Hemoglobiinin lasku ja sen nostaminen..

Tarja=)

Mulla on nyt koko ajan tippunu hemoglobiini..nyt oli vain 119.Rautalääkettä oon syöny kokoajan,mutta tippuu silti.Alkaa olemaan niin zombi olo että pakko kokeilla jotain muuta.Greippiä en suostu syömään=/

Milloin nuo lukemat onkaan anemian rajalla ja koska neuvolassa puututaan siihen kunnolla?

8

1487

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jemma29

kun menee alle 110 ois anemiaa raskausaikana..itellä korkein arvo on ollu nyt 121 ja se oli pari viikkoa sitten..kaikkea kokeiltu, mut ei vaan imeydy mulle, pistää mahan vaan sekaisin..eli ei oo sen enempää puututa tässä vaiheessa..vältä maitotuotteita pariin tuntiin puolin ja toisin ku otat tabletin ja ota se mielellää vaik appelsiinituoremehun kanssa..syö puuroa ja ´muita täysjyvävalmisteita ja lihaa ja kasviksia..

• Elomami

Itselläni on nyt siis toista kuukautta hemoglobiini 90! Rautavarastot on tutkittu, samoin mahdolliset raudan imeytymishäiriöt jne ja vikaa ei vain löydy... Syön 100mg obsidania, 500mg ascorbinia (c-vitamiinia, imeytymisen edesauttamiseksi) ja luontaistuotekaupan Kräuterblutsaftia 20mg. Raskaanaolevillehan on ihan omat taulukot ton hb:n suhteen, normaalilla ihmisellä kai tuo 119 olis jo anemiaa, mutta esim tota mun 90 vaan voivotellaan ja toivotaan että nousee... Rv nyt 38 ja asun Vantaalla.

Kieltämättä aiheuttaa vähän heikotusta ja väsyneisyyttä, mutta kun syy on tiedossa, en jaksa panikoida. Sitä paitsi se että mun hb on matalampi kuin normaalisti, on vain merkki siitä että luonto hoitaa tehtäväänsä ja vauvan hb pysyy tarpeeksi korkealla.

Itse en kans ruoalla ole kyennyt nostamaan hb:ta. Greipin vaikutuksesta en ole kuullutkaan, mulle neuvoivat esim verilettuja ja kunnon pihvejä (punaista lihaa) lisättäväksi ruokavalioon. En siis ole vegetaristi tms en vain oikein pidä pihveistä ja veriletuista...

• Aneeminen

Hei!

Mulla on oikeastaan aina ollut hb maksimissaan 125 luokkaa ja nyt loppuraskaudesta se tipahti jo hetkeksi 98.

Retaferia söin ensin ja kun ei oikein noussut sillä niin nyt olen syönyt Obsidania. Hb on niiden avulla pyörinyt 110 paikkeilla. Tabletin otan tyhjään mahaan yöllisellä vessareissulla ja juon appelsiinimehua päälle.

Hb hypähti kunnolla ylöspäin kun aloin syömään tuoreita herneitä. Nyt taisi viime kerralla olla jo 120, eli melkein "normaali" lukema minulle.

www.fineli.fi- sivuilta löytyy kätevästi taulukko mistä näkee miten paljon eri ruoka-aineet sisältää esim. rautaa. Palkokasvit, erityisesti herneet ja pavut ovat aika rautapommeja.

• nousuun

Eli itellä kans ollu kokoajan hb alle 110 vaikka syöny obsidania 2kapselia päivittäin. Nyt sit aloin ottaa raudan tyhjään vatsaan aamuisin ja oottanu 2h ennen ku mitää muuta suuhun. Johan nousi yli 130!!! Kannattaa kokeilla vaikkakin välillä aamuisin on nälkä ootellessa..

• päänsärkyä

Onko teillä muilla liittynyt päänsärkyä raudanpuuteeseen? Kirjotin tuonne ylemmäs oikeastaan samasta asiasta.. sumuinen voimaton olo, eikä jaksaisi mitään.

• väsyvä odottaja

miulla oli tosi hyvät arvot alussa 142, mutta nyt kun viikkoja on 25 3 niin on laskenut tuonne 120, alkaa väsyttämään kun ovat olleet niin korkealla ennen. meinasin täällä kysyä mistä kasviksista saisi rautaa mutta sainkin jo vastauksen ylemmistä vastauksista :) kiitos siis.huomenna ostamaan herneitä ja verigreippiä ;)
        nyt öitä odottajat, ei enää pitkä aika. :) maltan tuskin odottaa, että pääsee ihastelemaan ihmettä.

• kathann

Moi. minulla on ollut kokoajan hb alhaalla ja tutkimukset on todettu että sairastan raudanpuute anemiaa...hb parhaillaan 92..välillä sen saa nousemaan 108. Neuvolassa sanottiin että sen täytyisi odotusaikana olla sadan yli niin ei olisi tarvetta sairaalaan menoon. yksi aika hyvä hb nostattaja on näin kesä aikaan persilja ja tuore pinaatti..niillä ja rauta/c-vitamiini tableteilla saan sen hieman pysymään inhimillisissä lukemissa.

• memmi

neuvolassa määrätiin rautakuurille ja kerrottiin että rauta imeytyy parhaiten tyhjään mahaan sitrusmehun kera. nyt on tullut sitruspuristimelle käyttöä. joka aamu puristan appelsiinin ja sitruunan ja huuhdon sillä raudan alas. rautaa otan 3 kertaa päivässä ja aina pelkän mehun kera. yritän pitää välillä 2h taukoa ennenkuin otan kalkkia b12-vitamiinia 2 kertaa päivässä, kumoavat muuten toinen toisiaan. välillä tuntuu hankalalta ottaa pillereitä niin että saisi maksimitehot irti ja että ehtisi syömäänkin päivänaikana jotain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      145
      2540
    2. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      23
      2240
    3. Huulitäytteet ja tekotisssit

Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä
      Suomussalmi
      185
      2063
    4. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      250
      1578
    5. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      133
      1320
    6. Sait mut mies heikoksi

Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m
      Ikävä
      86
      1184
    7. Stefan Therman. Vakava syyte ja vankila uhkaa.

Nyt ei taida mies selvitä enää selityksillä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1128
    8. Itsensä pidättely

Pidätteletkö tunteitasi tai itseäsi hänen aikanaan ja jos niin miksi?
      Ikävä
      84
      937
    9. Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa

MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har
      MTV3
      17
      912
    10. Unelma tilanne

Miten haluaisit, että tilanteenne etenisi tai miten toivoisit hänen lähestyvän sinua? Vai toimitko mielummin itse, jos j
      Ikävä
      69
      894
    Aihe