Saako sanoa: Suomi suomalaiseksi?

Mattiesko

Yleensä lausahdus "Suomi suomalaisille" tuomitaan heti rasistiseksi kannanotoksi, mitä se ei mielestäni ole, mutta en aio perustella sitä sen tarkemmin. Mutta entä "Suomi suomalaiseksi"? Siinähän ei ainakaan hyökätä mitään kansallisuutta vastaan. Jokaisella valtiolla tulisi olla oma identiteetti ja on myös olemassa sanonta "Maassa maan tavalla". Joten jos vaatii Suomea suomalaiseksi, niin pidättekö sitä rasistisena? Ja jos vastaus on kyllä, niin millä tavalla muotoilisitte sitä mielestänne suvaitsevaisemmaksi.

10

646

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • die Weisse Rose

      Minullakin onkahta verta. Ja olen ylpeä siitä. Suomalaisuus häviää ajan mittaan ja korvautuu Eurooppalaisuudella tai kaikkien kansojen yhdistelmillä. Et voi sille mitään, koska näin on aikaisemminkin käynyt eri ajanjaksoilla historiassa.

      Suomalaisuus on paljon muutakin.
      Maassa maan tavalla, totta. Mutta kaikkea ei vieras kulttuuritaustainenkaan ala omaksumaan, tuskinpa sinäkään hylkäisit länsimaisia tapojasi jos vaikka muuttaisit lähi-itään. Alkaisitko Islamin maissa itse muslimiksi?

      identiteetti täytyy maahanmuuttajankin säilyttää. Tarkoitan omien juurien säilyttämis
      stä.

      • Enpä usko, että suomalaisuus mihinkään häviää. Tai ainakin se aika on hyvin kaukana.

        Kansat ja etniset identiteetit ovat yllättävän sitkeitä. Eivät saamelaisetkaan ole hävinneet, vaikka ovat jääneet hyvin pieneksi vähemmistöksi. Mustalaisetkin ovat säilyttäneet oman erikoislaatunsa, vaikka ovat asuneet täällä viisisataa vuotta.

        Eurooppalaisuus ei korvaa suomalaisuutta, vaan se tulee sen päälle.


      • Hiljainen henkäys

        Eurooppa eurooppalaisille.

        Tätä viestisi tarkoitti!


      • ei kaikki

        Kirjoitat: "Suomalaisuus häviää ajan mittaan ja korvautuu Eurooppalaisuudella tai kaikkien kansojen yhdistelmillä. Et voi sille mitään, koska näin on aikaisemminkin käynyt eri ajanjaksoilla historiassa."

        Minun historiankirjassani ei ole Suomalaisuudelle känyt niinkuin väität. Ei taida ihan hevillä käydäkään. Sellainen murros ei tapahdu vaurioitta.

        Historia tuntee julmetun määrän erilaisia kansallisvaltioiden yhdistämishistorioita, joista ei ole mairittelevaa kerottavaa jälkikäteen.

        Sitävastoin aina kun kansallisia rajoja ei ole noudatettu on tulos ollut inhimillinen katastrofi.

        Vielä, ei muslimin tarvise uskoaan hylätä. On hyväksyttävä isäntämaan laki. On hyväksyttävä se että isännät elävät oman elämänsä niinkuin haluavat. Me emme ole olemassa palvellaksemme heitä, me emme uhraa tyttäriämme heille seksiuhreiksi, me emme alistu ryöstettävksi ja murhattavaksi ikuisesti. Siihen tulee loppu - sellaiseen on aina tullut loppu, oli sortaja kuka tahansa, sen Suomen ja suomalaisten historia kyllä kertoo.

        Meillä on kymmeniä vuosia elänyt islamilaisyhteisö Pirkanmaalla ilman ongelmia ja yhteiskuuntaa rakentaen ja siihen sulautuen.

        Mikä helvetti tekee Somaleista, Irakilaisista, Iranilaisista ja muista soosiaalituristeista sellaisia kuninkaita , että he saavat kävellä elättäjiensä yli miten tahtovat, ja sinunkaltaisesi ovat valmiita siunaamaan tapahtuneen.


    • Folio Mulder

      Että asiaa täytyy edes kysyä tuollain?

    • Suomi on suomalainen.

      • taisi tarkoittaa

        sitä, että jos sama meni jatkuu, niin tämä ei enää kohta ole suomalainen, ellei se suomalaisuus ole sinulle vain passi ja kansalaisuus. Luulisi peruskoulun matematiikan taidoilla ymmärtävän, että jatkuva maahanmuutto jossain vaiheessa johtaa siihen, että etnisesti suomalaiset ovat vähemmistönä omassa maassansa.


