Onko kellään tietoa vaikuttaako "teholastu" S40
2.0 pikkuturbo koneen käyttöikään yms.
Kestääkö vakiokone niiden tuoman lisäpaineen yms.
Näyttävät myyvän moisia noin 4000mk:n hintaan.
Kannattaako olla volvon oma lastu jos laittaa?
Voikohan näihin ns. tarvikevalmistajiin luottaa?
Onko kellään kokemuksia chippailusta?
S40 2.0T ja chippi -lastu?
6
4307
Vastaukset
- Turbo Sensonic
Eipä tuo chippaus vaikuta koneen ikään
ratkaisevasti, jos auto ei polje "kuin tulpatonta
mopoa" ja muistaa vaihtaa öljyt säännöllisin
väliajoin (hieman tiheämpi vaihtoväli kuin
normaalivaihtoväli).
Vakiokone kestää tehonnoston, jos se on ennen
virittämistä ollut "ok -kunnossa".
Omasta kokemukseni mukaan kannattaa S/V40
2.0T:hen laittaa BSR:n virityslastu. Firman
nettiosoite on www.bsrab.se. Kyseinen firma myy
virityspaketteja Saabiin, Volvoon ja VAG -
autoihin (Audi, Seat, Skoda, VW). Virityspaketit
ovat omakehittelemiä ja valmistamia, joten BSR ei
ole mikään "tusina Super Chips -edustaja".
Voiko BSR:ään luottaa? Kyllä. Itselläni on heistä
pelkästään positiivisia kokemuksia autoni
virittämisessä. Tällä hetkellä heillä ei vielä
ole jälleenmyyjää Suomessa, mutta sellainen on
haussa, ja parin kuukauden sisällä pitäisi kuulua
asiasta jotain uutta. Sitä ennen kannattaa tilata
osat suoraan Ruotsista. Kyseisessä tilauksessa ei
ole riskejä (asiakaspalvelu pelaa!), mutta
virityssetin asennuksen joudut tällöin teettämään
itse jollain Volvo -huoltofirmalla, jos et sitä
itse osaa autoosi asentaa. Luulisin kuitenkin,
että netistä löytyy ohjeita setin asentamiseksi.
205 hv:n virityssatsi 2.0T:hen maksaa BSR:llä
6700 SEK. Tämä sisältää sportti-ilmafiltterin,
filtteriöljyn, sekä vaihtomoottorinohjausyksikön.
Jos tiedät, missä autosi moottorinohjausyksikkö
on, niin silloin osaat varmaan myös vaihtaa uuden
moottorinohjausboksin vanhan tilalle.
Ruotsalaisessa Bilsport lehdessä oli tämän vuoden
alkupuolella esittelyssä ja suorituskykytestissä
BSR:n virittämä S40 2.0T. Lisäksi voit lukea
BSR:n kotisivuilta Audi A4 1.8T:lle Bilsportissa
tehdyn virityssetti vertailun, jossa vertailtiin
eri viritysfirmojen virityssettejä. Mikä oli
hauskinta kyseisessä testissä, niin ABT (joka on
VAG -autojen "oma virittäjä") sai testissä
huonompia suorituskykyarvoja kuin BSR.
Linkki virityssettivertailun nettisivulle:
http://www.bsrab.se/se/_reportage_audi.html
Jos on lisää kysyttävää, niin kysy ihmeessä. - Suhari
BSR lupaa 205 hv ja 335 Nm chipsillä ja
suodattimella. Tuntuu aika paljolta pelkällä
lastulla!
Keskisuomen autosäädöstä (turbotec) kertoivat
että vakioahtimen tuotto ei riitä kuin 185-190
heppaan asti. Jos haluaa yli 200 hv niin täytyy
vaihtaa isompi ahdin. Minä ainakin luotan enemmän
heidän tietoonsa kuin BSR:n "lupaukseen".
Tietysti jos jollain on näyttää dynokäppyrä jossa
pelkällä lastulla saa yli 200 hv niin tilaan
itsekkin lastun samana päivänä.
Nimittäin jos rupeaa vaihtamaan lastun ja ahtimen
niin valuttaa saa varata 10 000 fim.- Jukka
Joo, olen aivan samaa mieltä, ilmoitetut tehot
aivan liian suuria. Itse kysyin samaa KS-
autosäädöstä, autona oli T4, sanoivat että
tollainen 220hv on chipillä aika maksimi,
sporttiputkella saa jonkun vielä lisää.
Todellakin ton turbon maksimi tehon on noi 180-
190hv siis sen matalapaine (2,0 T) - Turbo Sensonic
Jukka kirjoitti:
Joo, olen aivan samaa mieltä, ilmoitetut tehot
aivan liian suuria. Itse kysyin samaa KS-
autosäädöstä, autona oli T4, sanoivat että
tollainen 220hv on chipillä aika maksimi,
sporttiputkella saa jonkun vielä lisää.
Todellakin ton turbon maksimi tehon on noi 180-
190hv siis sen matalapaine (2,0 T)Periaatteessa auton ohituskiihtyvyyden pitäisi
parantua prosentteina suoraan suhteessa tehon
lisäykseen.
Jos katsoo BSR:n lupaamaa tehon lisäystä
T4:lle "steg 1" -virisetillä, niin se on noin
15%. Ohituskiihtyvyydet paranenevat seuraavasti
(BSR on mitannut kahden eri T4:n
ohituskiihtyvyyksien muutokset):
S40T4 vm. 1999
Ohituskiihtyvyyksien paraneminen 9%->13%
V40T4 vm. 2001
Ohituskiihtyvyyksien paraneminen 16%->18%
Periaatteessa tuo tehon kasvaminen ei hyödytä
ketään (paitsi baarissa voi halutessaan
kehuskella, kuinka tehokkaan auton omistaa), vaan
tuo ohituskiihtyvyyden paraneminen on
se "tavoiteltava" asia etuvetoisessa turboautossa.
En tiedä, kuinka BSR:n lupaukset
ohituskiihtyvyyksistä pitävät Volvolla, mutta
meikäläisen Saabilla (viritetty heidän "steg 1" -
setillä 227 hv, 346 Nm) pääsee 80-120 km/h 3 -
vaihteella 4:ssä sekunnissa, kuten he ovat
sivuillaan luvanneetkin. Tehoja en ole
mittauttanut, mutta ahtopaineen olen ja se oli
maksimissaan 1,3 baria.
En siis mitenkään haluaa kyseenalaistaa Karalan
Mikan tietämystä viritysasioista (on varmaan yksi
parhaista autojen chippaajista Suomessa), mutta
ihmetyttää hänen kommenttinsa BSR:stä, koska hän
olisi itse halunnut alkaa myymään BSR:n Saabin
viritystuotteita Suomessa (mutta ei siis Volvo ja
VAG -viritystuotteita). Mutta BSR haluaisi
sellaisen jälleenmyyjän, joka myy heidän koko
tuotekirjoaan, joten tuollainen "partitiointi" ei
ollut mahdollista. - jonne
Turbo Sensonic kirjoitti:
Periaatteessa auton ohituskiihtyvyyden pitäisi
parantua prosentteina suoraan suhteessa tehon
lisäykseen.
Jos katsoo BSR:n lupaamaa tehon lisäystä
T4:lle "steg 1" -virisetillä, niin se on noin
15%. Ohituskiihtyvyydet paranenevat seuraavasti
(BSR on mitannut kahden eri T4:n
ohituskiihtyvyyksien muutokset):
S40T4 vm. 1999
Ohituskiihtyvyyksien paraneminen 9%->13%
V40T4 vm. 2001
Ohituskiihtyvyyksien paraneminen 16%->18%
Periaatteessa tuo tehon kasvaminen ei hyödytä
ketään (paitsi baarissa voi halutessaan
kehuskella, kuinka tehokkaan auton omistaa), vaan
tuo ohituskiihtyvyyden paraneminen on
se "tavoiteltava" asia etuvetoisessa turboautossa.
En tiedä, kuinka BSR:n lupaukset
ohituskiihtyvyyksistä pitävät Volvolla, mutta
meikäläisen Saabilla (viritetty heidän "steg 1" -
setillä 227 hv, 346 Nm) pääsee 80-120 km/h 3 -
vaihteella 4:ssä sekunnissa, kuten he ovat
sivuillaan luvanneetkin. Tehoja en ole
mittauttanut, mutta ahtopaineen olen ja se oli
maksimissaan 1,3 baria.
En siis mitenkään haluaa kyseenalaistaa Karalan
Mikan tietämystä viritysasioista (on varmaan yksi
parhaista autojen chippaajista Suomessa), mutta
ihmetyttää hänen kommenttinsa BSR:stä, koska hän
olisi itse halunnut alkaa myymään BSR:n Saabin
viritystuotteita Suomessa (mutta ei siis Volvo ja
VAG -viritystuotteita). Mutta BSR haluaisi
sellaisen jälleenmyyjän, joka myy heidän koko
tuotekirjoaan, joten tuollainen "partitiointi" ei
ollut mahdollista.Nämä chippiviritykset kasvattavat nimenomaan
vääntöä; sillä auto kiihtyy.
Usein tehtaan jäljiltä vääntöä on jopa rajoitettu
(sen näkee tasalakisista vääntökäyristä).
Huipputehojen kasvu jää usein luvatusta paljonkin
käytännön olosuhteitten ollessa epäedullisia.
Kiihtyvyys on jollain vaihteella määrätyllä
nopeusalueella sitä suurempi mitä moottorista
tuleva momentti pyörälle on.
Huipputeho tulee enemmän esille
maksimikierroksilla ja on usein mitattavissa
kasvaneena huippunopeutena.
Väännön merkitys tulee hyvin esille esim. lähes
vakiomoottoreilla kiihdyttävissä jenkkiautoissa
(stock-luokat kiihdytyskisoissa):
1800 kiloa painavat malmikimpaleet lähtevät kuin
hauki rannasta nimenomaan matalahkoilla
kierroksilla esiintyvän kaamean väännön ansiosta:
saattaa olla luokkaa 50...80 kpm.
Moottorien huipputehojen ei silti tarvitse olla
kuin "vain" 250...350 heppaa...
- kuha
mun 2.0t:hen laitettiin eka chip kun autolla oli ajettu 3500km ja isompi turbo ja taas uusi chip jossain 60000 tietämillä, taas isompi turbo aj cooleri ja chip 100000 kohdalla, nyt laitetaan tänään vielä isompi turbo ja uusi chip torstain.
125000 ajettu eikä yhtään mitään ongelmia. Koko ajan mennään laikka punasena, eikä volvo ole moksiskaan. Ahtopaineet olen tosin pitänyt alle 1,2 bar.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1033121GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521055Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32997- 67868
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44832
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24801