"Nuhapumpulla" kärryä kiskomassa

Tulipa vedettyä peräkärryä kuorman kanssa n. 300 km viime perjantaina. Olin aika tehottomalla autolla liikkeellä, noissa tehokkaissa kun ei vetokoukkuja ole, eikä laiteta. Kyllähän silläkin laittomiin nopeuksiin olisi päässyt, mutta päätin olla kiirehtimättä ja ajoin vain satasen alueilla 87-90 km/h (todellista), lievää ylinopeutta siis kuitenkin, mutta tuollaiseenhan ei puututa (oli muuten tutkaajiakin).

En ole miesmuistiin ajanut noin pitkää matkaa noin hitaasti ja täytyypä todeta, että tuolla vauhdilla edeten näki sellaista, mihin ei ole tottunut. Rekkojen taakse kertyi jonoa, kuten minunkin "yhdistelmäni" taakse. Miten jotkut jaksavatkin ajaa kymmeniä kilometrejä aivan niin lähellä rekan perässä, että rekkakuski ei peileistään näe takanaan ajavaa? Sitten vielä seuraavat aivan lähituntumassa (ekaväli 2 m, seuraava 5 m, seuraava 10 m, seuraava 20 m, seuraava 20 m jne. ja minulla jälkimmäiseen 100 m).
Rekan takana ensimmäinen ei edes yrittänyt ohitustilaisuutta katsella, mutta jotkut seuraavista kurkki selvästi. Eivät kuitenkaan osanneet ohittaa, kunnes jostain kauempaa takaani tuli vanha vaappuva Volvon "lintta", joka ohitti koko letkan kerralla. Toiset tyytyivät vaan rekan takana köröttelyyn, samoin kuin minunkin perässä, vaikka yritin tietä antaa. Rekkakuskin pieni jarrutus vaikkapa hirven takia olisi kerännyt puolenkymmentä takana ollutta samaan rykelmään romuksi. Eikä se hirvikään niin kaukana olisi ollut: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=322

Tuontapaista näki siis muulloinkin kuin vain yhdessä tapauksessa. Yhtä maasturilla ajavaa papparaista ei voinut ainakaan moittia vilkun käyttämättömyydestä. Oli nimittäin vilkku oikealle päällä ainakin 20 km, kunnes viimein kääntyi... vasemmalle, hehheh. Papparainen ajoi muutenkin tasanopeutta, alle sallitun satasen alueella ja kaasupoljinta nostamatta 60:n alueilla, eikä ollut ainoa tuollainen.

Ei muuten uskoisi, että noinkin hitaalla nopeudella saavuttaisi henkilöautoja satasen alueilla ja joutuisi jopa ohittamaan! Kyllä se kuitenkin totta on ja ohittelin useita. Jotkut ilmeisesti heräsivät juuri silloin, saivat uutta puhtia ja menivät ohi, hoh, kaikkea sitä...
Eikä uskoisi sitäkään, että kiireisiltä vaikuttaneet ohittelijat olisin saavuttanut tuolla nopeudella, mutta niinkin vain kävi, johonkin ne vaan aina jumiutuivat. Minua ei kyllä kukaan ohittamani saavuta koskaan nopeuttaan nostamatta, paitsi jos poikkean välillä johonkin, tai jos joudun pysähtymään liikenne-esteen, tms. vuoksi.

Oli muuten aika rasittavaa ajaa silloin, kun joku ajoi edellä nopeuttaan vaihdellen rajoituksen muuttumatta. Yritä siinä sitten itse ylläpitää tasaista nopeutta. Sellaiset oli paras ohittaa.
Ilman kärryä ja reipasta ylinopeutta ajaen noita kaikkia harvoin näkee niin paljon yhdellä reissulla kuin nyt tuli nähtyä. Jotkut onnettomuudet eivät enää ihmetytä läheskään niin paljon kuin ennen.

25

1894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osaavat kaahata.. reilu viikko sitten kun olin menossa pohjoiseen omalla autollani, niin lahti-lusi välillä seurasin huvikseni maastoautoa joka veti kärryä jossa oli vesijetti kyydissä. Nopeus oli luokkaa 140-160km/h, eli aika reipasta ylinopeutta kyseinen herra ajeli. Itse ajelin loppujen lopuksi Ouluun asti letkassa ja ilman turhia ohituksia, niin polttoainekulut oli yllättävän alhaiset vaikka allani onkin Mi16

      • Asuntovaunu perässä Ruotsissa n. 170 km/h. Tais silloin olla vetokoukku itsellä seiskasarjan bemussa, *köhköh...*


      • Paremmaksi
        Kairakettu kirjoitti:

        Asuntovaunu perässä Ruotsissa n. 170 km/h. Tais silloin olla vetokoukku itsellä seiskasarjan bemussa, *köhköh...*

        Mulla oli purjekoneen kuljetuskärry perässä ja kaksi kanoottia katolla, kun vetelin nopeutta 190 km/h. Veturi oli PORSCHE 911 Carrera 2 Coupe 3.6 *köhköhköhköhköhköhköhköhköhköhköhköh...*


    • olisi,,,,

      Pitää reilua välimatkaa edellä olevaan kun ainahan syystä tai toisesta nopeus ei voi pysyä samana (kiitos varustelutason niukkuus hyvin monissa autoissa). Kaupunkinopeuksissa ei sitten juuri kai auttaisi vakionopeudensäätökään.

      Mun mielestä muutenkin stressaavaa ajaa liian lähellä edellä olevaa, paljon helpompaa ajaa sopivalla etäisyydellä.

      Toki sitten ohi on se yksi vaihtoehto myös.

      • Coala

        Mitkähän on niitä automerkkejä, joissa tasaisen nopeuden pitäminen on varustetasosta kiinni?


      • The Rat
        Coala kirjoitti:

        Mitkähän on niitä automerkkejä, joissa tasaisen nopeuden pitäminen on varustetasosta kiinni?

        Itse en ainakaan jaksa silmäillä koko ajan nopeusmittaria, vilkaisu muutaman minuutin välein riittää minulle.

        Niinpä esim. mäkisessä maastossa nopeus saattaa vaihdella paljonkin, kun en yleensä jaksa polkea lisää kaasua ylämäkiin vaan vedän vitosella. Nopeus voi tippua jopa parikymmentä prossaa... Samaa ja pahempaakin tapahtuu jonoissa. Kun edessäpäin syttyvät jarruvalot niin minulla nousee jalka kaasulta. Viikonloppuna viimeksi huomasin nopeuden tippuneen satasen alueella kuuteenkymppiin, eli noin puoleen siitä mistä lähdettiin. Sen verran mutkaa ja liikennettä etten viitsinyt ohittamaankaan lähteä. Jos siinä nyt sitten takana joku roikkui (ei kyllä nyt roikkunut), niin siinähän kirosi sitä urpoa joka ei osaa ajaa tasaisella nopeudella... :)

        Sitten ovat tietysti ne joilla jalka jostain taudista johtuen tekee koko ajan pumppausliikettä... Nopeus vaihtelee välillä 80-120 täysin suoralla ja tyhjällä tiellä riippumatta mistään normaaliaisteille havaittavasta tekijästä... Mutta parempia nekin kuin ne jotka ottavat oman nopeutensa ja pitävät sen tiukasti (viimeksi taas viikonloppuna ohitin moottoritiellä (140 mittarissa) auton, eteen tuli siltatietyö ja rajoitus tippui kuutenkymppiin (nopeus minulla 80 km/h) ja äsken ohittamani painaisi ohi kadoten horisonttiin - ilmestyäkseen taas eteen nopeusrajoituksen noustua normaaliksi... Siinäkin varmaan ihmeteltiin miten minä en osaa pitää sitä samaa nopeutta kaiken aikaa... :)


      • Coala
        The Rat kirjoitti:

        Itse en ainakaan jaksa silmäillä koko ajan nopeusmittaria, vilkaisu muutaman minuutin välein riittää minulle.

        Niinpä esim. mäkisessä maastossa nopeus saattaa vaihdella paljonkin, kun en yleensä jaksa polkea lisää kaasua ylämäkiin vaan vedän vitosella. Nopeus voi tippua jopa parikymmentä prossaa... Samaa ja pahempaakin tapahtuu jonoissa. Kun edessäpäin syttyvät jarruvalot niin minulla nousee jalka kaasulta. Viikonloppuna viimeksi huomasin nopeuden tippuneen satasen alueella kuuteenkymppiin, eli noin puoleen siitä mistä lähdettiin. Sen verran mutkaa ja liikennettä etten viitsinyt ohittamaankaan lähteä. Jos siinä nyt sitten takana joku roikkui (ei kyllä nyt roikkunut), niin siinähän kirosi sitä urpoa joka ei osaa ajaa tasaisella nopeudella... :)

        Sitten ovat tietysti ne joilla jalka jostain taudista johtuen tekee koko ajan pumppausliikettä... Nopeus vaihtelee välillä 80-120 täysin suoralla ja tyhjällä tiellä riippumatta mistään normaaliaisteille havaittavasta tekijästä... Mutta parempia nekin kuin ne jotka ottavat oman nopeutensa ja pitävät sen tiukasti (viimeksi taas viikonloppuna ohitin moottoritiellä (140 mittarissa) auton, eteen tuli siltatietyö ja rajoitus tippui kuutenkymppiin (nopeus minulla 80 km/h) ja äsken ohittamani painaisi ohi kadoten horisonttiin - ilmestyäkseen taas eteen nopeusrajoituksen noustua normaaliksi... Siinäkin varmaan ihmeteltiin miten minä en osaa pitää sitä samaa nopeutta kaiken aikaa... :)

        Tässäkään tapauksessa nopeudenvaihtelu ei ole kiinni varustetasosta vaan jaksamisesta.

        Jos mittaria ei jaksa katsoa, saatikka sitten jaksa polkea kaasua, niin varo ettei jaksamattomuus iske ohjauspyörän pyörittämiseen kesken mutkan.


      • The Rat
        Coala kirjoitti:

        Tässäkään tapauksessa nopeudenvaihtelu ei ole kiinni varustetasosta vaan jaksamisesta.

        Jos mittaria ei jaksa katsoa, saatikka sitten jaksa polkea kaasua, niin varo ettei jaksamattomuus iske ohjauspyörän pyörittämiseen kesken mutkan.

        Sitä oppii kiinnittämään huomiota olennaisempiin seikkoihin kuin nopeusmittariin kun on omistanut kortin muutaman vuoden... Se 20% pudotus vauhdissa on aika ekstreme tapaus, yleensä tuo on luokkaa 5%, eli vaikkapa 100 -> 95. Kyllä siinä voi joku perässä vakkarin kanssa ihmetellä, mutta siinähän ihmettelee. Oma vikansa jos ei osaa pitää väliä tai mennä ohi.

        Kyse siis siitä että kaikissa autoissa joissa ei ole vakionopeudensäädin käytössä nopeus vaihtelee, aina ja kaikilla. En tiedä yhtäkään ihmistä joka osaisi oikeasti pitää sen nopeuden täsmälleen samana, tai edes nopeusmittarin antamalla tarkkuudella samana, maastosta riippumatta. Itse en jaksa yleensä edes yrittää. Säästää hermoja ja löpöä.


      • Coala
        The Rat kirjoitti:

        Sitä oppii kiinnittämään huomiota olennaisempiin seikkoihin kuin nopeusmittariin kun on omistanut kortin muutaman vuoden... Se 20% pudotus vauhdissa on aika ekstreme tapaus, yleensä tuo on luokkaa 5%, eli vaikkapa 100 -> 95. Kyllä siinä voi joku perässä vakkarin kanssa ihmetellä, mutta siinähän ihmettelee. Oma vikansa jos ei osaa pitää väliä tai mennä ohi.

        Kyse siis siitä että kaikissa autoissa joissa ei ole vakionopeudensäädin käytössä nopeus vaihtelee, aina ja kaikilla. En tiedä yhtäkään ihmistä joka osaisi oikeasti pitää sen nopeuden täsmälleen samana, tai edes nopeusmittarin antamalla tarkkuudella samana, maastosta riippumatta. Itse en jaksa yleensä edes yrittää. Säästää hermoja ja löpöä.

        No johan ajattelin.. 5% vaihtelu onkin normaalia, eipä vak.nop.säädinkään parempaan pysty.

        Kesäautoissani ei ole edes toimivaa nopeusmittaria, mutta vauhti pysyy 5% tarkkuudella samana. Vanhoissa autoissa kierrokset tuntee ja kuulee.


    • pupu pöksyssä maanteillä

      Näinhän se menee. 60 ja 80 km/h rajoitusten alueilla perskärpäsiä ja ohittelijoita riittää eli kaikilla tuntuu olevan kauhea kiire ja aivan ylivertaiset ajoitaidot, joten rajoitusten mukaan ajaminen on kertakaikkiaan poissuljettu vaihtoehto. Taajamienkin läpi paahdetaan 80-90 lasissa, jos suinkin mahdollista (ei kiertoliittymiä tms.)

      Jostain kumman syystä tyyli muuttuu täysin, kun satasen rajoitus alkaa. Silloin saisi ajaa lujaa oikein luvan kanssa, mutta ihan valehtelematta neljä viidestä taajamissa surutta ylinopeutta päästelleistä jääkin junnaamaan edelleen sitä samaa yhdeksääkymppiä - ja moni minut ohittaneistakin tulee pian perse edellä vastaan!

      Mikä perkele siinä on, että oikeasti vaarallisissa paikoissa (risteyksissä, pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden keskellä) oma napa on niin tärkeä, että jalka ei nouse kaasulta, mutta suorilla tienpätkillä ei sitten enää rohkeus riitäkään kaasun painamiseen - ei ainakaan ilman kirittäjää (tarkoitan tällä näitä mulkkuja, jotka löytävät kaasun ainoastaan ohituskaistojen kohdalla).

      Eipä tarvitse paljoa ihmetellä ruikutusta rekkojen ylinopeuksistakaan... ruikutus tulee näiltä tolvanoilta, jotka eivät osaa edes nopeusmittaria lukea, vaan ajavat aina korvakuulolta 80-90 km/h (todellista nopeutta), oli rajoitus mikä tahansa.

      • Huolestunut!

        Pitää kyllä muuten aika täydellisesti paikkansa!


    • miihkali

      Jotkut pöljät eivät uskalla edes moottoritiellä ohittaa, vaan ajavat toistensa perseessä kiinni kuin ruottalaiset ikään. Keväällä venettä mökille trailerilla roudatessani(painoa n 600 kg perässä) vetelin muutamasta punaniskaköröttelijästä maantiellä ohi niin että hippulat vinkui. Olisittepa nähneet punaniskojen ilmeet. Olivat niin hämmästyneitä ja nolattuja, että eivät edes aloittaneet tyypillistä valojenvilkuttelushowtaankaan.

    • Ron_Burgundy

      Sillä ajaessa näkee mitä hulluimpia ohituksia. Kauhein tilanne on se, kun ajelen paalikuorman kanssa maantiellä, joka on n. metrin korkeampi, kuin traktorini (160hv Valtra) ja perävaunu on vetosilmukasta perään 12 metriä pitkä, niin ne järjettömät ohitukset, vaikka autoja tulee vastaan.

      Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun on pitänyt hypätä jarrupolkimelle, kun joku hullu lähtee ohittamaan vaikka rekka tulee reilun sadan metrin päässä vastaan.

      Minunkaan traktori ei pysähdy hetkessä, jos on säilörehupaaleja kuorma täynnä. Silloin perävaunun massa on n. 20 tonnia. Perävaunussa on jarrut.

      Onkohan niin, että kaikki autoilijat eivät vielä tajua, että nykytraktorit kulkevat hieman lujempaa kuin 30km/h. Minun valtra kulkee 55km/h ja perävaunu saattaa olla hieman pidempi, kuin 4 metriä.

      Pahin läheltäpiti-tilanne oli viime viikolla, kun ajelin kaikessa rauhassa. Joku nainen oli seurannut perässäni muutaman kilometrin, kun ei uskaltanut ohittaa vaikka näytin ohitusmerkkiä, eikä ollut pysäkkiäkään jolle väistää.

      Tulimme risteysalueelle ja katsoin peilistä, kun tämä nainen laittoi vilkun vasemmalle ja ajoi rinnalle kääntymiskaistalle. Minä ajattelin, että ok, hän kääntyy, niin eikö mitä!! Tämä hullu survaisee kaasun pohjaan ja aivan eturengasta hipoen ajaa edelleni. Jouduin tekemään paniikkijarrutuksen ja ohjaamaan oikealle. Muuten traktorini eturengas ja etukauha olisivat murjoneet tämän ohittajan, joka pääsi täpärästi ohi.

      Oli muuten lähellä, ettei hän ajanut edessä olevaan liikenteenjakajaan, kun kääntymiskaista päättyi.

      Tie ei ilmeisesti ollut tälle kuljettajalle tuttu, koska heti risteysalueen jälkeen alkoi pitkä suora, jossa taakseni kertyneet autot päsivät turvallisesti ohi.

      Voitte vain arvailla miten tuo tilanne säikytti.

    • Hräkka

      No,sait pienen tuulahduksen rekkakuskien mailmasta! Miten päästä tuommoisten h-autojen ym.ohi jotka seilaa 70-100km:h? Saa vaan kyseen alaisen maineen kun koittaa olla joten kuten lähellä edellä n,70km/h ajavaa että ohitusta edes kannattaisi yrittää isommalla mobiililla? No oiken toivottomassa tilanteessa joutuu kyllä aikaistaan kahvi/ruokatuntia,jonka jälkeen on kiva palata tien päälle rentoutuneena mieli puhdistettuna kaikista pahoista ajatuksista,jota saattoi esiintyä puoliska tuntia aikaisemmin jonkun ON/OFF kaasupoljin autoilijan takana.

      • Paska-Antero

        "koittaa olla joten kuten lähellä edellä n,70km/h ajavaa että ohitusta edes kannattaisi yrittää isommalla mobiililla"

        Miksi kyttäät ohituspaikkaa perseessä kiinni? Mitä pidempi väli, sitä enemmän saat kerättyä nopeuseroa ja pääset heittämällä ohi?


      • Paska-Antero kirjoitti:

        "koittaa olla joten kuten lähellä edellä n,70km/h ajavaa että ohitusta edes kannattaisi yrittää isommalla mobiililla"

        Miksi kyttäät ohituspaikkaa perseessä kiinni? Mitä pidempi väli, sitä enemmän saat kerättyä nopeuseroa ja pääset heittämällä ohi?

        Ei se ole auton koosta kiinni, eikä siitä onko rahtari, vai ei. Ennen ei ollut tehoja ja vauhtia joutui kelaamaan ohituksiin. Nykyään täydessä tukkikuormassa oleva rekka ohittaa 80 km/h etenevän henkilöauton aivan takaa lähtien melkein heittämällä. Ei näy pitkää kiihdytystä tarvitsevan. Olen siis oikeasti nähnyt useita kertoja. Samoin henkilöautojen tehot ovat jo niin suuret, että aivan takaa niillä lähdetään myös sekä rekkojen, että muidenkin ohi.


      • Hräkka
        Paska-Antero kirjoitti:

        "koittaa olla joten kuten lähellä edellä n,70km/h ajavaa että ohitusta edes kannattaisi yrittää isommalla mobiililla"

        Miksi kyttäät ohituspaikkaa perseessä kiinni? Mitä pidempi väli, sitä enemmän saat kerättyä nopeuseroa ja pääset heittämällä ohi?

        Vahvasti epäilen kuule haiseva-antero,että kuulut siihen kaasupoljinta pahoinpitelävään ryhmään? Vauhti kerkää minuutin aikana käymään 4 kertaa 70km/h ja 4 kertaa 100km/h?? (En kirjoittanut että olisin persiissä kiinni!!!? )Käännä se taustapeilis osottaan vaikka mahaas,niin et turhaan hätäänny kun ihmiset sua joutuu ohitteleen? Kato,voi se vauhtis pysyä joskus tasaisena.


