S40 2.0T ja chippi -lastu?

MR. NiceGuy

Onko kellään tietoa vaikuttaako "teholastu" S40
2.0 pikkuturbo koneen käyttöikään yms.

Kestääkö vakiokone niiden tuoman lisäpaineen yms.
Näyttävät myyvän moisia noin 4000mk:n hintaan.
Kannattaako olla volvon oma lastu jos laittaa?
Voikohan näihin ns. tarvikevalmistajiin luottaa?
Onko kellään kokemuksia chippailusta?

6

4307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turbo Sensonic

      Eipä tuo chippaus vaikuta koneen ikään
      ratkaisevasti, jos auto ei polje "kuin tulpatonta
      mopoa" ja muistaa vaihtaa öljyt säännöllisin
      väliajoin (hieman tiheämpi vaihtoväli kuin
      normaalivaihtoväli).

      Vakiokone kestää tehonnoston, jos se on ennen
      virittämistä ollut "ok -kunnossa".

      Omasta kokemukseni mukaan kannattaa S/V40
      2.0T:hen laittaa BSR:n virityslastu. Firman
      nettiosoite on www.bsrab.se. Kyseinen firma myy
      virityspaketteja Saabiin, Volvoon ja VAG -
      autoihin (Audi, Seat, Skoda, VW). Virityspaketit
      ovat omakehittelemiä ja valmistamia, joten BSR ei
      ole mikään "tusina Super Chips -edustaja".

      Voiko BSR:ään luottaa? Kyllä. Itselläni on heistä
      pelkästään positiivisia kokemuksia autoni
      virittämisessä. Tällä hetkellä heillä ei vielä
      ole jälleenmyyjää Suomessa, mutta sellainen on
      haussa, ja parin kuukauden sisällä pitäisi kuulua
      asiasta jotain uutta. Sitä ennen kannattaa tilata
      osat suoraan Ruotsista. Kyseisessä tilauksessa ei
      ole riskejä (asiakaspalvelu pelaa!), mutta
      virityssetin asennuksen joudut tällöin teettämään
      itse jollain Volvo -huoltofirmalla, jos et sitä
      itse osaa autoosi asentaa. Luulisin kuitenkin,
      että netistä löytyy ohjeita setin asentamiseksi.

      205 hv:n virityssatsi 2.0T:hen maksaa BSR:llä
      6700 SEK. Tämä sisältää sportti-ilmafiltterin,
      filtteriöljyn, sekä vaihtomoottorinohjausyksikön.
      Jos tiedät, missä autosi moottorinohjausyksikkö
      on, niin silloin osaat varmaan myös vaihtaa uuden
      moottorinohjausboksin vanhan tilalle.

      Ruotsalaisessa Bilsport lehdessä oli tämän vuoden
      alkupuolella esittelyssä ja suorituskykytestissä
      BSR:n virittämä S40 2.0T. Lisäksi voit lukea
      BSR:n kotisivuilta Audi A4 1.8T:lle Bilsportissa
      tehdyn virityssetti vertailun, jossa vertailtiin
      eri viritysfirmojen virityssettejä. Mikä oli
      hauskinta kyseisessä testissä, niin ABT (joka on
      VAG -autojen "oma virittäjä") sai testissä
      huonompia suorituskykyarvoja kuin BSR.

      Linkki virityssettivertailun nettisivulle:
      http://www.bsrab.se/se/_reportage_audi.html

      Jos on lisää kysyttävää, niin kysy ihmeessä.

    • Suhari

      BSR lupaa 205 hv ja 335 Nm chipsillä ja
      suodattimella. Tuntuu aika paljolta pelkällä
      lastulla!

      Keskisuomen autosäädöstä (turbotec) kertoivat
      että vakioahtimen tuotto ei riitä kuin 185-190
      heppaan asti. Jos haluaa yli 200 hv niin täytyy
      vaihtaa isompi ahdin. Minä ainakin luotan enemmän
      heidän tietoonsa kuin BSR:n "lupaukseen".

      Tietysti jos jollain on näyttää dynokäppyrä jossa
      pelkällä lastulla saa yli 200 hv niin tilaan
      itsekkin lastun samana päivänä.

      Nimittäin jos rupeaa vaihtamaan lastun ja ahtimen
      niin valuttaa saa varata 10 000 fim.

      • Jukka

        Joo, olen aivan samaa mieltä, ilmoitetut tehot
        aivan liian suuria. Itse kysyin samaa KS-
        autosäädöstä, autona oli T4, sanoivat että
        tollainen 220hv on chipillä aika maksimi,
        sporttiputkella saa jonkun vielä lisää.
        Todellakin ton turbon maksimi tehon on noi 180-
        190hv siis sen matalapaine (2,0 T)


      • Turbo Sensonic
        Jukka kirjoitti:

        Joo, olen aivan samaa mieltä, ilmoitetut tehot
        aivan liian suuria. Itse kysyin samaa KS-
        autosäädöstä, autona oli T4, sanoivat että
        tollainen 220hv on chipillä aika maksimi,
        sporttiputkella saa jonkun vielä lisää.
        Todellakin ton turbon maksimi tehon on noi 180-
        190hv siis sen matalapaine (2,0 T)

        Periaatteessa auton ohituskiihtyvyyden pitäisi
        parantua prosentteina suoraan suhteessa tehon
        lisäykseen.

