on tullut juotua viimeinen puolivuotta keskimäärin joka viikko noin 15-25 alkoholiannosta. (iso 100 kiloinen mies) (kulutus on silleen, et 1 - 3 olutta illassa. pari välipäivää ja vkonloppuna menee sitten 4-7 olutta parhaimmillaan
Miten maksa-arvot kohoavat moisessa ja toisaalta miten nopeasti ne laskevat normaalitasolle jos lopettaa tähän paikkaan?
Maksa-arvojen palautuminen?
4
2293
Vastaukset
- selviää
Tuskimpa tuolla kulutuksella maksa on kovinkaan kovilla. Jos on jonkinveran arvot kohollaan niin parin viikon nenänvalkaisun pitäisi auttaa.
- todennäköisesti
arvot ovat ihan normaalit. Esimerkkinä sanoisin, että olen nainen, käyttänyt alkoholia v:sta 1968 säännöllisesti ja maksa-arvoni ovat normaalit, eivätkä edes normaalin ylärajoilla. Epänormaalit maksa-arvot minulla on ollut kerran elämässäni, raskausaikana. Kyse oli kuitenkin raskaushepatogestoosista, joka johtuu tietääkseni hormonitoiminnan muutoksesta. Silloin ALAT ja ASAT huitelivat kahtasataa. Arvot palautuivat normaaleiksi muutamassa päivässä synnytyksen jälkeen.
En ole kuitenkaan koskaan harrastanut humalajuomista tai ns. putkia. Ihan tietoisesti olen myös pitänyt ns. kuivia kausia, koska Jari Tervon sanoin "viinaa pitää juoda varovasti, ettei tarvitse koskaan kokonaan lopettaa".
Nyrkkisääntönä olen kuullut, että hieman koholla olevat arvot korjautuvat kuukauden täysraittiudella. - Tri.Torvinen
Kohtuukäytöstä ollaan montaa mieltä, mutta yleisimmin se raja vedetään hieman alle 20 paukkuun/viikko miehillä. Yli tuon suuntaa-antavan rajan katsotaan suurkulutukseksi.
Joten ei tuo törpöttely hillitöntä ole ollut, ja tietenkin asiaan vaikuttaa myös elopaino, kun on runsaasti kiloja, minne promillet jakaantuvat.
Sen olen tuttavapiiristä havainnut monta kertaa, että jos maksa-arvot ovat olleet koholla, niin pääsääntöisesti on vaadittu kahden viikon raitistelu, että on voinut esittää työnantajalle puhtaat paperit. Sellaisiakin ammatteja on.
Maksa-arvot voivat kohota monesta muustakin syystä, kuin alkoholista.- Doku-69
Mulla on 17 vuoden säännöllisen juomisen (50-100 keskiolutpulloa vko) jälkeenkin ollut maksa-arvot suht kohdallaan, viime talveen saakka. Silloin ekaa kertaa pomppasi mittarit punaselle, gt-arvo 242 (pitäisi olla kait alle sadan) ja lekuri piti puhuttelun. No, parin viikon ajan se sai mut olemaan valkonenäinen muttei enempää. Kun kysyin lekurilta että joskohan pitäisi sitten siirtyä huumeisiin ettei mene maksa, se suuttui :-) Höpisi vaan A-klinikasta ja AA-kerhosta. Joopa-joo, diipa-daapa-daa.
Syksyllä joutuu taas menemään kokeisiin. Kattoo sitten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 225081
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r23733Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1361310- 1011292
Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121210- 931094
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike17903viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.168855En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.61773- 37759