      • moottoripyöräjenga
        Kairakettu kirjoitti:

        Ei se ole auton koosta kiinni, eikä siitä onko rahtari, vai ei. Ennen ei ollut tehoja ja vauhtia joutui kelaamaan ohituksiin. Nykyään täydessä tukkikuormassa oleva rekka ohittaa 80 km/h etenevän henkilöauton aivan takaa lähtien melkein heittämällä. Ei näy pitkää kiihdytystä tarvitsevan. Olen siis oikeasti nähnyt useita kertoja. Samoin henkilöautojen tehot ovat jo niin suuret, että aivan takaa niillä lähdetään myös sekä rekkojen, että muidenkin ohi.

        jarrutan voimakkaasti niin menevät nopeuttaan muuttamatta ohitse, sitten imussa jatkan yeah


    • puuttui elämyksistä

      Kairakettu tutustui osaan arjesta, jonka karavaanari kohtaa joka reissulla ja samaa matkanopeutta ajaessaan.

      Elämysmatkan varrelle ei näyttänyt osuneen yhtäkään sivutieltä eteen kimmahtavaa autoilijaa, joka olisi pakottanut jarrutukseen.

      Voipiko Kairakettu kuvitella mitä tapahtuu, kun vaunuyhdistelmän kuljettajan pitää vetää liinat kiinni eteen tulleen kiireisen henkilöautoilijan takia ja perälaudan takana on näkösuojassa pari-kolme yhtä kiireistä? Tum-tum-tum.
      Jokainen näistä perässähiihtäjistä luultavasti kirosi karavaanarit alimpaan helvettiin, mutta ei hoksannut olevansa näkymättömiä.

      Mitä muuten tapahtuu, jos ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen mukaan ajava karavaanari päättää antaa tietä takaatuleville ja kieppaa pysäkille?
      1. Risteävältä tieltä tuleva uskoo hänen kääntyvän oikealle ja tulee eteen, koska ei näe vaunun takana ohitusta kärkkyvää autoa.
      2. Takana tuleva autoilija rysäyttää persiiseen.
      3. Yhdistelmän takana on pysähdyksen jälkeen parin kilometrin päästä samanlainen jono kuin ennen pysähdystä.
      (kaikki vaihtoehdot ovat mahdollisia, jopa todennäköisiä)

      • Niitä sivuteiltä eteen "kimmahtavia" on kyllä mulloin piisannut ja kaikkia mahdollisia yhdistelmiä ja yhdistelmättömiä. Jotenkin olen havainnut tuon sivuteiltä eteen tulemisen viimeaikoina lisääntyneen aikaisempiin vuosiin verrattuna. Mistä lie johtunee?


      • vaanarintaju

        ..........................................


    • Jickfani

      Hyvä kokeilla ajaa peräkärri perässä. Kyllä sillä silti pääsee max 80kmh alueella liikennerytmin mukaan.

      eikö?

    • tattiratti

      "Oli muuten aika rasittavaa ajaa silloin, kun joku ajoi edellä nopeuttaan vaihdellen rajoituksen muuttumatta. Yritä siinä sitten itse ylläpitää tasaista nopeutta. Sellaiset oli paras ohittaa.
      Ilman kärryä ja reipasta ylinopeutta ajaen noita kaikkia harvoin näkee niin paljon yhdellä reissulla kuin nyt tuli nähtyä. Jotkut onnettomuudet eivät enää ihmetytä läheskään niin paljon kuin ennen."

      Etkös sinä juuri ajanut noin, samaa nopeutta 80 ja 100 alueella?

    • tsädääm.

      Jahah, tänne näkyy taas se viisasten kerho kokoontuneen... No, onneksi on tiedossa, että 90% suomalaisista miesautoilijoista on keskimääräistä parempia kuljettajia. Omasta mielestään. Kun lueksii noita vastineita, niin huomaa että täällä kirjoittelevissa vastaava luku onkin sitten jo 101%.

    • Kairon sulttaani

      > mutta päätin olla kiirehtimättä ja ajoin vain satasen alueilla 87-90 km/h (todellista), lievää ylinopeutta siis kuitenkin, mutta tuollaiseenhan ei puututa (oli muuten tutkaajiakin).

      Siis mitä? 100 km/h rajoitusalueella 87...90 km/h vaiko 187...190 km/h?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      62
      3862
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      49
      3020
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      131
      2951
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      372
      2021
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1152
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1151
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      210
      1146
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      27
      969
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      47
      941
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      109
      940
    Aihe