Sumuvaloilla lisävaloa

Valopää

Illat alkavat pikkuhiljaa pimetä. Yöliikenteessä näkyy jo niitä, jotka pitävät sumuvaloja päällä ilmeisesti siksi, että auto on hienomman näköinen sumuvaloin. Makeeta - Jeee...
Niistä on hyötyä vain lumituiskussa, sateessa ja sumussa. Silloinkin vauhdin pitää olla korkeintaan 40km/h.
Moni perustelee käyttöä sillä, että näkee hirvet paremmin. Ei muuten näe, vaan näkee ne huonommin. Koska sumuvalon kantama on lyhyt, mutta kirkas, vähentää se silmän kykyä nähdä ajovalojen tai kaukovalojen hämärämmälle reunalle. Näet siis hirven todellakin paremmin, mutta vasta kun elikko on 20 metrin päässä.
Voit kokeilla, kuinka paljon sumuvalot auttavat. Aja mökkitiellesi pimeällä sumuvalot päällä ja vaihda ajovaloista parkeille. Sumuvalot jäävät palamaan parkkien kanssa. Ei ne kovin pitkälle valaise. Pysähdy ja kokeile ajovaloilla ilman sumuvaloja ja sumuvalojen kanssa. Huomaat, että näet valojen kantaman reunamille paljon paremmin ilman sumuvaloja.
Siis, jos vauhtisi on yli 40km/h - älä käytä sumuvaloja itsesi ja muiden takia.
Sumuvalo on hajavalo. Jos sumuvalot eivät häikäise vastaantulevaa, ne on väärin asennettu.

19

1050

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pimeetä vaan!

      Sumuvalot on ihan perseesta ja ne ei kuulu autoon!
      Viimeksi tarvittiin sumuvaloa kun Arskan höpöheinäpileistä yritettiin marraskuisessa aamuyössä lähteä kotiin!
      Silloinkin ne sumarit onneksi oli pimeenä, ja jäätiin rajuille jatkoille!
      Autoihin sumuvaloja laittaa vaan ne "valopäät", joilla on lippahattu toisessa päässä, ja järki onkin ihan siellä siellä toisessa!
      Ja siihen väliin kasvaa sitten jonkun vuoden päästä sellainen parta, niinkuin miehet sanoo!

      Muuten ne tuikut voi työntää siihen samaan hanuriin kuin kromivanteet ja jalopuuratit ja vundeeerpaumit!
      Näin on isot pojat asian tuumannu!

    • Saulu

      on näreet. Ei lisättävää.

    • paremmin

      Ota motoristeilta oppia ja pidä sekä sumarit että pitkät päällä kesät talvet, yöllä ja päivällä.

      Mulla kyl suuresti hämmästyttää, et sä vikiset täällä sumareista, vaikka motoristit tuijaa sua pitkillä valoilla.

      • Hyvin harva motoristi ajaa pitkillä.
        Toista on noi sumuvalopellet.


      • harittaa?
        vanha-erkki kirjoitti:

        Hyvin harva motoristi ajaa pitkillä.
        Toista on noi sumuvalopellet.

        taitaa erkki olla itse pelle.


      • sumaripelleillä ei
        vanha-erkki kirjoitti:

        Hyvin harva motoristi ajaa pitkillä.
        Toista on noi sumuvalopellet.

        Kyllä tänä kesänä *aurikoisella* säällä maantiellä vastaantulleistä prätkistä melkein kaikilla on ollut pitkät valot päällä ja hyvä niin. Nykyautoissa on varsin tömäkän kokoisen ja viistot A-pilarit, joiden taakse kaksipyöräiset hukkuvat turhan helposti. Pitkät parantavat prätkän näkyvyyttä (vaikka laitonta lieneekin), aiheuttamatta kuitenkaan häikäisyä - on näet tuo meidän Aurinkomme kuitenkin kirkkaudeltaan hieman eri kaliberia, ja tuleehan ylimääräistä valoa välilä heijastuksina edelläajavan sivupeileistä yms. Hämärässä/pilvisellä säällä ei ole pitkiä valoja näkynyt.

        Syksyn piemetessä alkaa taas sumaripellet kaivautua kiviensä alta esiin. Jatkuvasti & tarpeetta palavat sumuvalot pistävät vituttamaan. Ne tuplaavat häikäisyn, etenkin tien pinnan ollessa märkä, eivät lisää sumaripellen auton näkyvyyttä pätkääkään (ajovalot näkyvät pimeällä ihan tarpeeksi hyvin) ja heikentävät sumaripellen itsensä hämäränäköä (kirkas alue, mutta liian lähellä, jotta siitä olisi normaalinopeuksilla hyötyä), joten törttöilyä on luvassa.

        Toisaalta sumareita voi myös pitää eräänlaisina "ääliö/keskenkasvuinen ratissa" -varoitusvaloina, samaan tapaan kuin äärivalot varoittavat kookkaasta ajoneuvosta.


    • vazman

      Montaa mieltä.Sumuvalon tehohan perustuu siihen että sen EI PITÄISI OLLA HAJAVALO vaan nimenomaan pystysuunnassa ohut,leveä valokeila joka mahdollisimman alas sijoitettuna auttaa havaitsemaan OSAN ESTEISTÄ sakeassa sumussa.Sumu kun harvemmin on aivan maan tasalla niin sumuvalo näyttää paremmin sen läpi,senkin takia että se on ohut,terävä valo.Periaatteessa,muistan lukeneeni jostain,sumuvalojen kanssa ei tulisi käyttää omia ajovaloja sumun aikana ollenkaan,koska normaali ajovalo hajoaa sumuun ja tekee vastaheijastuksen mikä myös sekoittaa sumuvalon toiminnan.Tämä käytäntö tosin edellyttäisi sen että sumun aikana nopeudet olisivat oikeasti pieniä.Olen itsekkin jonkun kerran ajanut niin sakeassa sumussa että ei paljoa konepaltiä pitemmälle nähnyt,niin kyllä ne sumarit tuo tienreunat paremmin esille kun ajelee ne päällä.Tämä kokeiltu siis hiljaisemmalla tiellä ja matalassa n.50km/h nopeudessa.

    • The Rat

      Takasumari on sitten asia erikseen. Sumulla, lumimyrskyssä (tai vaikka kun tiellä on rutkasti irtolunta) on ihan paikallaan.

      Etusumareita olen käyttänyt kerran viimeisen 10 vuoden aikana (paitsi kokeillessani että toimivat). Silloin oli pimeällä metsätiellä tippunut avaimet johonkin ja pistin kaikki valot päälle josko paremmin näkisi. Löytyi.

      • RaakaReijo

        Ja tästähän joku perhanan valopää saa taas oivan tekosyyn käyttää niitä sumareita, niistähän on oikeesti apua. Väliäkö sillä missä ja kuinka paljon.

        Odotan (turhaan, tiedän) sitä päivää kun ihmiset oppivat käytämään takasumareitakin oikein. Eikä jonossa jokaisella tarvitse se päällä olla, piisaa aika usein että se jonon perimmäinen pitää sen päällä.

        Etusumareiden käytön järkeistymiseen olen jo uskoni menettänyt, niin kauan kun niiden kuvitellaan olevan "urheilullisen" näköiset ja että niistä on maantie nopeuksilla hyötyä, niin turha kuvitella niiden turhan käytön loppuvan.


      • koristeet
        RaakaReijo kirjoitti:

        Ja tästähän joku perhanan valopää saa taas oivan tekosyyn käyttää niitä sumareita, niistähän on oikeesti apua. Väliäkö sillä missä ja kuinka paljon.

        Odotan (turhaan, tiedän) sitä päivää kun ihmiset oppivat käytämään takasumareitakin oikein. Eikä jonossa jokaisella tarvitse se päällä olla, piisaa aika usein että se jonon perimmäinen pitää sen päällä.

        Etusumareiden käytön järkeistymiseen olen jo uskoni menettänyt, niin kauan kun niiden kuvitellaan olevan "urheilullisen" näköiset ja että niistä on maantie nopeuksilla hyötyä, niin turha kuvitella niiden turhan käytön loppuvan.

        Nykyautoissa se on ihan se ja sama ovatko päällä vai ei, surkean optiikkansa ansiosta ne ovat lähinnä tehokkaita huomiovaloja, itse sumuvalojen kanssa niillä ei liene muuta tekemistä kuin nimi.

        Ja prätkät eivät käytä pitkiä jonossa ajaessaan, se vain näyttää taustapeilistä siltä, koska valot ovat ylempänä. Siksiminä käytän prätkällä jonossa ajaessani parkkivaloja, jos ympäristön valoisuus antaa siihenmahdollisuuden.


    • Neonilla ajellut

      Aina pimeällä pidän myös sumarit päällä, niin pitkillä kuin puolivaloilla. Huomattavasti parempi näkyvyys pientareille ja kaarteisiin. Ei aina pidä uskoa vuosikymmen sitten vaikuttanutta virkamiestä jonka autossa ei ollut sumareita. Kerro miksi ammatikseen pimeillä teillä ajavat käyttävät sumareita (rekat ja maaseudun taksit). Hekö ovat väärässä? Lisää valoa kaikille!

      • ylivertaisia

        Typerästi toimivat rekka/taksikuskithan se maailman paras referenssi ovatkin. Kannattaisiko tutustua käsitteeseen reaktioaika? Monille rekka- ja taksikuskeille se on selvästi jäänyt hämäräksi (no, eipä he kai noissa hommissa olisikaan, jos matematiikan yms. ymmärrys ulottuisi yli ala-asteen oppimäärän), mutta tilanteen korjaa luja usko omiin, äärettömän nopeisiin ja erehtymättömiin reflekseihin...

        Sumareista ei maantienopeuksissa ole kuin haittaa, niiden valaisema alue on niin lyhyt, ettet kerkiä muuta kuin näkemään mihin törmäät. Samoin auton sivuilla olevien puskien valaisu on turhaa, ei sieltä mikään enää kerkiä 30 m/s etenevän auton alle.

        Toisaalta ko. kirkas läntti heikentää näkemistä kauemmaksi (testattu on), ajovalojen valaisemalle alueelle, koska se jää heikommin valaistuksi. Ilman sumuvaloja silmät sopeutuvat vähempään valoon ja kauas näkeekin "yllättäen" paremmin.

        Mitenkäs sen kuuluisan ketjukolarin jälkeen erään taksikuskin meriselitys menikään; painoin jarrua, mutta se ei toiminut normaalisti (eli auto ei jäisellä tiellä "yllättäen" pysähtynytkään kuin kesäkelillä, ei vaikka oli ABSit).


      • sinivilkku
        ylivertaisia kirjoitti:

        Typerästi toimivat rekka/taksikuskithan se maailman paras referenssi ovatkin. Kannattaisiko tutustua käsitteeseen reaktioaika? Monille rekka- ja taksikuskeille se on selvästi jäänyt hämäräksi (no, eipä he kai noissa hommissa olisikaan, jos matematiikan yms. ymmärrys ulottuisi yli ala-asteen oppimäärän), mutta tilanteen korjaa luja usko omiin, äärettömän nopeisiin ja erehtymättömiin reflekseihin...

        Sumareista ei maantienopeuksissa ole kuin haittaa, niiden valaisema alue on niin lyhyt, ettet kerkiä muuta kuin näkemään mihin törmäät. Samoin auton sivuilla olevien puskien valaisu on turhaa, ei sieltä mikään enää kerkiä 30 m/s etenevän auton alle.

        Toisaalta ko. kirkas läntti heikentää näkemistä kauemmaksi (testattu on), ajovalojen valaisemalle alueelle, koska se jää heikommin valaistuksi. Ilman sumuvaloja silmät sopeutuvat vähempään valoon ja kauas näkeekin "yllättäen" paremmin.

        Mitenkäs sen kuuluisan ketjukolarin jälkeen erään taksikuskin meriselitys menikään; painoin jarrua, mutta se ei toiminut normaalisti (eli auto ei jäisellä tiellä "yllättäen" pysähtynytkään kuin kesäkelillä, ei vaikka oli ABSit).

        minun henkeni ainakin ovat sumarit kerran ehkä pelastaneet.

        Kun ajelen mutkaisia teitä pimeän aikaan, kytken aina sumarit päälle, niin olin tehnyt silloinkin. Huomasin oikealla sivulla sumarien valaisualueella liikettä ja jostain syystä (vaistoko?) painoin kaasua.....ehdin hirven alta pois.
        Eivät ne hirvet aina "könyä" metsästä tielle, ne voivat tulla myös tosi vauhdilla, niin nytkin.

        Sumarini ovat sitten taatusti oikein suunnatut (olen hyvinkin tarkka siitä, että autoni on lain kirjaimen mukainen), enkä tosiaankaan ymmärrä tuota alituista valitusta häikäisevistä sumareista. Minua eivät ainakaan häikäise pätkääkään, kai minulla sitten on omituiset silmät. Mutta tunnen kyllä muitakin, jotka ovat kanssani samaa mieltä, siis että eivät häikäise.


      • Neonilla ajellut
        ylivertaisia kirjoitti:

        Typerästi toimivat rekka/taksikuskithan se maailman paras referenssi ovatkin. Kannattaisiko tutustua käsitteeseen reaktioaika? Monille rekka- ja taksikuskeille se on selvästi jäänyt hämäräksi (no, eipä he kai noissa hommissa olisikaan, jos matematiikan yms. ymmärrys ulottuisi yli ala-asteen oppimäärän), mutta tilanteen korjaa luja usko omiin, äärettömän nopeisiin ja erehtymättömiin reflekseihin...

        Sumareista ei maantienopeuksissa ole kuin haittaa, niiden valaisema alue on niin lyhyt, ettet kerkiä muuta kuin näkemään mihin törmäät. Samoin auton sivuilla olevien puskien valaisu on turhaa, ei sieltä mikään enää kerkiä 30 m/s etenevän auton alle.

        Toisaalta ko. kirkas läntti heikentää näkemistä kauemmaksi (testattu on), ajovalojen valaisemalle alueelle, koska se jää heikommin valaistuksi. Ilman sumuvaloja silmät sopeutuvat vähempään valoon ja kauas näkeekin "yllättäen" paremmin.

        Mitenkäs sen kuuluisan ketjukolarin jälkeen erään taksikuskin meriselitys menikään; painoin jarrua, mutta se ei toiminut normaalisti (eli auto ei jäisellä tiellä "yllättäen" pysähtynytkään kuin kesäkelillä, ei vaikka oli ABSit).

        Jos ilman sumareita, tai ylipäätään valoja, sopeutuu vähempään valoon ja kauas näkeekin paremmin niin miksi meillä on ajovalopakko? Venäjällä ajettiin ainakin muutama vuosi sitten pelkillä parkeilla.
        Älä usko hölötyksiä. Timo Mäkinen on ajon mestari, hänenkin mielestään valoa niin paljon kuin voi saada!


      • ufo
        ylivertaisia kirjoitti:

        Typerästi toimivat rekka/taksikuskithan se maailman paras referenssi ovatkin. Kannattaisiko tutustua käsitteeseen reaktioaika? Monille rekka- ja taksikuskeille se on selvästi jäänyt hämäräksi (no, eipä he kai noissa hommissa olisikaan, jos matematiikan yms. ymmärrys ulottuisi yli ala-asteen oppimäärän), mutta tilanteen korjaa luja usko omiin, äärettömän nopeisiin ja erehtymättömiin reflekseihin...

        Sumareista ei maantienopeuksissa ole kuin haittaa, niiden valaisema alue on niin lyhyt, ettet kerkiä muuta kuin näkemään mihin törmäät. Samoin auton sivuilla olevien puskien valaisu on turhaa, ei sieltä mikään enää kerkiä 30 m/s etenevän auton alle.

        Toisaalta ko. kirkas läntti heikentää näkemistä kauemmaksi (testattu on), ajovalojen valaisemalle alueelle, koska se jää heikommin valaistuksi. Ilman sumuvaloja silmät sopeutuvat vähempään valoon ja kauas näkeekin "yllättäen" paremmin.

        Mitenkäs sen kuuluisan ketjukolarin jälkeen erään taksikuskin meriselitys menikään; painoin jarrua, mutta se ei toiminut normaalisti (eli auto ei jäisellä tiellä "yllättäen" pysähtynytkään kuin kesäkelillä, ei vaikka oli ABSit).

        En ymmärrä mitään matematiikasta enkä fysiikasta (kemiasta jotain?), joten voitko valaista: "Toisaalta ko. kirkas läntti heikentää näkemistä kauemmaksi (testattu on), ajovalojen valaisemalle alueelle, koska se jää heikommin valaistuksi.", joskus aikoinaanhan sai lähivalotkin kahdentaa? Tuonko perusteella "ne" kielsivät sen?


      • vazman
        ufo kirjoitti:

        En ymmärrä mitään matematiikasta enkä fysiikasta (kemiasta jotain?), joten voitko valaista: "Toisaalta ko. kirkas läntti heikentää näkemistä kauemmaksi (testattu on), ajovalojen valaisemalle alueelle, koska se jää heikommin valaistuksi.", joskus aikoinaanhan sai lähivalotkin kahdentaa? Tuonko perusteella "ne" kielsivät sen?