        Jos katsoo BSR:n lupaamaa tehon lisäystä
        T4:lle "steg 1" -virisetillä, niin se on noin
        15%. Ohituskiihtyvyydet paranenevat seuraavasti
        (BSR on mitannut kahden eri T4:n
        ohituskiihtyvyyksien muutokset):

        S40T4 vm. 1999
        Ohituskiihtyvyyksien paraneminen 9%->13%

        V40T4 vm. 2001
        Ohituskiihtyvyyksien paraneminen 16%->18%

        Periaatteessa tuo tehon kasvaminen ei hyödytä
        ketään (paitsi baarissa voi halutessaan
        kehuskella, kuinka tehokkaan auton omistaa), vaan
        tuo ohituskiihtyvyyden paraneminen on
        se "tavoiteltava" asia etuvetoisessa turboautossa.

        En tiedä, kuinka BSR:n lupaukset
        ohituskiihtyvyyksistä pitävät Volvolla, mutta
        meikäläisen Saabilla (viritetty heidän "steg 1" -
        setillä 227 hv, 346 Nm) pääsee 80-120 km/h 3 -
        vaihteella 4:ssä sekunnissa, kuten he ovat
        sivuillaan luvanneetkin. Tehoja en ole
        mittauttanut, mutta ahtopaineen olen ja se oli
        maksimissaan 1,3 baria.

        En siis mitenkään haluaa kyseenalaistaa Karalan
        Mikan tietämystä viritysasioista (on varmaan yksi
        parhaista autojen chippaajista Suomessa), mutta
        ihmetyttää hänen kommenttinsa BSR:stä, koska hän
        olisi itse halunnut alkaa myymään BSR:n Saabin
        viritystuotteita Suomessa (mutta ei siis Volvo ja
        VAG -viritystuotteita). Mutta BSR haluaisi
        sellaisen jälleenmyyjän, joka myy heidän koko
        tuotekirjoaan, joten tuollainen "partitiointi" ei
        ollut mahdollista.


      • jonne
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Periaatteessa auton ohituskiihtyvyyden pitäisi
        parantua prosentteina suoraan suhteessa tehon
        lisäykseen.

        Jos katsoo BSR:n lupaamaa tehon lisäystä
        T4:lle "steg 1" -virisetillä, niin se on noin
        15%. Ohituskiihtyvyydet paranenevat seuraavasti
        (BSR on mitannut kahden eri T4:n
        ohituskiihtyvyyksien muutokset):

        S40T4 vm. 1999
        Ohituskiihtyvyyksien paraneminen 9%->13%

        V40T4 vm. 2001
        Ohituskiihtyvyyksien paraneminen 16%->18%

        Periaatteessa tuo tehon kasvaminen ei hyödytä
        ketään (paitsi baarissa voi halutessaan
        kehuskella, kuinka tehokkaan auton omistaa), vaan
        tuo ohituskiihtyvyyden paraneminen on
        se "tavoiteltava" asia etuvetoisessa turboautossa.

        En tiedä, kuinka BSR:n lupaukset
        ohituskiihtyvyyksistä pitävät Volvolla, mutta
        meikäläisen Saabilla (viritetty heidän "steg 1" -
        setillä 227 hv, 346 Nm) pääsee 80-120 km/h 3 -
        vaihteella 4:ssä sekunnissa, kuten he ovat
        sivuillaan luvanneetkin. Tehoja en ole
        mittauttanut, mutta ahtopaineen olen ja se oli
        maksimissaan 1,3 baria.

        En siis mitenkään haluaa kyseenalaistaa Karalan
        Mikan tietämystä viritysasioista (on varmaan yksi
        parhaista autojen chippaajista Suomessa), mutta
        ihmetyttää hänen kommenttinsa BSR:stä, koska hän
        olisi itse halunnut alkaa myymään BSR:n Saabin
        viritystuotteita Suomessa (mutta ei siis Volvo ja
        VAG -viritystuotteita). Mutta BSR haluaisi
        sellaisen jälleenmyyjän, joka myy heidän koko
        tuotekirjoaan, joten tuollainen "partitiointi" ei
        ollut mahdollista.

        Nämä chippiviritykset kasvattavat nimenomaan
        vääntöä; sillä auto kiihtyy.
        Usein tehtaan jäljiltä vääntöä on jopa rajoitettu
        (sen näkee tasalakisista vääntökäyristä).
        Huipputehojen kasvu jää usein luvatusta paljonkin
        käytännön olosuhteitten ollessa epäedullisia.

        Kiihtyvyys on jollain vaihteella määrätyllä
        nopeusalueella sitä suurempi mitä moottorista
        tuleva momentti pyörälle on.
        Huipputeho tulee enemmän esille
        maksimikierroksilla ja on usein mitattavissa
        kasvaneena huippunopeutena.

        Väännön merkitys tulee hyvin esille esim. lähes
        vakiomoottoreilla kiihdyttävissä jenkkiautoissa
        (stock-luokat kiihdytyskisoissa):
        1800 kiloa painavat malmikimpaleet lähtevät kuin
        hauki rannasta nimenomaan matalahkoilla
        kierroksilla esiintyvän kaamean väännön ansiosta:
        saattaa olla luokkaa 50...80 kpm.
        Moottorien huipputehojen ei silti tarvitse olla
        kuin "vain" 250...350 heppaa...


    • kuha

      mun 2.0t:hen laitettiin eka chip kun autolla oli ajettu 3500km ja isompi turbo ja taas uusi chip jossain 60000 tietämillä, taas isompi turbo aj cooleri ja chip 100000 kohdalla, nyt laitetaan tänään vielä isompi turbo ja uusi chip torstain.
      125000 ajettu eikä yhtään mitään ongelmia. Koko ajan mennään laikka punasena, eikä volvo ole moksiskaan. Ahtopaineet olen tosin pitänyt alle 1,2 bar.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      3121
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1055
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      997
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      847
    9. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      801
    Aihe