      • taisi tarkoittaa kirjoitti:

        sitä, että jos sama meni jatkuu, niin tämä ei enää kohta ole suomalainen, ellei se suomalaisuus ole sinulle vain passi ja kansalaisuus. Luulisi peruskoulun matematiikan taidoilla ymmärtävän, että jatkuva maahanmuutto jossain vaiheessa johtaa siihen, että etnisesti suomalaiset ovat vähemmistönä omassa maassansa.

        vaikka peruskoulua en ole koskaan käynytkään.

        Mutta mites sitten näissä suurissa siirtolaismaissa, USA:ssa, Kanadassa, Australiassa, onko sielläkin alkuperäisväestö vaarassa jäädä maahanmuuttajien jalkoihin? Taisivat kyllä olla hiukan huonoja esimerkkejä, koska näissä maissa näin on jo käynytkin. Mutta otetaan sitten eurooppalaisia maita: onko Ruotsissa ruotsalaisuus vaarassa hävitä? Entäs Iso-Britanniassa ja Ranskassa? Uhkaako alkuperäisiä asukkaita, mitä ne nyt sitten ovatkaan, vähemmistöön jääminen omissa maissaan?


      • Ranskassa
        Erasmus kirjoitti:

        vaikka peruskoulua en ole koskaan käynytkään.

        Mutta mites sitten näissä suurissa siirtolaismaissa, USA:ssa, Kanadassa, Australiassa, onko sielläkin alkuperäisväestö vaarassa jäädä maahanmuuttajien jalkoihin? Taisivat kyllä olla hiukan huonoja esimerkkejä, koska näissä maissa näin on jo käynytkin. Mutta otetaan sitten eurooppalaisia maita: onko Ruotsissa ruotsalaisuus vaarassa hävitä? Entäs Iso-Britanniassa ja Ranskassa? Uhkaako alkuperäisiä asukkaita, mitä ne nyt sitten ovatkaan, vähemmistöön jääminen omissa maissaan?

        on jo yli 30 % jotain ei-eurooppalaista ainesta ja lisää tulee koko ajan. Ruotsissa on kolmessa kymmenessä vuodessa muodostunut 10 % mamuväestö, mutta sinun silmissäsi se on toki vain kulttuurin rikkautta, ei lainkaan suunta, joka johtaa ruotsalaisuuden katoamiseen.

        USA, Kanda ja Australia. Näissä maissa ei ole alkuperäisväestöä, vaan länsimaista siirtoväestöä. Intiaanit eivät siis olleet koskaan osa valtiota nimeltä USA, vaan intiaanit olivat USA:n vihollisia. USA oli aluksi siirtomaa, joka itsenäistyi sisällissodassa. Ja kyllä voidaan sanoa, että ei-eurooppalaisperäiset geenit ovat aiheuttaneet tuhoa näissä siirtomaissa. Meksikaanit, somalit jne. ovat aiheuttaneet ongelmia, mutta suomalaiset, saksalaiset, italialaiset jne. eivät aiheuta ongelmia vaan sopeutuvat helposti. Itse asiassa nämä siirtomaat ovatkin hyvä esimerkki siitä kuinka länsimaiset geenit aiheuttavat vaurastumista ja menestystä, kun geneettisesti näiden siirtomaiden väestöt ovat jakautuneet siten, että valkoiset ovat yhteiskunnallisen hierarkian huipulla ja muut geneettiset väestönosat alhaalla, vaikka mitä affirmative actioneita olisikin.


      • lot
        Ranskassa kirjoitti:

        on jo yli 30 % jotain ei-eurooppalaista ainesta ja lisää tulee koko ajan. Ruotsissa on kolmessa kymmenessä vuodessa muodostunut 10 % mamuväestö, mutta sinun silmissäsi se on toki vain kulttuurin rikkautta, ei lainkaan suunta, joka johtaa ruotsalaisuuden katoamiseen.

        USA, Kanda ja Australia. Näissä maissa ei ole alkuperäisväestöä, vaan länsimaista siirtoväestöä. Intiaanit eivät siis olleet koskaan osa valtiota nimeltä USA, vaan intiaanit olivat USA:n vihollisia. USA oli aluksi siirtomaa, joka itsenäistyi sisällissodassa. Ja kyllä voidaan sanoa, että ei-eurooppalaisperäiset geenit ovat aiheuttaneet tuhoa näissä siirtomaissa. Meksikaanit, somalit jne. ovat aiheuttaneet ongelmia, mutta suomalaiset, saksalaiset, italialaiset jne. eivät aiheuta ongelmia vaan sopeutuvat helposti. Itse asiassa nämä siirtomaat ovatkin hyvä esimerkki siitä kuinka länsimaiset geenit aiheuttavat vaurastumista ja menestystä, kun geneettisesti näiden siirtomaiden väestöt ovat jakautuneet siten, että valkoiset ovat yhteiskunnallisen hierarkian huipulla ja muut geneettiset väestönosat alhaalla, vaikka mitä affirmative actioneita olisikin.

        .. kaikissa sodissa aina ensimmäiseksi.

        -- lot


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      69
      2010
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1396
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1363
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe