Hei,
Haluaisin siirtää pienen luumupuun toiseen paikkaan. Miten ja milloin olisi hyvä toimia, että onnistumismahdollisuudet olisvat mahd. suuret?
Puun siirtäminen
13
12700
Vastaukset
- paikkaan b
Siirtäisin todennäköisesti keväällä kun puu on lähtemässä kasvuun. Jos on pakko, niin kyllä keskellä kesääkin voi siirtää. On otettava mahdollisimman suuri ehjä juuripaakku ja kasteltava siirretty puu kerran viikossa todella hyvin.
- dfdopfaksd
Ajattelisin, että paras aika on keväällä, kun puu on vielä lepotilassa.
- TietoTaito
Kun on kyse luumu- tai kirsikkapuista niin siirtoaika on syksyllä kun lehdet alkaa kunnolla putoilla. Siirrä suurella juuripaakulla ja juuret mahdollisimman ehyenä.
Tee pyöteä kohopenkki johon laitat sen. Mieluimmin noin 20cm korkea. - Juffe
Kun siirtää kasvukauden ulkopuolella, niin ei ole eroa onko se loppusyksyä vai kevättä. Jos on iso paakku ja melkein kaikki juuret, niin voi siirtää vaikka nyt... vähemmällä vaivalla pääsee kun siirtää lehdettömänä.
Pienen pensaan kanssa istutuksessa kannattaa pensas leikata. Otetaan varsista samalla mitalla kuin juurista -- molempia tarvitaan ja tasapainolla on merkitystä. Luumua ei myöhemmin tarvitse leikata, mutta istutuksen jälkeen se ehtii kasvattaan juuria ja lehtiä samaan tahtiin. Jossain muussa menee kukka-aiheet ja sen vuoden sato mutta mahdollinen sato tuskin lohduttaa, jos kasvi ei selviä yhtä kesää pidemmälle.- Sena
Kiitos teille hyvistä neuvoista!
- TietoTaito
Nyt olit Juffe hiukan väärässä. Siirtoajalla on väliä. Luumu ja kirsikka on siirrettävä niin että jos joku juuri katkeaa niin se katkos ehtii parantua ennen kevättä. Keväällä jos katkeaa tai ei ehdi parantua niin se vuotaa ja puu kärsii.
Kysyjän kuvaaman taimi jätetään leikkaamatta siirron yhteydessä niin oksat kuin juuret, sehän on jo kavanut hänellä maassa, näin käsitin.
Ja vielä yksi asia. Kyllä luumuakin leikataan myöhemmin, mutta aivan eri systeemillä kuin esim. omenapuuta. Samoin leikkaajalla on oltava leikkauksesta luumun kasvuominaisuuksista tietoa.
- mutta...
Sain omenapuun(n. 2m korkea), jonka juuripaakku kaivettu ylös todella pienenä. Puu "kuivui" istutuksen jälkeen kastelusta huolimatta ja ruskisti/pudotti lehdet ja raakileet. Kastelin kuitenkin kerran viikkoon ja nyt alkoi pukkamaan uusia silmuja auki (ainakin luulisin) - mites nyt käy keväällä? Syötänkö puun jäniksille ja peuroille vai onko jotain vielä pelastettavissa?
- TietoTaito
tiedätkö lajikkeen ja kerro lisäksi missäpäin Suomea paikka on ja millainen paikka.
- kyselijä
TietoTaito kirjoitti:
tiedätkö lajikkeen ja kerro lisäksi missäpäin Suomea paikka on ja millainen paikka.
Siirretyn puun lajikkeesta ei mitään tietoa (oli siskoni ostaman talon pihassa - väärässä paikassa joten sain lahjoituksena kun olivat ylöskaivaneet)
Puu istutettiin Vesilahteen, paikka on tontin reunalla, loiva pohjois rinne, aurinko paistaa iltapäivään saakka jonka jälkeen puu jää hoitamattomassa puistossa olevien koivujen varjoon (tarkoitus siistiä puistoa valoisammaksi). Rinteessä on upotettuna kiviä jne, kun piha on aika uusi.
Ja tosiaan kuivahti istutuksen jälkeen mutta nyt kuukauden paikallaolon jälkeen alkanut vihertää uudelleen.. ja itseä alkoi hirvittää että meneekö nyt ensikevään silmut piloille jos ne puhkeavat syksyyn... - TietoTaito
kyselijä kirjoitti:
Siirretyn puun lajikkeesta ei mitään tietoa (oli siskoni ostaman talon pihassa - väärässä paikassa joten sain lahjoituksena kun olivat ylöskaivaneet)
Puu istutettiin Vesilahteen, paikka on tontin reunalla, loiva pohjois rinne, aurinko paistaa iltapäivään saakka jonka jälkeen puu jää hoitamattomassa puistossa olevien koivujen varjoon (tarkoitus siistiä puistoa valoisammaksi). Rinteessä on upotettuna kiviä jne, kun piha on aika uusi.
