onko yliopiston käyminen kallista?

suunnitteleva

aion hakea ensi vuonna yliopistoon ja mieteinkin tuossa että onko olemassa lukukausimaksuja? kun nuo avoimen yliopistonkin opinnot maksavat niin älyttömästi....
ja mitä kaikkea tulee hankkia...

9

1210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Ei lukukausimaksuja. Yo-kunnan pakollinen jäsenmaksu riippuu yliopistosta, haarukka kai n. 75 e - 100 e/lukuvuosi.

      Maksu sisältää terveydenhuoltosäätiön maksun, joka oikeuttaa käyttämään ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiön palveluita. Lisäksi saa opiskelijakortin, jolla saa alennusta matkustamisesta ja erinäisiä alennuksia erikoisliikkeissa jne. Nämä alennusasiat ovat paikkakuntakohtaisia juttuja - paitsi VR:n ja Matkahuollon alennukset.

      Muita kuluja tulee sitten normaaleista opiskeluun liittyvistä jutuista, esim. kopiokortit, kynät, kumit, mahdollinen laskin, mahdollinen tietokone lisälaitteet ja välineet, mahdolliset kirjaostot jne. Nämä riippuvat todella paljon siitä mitä alaa sattuu opiskelemaan. Vetäisen ihan hatusta arvion, että 20-40 euroa saattaa hyvinkin mennä kuukausitasolla opintoihin rahaa - ei kuitenkaan siis mikään kovin iso summa.

    • dippadaipadai

      Palttiarallaa sata euroa lukuvuodessa. Siihen lisäksi kurssimateriaalimaksut, jos ostat kirjoja niin ne, kirjaston myöhästymismaksut, koulutarvikkeet (paperit, kansiot, läppäri jne. mitä sitten sattuu tarvitsemaankaan)... Eipä taida näin äkkiseltään tulle mieleen muita suoraan opiskelupaikkaan sijoitettuja rahakohteita.

      Jos sitten aiot asua jossain vuokralla, niin siihen menee, samoin ruokaan, laskuihin ja elämiseen.

    • jeeee..

      Suomessa opiskelu on "edullista" vaikkei tukea paljoa saakaan. Täytyy mainita, että jos avoimen maksut ovat liikaa niin opiskelu yliopistossa voi olla kallista. Eihän se avoin niin kamalasti maksa...

      • suunnitteleva

        avoimen käyminen aika kallista on...varmaankin riippuu hyvin pitkälti omista tuloista että onko se opiskelu kallista...
        Itse halusin suorittaa 25 op ja sen hinta olisi ollut 400 euroa...Minusta se on paljon...
        Ja sitten suunnittelin että mene kansanopistoon suorittamaan lukukauden ajaksi kahta eri arvosanaa ja siellä opiskelu maksaisi minulle 231 euroa kuussa, josta kela korvaa n.63 euroa..
        mutta jos on hyvät tulot niin eihän se kallista ole...


    • Anonyymi

      Yliopiston käyneet jotka äitiään naruttaa ei tule kynällä enää

    • Anonyymi

      Suomen yliopistoissa ei ole lukukausimaksuja eikä tutkintomaksuja. Opiskelijan on kuitenkin kuuluttava ylioppilaskuntaan, jonka jäsenmaksu on muutamia kymmeniä euroja vuodessa. Lisäksi on maksettava terveydenhoitosäätiön terveydenhoitomaksu, sekin muutamia kymmeniä euroja, ja sillä saa lähes ilmaisen terveyshuollon hammaslääkäriä myöden.

      Kokonaan toinen asia sitten on, että elämä maksaa aina ja kaikkialla. Opintososiaaliset tuet ovat kuitenkin merkittävä apu opiskelijalle.

      Opiskelutarvikkeet ovat suunnilleen samat kuin lukiossa. Kirjasto on iso apu.

      • Anonyymi

        Avoimet yliopistot ovat oma lukunsa, niiden kurssimaksut ovat mielestäni halvat. Mutta kaiken ilmaiseksi saamaan tottunut tietysti pitää vähäistäkin maksua liikana.


    • Anonyymi

      Yliopisto ei peri opiskelijoilta mitään maksuja eli sikäli opiskelu yliopistossa on opiskelijalle ilmaista.
      Avoin yliopisto on eri asia.

    • Anonyymi

      KYLLÄ koluja voi käydä jos osaa säästää. olen köuhän maalistalon kohta 80 v , eikä velkaa ole olen aina tienannut omat rahani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4993
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4533
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2911
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe