Paikallisen autokoulun opettaja on väittänyt että auto kuluttaa bensaa enimmillään kun se käy tyhjäkäynnillä, siksi että mikään ei hidasta bensansyöttöä moottorin tai jotakin semmosta. Oman auton bensankulutusmittari on ollut samaa mieltä. Voiko joku kokenut autotietäjä vahvistaa että asia on näin?
Auto kuluttaa enimmillään tyhjäkäynnillä?
10
7737
Vastaukset
- asentaja..
Jos kulutusta verrataan ajettuun matkaan, kuten yleensä tehdään on kulutus suurimmillaan auton seisoessa tyhjäkäynnillä.
Itseasiassa kulutushan on auton seistessä ääretön. - en tiedä
Eikös kierrokset määrää bensan kulutuksen, ainakin silloin kun painetaan kaasua?
Tyhjäkäyntihän on jotain 850 rpm ja normaali ajo 1500-2500 rpm. Siis tyhjäkäynti kuluttaa vähemmän periaatteessa.
Toisaalta ajotietokone näyttää moottorijarrutuksessa kulutusta 0.0 l/100 km. Eli kone käy vielä kierroksilla, mutta bensansyöttö katkeaa ruiskukoneissa.- ABC!
pointti oli varmaan se, että auto seisoo, moottori käy.
- kallelle kaloja
tyhjäkäynnillä kuluu aika paljon polttoainetta /100km, se on totta.
Tuommoista taloudellisuusajoa ei kannata harrastaa... - The Rat
Kulutus /100km on ääretön tuossa tapauksessa.
Kulutus /h on äärellinen ja varmasti pienempi kuin kunnon kiihdytyksessä. Toisaalta moottorijarrutuksessa ruiskukoneilla kulutus tippuu nollaan, joten silloin se on varmasti pienempi kuin paikallaan seisoessa.
Ei autoa ilman syytä kannata tyhjäkäyttää. Talvella että saa lämpimäksi ehkä, kesällä jos vaikka virtaa tarvitsee johonkin - tai jos pysähtyy vain hetkeksi, esim. liikennevaloihin.- jaska jokunen
...niin kyllä auto enemmän kuluttaa kaasu pohjassa bensaa kuin tyhjäkäynnillä, mikäli ollaan paikallaan...eli suhteessa kuljettuun matkaan. Tyhjäkäynnillä auto kuluttaa tunnissa ~1 litran tunnissa mutta kaasu pohjassa ehkä 50 litraa tunnissa samoin paikallaan ollessaan. Jos taas noita verrataan kuljettuun matkaan niin sitä ei voida itseasiassa tehdä koska kuljetulla matkalla eli nollalla ei voida jakaa, mutta mikäli suoritetaan raja-arvotarkastelu ja tarkastellaan mitä lukua arvo lähestyy niin vastaus on molemmissa tapauksissa ääretön. Eli tästä voidaan vetää johtopäätös että auto kuluttaa yhtä paljon, oli kaasu pohjassa tai sitten tyhjäkäynnillä jos auto seisoo paikallaan :)
- The Rat
jaska jokunen kirjoitti:
...niin kyllä auto enemmän kuluttaa kaasu pohjassa bensaa kuin tyhjäkäynnillä, mikäli ollaan paikallaan...eli suhteessa kuljettuun matkaan. Tyhjäkäynnillä auto kuluttaa tunnissa ~1 litran tunnissa mutta kaasu pohjassa ehkä 50 litraa tunnissa samoin paikallaan ollessaan. Jos taas noita verrataan kuljettuun matkaan niin sitä ei voida itseasiassa tehdä koska kuljetulla matkalla eli nollalla ei voida jakaa, mutta mikäli suoritetaan raja-arvotarkastelu ja tarkastellaan mitä lukua arvo lähestyy niin vastaus on molemmissa tapauksissa ääretön. Eli tästä voidaan vetää johtopäätös että auto kuluttaa yhtä paljon, oli kaasu pohjassa tai sitten tyhjäkäynnillä jos auto seisoo paikallaan :)
Tyhjäkäynnillä auto kuluttaa aina koko tankin, kyse on vain siitä kuinka nopeasti... :)
- verp
Pieni kysymys:
Mitenkä kulutus moottorijarrutuksessa voi olla nolla. Moottrihan sammuu jos se ei saa polttoainetta, eikö.
En väitä etteikö moottorijarrutus vähennä kulutusta.- Asiantuntija
Yksi helpoimmista keinoista vähentää polttoaineenkulutusta 5 % (ja enemmänkin) kaupunkiajossa on automaattinen start/stop-systeemi. Se pysäyttää moottorin auton seistessä esim. liikennevaloissa ja käynnistää heti kytkintä nostaessa tai kaasua painaessa. Tekniikka on valmista eikä maksa paljoa, se odottaa vain markkinoiden kysyntää. Yksi ratkaisu on (1950 Ifan tyyliin!) vauhtipyörän kehälle rakennettu yhdistetty laturi startti, jolla moottori saadaan käyntiin kertalaakista. Mutta asiakaskunta toistaiseksi panee rahansa mieluummin alumiinivanteisiin ja epämukaviin matalaprofiilirenkaisiin kuin polttoaineenkulutusta vähentävään tekniikkaan.
Moottorijarrutuksessa polttoaineen syöttö on nykykoneissa poikki eli kulutus nolla. Jotta kone ei sammu, polttoainetta aletaan antaa kun lähestytään tyhjäkäyntikierroksia tai painetaan kytkin pohjaan . - Romunkuski
No totta kai se on nolla kun autoon varastoitunut liike-energia pyörittää moottoria.
No onko moottorijarrutuksessa pyörivä moottori sammunut vai ei?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802