Kävin eilen koeajamassa Seat Ibiza 1.8T FR:n, kun tekisi mieli vaihtaa vm. 2003 Nissan Primera hieman pienempään (ja uuteen) autoon. Oli kyllä kieltämättä hiuksia nostattava kokemus!! Vääntöä piisaa alakierroksilta asti ja ohjaus/alusta on äärimmäisen jämäkkä. Ajotuntuma aivan verrannollinen VW Golfiin, mikä siis uutena paljon kalliimpi..
Kysymys viisaalle autoraadille kuuluukin nyt, kannattaako Seatia merkkinä ostaa? Tiedän, että osat ovat suoraan samoja kuin VW:ssa ja Audissa (periaatteessa siis laadukkaita), mutta lähinnä tuo jälleenmyyntiarvo huolettaa. Suomen teillä kun ei näköjään kovin paljoa Seateja liiku.
Entäs mikä on ihmisten mielikuva turbokoneen kestävyydestä? Ja auton yleensäkin?
Vastauksista kiitollinen..
Ostaisiko Ibiza 1.8T FR:n??
19
24311
Vastaukset
- Omistaja40
Jopa minä, 4-kymppinen mies uskalsin ostaa reilu vko sitten uuden FR:n. Itselläni on ollut valtavasti eri merkkisiä autoja: niin uutta kuin vanhempaa -tosin suuri osa uutena ostamiani- ja merkkejä laidasta laitaan (eka VW Kupla ja muutama vuosi sitten mm. kallein biilini käytetty E-Mersu alias Väyrynen joka oli samalla huonoin autoni!). Siirryttyäni taas pienempään uuteen autoon oli alla C2 VTS-Citikka, uskalsin ostaa senkin vaikka ns. kansan syvät rivit vierastaa ko merkkiä. Ja vaihtohyvitys eri merkkeihin olisi ollut yhtä hyvä kuin muissakin merkeissä vastaavassa hintaluokassa, päädyin koeajokokemukseni perusteella Ibiza FR:ään.
Miksi hommasin FR:n? Siksi, että halusin hiukan erilaisen pelin, hinta-ominaisuus-suhteeltaan huipun eli tähän hintaan jos sai VAG:n turbotekniikalla olevan GTI-tason menijän niin täytyy puhua aika hyvästä erikoistarjouksesta. Mietin hetkisen ns. järkilinjaakin eli jotain reilun 20 tonnin uutta perus-perheautoa hatchback-mallina kuten VW Golf 1,6 tai Ford Focus, jopa perustylsä Corolla HB kävi mielessä. Sitten mietin että mitä hittoa minä teen piirun verran isommalla korilla jossa painoa enemmän ja kone pienempi? Ibiza on riittävän iso peli kahden hengen talouteemme, ja aiemminhan tämän kokoluokan pelejä oli mm. Golf III ja muut 90-luvulla ja olivat pienen perheen pelejä!
Ibiza FR on lunastanut lupauksensa alkuvaikutelman (koeajo) suhteen. Olen huipputyytyväinen valintaani. Vaikka auto on ns. sportti koneensa tehojen jne osalta niin siinä on samalla järkiauto myös arkiseen ajoon (moottori niin sivistynyt että sillä voi ajaa myös rauhallisen mukavasti ja jousitus sekä melutaso sellaiset että moottoritielläkin voi ajaa pitkääkin siivua). Istuimet tosiaan jämäkät ja isot, lämmitys/tuuletusjärjestelmä tehokas ja puoliautomaatti-ilmastointia pidän helpompikäyttöisenä kuin automaattista (tietty makuasia). Itselleni Ibizan perusvarustelu riitti hyvin, ainoastaan tuon ilmastoinnin ja stereon (sain stereot VDO-merkkisenä 200 eurolla asennettuna) otin lisävarusteena metallihopeavärin lisäksi. Nythän autossa on vakiona myös VSC eli luistonesto. Ai niin vinkiksi: jos kyselet talvirengaspakettia niin suosittelen kitkarengasta 16-kokoisena ja Nokian RSI:nä (rengaskoko suht harvinainen mutta RSI siihen löytyy eli ei tartte turvautua keski-euroopan kitkarengasmalliin).
Seateja on maassamme aika iso kanta ja vaikka myynti ei top10-listalla olekaan niin nou hätä. Myyntimäärä on noussut nyt uuden Ibiza-hinnoittelun ja uuden Leon-mallin ansiosta. Varaosa- ja huoltojutuissa ei ole ongelmaa ja arvo näyttää aäilyvän aivan muiden perusmerkkien tasoisesti, ja uskon että tällainen turbomalli etenkin säilyttää jäännösarvonsa aika hyvin, johtueh osaksi kohtuullisesta ostohinnasta uutena. Niinhän se on että mitä kalliimpi uusi peli, sitä enemmän hinta tippuu ja väliraha on isompi. Vertaappa vaikka uuteen VW Polo GTI-malliin: hintaeroa 6 tonnia ja aivan sama tekniikka ja alusta (Ibizassa on nyky-polon alusta ja pohjalevy).
Ei muuta kun kaupantekoon! ;)- Omistaja40
Tuosta koneesta vielä: Ibizan FR:ssä se on erittäin matalaviritteinen 150 hv, kun esim. Audeissa on otettu 225 hv vakiona, lastuilla tuosta saa jopa yli 300 hv (vaatii isomman turboahtimen). Vanhoissa A4-audeissa ja Passateissa tuolla perus-1,8T-koneella on ajettu 300-350 tkm mitä myyti-ilmoituksia on seurannut eli aikas vahva motti. Tuo motti on perustaltaan 80-luvulta ja tuttu mm. Golfista, Ventosta ja Audi 80:stä esim. 90 hv-versiona. Audi A4:een se ilmestyi 90-luvun alussa aluksi ahtamattomana ja uudella kannella (5-venttiilirakenne eli 20V) ja hiukan myöhemmin turbona eli nykykoneisena, eli historiaa ja kokemusta tuosta VAG:lla on eikä ainakaan lastentauteja. Pieniä hienossäätöjähän noihin on jouduttu vuosien mittaan tekemään mm. päästöjen takia (yhä tiukentuvat EU-normit) kuten jokaiseen automerkkiin. Turbokoneessahan tärkeää on se minuutin-parin tyhjäkäyttö kovan moottoritieajon tms jälkeen jolloin ahdin saa voitelun ja jäähdytyksen, tällä tavalla ahdin kestää ainakin lähelle koneen iän. Tästä konetyypistä on mennyt satunnaisesti ilmamassa.antureita (MAF) joka kustantaa noin 140-150 eur (noin sadantonnin kieppeillä eka kerran) mutta muita varsinaisia tyyppijuttuja ei ole.
Tsekkasin ennen kauppoja myös Ibizan korroosiosuojauksen laadun "Vi bilägare-lehden nettisivuilta kts www.vibilagare.se ja sieltä klikkaa rostregistret ja laita automerkki/malli valikkoon. Tulos oli positiivinen eli sai 4 p 5:stä eli hyvää luokkaa tuokin puoli. - Sekä tehokkaampi välijäähdytin
Omistaja40 kirjoitti:
Tuosta koneesta vielä: Ibizan FR:ssä se on erittäin matalaviritteinen 150 hv, kun esim. Audeissa on otettu 225 hv vakiona, lastuilla tuosta saa jopa yli 300 hv (vaatii isomman turboahtimen). Vanhoissa A4-audeissa ja Passateissa tuolla perus-1,8T-koneella on ajettu 300-350 tkm mitä myyti-ilmoituksia on seurannut eli aikas vahva motti. Tuo motti on perustaltaan 80-luvulta ja tuttu mm. Golfista, Ventosta ja Audi 80:stä esim. 90 hv-versiona. Audi A4:een se ilmestyi 90-luvun alussa aluksi ahtamattomana ja uudella kannella (5-venttiilirakenne eli 20V) ja hiukan myöhemmin turbona eli nykykoneisena, eli historiaa ja kokemusta tuosta VAG:lla on eikä ainakaan lastentauteja. Pieniä hienossäätöjähän noihin on jouduttu vuosien mittaan tekemään mm. päästöjen takia (yhä tiukentuvat EU-normit) kuten jokaiseen automerkkiin. Turbokoneessahan tärkeää on se minuutin-parin tyhjäkäyttö kovan moottoritieajon tms jälkeen jolloin ahdin saa voitelun ja jäähdytyksen, tällä tavalla ahdin kestää ainakin lähelle koneen iän. Tästä konetyypistä on mennyt satunnaisesti ilmamassa.antureita (MAF) joka kustantaa noin 140-150 eur (noin sadantonnin kieppeillä eka kerran) mutta muita varsinaisia tyyppijuttuja ei ole.
Tsekkasin ennen kauppoja myös Ibizan korroosiosuojauksen laadun "Vi bilägare-lehden nettisivuilta kts www.vibilagare.se ja sieltä klikkaa rostregistret ja laita automerkki/malli valikkoon. Tulos oli positiivinen eli sai 4 p 5:stä eli hyvää luokkaa tuokin puoli.Audi TT 225hv mallissa on tehokkaampi välijäähdytin kuin niissä Audin malleissa jossa on pienempi ahtopaine ja vähemman tehoa. Yleensä ahtopainetta (reilusti) lisättäessä välijäähdytin vaihdetaan tehokkaampaan.
Myös ahdin on Audin eri tehoisissa malleissa erilainen, näin ainakin muutaman vuoden vanhoissa konstruksioissa. Uusimmista malleista en tiedä. - esa_
Sekä tehokkaampi välijäähdytin kirjoitti:
Audi TT 225hv mallissa on tehokkaampi välijäähdytin kuin niissä Audin malleissa jossa on pienempi ahtopaine ja vähemman tehoa. Yleensä ahtopainetta (reilusti) lisättäessä välijäähdytin vaihdetaan tehokkaampaan.
Myös ahdin on Audin eri tehoisissa malleissa erilainen, näin ainakin muutaman vuoden vanhoissa konstruksioissa. Uusimmista malleista en tiedä.edelleenkin turbot ja välijäähyt on erilaiset noissa eri tehosissa koneissa sun muuta pientä eroa, mutta sisuksiltaan ne on samoja eli jos tosta 150 hp koneesta haluaa lisää voimaa se onnistuu melko pienillä muutoksilla.
- erilaiset
esa_ kirjoitti:
edelleenkin turbot ja välijäähyt on erilaiset noissa eri tehosissa koneissa sun muuta pientä eroa, mutta sisuksiltaan ne on samoja eli jos tosta 150 hp koneesta haluaa lisää voimaa se onnistuu melko pienillä muutoksilla.
muistelisin että myös sisuskaluissa on eroja mm. mäntien jäähdytys öljysuihkuilla, männät ja venttiilit eri materiaalia, ym.
- kokemusta
eturenkaat kuluvat sisäreunasta vaikka säädöt on OK !!!!!!!!
- Potentiaalinen ostaja
...tuo sama vika oli tosin Primerassakin. Nelipyöräsuuntaus kohdallaan, mutta eturenkaat enemmän kuluneet sisäreunasta. No, onpahan ainakin tuttua.. :-)
Kiitoksia muuten laajasta "käyttöraportista" 40-v. Seat-miehelle! Ja onnea tuoreesta hankinnasta! Vakavassa harkinnassa minullakin auton osto on. Täytynee tuossa vielä hieman "kypsytellä" ajatusta lomamatkan ajan.. :-)
- oli...
järkyttävän ruma auto.
- kaunis?
Kerroppas mikä voittaa ulkonäössä tuossa hintaluokassa ja kokoluokassa? Ettei nyt vaan se iki-ihana Tojo Varis?
- kesken
Sivistyneellä lastuvirityksellä n. 600 euron hintaan saadaan hevoset tasan 200 polleen ja vääntö n. 300 nm luokkaan ... mutku on vaan niin pieni tarpeeseen
Varmasti HUIPPU peli voimasta nauttiville pitkäksi aikaa , eiköhän seatilla ole saatu jo noi sähköhäiriötkin kuriin aika lailla hyvin mitä edeltävissä seattien malleissa on ihan riittävästi suomen oloissa ollut- penkitetty on
Pelkällä Revon softalla saa 220 heppaa ja 340 Nm ja penkitetty on. 1100 kiloinen Ibbe kiihtyy noilla tehoilla varsin ripeästi.
