Mitä eroa on :llä ja :lla?
Ja miten käytetään class-systeemiä, kun minä tiedän vain tuosta id-jutusta? Ja hommaillaan sivut mahdollisimman paljon css:ää käyttäen tuon class-jutun avulla. Kun olen joidenkin sivujen lähdekoodia katsellut, niin niissä on hyvin paljon -juttuja. Miten laittaa sitten tyylitiedostoon?
div class=""
2
791
Vastaukset
- sebe-zeus
id = yksilöivä tunniste, nimi johon voidaan viitata
class = luokka, tyylitiedostoon määritelty ominaisuusryhmä vaikkapa tyyliin
.keltainen
{
font-family:verdana,arial,helvetica;
font-size: 10pt;
font-weight: bold;
color: #FFFF00;
} Siinä missä useampi elementti voi kuulua samaan luokkaan yhtä aikaa, voi myös yksittäinen elementti kuulua useaan luokkaan samanaikaisesti. Esimerkki:
CSS:
p.lorem { color: yellow; }
p.ipsum { background-color: black; }
HTML:
Tähän tulee keltaista tekstiä mustalla taustavärillä.
Lisäksi ID-valitsimella on suurempi spesifisyys (= "painoarvo") kuin luokkavalitsimella, joten ristiriitatilanteissa ID-valitsimen avulla ilmoitetut määritykset voittavat. Esimerkki 1:
CSS:
#lorem { color: red; }
.ipsum { color: blue; background-color: black; }
HTML:
Tähän tulee punaista tekstiä mustalla taustavärillä.
----------
Esimerkki 2:
CSS:
#lorem p { color: yellow; background-color: black; }
div .ipsum { color: red; font-style: italic; }
HTML:
Tähän tulee keltaista kursivoitua tekstiä mustalla taustavärillä.
On siis tärkeää huomata, että molemmat tyylisäännöt otetaan huomioon p-elementin muotoilussa. Kuitenkin ristiin menevien määritysten kohdalla (tässä tapauksessa color-ominaisuus) suuremman spesifisyyden saava valitsin voittaa.
Valitsimen spesifisyys:
http://www.w3.org/TR/CSS21/cascade.html#specificity
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742922
- 642773
- 681812
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171659- 241647
- 201590
- 191508
- 481287
- 381263
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91249