hapenpuute synnytyksessä?

Nimetön

Moi!tietäiskö joku mitä tapahtuu jos sikiö kärsii hapenpuutteesta synnytyksessä?tarkoitan et onko napanuora menny sillo poikki vai mikä on se aikaraja et jos synnytys kestää kauan niin tulee aivovaurioita ym?mua vähän jännittää ku tuntuu et synnytys voi kestää kauan mut millo se kestää liian sit niinku liian kauan?vai saadaanko nykyään sillä sikiön sydänäänten tarkkailulla(tai sillä piuhalla joka sen päähän laitetaan) selville jos jotain häikkää tulee?kiitos sillo joka mua hieman valaisisi..la 6.8

3

4156

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta on

Jos lapsen sydänkäyriin tulee alenemia, niin silloin huolestutaan jo. Anturi voi olla myös lapsen päässä, jolloin supistukset eivät häiritse, tai ainakin tulos on luotettavampi. En ole asiantuntija, mutta minulla se laitettiin siksi vauvan päähän kiinni, kun ei vatsanpäältä enää tullut käyrää.

Siinä vaiheessa kun oli edelleenkin tuo syke huono, otettiin vauvasta verinäyte päästä, se oli hiukan huono (ilmeisesti siitä katsottiin veren ph:ta tai jotain), toinen tulos hetken päästä oli jo niin hälyttävä, että hätäsektio tehtiin hyvin nopeasti.

Lapsi oli syntyessään huonokuntoinen, heikko syke oli, mutta hengittämään hän ei ilman elvytystä lähtenyt, ja heti syntymän jälkeen kytkettiin hengityskoneeseen. Pisteet 1/1/6, eli 15 minuutin iässä hän oli jo virkenemään päin. Kuitenkin aivoissa on vaurioituneita alueita, ja vauvaiässä oli ongelmia. Lapsen aivot kuitenkin korjaavat itse itseään, ja myöskin kestävät hapenpuutetta paremmin kuin aikuisella, Ja tänäpäivänä ei ole mitään kovin huomattavaa eroa muihin ikätovereihinsa nähden päällepäin havaittavissa.

Kuitenkin neurologi sanoi, että todennäköisesti isommat vauriot ovat olleet ihan minuuteista kiinni, joten onnetarkin oli mukana, kun leikkaukseen päästiin todella nopeasti, viivettä ei tullut missään vaiheessa enää sektiopäätöksen jälkeen.

Mutta kyllä sitä synnytyksen kuluessa vauvan tilaakin tarkasti seurataan, eikä kukaan varmasti halua, että vauvalle jotain tapahtuisi. Taitaa myöskin valtaosa synnytyksistä mennä ilman näitä hapenpuuteongelmia.

Syitä on monia varmaankin, itse en edes tiedä tarkkaan, mistä tuo tila johtui, oliko istukka irtoamassa vai mitä. Napanuora ei kuitenkaan ollut kaulan ympärillä.

• en osaa

sanoa, mutta mun setä jäi kehityksessä jälkeen (kehitysvammanen) just ton synnytyksessä tulleen hapenpuutteen takia.

Mutta tänä päivänä sikiön sydänkäyrää kyl seurataan koko ajan, että luulisi että se näyttää, jos jotain on pielessä, koska kuitenkin synnytysvalmennuksessa ilmoitettiin aika usean joutuvan hätäsektioon, kun joku synnytyksessä menee vasten ennakko-odotuksia. Kuitenkin meillä esim. napanuora oli vauvan kaulan ympärillä, löysyttäminen riiti, ei tarvinut leikata. Kuitenkin jäljestäpäin aloin ihmetellä, että miksi ihmeessä vauvan asentoa ei ultrattu ennen synnytystä. Entä jos napanuora olisikin kiristynyt kaulan ympärillä?! En itse tiedä, oliko vaaratilanne tuossa kuin lähellä, mutta syntyissä poika oli heti terhakka, väristä hieman menetti pisteitä ja nyt jo oikein temperamenttinen 7,5-kuinen.

• äiti ja hoitsu

älä huolehdi, ollessasi salissa vauvasta otetaan vähän päästä käyrää vatsasi päältä sydänäänistä.niistä nähdään jo paljon. jos näyttää olevan tarvetta esim.vatsan päälliskäyrän heikkoudesta tai epiduralipuudutuksen takia tms. vauvan päähän laitetaan "pinni" vauvan päänahkaan ennenkuin vauva on edes syntynytkään. siitä nähdään tarkkaan vauvan sydänkäyrät jotka selvittävät kätilölle paljon vauvan voinnista. jos on tarvetta vauvan päästä saadaan myös mikroverinäyte, josta koneella saadaan verenhapetusarvot. eli vauvan vointi on hyvässä seurannassa. ja ongelmien ilmetessä voidaan tarv. toimia. lisäksi ainakin yliopistosairaaloissa on kätilöiden toimistossakin näytöt jokaisesta salista, joissa käyrät näkyvät. näin äidit ovat seurannassa vaikka kätilö ei olisikaan joka hetki äidin luona.

napanuora voi toki olla vauvan ympäri tavalla tai toisella mutta harvemmin henkeä uhkaavasti. minulla on 3 lasta ja kaikilla on nuora ollut kerran tai useammankin ympäri kaulassa,nilkassa,vartalossa ym ja kaikki lapset syntyneet terveinä ja ovat normaaleja. kätilöt osaa vauvan syntyessä nuoraa löysyttää. nuora tuskin poikki menee, saksillakin sitä saa melkoisesti leikata ennenkuin katkiaa. lisäksi napanuoraan on luonto kehittänyt sen sellaiseksi että veren virtaus pitää sen pulleana ja heikosti solmuun joutuvana. istukan irtoaminenkin on harvemmin tapahtuva ongelma.

eli ole aivan huoletta, sairaalassa olet tasavarmasti ammattitaitoisissa käsissä!

synnytys toki on usein pitkäkestoinen operaatio mutta harvoin sen pitkä kesto yksinään vauvan vointia heikentää. ponnistusvaiheessa vauvan hidas ulostulo synnytyskanavassa on se kriittisin vaihe juuri tässä hapenpuuteasiassa mutta keinot on siihenkin sairaalassa vauva nopsasti ulosauttaa. ja sektiot on keksitty joilla 5 minuutissa saadaan vauva hädässä maailmaan. lisäksi salissa on hyvät elvytysmahdollisuudet ja happikaapit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      895
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      74
      879
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe