, mutta pienellä akrobatialla ja 10 mm:n avaimella sen saa vaihdettua.

      Anturi laskee vauhtipyörältä kampiakselin asennon ja sen mukaan boksit antavat kipinän ja ruiskutuksen. Toisin sanoen, jos anturilta ei tule pulsseja niin myöskään kipinää eikä ruiskutusta tule.

      Ja tästä ei tule vikakoodia.

      • kokemuksen syvällä rinta....

        Kyseinen anturi tosiaan voi olla syypää. Tosin itsellä hävisi kipinä totaalisesti (kasteli tulpat). Sen vanhan anturin irrottaminen saattaa olla "kivaa". CRC:tä yön yli niin auttaa (älä laita liikaa ettei valu vauhtipyörällle)

        Ruosteet kannattaa poistaa kehän pinnalta ennen uuden anturin asennusta. Ja muistetaan että ilmarako anturin ja vauhtipyörän välillä on 0.7 - 1.2 mm. Koneen laskeminen alaspäin helpottaa vaihtotyötä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4502
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      11
      2473
    3. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      172
      1655
    4. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      244
      1508
    5. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1400
    6. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      122
      1307
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      72
      1229
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      9
      1221
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      76
      1212
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      976
    Aihe