Tehdään listaa mitä vauvan tuloa varten pitää hankkia

ensikertalainen

tehdään tänne listaa mitä kaikkea pitää/voi hankkia valmiiksi ennen vauvan syntymää:

tässä mitä meille on jo hankittu:

- turvakaukalo
- yhdistelmävaunut
- pinnasänky hoitotaso
- amme
- kylpypyyhe
- kylpyöljy
- rasva
- tuttipulloja
- tutteja
- vaatteita 50-68cm
- helistin, pehmoleluja ym.

vielä on hankittava:

- itkuhälytin
- kantoreppu
- sitteri
- harsoja
- pussilakanoita
- kuumemittari (korvasta mitattava)
- hoitolaukku
- räänimijä

mitä muuta tarpeellista tarvitaan, haluan että kaikki on valmiina lapsen synnyttyä=)

56

5348

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisäisin

tuohon listaan lisäisin rintapumpun, vaippoja, puhdistusliinoja.

• sasad

ammejalat

• vinkki, muuten

kannattaa mieluummin hommaa tavallinen kuumemittari jolla kainalosta mitataan. Jos vauva nopeasti kääntää päätään tai heiluu kuumetta mitattaessa, niin silloin saattaa sattua ja lujaa! Vauvatkin voi yllättävän nopeasti liikkua ja varsinkin kun ei ne yleensä pidä kun jotain sörkitään korvan luona..

• peppumittari

Se on ällöttävin ja paras

• Sh/Th

Lastentautien osastolla me mitataan lämpö aina peräsuolesta. Suosittelen siis takapuolesta mittaamista, antaa luotettavimman tuloksen :)

• Toinen sh/th
        Sh/Th kirjoitti:

Lastentautien osastolla me mitataan lämpö aina peräsuolesta. Suosittelen siis takapuolesta mittaamista, antaa luotettavimman tuloksen :)

Vauvateholla ja lastensyövillä mitataan aina kainalosta infektioriskin vuoksi, ja jos sen tarkkuus riittää tehovaivoille ja syöpävauvoille, se riittää meidänkin vauvalle. Ei sillä että terveellä normaalilla lapsella peräsuolesta mittaaminen olisi infektioriski, mutta en tosiaan näe sille mitään tarvetta.

• kolmas sh :)
        Toinen sh/th kirjoitti:

Vauvateholla ja lastensyövillä mitataan aina kainalosta infektioriskin vuoksi, ja jos sen tarkkuus riittää tehovaivoille ja syöpävauvoille, se riittää meidänkin vauvalle. Ei sillä että terveellä normaalilla lapsella peräsuolesta mittaaminen olisi infektioriski, mutta en tosiaan näe sille mitään tarvetta.

täällä lastenosastolla (millä tahansa) mitataan pepusta. mittarin päällä siihen tarkoitettu suoja.

• Toinen sh/th
        kolmas sh :) kirjoitti:

täällä lastenosastolla (millä tahansa) mitataan pepusta. mittarin päällä siihen tarkoitettu suoja.

Meillä lääkärit perustelee sitä, että JOS kuumemittari tekisi pienenkin limakalvorikot peräsuoleen, se voisi huonolla tuurilla olla tehovauvalle tai syöpälapselle kohtalokas mittaus. Käytäntöjä on selvästi monia. En sitten tiedä miten isosta riskistä käytännössä on kyse, mutta oman lapsen kanssa uskon tosiaan siihen, että jos mittaustarkkuus perus-digi-mittarilla kainalosta riittää KYS:n vauvatehon ja lasten syöpien asiakkaille, niin sen pitäisi järjen mukaan riittää meillekin. Toki tuskin pyllymittauksesta olisi vauvalleni haittaakaan. Eli eiköhän kumpi vaan kotioloissa kelpaa.

Jossain aikuisten osastolla käytetään korvamittaria, ja joissain toisaalla taas väitetään että se on epätarkka :) Tällaista tää on...

• realniina

-hoitotason sijasta hoitopöytä laatikostolla.
      -pinnasängynsuoja
      -kantoliina
      -kesto/kertisvaipat
      -pesupussi vaipoille
      -vaipparoskis
      -ensilusikka
      -aterinsetti ( ei ihan pienelle välttämätön...)
      -puhdistuspyyhkeitä
      -kasvopyyhe, kylpypyyhe (erikseen)
      -mobile
      -unipussi
      -kantokoppa
      -puuhamatto
      -puklurättejä
      -tuttiketju
      -sappisaippua
      -vauva-albumi
      -tauluja pinnasängyn ympärille
      -matto pinnasängyn alle
      -kankainen tai muovinen säilytys "juttu" seinälle, missä on muutama "lokero" tavaroille.
      -leikkikehä (puinen, vanhanaikainen)

Jne. jne. jne. jne.

Ei jaksa edes luetella :)

• sivusta seuraaja

Voi kettu! Vauvahan kaikkien teoreettisten tutkimusten mukaan kuolee ilman pinnasängyn ympärillä olevia tauluja ja puuhamattoja. Milloin aiot julkistaa näillä sivuilla salalsen koulutuksesi? Vai meneekö taas kakka housuun, kun pitäisi se kertoa? Jään innolla odottamaan, poistatko viestiketjun vai jätätkö vastaamatta.

• realniina
        sivusta seuraaja kirjoitti:

Voi kettu! Vauvahan kaikkien teoreettisten tutkimusten mukaan kuolee ilman pinnasängyn ympärillä olevia tauluja ja puuhamattoja. Milloin aiot julkistaa näillä sivuilla salalsen koulutuksesi? Vai meneekö taas kakka housuun, kun pitäisi se kertoa? Jään innolla odottamaan, poistatko viestiketjun vai jätätkö vastaamatta.

Taitaa sulla viirata päässä ja pahasti....

Mutta ihan vapaasti, ymmärrän.

• -Liina-
        realniina kirjoitti:

...realniina vain tarkoitti mitä hän itse on hankkinut tähän mennessä vauvaa varten. Eihän nuo kaikki tuossa hänen listassaan todellakaan ole pakollisia!

• florella
        realniina kirjoitti:

Mutta minuakin kiinnostaa sinun koulutuksesi. Olet puhunut siitä niin paljon, ja korottanut itsesi muiden yläpuolelle nimen omaan koulutukseen vedoten. Mikä sen kertomisessa on niin vaikeaa? Itse olen FM.

• alkuper.

minä en ainakaan halua hoitopöytää, sillä ostimme pinnasängyn jonka päälle saa nostettua hoitotason.

• realniina
        florella kirjoitti:

Mutta minuakin kiinnostaa sinun koulutuksesi. Olet puhunut siitä niin paljon, ja korottanut itsesi muiden yläpuolelle nimen omaan koulutukseen vedoten. Mikä sen kertomisessa on niin vaikeaa? Itse olen FM.

No kun siinähän se onkin, kun ei ole :)

• väittää

olevansa ktm, mihin minä hlö.kohtaisesti en usko tod. en myöskään ymmärrä mitä ensilusikalla, tuttiremmillä, pinnasängynsuojilla puhumattakaan leikkikehällä tekee heti kun laitokselta kotiin pääsee..? heh. no, ehkä joku niillä jotakin kuvittelee tekevänsä.

• realniina
        väittää kirjoitti:

olevansa ktm, mihin minä hlö.kohtaisesti en usko tod. en myöskään ymmärrä mitä ensilusikalla, tuttiremmillä, pinnasängynsuojilla puhumattakaan leikkikehällä tekee heti kun laitokselta kotiin pääsee..? heh. no, ehkä joku niillä jotakin kuvittelee tekevänsä.

Niin, yleensä ne, jotka kadehtivat ja joilla ei ole koulutusta sen kummemmin, eivät voi uskoa, että toisilla on....

Ja pinnasängynsuoja on ihan normaali hankinta vauvalle.

Itse voit olla ostamatta sen.

Leikkikehää ja tuttiremmiä ei tarvitse heti, mutta siitä ei ollutkaan kysymys,että mitä pitää hankkia, vaan mitä mm. voi hankkia.

• minä olen
        realniina kirjoitti:

Niin, yleensä ne, jotka kadehtivat ja joilla ei ole koulutusta sen kummemmin, eivät voi uskoa, että toisilla on....

Ja pinnasängynsuoja on ihan normaali hankinta vauvalle.

Itse voit olla ostamatta sen.

Leikkikehää ja tuttiremmiä ei tarvitse heti, mutta siitä ei ollutkaan kysymys,että mitä pitää hankkia, vaan mitä mm. voi hankkia.

lisensiaatti, enkä kadehdi kenenkään nettivirtuaalipersoonaa yhtään. ymmärrän että oloasi helpottaa jos ajattelet olevasi kadehdittava. ja joo, voihan sille vauvalle ostaa vaikka koulurepun valmiiksi jos haluaa. harvempi laittaa vastasyntynyttä pinnasänkyyn nukkumaan, joten ne suojukset voi hankkia myöhemminkin - kuten sen koulurepunkin.

• realniina
        minä olen kirjoitti:

lisensiaatti, enkä kadehdi kenenkään nettivirtuaalipersoonaa yhtään. ymmärrän että oloasi helpottaa jos ajattelet olevasi kadehdittava. ja joo, voihan sille vauvalle ostaa vaikka koulurepun valmiiksi jos haluaa. harvempi laittaa vastasyntynyttä pinnasänkyyn nukkumaan, joten ne suojukset voi hankkia myöhemminkin - kuten sen koulurepunkin.

En ajattele olevani kadehdittava, ei siitä ole kysymys.

Mutta sellaisen kuvan olette antaneet itsestänne, että jotenkin kahdehtisitte, kun koko ajan ollaan kiinnostuneita ammatista ym.

Keskittykää muihin asioihin välillä.

Ja mielestäni vauvan on hyvä opetella nukkumaan pienestä pitäen omassa sängyssä, ettei siitä kasva hemmoteltu nössö, joka nukkuu isonakin vanhempiensa vieressä.

Siitähän niitä peräkammarinpoikia sitten syntyy....

Mutta kaikki tavallaan....

• ihmettelee hän

Siis kiinnitin nyt vain huomiota tyyliinne tallata toisen vastaus heti maanrakoon? Realniinahan vastasi vain mikä on hänen mielestään/ mitä hän on omalle vauvalleen hankkinut. Samantien alkoi älytön "kettuilu"????

• putkinäköä!
        realniina kirjoitti:

En ajattele olevani kadehdittava, ei siitä ole kysymys.

Mutta sellaisen kuvan olette antaneet itsestänne, että jotenkin kahdehtisitte, kun koko ajan ollaan kiinnostuneita ammatista ym.

Keskittykää muihin asioihin välillä.

Ja mielestäni vauvan on hyvä opetella nukkumaan pienestä pitäen omassa sängyssä, ettei siitä kasva hemmoteltu nössö, joka nukkuu isonakin vanhempiensa vieressä.

Siitähän niitä peräkammarinpoikia sitten syntyy....

Mutta kaikki tavallaan....

koittaisit joskus ajatella edes hetken ennen kuin vastaat mitä sylki suuhun tuo, mieleesi saattaa pälkähtää muitakin vaihtoehtoja kuin se ensimmäinen, joka tässäkin tapauksessa oli perin typerä. siis se että ei laita heti vauvaa pinnasänkyyn, siitä tulee hemmoteltu nössö?? sain taas kunnon naurut! tuo kuvastaa niin hyvin tapaasi ajatella! meillä esikoinen on nukkunut omassa huoneessaan alusta asti, mutta aluksi kehdossa, koska pinnasänky on niin kovin iso, että vastasyntynyt tuntee siinä olonsa helposti turvattomaksi. kakkoselle on myös oma huone valmiiksi jo laitettu. ja kehdossa pari-kolme ensimmäistä kuukautta, sitten vasta pinnasänkyyn.

• realniina
        putkinäköä! kirjoitti:

koittaisit joskus ajatella edes hetken ennen kuin vastaat mitä sylki suuhun tuo, mieleesi saattaa pälkähtää muitakin vaihtoehtoja kuin se ensimmäinen, joka tässäkin tapauksessa oli perin typerä. siis se että ei laita heti vauvaa pinnasänkyyn, siitä tulee hemmoteltu nössö?? sain taas kunnon naurut! tuo kuvastaa niin hyvin tapaasi ajatella! meillä esikoinen on nukkunut omassa huoneessaan alusta asti, mutta aluksi kehdossa, koska pinnasänky on niin kovin iso, että vastasyntynyt tuntee siinä olonsa helposti turvattomaksi. kakkoselle on myös oma huone valmiiksi jo laitettu. ja kehdossa pari-kolme ensimmäistä kuukautta, sitten vasta pinnasänkyyn.

Et sitten ymmärtänyt koko pointtia?

Että voi tuota sinun putkinäköä.......

• siis...
        realniina kirjoitti:

Et sitten ymmärtänyt koko pointtia?

Että voi tuota sinun putkinäköä.......

oman typeryytesi etkä kyennyt tyypillisesti mihinkään muuhun kuin kommentoimaan vielä typerämmin... heh. seuraavanahan vuorossa on viestien poistelu.

• Pinnasänkyyn
        minä olen kirjoitti:

Minun tuttavapiirissä on vauvat laitettu heti pinnasänkyyn nukkumaan. Mitä ihmeellistä siinä on? Minä laitan ainakin heti oman muksuni pinnasänkyyn, siinä on turvallista nukkua eikä opi siihen, että nukutaan samassa sängyssä äitin kanssa.

• lai-ne
        Pinnasänkyyn kirjoitti:

Minun tuttavapiirissä on vauvat laitettu heti pinnasänkyyn nukkumaan. Mitä ihmeellistä siinä on? Minä laitan ainakin heti oman muksuni pinnasänkyyn, siinä on turvallista nukkua eikä opi siihen, että nukutaan samassa sängyssä äitin kanssa.

kysyisin miksi vauvanne eivät saa olla äidin vieressä öisin: vierihoidossa on helppo imettää, lähelläolo lisää vauvan hyvänolon ja turvallisuuden tunnetta, todettu myös estävän kätkytkuolemia kun vauva rytmittää hengityksensä äidin mukaan eikä yksinään pääse vaipumaan kohdunomaiseen tilaan jossa hengitys "unohtuu"...tässä vain muutamia.

ihan turhaan pelkäätte että lapsistanne tulee nössäjä tai epäitsenäisiä, ehtii sitä myöhemminkin omaan sänkyyn. molemmat omat poikani ovat olleet vähintään koko imetysajan perhepedissä ja nykyään (kohta 6v ja 1,5 v) omissa sängyissään nukkuvat ja reippaita ovat.

ei kai nykyään turhaan suosita vierihoitoa heti jo synnytyssairaalassa alusta asti. lapsen olo vanhemman lähellä mahdollisimman paljon edesauttaa aivojen ja kaiken kehittymistä. en tarkoita etteikö se lapsi kasva täysin normaaliksi vaikka nukkuisikin omassa sängyssään alusta asti. halusin vain kertoa että lapsen nukkuminen äidin vieressä on hyvä valinta.

tällainen tapa on myös äidille suunnattomasti helpompaa kun ei tarvitse yöllä nousta ees taas vaan ruoka on siinä vauvan vieressä valmiina: säästää myös äidin voimia. toki jokainen tyylillään ja tavalla joka sopii parhaiten omaan elämään :)

• lai-ne kirjoitti:

kysyisin miksi vauvanne eivät saa olla äidin vieressä öisin: vierihoidossa on helppo imettää, lähelläolo lisää vauvan hyvänolon ja turvallisuuden tunnetta, todettu myös estävän kätkytkuolemia kun vauva rytmittää hengityksensä äidin mukaan eikä yksinään pääse vaipumaan kohdunomaiseen tilaan jossa hengitys "unohtuu"...tässä vain muutamia.

ihan turhaan pelkäätte että lapsistanne tulee nössäjä tai epäitsenäisiä, ehtii sitä myöhemminkin omaan sänkyyn. molemmat omat poikani ovat olleet vähintään koko imetysajan perhepedissä ja nykyään (kohta 6v ja 1,5 v) omissa sängyissään nukkuvat ja reippaita ovat.

ei kai nykyään turhaan suosita vierihoitoa heti jo synnytyssairaalassa alusta asti. lapsen olo vanhemman lähellä mahdollisimman paljon edesauttaa aivojen ja kaiken kehittymistä. en tarkoita etteikö se lapsi kasva täysin normaaliksi vaikka nukkuisikin omassa sängyssään alusta asti. halusin vain kertoa että lapsen nukkuminen äidin vieressä on hyvä valinta.

tällainen tapa on myös äidille suunnattomasti helpompaa kun ei tarvitse yöllä nousta ees taas vaan ruoka on siinä vauvan vieressä valmiina: säästää myös äidin voimia. toki jokainen tyylillään ja tavalla joka sopii parhaiten omaan elämään :)

meillä kans esikoinen nukkui imetysajan vieressä, koska koin sen niin että oli helpompaa öisin kun ei tarvinut nousta joka kerta ylös kun vauva tissiä halusi, söi melko usein. Poika lopetti 2,5kk:n iässä tissin syömisen, jolloin siirrettiin hänet pinnasänkyyn nukkumaan ja se sujui ihan ongelmitta=) nykyään (10,5kk) nukkuu yönsä omassa huoneessa omassa sängyssä läpi yön, joskus haen viereen aamulla ja siinä saattaa hetken köllötellä, että ei se aina vaíkeeta ole lasta siirtää omaan sänkyyn vaikka alussa onkin vieressä pitänyt.

• sieltähän
        Pinnasänkyyn kirjoitti:

tulikin se toinen vaihtoehto viestien poistamisen sijaan; vastaaminen oman kannan mukaan ilman omaa nimimerkkiä. hohhoh! kuinka läpinäkyvää!

meidän tuttavapiirissä taas on ymmärretty se tosiasia että vauva tarvitsee alussa pienen ja turvallisen paikan nukkua (kohdussahan on ollut melko ahdasta) eikä se tarkoita äidin vieressä nukkumista vaan kehtoa tai äitiyspakkauksen laatikkoa. siinähän on se patjakin sitä varten. pinnasänky on iso ja voi olla turvaton vastasyntyneelle. mutta kukin tavallaan. ja mikäs siinä jos joku haluaa perhepetissäkin nukkua, ei se sitä tarkoita että jälkikasvusta kehkeytyy peräkammarinpoikia...

• Ollivander
        sieltähän kirjoitti:

tulikin se toinen vaihtoehto viestien poistamisen sijaan; vastaaminen oman kannan mukaan ilman omaa nimimerkkiä. hohhoh! kuinka läpinäkyvää!

meidän tuttavapiirissä taas on ymmärretty se tosiasia että vauva tarvitsee alussa pienen ja turvallisen paikan nukkua (kohdussahan on ollut melko ahdasta) eikä se tarkoita äidin vieressä nukkumista vaan kehtoa tai äitiyspakkauksen laatikkoa. siinähän on se patjakin sitä varten. pinnasänky on iso ja voi olla turvaton vastasyntyneelle. mutta kukin tavallaan. ja mikäs siinä jos joku haluaa perhepetissäkin nukkua, ei se sitä tarkoita että jälkikasvusta kehkeytyy peräkammarinpoikia...

Minusta te olette kaikki aika kohtuuttomia nyt. Realniina vastasi alunperin aivan asiallisesti kaikesta mitä hän on hankkinut. Kysehän olikin siitä mitä kaikkea KANNATTAA ja VOI HANKKIA. Minäkin juuri mietin, että vaikka on kolmas tulossa, olisi ihana ostaa jo nyt ensilusikka ja jotain pientä tarviketta, jotka on jo eteenpäin pistetty. Mutta sitten alkoi turha ruotimininen ja riitely. Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin. Pinnasängyn reunasuojakin on itse asiassa todella hyvä. On pitänyt siskon levottomien lapsosten pikkujalat pinnojen sisäpuolella ja hänen mielestään se on esimerkiksi hyvä hankinta.

Jos seriffi katsoo parhaaksi poistaa tämän osion viestiketjusta, niin se ei sitten ole realniinan syytä. Voitte osoittaa syyttävällä sormella minun suuntani. Haluan ilmoittaa tämän sen sen vuoksi, ettei siitä sitten kukaan tunne halua alkaa tappelemaan ja kiistelemään kuka sen on tehnyt.

Minäkin aion pistää lapseni nukkumaan omaan sänkyynsä. Ensimmäisen kuukauden saa nukkua äitiyspakkauslootassa ja sitten siirtyä pinnariin. Yritän jo varhaisessa vaiheessa, toisin kuin kahden aiemman kanssa. Esikoinen saatiin menemään ja pysymään omassa sängyssään nelivuotiaana. Toinen lapsemme meni omaan sänkyynsä (eli pistettiin sinne ja nukkui koko yönsä vaeltamatta meidän viereemme) vasta kaksi ja puoli vuotiaana. Nyt meillä on vielä sen verran kapeampi sänky etten edes uskalla ottaa lastani viereen.

Tosin toisen lapsemme kanssa öitä itketytti myös allergiat. Ainakin luulen, että ne olivat pitkälti syynä hänen levottomuutensa. Eli ei nukkunut omassa sängyssä, eikä vierellä. Varsinkin tämän toisen kanssa olin uupunut. Se helpotti heti kun lapsi ei enää ollut vierellä. Ei potkimista, ei pyörimistä, ei kääntyilyä. Olin päivittäin niin väsynyt, että öisin aloin kävellä unissani. Teen sitä aina kun olen fyysisesti liian poikki. Kanniskelin esimerksi nuorempaa unissani ympäri asuntoa ja mies joutui vahtimaan mitä teen.

Nyt yritän uudelleen. Aion kokeilla uutta lähestymistaktiikkaa. Jos se vaikka toimisi, mene ja tiedä? Ajattelin, että voin tunkea käden häkkisängyn pinnojen lävitse, jotta tuntee minut, mutta viereeni yritän olla ottamatta.

• Pinnasän...
        lai-ne kirjoitti:

En usko, että äitin vieressä nukkuvista lapsista tulee nössöjä, enkä ole niin väittänytkään! En vain uskaltaisi nukkua vauvan vieressä, koska saatan itse tukehduttaa hänet tai tiputtaa lattialle, niin kuin tässä taannoin joku kertoi tehneensä vauvalleen, kun oli nukahtanut imetyksen yhteydessä sänkyyn. Minusta on surullista, että jos ilmaisee omaa mielipidettään, niin heti jotkut hyökkäävät kimppuun, varsinkaan kun en ole nähnyt aiheelliseksi luoda omaa profiilia. En tarkoita tällä lai-netta, vaan joitain muita. Mielipiteeni kuitenkin sanoin, enkä sen koommin ala tässä vääntämään kättä kenenkään kanssa, kukin tekee kuten parhaakseen näkee.

• realniina
        siis... kirjoitti:

oman typeryytesi etkä kyennyt tyypillisesti mihinkään muuhun kuin kommentoimaan vielä typerämmin... heh. seuraavanahan vuorossa on viestien poistelu.

Siis et vieläkään ymmärtänyt, että olet itse väärässä? Niin arvelinkin :)

• realniina
        sieltähän kirjoitti:

Siis ketä nyt tarkoitat tuolla viestilläsi?

Kuka vastasi oman kannan mukaan ilman nimimerkkiä?

P.s pinnasängynsuoja on juuri sitä varten, että se toisi turvallisen olon lapselle...

• lastentarvikemyyjä
        realniina kirjoitti:

P.s pinnasängynsuoja on juuri sitä varten, että se toisi turvallisen olon lapselle...

on tarkoitettu lähinnä sen vuoksi, että lapsen kädet ja jalat eivät jäisi niin helposti pinnojen väliin, sitten kun tämä alkaa liikkumaan. Toki ne saattavat tuoda turvaakin, mutta aika iso pinnasänky ihan pikkuvauvalle on.

• realniina
        lastentarvikemyyjä kirjoitti:

on tarkoitettu lähinnä sen vuoksi, että lapsen kädet ja jalat eivät jäisi niin helposti pinnojen väliin, sitten kun tämä alkaa liikkumaan. Toki ne saattavat tuoda turvaakin, mutta aika iso pinnasänky ihan pikkuvauvalle on.

Jep,

Mutta ihan sama se on vaikka toiset nukuttaisivat lapsensa ämpärissä, ei siitä tarvitse tulla kenellekään vaahtoamaan.

• realniina kirjoitti:

Jep,

Mutta ihan sama se on vaikka toiset nukuttaisivat lapsensa ämpärissä, ei siitä tarvitse tulla kenellekään vaahtoamaan.

Hih, ämpäri voi olla melko pieni nukkumispaikka jopa vauvalle ;)

• väärässä MISSÄ??
        realniina kirjoitti:

Siis et vieläkään ymmärtänyt, että olet itse väärässä? Niin arvelinkin :)

siis missä asiassa minä olen väärässä?

• suoja
        realniina kirjoitti:

on siksi että lapsi ei työnnä päätä pinnojen väliin eikä muutenkaan joudu niihin pahasti

• Noomi--
        minä olen kirjoitti:

"harvempi laittaa vastasyntynyttä pinnasänkyyn nukkumaan"
        Siis missä ne vastasyntyneet sitten nukkuu, jos ei omassa sängyssään? Ja siis kysyn tämän ihan todella kiinnostuksesta, koska meille tulossa esikoinen ja ilman muuta vauvamme nukkuu heti alusta saakka pinnasängyssään. Ei ole tullu edes mieleen laittaa sitä mihinkään äitiyspakkauslaatikkoon tms...

• BBB
        minä olen kirjoitti:

Sorry nyt vaan, mutta korkeasti koulutetut ihmiset harvoin ylpeilevät ja leveilevät netissä koulutuksellaan ja harva käyttäytyy noin lapsellisesti että kommentoi paheksuvasti toisten kommentteja. Mitä koulua te nyt sit ikinä olettekaan käyneet... vähän pistää mietityttämään käytöksenne...

• ......

Eiköhän sitä pärjää, kun on:

vaatteita
      vaippoja
      sänky
      vaunut
      turvakaukalo
      pukluliinoja
      hoitopöytä/taso jossa vaipat on helppo vaihtaa
      amme
      pyyhe (niitä nyt varmaan jokaisella onkin jo)
      tutteja
      tuttipullo (ei kannata kovin montaa ostaa varuilta, jos aikoo imettää/imetys onnistuu)
      pussilakanoita/lakanoita

Kyllä sitä noillaki jo pärjää...

Pehmoleluja, mobilea, pinnasängyn suojia, sitteriä, rasvoja, kylpyöljyjä ym kun ei välttämättä tarvitse niin ei kannata kaikkea hankkia valmiiksi. Kyllä sen sitten näkee onko esim rasvoille/öljylle käyttöä ja niitä saa kyllä kaupasta/apteekista sittenkin ostettua kun vauva on syntynyt. =)

• Laura T

Kiitos käytännöllisestä viestistä, rupesi jo hirvittämään pari aikaisempaa listaa. Eurot vaan vilistivät silmissä ;)

• 36

Mutta meille on tulossa ensimmäinen ja tämä onnesta soikea äippä tahtoo ostaa kaikkea ihanaa ja söpöä ja sulosta ja "tarpeellista." :) Kokeneemmat sitten varmaan sille naureskelevatkin mutta mitäpä tuosta...

Tietenkään ei tuhlata koko omaisuutta. Saadaan kaikki kalleimmat ja tärkeimmät tuttavilta joten on kiva ostaa sitten näitä pienempiä juttuja vaavia odotellessa.

• Avina84
        36 kirjoitti:

Mutta meille on tulossa ensimmäinen ja tämä onnesta soikea äippä tahtoo ostaa kaikkea ihanaa ja söpöä ja sulosta ja "tarpeellista." :) Kokeneemmat sitten varmaan sille naureskelevatkin mutta mitäpä tuosta...

Tietenkään ei tuhlata koko omaisuutta. Saadaan kaikki kalleimmat ja tärkeimmät tuttavilta joten on kiva ostaa sitten näitä pienempiä juttuja vaavia odotellessa.

Sama juttu täällä :) Onnea teille :)

• Lisäys

Joku lehdestä irti leikattu hymynaama ja mobile helpottavat huomattavasti vauvan hoitoa.Tutkimusten mukaan vauvat myös tarvitsevat tällaisia virikkeitä että aivot kehittyvät.Tottakai Äidin/Isän naama on kiva.Mutta olen huomannut että se keltanen naama on kivempi...Eikä viitti maksakirroosia hankkia..

• :-)

Me saatiin ainakin se perinteinen keltainen hymynaama punaisella pohjalla vauvan ensimmäisellä neuvola kerralla. Jos ei automaattisesti saa niin kannattaa kysellä.

Naureskeltiin sitä sitten, että onko se tarkoitettu äidille ja isälle naamariksi, jos tulee huonosti nukuttuja öitä eikä vanhempia enää pahemmin hymyilytä. ;)

• : )
        :-) kirjoitti:

Me saatiin ainakin se perinteinen keltainen hymynaama punaisella pohjalla vauvan ensimmäisellä neuvola kerralla. Jos ei automaattisesti saa niin kannattaa kysellä.

Naureskeltiin sitä sitten, että onko se tarkoitettu äidille ja isälle naamariksi, jos tulee huonosti nukuttuja öitä eikä vanhempia enää pahemmin hymyilytä. ;)

Kiitos...

Te kaksi hymynaamoista kirjoittaneet, saitte minullekkin hymyn takas huulille!

Innoissani aloin lukea aiheesta mitä kannattaa/tarvitsee hankkia, mutta parin ensimmäisen viestin jälkeen sain vain pahan mielen kinastelusta...

Oma vika, tiedetään, eihän niitä ole pakko kenenkään lukea!

Lämmintä "syksyä" kaikille!!

• canim

Hei edetkää maltillisesti, kannattaa hankkia vaan perustarvikkeet ennen vauvan syntymistä ja muuta ihanaa krääsää vasta sit kun oikeesti tuntuu tarvitsevan.
      Tarvekaluna kun myydään kauheesti kaikkee mitä oikeesti ei osaa kaivata.

Ja sitten meissä äideissäkin on eroja itse en esim. koskaan oo osannu käyttää hoitopöytää vaan tuntuu paljon mukavammalta vaihdella kuivat ja hoitaa vauva alustalla sängyn päällä. Tiedän kyllä että moni ei luopuis hoitopöydästä mistään hinnasta.
      mutta miettikää mitä just te ja teidän vauva tarvitsee. Kannattaako esim hankkii kantoreppua kun ei voi tietää mitä vauva siitä tykkää jotkut ei nimittäin voi sietää ja sen kyllä saa hankittua syntymän jälkeenkin.

Ihanaa vauvanodotusta kaikille

• Minä vaan
    • Turhaa, aivan turhaa

Voi, miten paljon turhaa tavaraa tuossa minun mielestä oli...Tai ainakin osan tavaroista voi kyllä ostaa vähän myöhemminkin.

Tarpeellisimmat noista minun mielestä:
      -Turvakaukalo
      - yhdistelmävaunut
      - pinnasänky hoitotaso
      - tuttipulloja

Ootko ottanut huomioon, että noista paljon tulee äitiyspakkauksen mukana ja esim. vaatteet jää tosi äkkiä pieniksi?

- itkuhälytin Täysin turha meidän perheessä :)
      - kantoreppu Ihan kiva, mutta aika turha...
      - sitteri Turha minun mielestä..
      - harsoja
      - pussilakanoita Voi tehdä esim. vanhoista lakanoista, jos osaa ommella vähänkin
      - kuumemittari (korvasta mitattava)
      Ehtii kyllä ostaa myöhemminkin...
      - hoitolaukku Eikös tämmöisenkin saa jostain ilmaiseksi...?
      - räänimijä Turhake :D

Meillä mennään aika pitkälti säästölinjalla käyttäen maalaisjärkeä. Ei se vauva ymmärrä, mitä kaikkia hienouksia sillä on tai ei ole. Ja itseltä säästyy rahaa ja stressiä siitä, mitä kaikkea pitää ostaa. Useat tuotteet on niin kovin tarpeellisia vain siksi, että niistä valmistajat ja kaupat saa rahaa. ;)

• Kuumemittaria tarvit

Kuumemittari minun järjen mukaan taas kuuluu tarvikkeisiin, joita hyvin suurella todennäköisyydellä väistämättä tarvitset jossain vaiheessa, ja se voi olla pahimmassa tapauksessa jo ekojen viikkojen aikana, ja silloin shoppailu ei ole ykkösprioriteetti - eli minusta kuumemittari olisi niitä aika varmoja ja tarpeellisia hankintoja. Mutta ei varmasti välttämätön, eikä mitenkään minulta pois jos joku haluaa ostaa sen myöhemmin.

• Hyttysemo
        Kuumemittaria tarvit kirjoitti:

Kuumemittari minun järjen mukaan taas kuuluu tarvikkeisiin, joita hyvin suurella todennäköisyydellä väistämättä tarvitset jossain vaiheessa, ja se voi olla pahimmassa tapauksessa jo ekojen viikkojen aikana, ja silloin shoppailu ei ole ykkösprioriteetti - eli minusta kuumemittari olisi niitä aika varmoja ja tarpeellisia hankintoja. Mutta ei varmasti välttämätön, eikä mitenkään minulta pois jos joku haluaa ostaa sen myöhemmin.

OYS:issa suositeltiin viime kesänä, että vauvan kuume mitataan kainalosta. Meillä on siis pärjätty aiemmin aikuisten käyttöön hankitulla elektronisella kainalokuumemittarilla. Kieltämättä helikopterin lailla pyörivän vauvan kuumeen mittaaminen kainalosta ei ollut ihan niitä kaikkein helpoimpia operaatioita.

• 39+1

Et sitten huomannut että aloitus on liki 5 vuoden takaa??!!

Mistäs hoitolaukkuja saa ilmaiseksi? Olisi mukava tietää....

• Turhaa, aivan turhaa

Entäpäs sitten, jos olikin 5 vuoden takaa? Eiköhän viisi vuotta sitten vauva tarvinnut tavaroita ihan yhtä lailla kuin nyt? :D

Kylläpä täällä on herkkää sakkia. Taitaa hormonit pistää mielen sekaisin? :) Ihan ystävällisesti sanoin mielipiteeni kaikista tavaroista, joista osa minusta on ihan turhia. Tottakai ne joillekin voi olla tarpeellisia, mutta vähemmälläkin pärjää. Sitä meinasin.

• AIKUISET IHMISET. KOITTAKAA KÄYTTÄYTYÄ, KIITOS! Eikös perimmäinen tarkotus ollut että listataan mitä kaikkea voi vielä tarvita tuon aloittajan listan lisäksi. VOI tarvita.

:) Mukavaa odotusaikaa kaikille

• minunpieni<3

Täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa... Meille kun on ensimmäinen ja niin toivottu ja odotettu lapsi tulossa niin kyllä, haluan tuhlata rahani ja ostaa myös kaikkea mahdollisesti turhaa koska olen niin innoissani ja haluan että lapsella varmasti on kaikkea. Ja minulle tulee ainakin tästä hyvä mieli, ja tuntuu paljon todellisemmalle että nyt se vauva on oikeasti tulossa ja saan ostaa kaikkea ihanaa. Surullista että jotkut kirjoittajat kokevat tarvetta haukkua ja morkata meitä "hömppä äitejä" jotka innoissaan ostelevat myös kaikkea mahdollisesti tarpeetontakin tavaraa, mutta ei luulisi sen ketään haittaavan?! Kysehän oli vaan siiytä mitä tulevalle lapselle VOI hankkia, ja minä tunnustan syntini; OLEN OSTANUT MYÖS PALJON KAIKKEA "TURHAA" ANTEEKSI ;)

• Hyttysemo

Juu, jotenkin tuntuu siltä että tässä ketjussa osalta meni sekaisin, puhutaanko siitä mikä on vauvalle tarpeellista ja välttämätöntä (tähän riittää hyvin lyhyt lista!), ja mitä muuta voi hankkia vanhempien omaksi iloksi ja pieneksi helpotukseksi vauvan ensimmäisinä -joskus vanhemmille melko rankkoina- elinkuukausina.

Itse olen sitä mieltä että hömppääkin kannatti omaksi iloksi hankkia, mutta kalliimmista hömppähankinnoista ehkä kannattaisi pitäytyä, ennen kuin tietää tarvitaanko niitä.

Esimerkiksi meillä kantoreppu ja -liina ovat ikävä kyllä jääneet täysin käyttämättä, koska vilkas vauva ei vaan yksinkertaisesti viihdy niissä! Onneksi olivat käytettyinä saatuja, joten ei harmita että jäivät käyttämättä.

Joskus myös joku ns. hömppähankinta voi osoittautua valtavasti vanhempien elämää helpottavaksi. Pidin sittereitä turhakkeina, mutta saimme kuitenkin tutuilta käytetyn BabyBjörnin Balancen -eli semmoisen trampoliinimallisen. Ja kappas vaan, vilkas tyttö joka lattialla ollessaan riehuu itsensä täysin sippiin ja alkaa sitten itkeskellä uupumusta vaikkei vielä nukuta, rentoutuu ja pysyy täysin rauhallisena kun saa pomputella itseään sitterissä ja katsella vanhempien kotitöiden tekemistä. Ilman sitteriä kotimme olisi kuin pommin jäljiltä, ja Balance onkin ollut jo puoli vuotta päivittäisessä käytössä.

Pointtini tässä oli oikeastaan, että kalliimpien turhakkeiden kanssa olisi tosi hyvä jos olisi joku tuttava jolta voisi niitä vauvan synnyttyä lainata vaikka viikoksi-pariksi, jotta saa selville onko niille oman vauvan kanssa ylipäätään käyttöä. Yllätyksiä voi tulla!

• kettemo

Siis apua :D

Missä vaiheessa tollaset hormonit alkaa vilistä, että on pakko kettuilla ja näpäytellä toisten jokaista kirjoitusta ja takertua joka sanaan? Huhhuh sentään, mutsit ja tulevat sellaiset!

Itse olen kyllä miettinyt tota pinnasänky/kehto/äitiyspakkaus -asiaa ja oli ihan mielenkiintoista lukea ketjua, mutta tarviiko asioista nyt ihan noin kärkkäästi taistella? Relatkaa.

Miten toi turvakaukalohomma sitten? Itse kun olen pitänyt sitä vaan autollisten hommana, vai tuleeko sille käyttöä muutenkin? Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2975
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1560
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1422
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1322
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1246
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1186
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1148
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      969
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      902
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      783
    Aihe