- Peksu
penkitetty on kirjoitti:
Pelkällä Revon softalla saa 220 heppaa ja 340 Nm ja penkitetty on. 1100 kiloinen Ibbe kiihtyy noilla tehoilla varsin ripeästi.
Itsellä vakio ibbe fr ja riittää hyvin vakiotehoisenakin. Kortti vaarassa aivan huomaamatta 150 hepalla ja 220 NM:llä...
- esa_
penkitetty on kirjoitti:
Pelkällä Revon softalla saa 220 heppaa ja 340 Nm ja penkitetty on. 1100 kiloinen Ibbe kiihtyy noilla tehoilla varsin ripeästi.
mennään jo ihan vakio koneen rajoilla, loppuu vakio ahtimesta tuotto jo noilla nurkilla...
- sanoi....
penkitetty on kirjoitti:
Pelkällä Revon softalla saa 220 heppaa ja 340 Nm ja penkitetty on. 1100 kiloinen Ibbe kiihtyy noilla tehoilla varsin ripeästi.
Doc Powerilla sanottiin että uudella FR:llä kannattaa ajaa ekaksi 5-10 tkm ennen tehosoftan laittamista. Ja kannattaa ottaa samalla ohjainlaite jolla saa katkaisimesta kääntämällä käyuttöön joko alkuperäisen tai virisoftan. Ja pelkällä virisoftalla uuteen Ibanaan saa 210 hv ja 315 Nm. Maksaa 850 eur ja ohjainlaitteen kanssa 1050 eur asennettuna. Aika halpa lisäteho?
- laitettu...
sanoi.... kirjoitti:
Doc Powerilla sanottiin että uudella FR:llä kannattaa ajaa ekaksi 5-10 tkm ennen tehosoftan laittamista. Ja kannattaa ottaa samalla ohjainlaite jolla saa katkaisimesta kääntämällä käyuttöön joko alkuperäisen tai virisoftan. Ja pelkällä virisoftalla uuteen Ibanaan saa 210 hv ja 315 Nm. Maksaa 850 eur ja ohjainlaitteen kanssa 1050 eur asennettuna. Aika halpa lisäteho?
Kovasti on otettu tehoja koneesta, mutta tarviiko vaihtaa vetareita tai jarruja paremmin tehoon sopiviksi? Onko vaihdelaatikko suunniteltu kestämään kasvanutta vääntöä?
- Ibiza FR omistaja
Itelläni on kyseinen auto, ja äidillä on samalla koneella oleva bora, ainaki borassa on kone kestäny hyvin. Mun ibizassa on ollu pieniä murheita, vaihdettu valokytkin,penkin pehmuste ja etuvalon pesuaineruiskua ronkittu kun jäi ylös aina kun niitä käytti, takuu huolto on kuitenkin toiminut nopeasti ja hyvin. Jossain se hintaero näkyy.
- Pettynyt
Ostin FR:n 2 viikkoa sitten ja auto on muuten mainio ajettava ja hauska peli kaiken kaikkiaan. Autolla ajettu nyt 1000 km. ja siihen on korjattu kampiakselin tunnistin, keskuslukitus, takaoven kahva, vakionopeudensäätimen kytkin. Eli pientä laittoa on ollut. Tekisi mieli palauttaa auto takaisin kauppaan.
- Tuplanopeus peijo
Nyt on pakko kysästä onko porukka ottanu noita xenoneja vai ilman niit? Sinä jolla on xenonit niin kertoisitko ovatko sen arvoiset?
- KARI K
Tuplanopeus peijo kirjoitti:
Nyt on pakko kysästä onko porukka ottanu noita xenoneja vai ilman niit? Sinä jolla on xenonit niin kertoisitko ovatko sen arvoiset?
Kyllä ovat hintansa väärtti, vaikka eivät tehokkaimmasta päästä xenoneista olekkaan. Nostavat myös auton arvo vaikutelmaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei863922Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071832- 1091146
- 1001111
- 69983
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate165882- 42846
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57811Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g61780Huono grilli kokemus
Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll22771