Ja tosiaan kuivahti istutuksen jälkeen mutta nyt kuukauden paikallaolon jälkeen alkanut vihertää uudelleen.. ja itseä alkoi hirvittää että meneekö nyt ensikevään silmut piloille jos ne puhkeavat syksyyn...Uskon sen selviävän. Ei saa antaa mitään typppipitoista tänä syksynä. Esim. Puutarhan syyslannoiteet tai Puutarhan PK-lannoitteet on hyviä. Jos voit niin kastele sitä että ehtisi avata ne lehdet ja vielä jopa tuleentua ja karistaa itse.
Vesilahti on edullista kasvualuetta. - kiitokset!
TietoTaito kirjoitti:
Uskon sen selviävän. Ei saa antaa mitään typppipitoista tänä syksynä. Esim. Puutarhan syyslannoiteet tai Puutarhan PK-lannoitteet on hyviä. Jos voit niin kastele sitä että ehtisi avata ne lehdet ja vielä jopa tuleentua ja karistaa itse.
Vesilahti on edullista kasvualuetta.Kippaillaan vettä sitten reilummin edelleen :)
-kiitos vastauksista! (luulisi kaiken kasvavan kun tuntuu raivaamattoman "puiston" kasvillisuus valtaavan kaiken...
- edelleen :)
No nyt olisi toinen, vielä ensimmäistä vähän isompi (vanhempi) puu tarjolla. Miten kannattaa menetellä jotta saisi siirrettyä mahdollisimman vähin vaurioin? Voiko siirtää tähän aikaan vuodesta..
(pakko kaivaa lapiolla ylös, paika on sellainen ettei koneella pääse, kuljetus 50km peräkärryssä)- juuret
märkään vaatteeseen, esim. vanhaan lakanaan sitä mukaa kuin saat esille, vaikka eri juurihaarat eri nyytteihin. Minä kaivoin (naisihminen) puoli päivää lapiolla sinikuusta (3-4 m pitkä) ja käärin aina esiin kaivetun osan märkään nyyttiin (siirrettiin vain pihassa toiseen paikkaan). Kun se oli suht irti, pyysin miehen avuksi, ja hivutettiin kitkuttaen juuristo muovin päälle. Sitten käärin vähän muovia kiinni. Sidottiin rungosta auton perään köyteen, ja mies ajoi hiljaa eteen päin, minä vähän avustin suuntaa. Näin saatiin ylös kuopasta. Käsin ei olisi saatu. Sitten vedettiin autolla vähän matkaa ja sen jälkeen käsin kahdestaan sellaiseen paikkaan, mihin ei autolla päästy. Kuoppa oli valmiiksi tehty ja multa sopivaksi. Muovin päällä liukui hyvin. Kuopassa piti muovi saada pois ja osittain availla kankaita juurten ympäriltä. Minä yksin istutin sen sitten ja sidoin kolmelta suunnalta ympärillä oleviin mäntyihin. Se on nyt ollut pari kesää männyissä kiinni. Männyt tullaan poistamaan joskus.
Kysymyksessähän oli nyt kuusi, eikä sitä kuljetettu pitkää matkaa. En leikannut sitä. Se on hyvin säilynyt elossa ja hiukan kasvanut.
Luulisin, että se omenapuu pitää leikata aika paljon, kun se on iso (pienempiä en ole paljon leikannut). Muista kasveista poistan esim. puolet lehdistä, jos en leikkaa. Sitten se kuljetus peräkärryllä. Jos on koppa, se olisi hyvä laittaa päälle. Mutta jos ei ole, niin lehdistö pitää suojata ilmanvirralta jollakin (muovilla, kankaalla tms.), muuten ilmanvirta kuivattaa sitä liikaa. Pienehköjä omenapuita on siirretty peräkärryssä. Tehdään itse villipuista (siemenistä kasvaneista), jalostan latvan tai oksia. Olen tehnyt tällä tavalla monta.
Pikku puita istutin viikko-pari sitten, katkaisin latvan jonkin matkaa. Isosta puusta en osaa sanoa, kumpi ajankohta olisi parempi, ehkä kevät olisi. Kasvuvoima ja juurtuminen olisi sen siirron jälkeen ehkä parempi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836059
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474095- 1314021
- 693823
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262978Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72577Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?412445- 282262
- 2042141
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4501859