AUTOMAATTIVAIHTEET ??

Pepe Aunus

Kävin koeajamassa -94 automaatti Mondeon. En ole ennen automaatilla ajanut, joten kokeneemmat kertokaa, kuuluuko auton "nykäistä" vaihteen vaihdon kohdalla vai mennä tasaisesti? Olen lukenut muutamia "kauhutarinoita" tomaatteista ja ei huvittaisi löydä kättä valmiiksi p*skaan.

13

2345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asentaja..

      Kyllä nuo halvemmat automaatit tuppaa nykäisemään vaihtaessa.
      Automaatti vaatii vääntävän kuutos tai kasi koneen toimiakseen kunnolla.
      Voisin sanoa että kaikki 4 sylinteriset automaatit nykäisee reippaassa kiihdytyksessä, johtuu väännön loppumisesta suuremman vaihteen tullessa peliin.

      • -luvulla tehdyt automaatit osasivat vaihtaa täysin nykäyksettömästi jopa nelisylinterisillä moottoreilla. Esimerkiksi Ford Cortina Borg-Warnerin laatikolla, Taunus C3 -laatikolla, Amerikkalaiset Fordit isommilla koneilla...

        Vaihtohetkeä ei huomannut ollenkaan, mutta moottorin pyrimisnopeuden laskiessa huomasi, että vaihto oli tapahtunut äskettäin.
        Myös automaatin huolto-ohjeissa nimenomaan sanottiin, että vaihto ei saa nykäistä.

        Onko automaattilaatikoissakin ruvettu tinkimään jostakin, kun nykii? Mistä?


      • joko nykäisee tai kuluttaa
        sitroen kirjoitti:

        -luvulla tehdyt automaatit osasivat vaihtaa täysin nykäyksettömästi jopa nelisylinterisillä moottoreilla. Esimerkiksi Ford Cortina Borg-Warnerin laatikolla, Taunus C3 -laatikolla, Amerikkalaiset Fordit isommilla koneilla...

        Vaihtohetkeä ei huomannut ollenkaan, mutta moottorin pyrimisnopeuden laskiessa huomasi, että vaihto oli tapahtunut äskettäin.
        Myös automaatin huolto-ohjeissa nimenomaan sanottiin, että vaihto ei saa nykäistä.

        Onko automaattilaatikoissakin ruvettu tinkimään jostakin, kun nykii? Mistä?

        Se nykäys riippuu siitä miten laatikko on säädetty (tehtaalla siis). Saahan kaikki laatikot vaihtamaan pehmeästi, mutta se tapahtuu turbiinin luiston avulla. Nykyiset laatikot vaihtaa nopeasti ja kytkee turbiinin lukituksen heti päälle jotta tehoa (bensaa) ei kulu turhaan ja kiihtyvyys säilyy, ja siitä seuraa helposti pieni nykäys, varsinkin jos kone on pieni.

        Nykytomaatit ei vie juuri enempää polttoainetta kuin manuaalitkaan eikä kiihtyvyysarvoissakaan ole paljon eroa. Jos vaihto olisi aivan pehmeä (siis luistava) näin ei olisi, ennenhän automaatti kulutti selvästi enemmän kuin manuaali. Kyse on siis kompromissista mukavuuden ja suorituskyvyn/kulutuksen välillä.

        Ei nykyisetkään automaatit nykäise jos kaasua painaa kunnolla koska silloin turbiini väkisin luistaa enemmän.


      • edellinen
        joko nykäisee tai kuluttaa kirjoitti:

        Se nykäys riippuu siitä miten laatikko on säädetty (tehtaalla siis). Saahan kaikki laatikot vaihtamaan pehmeästi, mutta se tapahtuu turbiinin luiston avulla. Nykyiset laatikot vaihtaa nopeasti ja kytkee turbiinin lukituksen heti päälle jotta tehoa (bensaa) ei kulu turhaan ja kiihtyvyys säilyy, ja siitä seuraa helposti pieni nykäys, varsinkin jos kone on pieni.

        Nykytomaatit ei vie juuri enempää polttoainetta kuin manuaalitkaan eikä kiihtyvyysarvoissakaan ole paljon eroa. Jos vaihto olisi aivan pehmeä (siis luistava) näin ei olisi, ennenhän automaatti kulutti selvästi enemmän kuin manuaali. Kyse on siis kompromissista mukavuuden ja suorituskyvyn/kulutuksen välillä.

        Ei nykyisetkään automaatit nykäise jos kaasua painaa kunnolla koska silloin turbiini väkisin luistaa enemmän.

        Niin tietysti jos automaatti nykäisee ihan tajuttomasti ja samalla kuuluu joku ylimääräinen ääni niin silloin siinä lienee vikaa. Sen nykäisyn pitäisi olla kuitenkin pehmeä ja äänetön, eikä kaikilla vaihdoilla välttämättä sitäkään edes huomaa.


      • shamrock

        tuo ei pidä paikkaansa ei tarvita mitään 6 tai 8 sin konetta mulla vaihtaa nätisti ei edes huomaa..ja 150 vielä laitetaa pientä vaihdetta että näin


      • tietämätön ihmettelijä

        että moottorin sylinterien määrällä on vaikutusta automaatin nykimiseen. Tuo oli ihan uutta minulle.

        Ehkäpä kuitenkin automaatin kunto vaikuttaa siihen nykimiseen.


      • Camry kulkee tasaisesti
        shamrock kirjoitti:

        tuo ei pidä paikkaansa ei tarvita mitään 6 tai 8 sin konetta mulla vaihtaa nätisti ei edes huomaa..ja 150 vielä laitetaa pientä vaihdetta että näin

        Koneen kierrokset vain putoilee tasaisin väliajoin kun kiihdyttää rauhallisesti. Täyskaasukiihdytyksessä tietysti hieman nykäisee vaihtaessa ainakin tälläinen 220 tkm ajettu.
        JOs vaihtaessa suorastaa rytkäyttää, niin laatikkoa pitää ainakin säätää tai jopa korjata.


      • tiedä montako sylinteriä ko...
        tietämätön ihmettelijä kirjoitti:

        että moottorin sylinterien määrällä on vaikutusta automaatin nykimiseen. Tuo oli ihan uutta minulle.

        Ehkäpä kuitenkin automaatin kunto vaikuttaa siihen nykimiseen.

        Ei pienistä koneista ole muuta haittaa kuin että ne vaihtavat selvästi korkeimmilla kierroksissa.
        Jos ei halua tuntea nykimistä, niin pitää ottaa sitten cvt-malli missä on teräshinavetoinnen (työntöinen) variaattori niin on kuin yhtä vaihdetta ajaisi.
        Huimin keksintö oli kupla automaatti, missä oli kuten Hondamaticissa vain kaksi ajoaluetta eli kaupunkiajo/maantieajo.
        Kuplalla kun halusi ajaa kovempaa niin painoi vaan kaasun pohjaan jolloin porina takana lisääntyi ja kiihtyvyys tuli sitten joskus myöhemmin jos tuli ollenkaan (ylämäki).


      • Keijo
        joko nykäisee tai kuluttaa kirjoitti:

        Se nykäys riippuu siitä miten laatikko on säädetty (tehtaalla siis). Saahan kaikki laatikot vaihtamaan pehmeästi, mutta se tapahtuu turbiinin luiston avulla. Nykyiset laatikot vaihtaa nopeasti ja kytkee turbiinin lukituksen heti päälle jotta tehoa (bensaa) ei kulu turhaan ja kiihtyvyys säilyy, ja siitä seuraa helposti pieni nykäys, varsinkin jos kone on pieni.

        Nykytomaatit ei vie juuri enempää polttoainetta kuin manuaalitkaan eikä kiihtyvyysarvoissakaan ole paljon eroa. Jos vaihto olisi aivan pehmeä (siis luistava) näin ei olisi, ennenhän automaatti kulutti selvästi enemmän kuin manuaali. Kyse on siis kompromissista mukavuuden ja suorituskyvyn/kulutuksen välillä.

        Ei nykyisetkään automaatit nykäise jos kaasua painaa kunnolla koska silloin turbiini väkisin luistaa enemmän.

        Kyllä jo 70-luvun 244 Volvo vaihtoi neloskoneisena tosi tasaiseen.

        Mersun nelosdieselissä vaihto tapahtui nykimällä kun öljyä oli liian vähän lootassa. Kun sitä sitten lisättiin hieman liikaa niin alkoi venyttämään.

        Kaasupolkimen asentokin vaikuttaa siihen nykiikö. Jos lähtee rivakasti niin vaihto tapahtuu venyttämällä mutta tasaiseen. Jos taas ajellaan pintakaasulla niin vaihteisto saattaa etsiä kahden sopivan väliä ja meno on nykivää.

        Nykyautomaatit vaativat kyllä öljynvaihdon useammin kuin mitä suositellaan.

        Jos laatikko kylmänä vaihtelee terävästi, mutta lämpimänä alkaa venyttämään vaihtoa niin älä ryhdy kauppaan.. varmuuden vuoksi.


      • Tunaus
        sitroen kirjoitti:

        -luvulla tehdyt automaatit osasivat vaihtaa täysin nykäyksettömästi jopa nelisylinterisillä moottoreilla. Esimerkiksi Ford Cortina Borg-Warnerin laatikolla, Taunus C3 -laatikolla, Amerikkalaiset Fordit isommilla koneilla...

        Vaihtohetkeä ei huomannut ollenkaan, mutta moottorin pyrimisnopeuden laskiessa huomasi, että vaihto oli tapahtunut äskettäin.
        Myös automaatin huolto-ohjeissa nimenomaan sanottiin, että vaihto ei saa nykäistä.

        Onko automaattilaatikoissakin ruvettu tinkimään jostakin, kun nykii? Mistä?

        Kyllä mun tane ainakin vaihtaessa nykäisee esim kiihdytyksessä. Rauhallista ajoa pintakaasulla ei nyi. Se on kyllä 1.6 koneella.


      • ...

        "Automaatti vaatii"
        "kuutos tai kasi koneen toimiakseen kunnolla"

        HÖPÖ HÖPÖ


    • masa1

      vaihdettu (ajallaan)? Automaattilaatikon öljyt kannattaa vaihtaa säännöllisesti vaikkei ohjekirja sitä tarpeellisena pitäisikään.

    • automaattilodju

      Minulla on Toyota Corolla farkku vm.2004 ja tyytyväinen olen ollut. Meno on miellyttävän letkeätä. Paluuta kepin vatkaamiseen ei ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mieleni harhailee sinussa

      Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      21
      5794
    2. Taposta murhaksi

      Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      60
      1957
    3. Grilli lopettaa?

      Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      25
      1389
    4. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

      Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      1202
    5. Pitääkö luovuttaa?

      Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      74
      1115
    6. Mitä teet nainen

      Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      53
      1077
    7. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

      Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      66
      1049
    8. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      143
      1036
    9. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      50
      1022
    10. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      58
      985
    Aihe