        Kahdennetut lähivalot eivät tee auton eteen ylivalaistua aluetta niinkuin sumarit.Ne kahdennetut valot antaa samanlaisen kuvion kuin omatkin ajovalot kun taas sumarit antavat laajan valon heti auton eteen valaisten voimakkaasti.

        ks.alempia viestejä,selosta siellä.


      • -.-
        sinivilkku kirjoitti:

        minun henkeni ainakin ovat sumarit kerran ehkä pelastaneet.

        Kun ajelen mutkaisia teitä pimeän aikaan, kytken aina sumarit päälle, niin olin tehnyt silloinkin. Huomasin oikealla sivulla sumarien valaisualueella liikettä ja jostain syystä (vaistoko?) painoin kaasua.....ehdin hirven alta pois.
        Eivät ne hirvet aina "könyä" metsästä tielle, ne voivat tulla myös tosi vauhdilla, niin nytkin.

        Sumarini ovat sitten taatusti oikein suunnatut (olen hyvinkin tarkka siitä, että autoni on lain kirjaimen mukainen), enkä tosiaankaan ymmärrä tuota alituista valitusta häikäisevistä sumareista. Minua eivät ainakaan häikäise pätkääkään, kai minulla sitten on omituiset silmät. Mutta tunnen kyllä muitakin, jotka ovat kanssani samaa mieltä, siis että eivät häikäise.

        Olen samaa mieltä kanssasi siitä että eivät vastaantulevan auton sumuvalot yleensä häikäise. Tai saattaa häikäistäkin jos katsoo suoraan vastaantulijan valoihin pimeällä, mutta siinähän ei muutenkaan ole mitään järkeä.

        Mutta sumuvalojen käytössä muulloin kuin sumussa on enemmän haittaa kuin hyötyä, koska sumuvalot valaisevat lähialueen tehokkaasti, niin samasta syystä sumuvalojen ulottuman ulkopuolelle jäänyt on suhteessa heikommin valaistu, kuin jos käytettäisiin pelkkiä lähivaloja.

        Miksi olet erityisen tarkka siitä että autosi on aina täysin lakien ja asetusten vaatimassa kunnossa, jollet itseltäsi vaadi lakien ja asetusten noudattamista?


    • huomiota kuin sumareihin?

      Aika pieni haittaa liikenteessä joidenkin sumuvalojen käyttö kun vaakakupissa on muut asiat.

      Sumuvaloista on hyötyä päiväsaikaan ainakin muille että sellainen auto huomataan paremmin, enemmän valoja. Aurinkokin on helpompi havaita keskellä päivää kuin aamulla. Mutta onko näillä sumuvaloja käyttävillä tarkoituksena parantaa liikenneturvallisuutta vai jokin muu tarkoitusperä ja vielä kolmas vaihtoehto että osa ajaa kenties jonkun toisen autolla ja ei edes tiedä niistä sumareista.

    • vazman

      Otetaan esimerkki.
      Jos seisot vaikka 30m pitkän himmeästi valaistun käytävä päässä ja käytävän takaseinään on kirjoitettu jotain..Valoa on juuri sen verran että näet lukea tekstin.Sitten eteesi näytetään voimakasta valoa,vastaavudeltaan sumuvalo,niin näetkö enää lukea tekstiä.Ja kun valo samautetaan,menee vielä hetki ennen kuin silmä tottuu hämärään ja näet taas lukea tekstin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

      Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      71
      2772
    2. Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta

      "I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from
      Maailman menoa
      75
      2328
    3. Riikka se runnoo työttömyyttä lisää

      Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276
      Maailman menoa
      75
      2168
    4. Riikka Purra on ihana, jämpti

      Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      2
      2065
    5. Mies, näen sinua hetken

      ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      5
      1474
    6. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

      Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      10
      1429
    7. Mitä ajattelet

      Siitä henkilöstä jota kaipaat? Sana vapaa!
      Ikävä
      78
      1152
    8. Mitä eniten haluat

      Kaivatustasi.
      Ikävä
      69
      1067
    9. Taas alkoi soidinmenot.

      Ja historia toistaa itseään. Myönnän, että on varmasti semmoinen, mikä sinulle sopii. Innokas ja päällekäyvä eikä tuppis
      Ikävä
      8
      1060
    10. No miten meni?

      Onko voittaja olo? Tunnetko onnistumisen riemua? Vastasiko lopputulos odotuksia? Kauaksi ajettu 😘
      Ikävä
      119
      1014
    Aihe