Cucullia-toukat ynnä loisista

perhostelija

Mitäs voi syöttää semmoisille toukille kuin Cucullia lactucae ja lucifuga, joita löytyi mökiltä ja Kirkkonummelta?
Kun kämppä on Hesassa, niin täällä on lähinnä voikukanlehtiä tarjolla...
Suostuisivatkohan ne syömään niitäkin, kun tyrkyttää? Ja kuinkahan yleisiä/harvinaisia ne nykyään on?
Ikinä en ole ennen nähnyt noin räikeitä toukkia.
Ja loisittuja ollu kummistakin 60% vaikka paljon löytyikin. Voiskohan pistiäiset hävittää joskus perhoslajin kokonaan, jos kaikki näkyvillä?
Semmoisia huhuja olen kuullut, että hyvin pieniin käynyt harvinaisuuden populaatio vo kadota kokonaan, kuten kuulemma kävi viimeisille Mäntyharjun kalliosinisiiville -erään tutun jo ikämies- harrastelijan mukaan kaikki hänen pihamaansa viimeiset toukat olivat loisittuja, kun kasvatti ne catch and release periaatteella.
Jos laji joutuu todella ahtaalle ja vain muutamia kymmeniä jäljellä paikallispopulaatiossa, loiset siis voivat hävittää ne.
Miksei loisten hävittämiseen ole kiinnitetty huomiota? Itse olen tappanut kaikki loisituksi huomaamani toukat jo luonnossa liiskaten niitä kantavan toukan, tai kotelotuppurat kuolleen toukan ympärillä. En vain pidä niistä, joutavat kuolla kun näen.
Samoin teen piruuttani valvontavalolle tuleville pistiäisille, nirrin rusautan pois. Ehkei se perkkuja paljon auta, mutta antaa tyydytystä kumminkin.

1

263

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ötis

Harmittaa kyllä aina, kun kasvattaa toukkaa, ja se osoittautuu loisituksi! Tänä kesänä esim. Lapissa harvinainen löytömme, poppelikiitäjä oli loisittu, samoin 5 7:stä riikinkukkokehrääjästä! Aivan kuin loisia olisi normaalia enemmän tänä kesänä. En tiedä sitten, kuuluuko niin ollakin - yleensähän luonnossa kaikella on tarkoituksensa... Kaapuyökkösistä ainakin joku elää mykerökukkaisilla (voikukka ym), kuitenkin olen itse huomannut, että toukat mieluiten syövät sitä kasvia, mistä ne ovat löytyneet!

Leena

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      3
      3996
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      87
      2052
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      50
      846
    4. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      774
    5. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      184
      728
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      34
      728
    7. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      722
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      705
    9. 35
      664
    10. Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?

Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97
      Maailman menoa
      127
      648
    Aihe