div class=""

asdasddas

Mitä eroa on :llä ja :lla?
Ja miten käytetään class-systeemiä, kun minä tiedän vain tuosta id-jutusta? Ja hommaillaan sivut mahdollisimman paljon css:ää käyttäen tuon class-jutun avulla. Kun olen joidenkin sivujen lähdekoodia katsellut, niin niissä on hyvin paljon -juttuja. Miten laittaa sitten tyylitiedostoon?

2

959

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sebe-zeus

      id = yksilöivä tunniste, nimi johon voidaan viitata

      class = luokka, tyylitiedostoon määritelty ominaisuusryhmä vaikkapa tyyliin

      .keltainen
      {
         font-family:verdana,arial,helvetica;
         font-size: 10pt;
         font-weight: bold;
         color: #FFFF00;
      }

    • Siinä missä useampi elementti voi kuulua samaan luokkaan yhtä aikaa, voi myös yksittäinen elementti kuulua useaan luokkaan samanaikaisesti. Esimerkki:

      CSS:
      p.lorem { color: yellow; }
      p.ipsum { background-color: black; }

      HTML:

      Tähän tulee keltaista tekstiä mustalla taustavärillä.


      Lisäksi ID-valitsimella on suurempi spesifisyys (= "painoarvo") kuin luokkavalitsimella, joten ristiriitatilanteissa ID-valitsimen avulla ilmoitetut määritykset voittavat. Esimerkki 1:

      CSS:
      #lorem { color: red; }
      .ipsum { color: blue; background-color: black; }

      HTML:

      Tähän tulee punaista tekstiä mustalla taustavärillä.


      ----------

      Esimerkki 2:

      CSS:
      #lorem p { color: yellow; background-color: black; }
      div .ipsum { color: red; font-style: italic; }

      HTML:

         
         Tähän tulee keltaista kursivoitua tekstiä mustalla taustavärillä.
         


      On siis tärkeää huomata, että molemmat tyylisäännöt otetaan huomioon p-elementin muotoilussa. Kuitenkin ristiin menevien määritysten kohdalla (tässä tapauksessa color-ominaisuus) suuremman spesifisyyden saava valitsin voittaa.

      Valitsimen spesifisyys:
      http://www.w3.org/TR/CSS21/cascade.html#specificity

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1449
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      331
      1059
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      885
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      162
      746
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      739
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      690
    7. 52
      571
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      29
      567
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      558
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      521
    Aihe