Katalysaattorin ongelma

Martin

Minulla on -89 240 2.0, jossa on katalysaattori. Eilen ajoin sillä maantiellä eikä autossa ollut mitään ongelmia kunnes katalysaattorin merkkivalo kojetaulussa syttyi, auto nytkähti ja sammui lennosta. Pysäytettyäni auto lähti jälleen käyntiin ja kulki normaalisti ja huomiovalokin sammui muutaman kymmenen kilometrin päästä.

Onko muilla vastaavasta kokemuksia? Onko syytä olettaa että katalysaattorissa on jotain rikki vai voisiko kyse olla esim. vain jostain kosketushäiriöstä? Mitä tulisi tehdä?

9

1611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikä maksa paljon

      sillä katalysaaatori on paskana. Eikä maksa paljon, ei edes 1000 euroa, jes. Kyllä 89 mallisesta autosta voi mennä ihan mikä vaan, onhan se jo vanha romu.

      • Martin

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Siis nimimerkille -91 740. Hieman ihmettelen niitä, jotka jaksavat muuten vaan tulla tänne vittuilemaan ilman mitään sisältöä. Neuvoja otetaan silti vastaan jatkossakin.


    • kaasu pohjaan

      katsastusmies kertoo sitten aikanaan jos asiaan liittyy korjattavaa.

    • 740-91, 380tkm

      Onko autossasi vikakoodin lukumahdollisuus?
      Sellainen pieni musta muovilaatikko jossa kansi?
      Jos on niin avatessasi huomaat että siellä on pieni johto jossa pyöreä liitin, laitat sen kannen alla olevaan reikään nro 2 ja laitat sytytysvirran päälle ja painat laatikossa olevaa mustaa nappia min. 1sek. ajan. Laatikossa on led valo joka lähtee välkkymään ja antaa 3-numeroisen vikakoodin. Malli: 2 välähdystä perättäin = 2, numeroiden välillä on selvä tauko.
      Jos oikein arvaan niin tuo kuvaamasi nykäisy ja moottorin sammuminen antaa koodiksi 132 ja se viittaa jännitteen heittoon, joko liian pieni tai liian suuri. Kyseessä voi olla laturi ongelma tai peräti sytytyksen ohjausyksikön ongelma, mikäli autossasi sellainen on (voi olla palanut). Muista ettet osta osia volvon merkkihuollosta ja että varsinkin sytytyksen ohjausyksikkö on Boschin, se on kalliimmpi mutta luotettavampi.

      Uskaltaako ajaa? Kyllä, auto voi sammahtaa mutta käynnistyy uudelleen, saatta olla ettei vikaa ilmene viikkoon ja sitten yllättäen sammahtaa kolmastikin samalla reissulla. Kokemusta on.

      • Martin

        Käytin auton tänään huollossa ja tutkivat siellä myös tuon mainitsemasi vikakoodin lukijan. Se ei kuitenkaan antanut minkäänlaista koodia eli vikaa, joten eipä ongelma auennut lainkaan. Huoltomies epäili, että kyseessä on saattanut olla vain jokin kosketushäiriö tai muu pikkuvaiva. Nyt auto kulkee ihan normaalisti, mutta saa nähdä tuleeko ongelma vielä uudestaan esiin. Ei tässä kai mitään oikein ole tehtävissä.


      • sama ongelma
        Martin kirjoitti:

        Käytin auton tänään huollossa ja tutkivat siellä myös tuon mainitsemasi vikakoodin lukijan. Se ei kuitenkaan antanut minkäänlaista koodia eli vikaa, joten eipä ongelma auennut lainkaan. Huoltomies epäili, että kyseessä on saattanut olla vain jokin kosketushäiriö tai muu pikkuvaiva. Nyt auto kulkee ihan normaalisti, mutta saa nähdä tuleeko ongelma vielä uudestaan esiin. Ei tässä kai mitään oikein ole tehtävissä.

        Vikakoodi näkyy moottorin vain sammumisen jälkeen, ei normaalin sammuttamisen jälkeen. Näin ainakin itselläni kun oli aivan sama ongelma, moottori sammui täysin satunnaisesti esim. kerran viikossa tai 2 kertaa päivässä ja lähti taas käyntiin pienen tauon jälkeen. Koodi viittasi Lambda-anturin toimintaan, mutta sehän voi johtua polttoainenn syötöstä ym.
        Ensin vaihdoin sytytystulpat, johdot, sytytyspuolan ja sytytyksenohjausyksikön. Mutta ongelma ei poistunut.
        Sitten vaihdoin matkustajan puolella verhoilun alla olevan polttoainepumpun releen ja se auttoi! Autoista enemmän tietävä kaverini arveli, että vanha rele lämpeni ja katkaisi polttoaineen syötön, mutta hetken jäähdyttyään toimi taas.
        Eikä harmita vaikka tuli uusittua muitakin jo vanhoja sähkölaitteita, nyt ainakin on pelannut ihan hyvin.
        Kirjoitin tämän tiedoksi siksi, että paljon meni aikaa ongelman selvittämiseen ja tuli luettua internetistä lähes kaikki mahdolliset neuvot. Toivottavasti tästäkin on apua ja vihjeitä samalaisiin ongelmiin.


      • 740-91, 380tkm
        sama ongelma kirjoitti:

        Vikakoodi näkyy moottorin vain sammumisen jälkeen, ei normaalin sammuttamisen jälkeen. Näin ainakin itselläni kun oli aivan sama ongelma, moottori sammui täysin satunnaisesti esim. kerran viikossa tai 2 kertaa päivässä ja lähti taas käyntiin pienen tauon jälkeen. Koodi viittasi Lambda-anturin toimintaan, mutta sehän voi johtua polttoainenn syötöstä ym.
        Ensin vaihdoin sytytystulpat, johdot, sytytyspuolan ja sytytyksenohjausyksikön. Mutta ongelma ei poistunut.
        Sitten vaihdoin matkustajan puolella verhoilun alla olevan polttoainepumpun releen ja se auttoi! Autoista enemmän tietävä kaverini arveli, että vanha rele lämpeni ja katkaisi polttoaineen syötön, mutta hetken jäähdyttyään toimi taas.
        Eikä harmita vaikka tuli uusittua muitakin jo vanhoja sähkölaitteita, nyt ainakin on pelannut ihan hyvin.
        Kirjoitin tämän tiedoksi siksi, että paljon meni aikaa ongelman selvittämiseen ja tuli luettua internetistä lähes kaikki mahdolliset neuvot. Toivottavasti tästäkin on apua ja vihjeitä samalaisiin ongelmiin.

        Syy siis oli kylmäjuotos ruiskun releessä, antaa vika koodin 141 jos oikein muistan. Loppui minullakin sammahtelu.


    • Vauhtipyörän induktiivianturi on yksi mahdollisuus, Se sijaitsee hankalassa paikassa koneen takana kytkinkopan päällä, mutta pienellä akrobatialla ja 10 mm:n avaimella sen saa vaihdettua.

      Anturi laskee vauhtipyörältä kampiakselin asennon ja sen mukaan boksit antavat kipinän ja ruiskutuksen. Toisin sanoen, jos anturilta ei tule pulsseja niin myöskään kipinää eikä ruiskutusta tule.

      Ja tästä ei tule vikakoodia.

      • kokemuksen syvällä rinta....

        Kyseinen anturi tosiaan voi olla syypää. Tosin itsellä hävisi kipinä totaalisesti (kasteli tulpat). Sen vanhan anturin irrottaminen saattaa olla "kivaa". CRC:tä yön yli niin auttaa (älä laita liikaa ettei valu vauhtipyörällle)

        Ruosteet kannattaa poistaa kehän pinnalta ennen uuden anturin asennusta. Ja muistetaan että ilmarako anturin ja vauhtipyörän välillä on 0.7 - 1.2 mm. Koneen laskeminen alaspäin helpottaa vaihtotyötä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiinni on siekkilän yliajaja

      Eilen illalla saatu kiinni Varsinais-Suomessa tämä henkilö.
      Mikkeli
      18
      2076
    2. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

      Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      56
      1824
    3. Oletko valmis? Meidän tarinaan

      Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      82
      1463
    4. Maskuliininen herrasmies

      Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      177
      1444
    5. Näyttävin pariskunta

      Ketkä lie tällä kylällä kääntää päät?
      Suomussalmi
      21
      1429
    6. Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"

      Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli
      Maailman menoa
      309
      1407
    7. Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla

      Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      1037
    8. Ollaanko me tyhmiä mies?

      Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      62
      1004
    9. Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.

      Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää
      Ikävä
      34
      985
    10. Kannattaako kaikki Abrahamilaiset uskonnot jättää?

      Ja seurata jotain ihan muuta?
      Hindulaisuus
      349
      884
    Aihe