Astma vai joku muu?

MEE

Onko mahdollista että mulla on astma:

-Hengästyn tajuttomasti pienestäkin juoksemisesta esim.bussille, ja happea en tunnu saavan moneen minuuttiin sen jälkeen, on vaan kauheesti yritettävä tasata hengitystä ja haukkoa ilmaa.
-olen jatkuvasti väsynyt
-huonokuntoisempi kuin urheilemattomat ystäväni
-tuntuu että sydän alkaa hakkaamaan tosta rasituksesta kun happi tuntuu loppuvan
-olen kesäisin allerginen siitepölylle

Rasitus-ekg ja tavallinen on otettu ja se oli ihan ok, ja myös sellainen tilavuuspuhallustesti siinä samalla. Tuntuu vaan että olen huonokuntoinen vaikka urheilen ihan yhtä paljon kuin kaveritkin.

5

701

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tools

Jotta astma voitaisiin todeta, sinun täytyisi suorittaa kaksi viikkoa kestävä pef-mittaus lääkkeen (avaavan inhalaattorin) kanssa. Saat lääkäriltä pef-mittarin, johon puhallat 2 kertaa aamulla ja 2 kertaa illalla - eka puhallus ilman lääkettä ja toinen 15 min lääkkeen oton jälkeen. Näiden kahden puhalluksen ero on se merkitsevä asia. Puhallukset merkitään taulukkoon, jotta saadaan käyrä 2 viikon ajalta.

Mikäli pef-käyrä viittaa astmaan, tehdään vielä spirometria jossa testataan keuhkojen astmaattista reagointia histamiinin avulla ja puhalletaan vähän isompaan vehkeeseen.

Oireesi sopivat astmaan muuten aika hyvin, voin kertoa yli 40 vuoden astmakokemuksella. Keuhkojen tilavuus ei kerro astmasta mitään, se voi olla astmaatikolla jopa suurempi kuin terveellä.

Suosittelen pyytämään pef-mittausta ja sen tulkintaa lääkäriltä. Astmaan on tärkeää saada hoito ajoissa, ennen kuin ehtii syntyä korjaamattomia vaurioita jotka ovat todella ikäviä ja suorastaan hengenvaarallisia sitten vähän vanhempana.

• MEE

Ihme kun kukaan lääkäri ei ole mulle tuota ehdottanut vaikka olen noin kymmenelle kertonut että tuntuu olevan hirveän huono kunto, happi loppuu heti juostessa jne. ja vaikka mitään muuta vikaa ei näyttäisi kokeiden perusteella olevan. :(

Täytynee käydä kysymässä sitä testiä. Kannattaako mennä yleislääkärille vai suoraan jollekin allergia/astma/tms lääkärille?
      Entäs onko netissä mitään sivustoja mistä voi lukea lisää astmasta ja oireista?

• Krista

Moi!!
        ne sun oireetviitavat kyllä rasitusastman tai astman.Mulla on itteläni on samat oireet,mutta pelkään mennä lääkärin kun se vaan sano varmanankin että se on vaan jotain muutta. Ootko oikesti sanonut kymmenille lääkärille että sun on tommoiset oireet??Onks sulla ollut pienenä astma.Jos oli niin sulla on sitten 90%varmudella astma.Oletko yritänyt käydä allergia/astma sairalass(tai mikä se sitten olikaan)Jos se terveys keskuksen lääkäri sano että se ei oo astma vaan rasitus juttuja niin kannata sun mennä yksityis lääkärille tai sinne suoran allergia sairalan.
        Ja ne astman nettisivut ovat www.allergia.com ja klikka vinkki tietoja allergiasta.Niin siellä on myös tietoja astmasta. Ja voit myösmennä www.google.com ja hakusana on astman oireet.Niin sieltä löydät paljon tietoja astmasta ja lääkeistä. Onnea
        P.S Älä luovuttu jos terveys keskuksen lääkäri sanoo että se on muutta kun astma. Menee suoran allergia/astma sairalaan.
        Mäkin yritän lähiaikoina mennä lääkärin.

• Krista kirjoitti:

Moi!!
        ne sun oireetviitavat kyllä rasitusastman tai astman.Mulla on itteläni on samat oireet,mutta pelkään mennä lääkärin kun se vaan sano varmanankin että se on vaan jotain muutta. Ootko oikesti sanonut kymmenille lääkärille että sun on tommoiset oireet??Onks sulla ollut pienenä astma.Jos oli niin sulla on sitten 90%varmudella astma.Oletko yritänyt käydä allergia/astma sairalass(tai mikä se sitten olikaan)Jos se terveys keskuksen lääkäri sano että se ei oo astma vaan rasitus juttuja niin kannata sun mennä yksityis lääkärille tai sinne suoran allergia sairalan.
        Ja ne astman nettisivut ovat www.allergia.com ja klikka vinkki tietoja allergiasta.Niin siellä on myös tietoja astmasta. Ja voit myösmennä www.google.com ja hakusana on astman oireet.Niin sieltä löydät paljon tietoja astmasta ja lääkeistä. Onnea
        P.S Älä luovuttu jos terveys keskuksen lääkäri sanoo että se on muutta kun astma. Menee suoran allergia/astma sairalaan.
        Mäkin yritän lähiaikoina mennä lääkärin.

HEI!
        Kävitkö testeissä ja selvisitkö
        oireiden syytt?

terv mä

• Krista
        kirjoitti:

HEI!
        Kävitkö testeissä ja selvisitkö
        oireiden syytt?

terv mä

Moi!!
        Mä just meen koululääkärin tiistaina.Jännittä.Tiedätkö muuten voikko koulu lääkäri anttaa pef-mittarin????se meijan koululääkäri on erikoistonut alleria ja astma lääkäriks.Heh heh. Kyllä kieltämättä jännittä.
        Mut kirjoitelee

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      356
      3045
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      301
      1473
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1302
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1301
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1285
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1245
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1135
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1045
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      941
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      847
    Aihe