Vanhanen lomailee

Matti Vanhanen se vaan lomailee ja käy maatalousnäytelyissä ja kylätoimikuntien kokouksissa tilanteessa, missä pääministerimme on EU-puheenjohtajamaan poliittinen johtaja. Tai ainakin pitäisi olla.

Matti Vanhasen harkintaan ei kuulu se, että Lähi-idässä on tapeltu vuosikymmenet eikä hänen aktiivisuutensa siihen todennäköisesti tuo muutosta. Vanhanen ja hänen puolestapuhujansa täällä unohtavat tässä sen, että pääministerimme edustaa nyt myös EU:ta ja hänen odotetaan ottavan huomioon koko EU:n intressin. Suomelta on melkoinen moka, jos EU-jäsenmaihin leviää tällaisessa tilanteessa tieto, että pääminsterimme vaan lomailee ja käy maatalousnäyttelyissä.

Onneksi ulkoministeri Tuomioja on tehnyt kaikkensa tilanteen ja Suomen maineen korjaamiseksi. Hänkin oli lomalla, mutta tehtäviensa tasalla oleva ministeri ymmärtää siirtää lomansa otollisempaan ajankohtaan, jos tarve vaatii. Ja Tuomioja ymmärsi tämän, Vanhanen ei.

Matti Vanhanen on omaksunut Kyösti Kallion linjan. Kalliokin vältteli tärkeitä päätöksiä ollessaan presidenttinä ja maata johti tärkeillä hetkillä Risto Ryti yhdessä Väinö Tannerin kanssa ja ennen heitä Cajanderin hallitus. Kallion puolustukseksi on sanottava, että hän oli sairas, mutta Vanhasella ei pitäisi pahempia vikoja olla. Vaikeissa paikoissa Vanhanen tosin panee tukisukat kinttuihinsa ja ilmoittaa, ettei matkustelu epämieluisiin tehtäviin onnistu.

22

655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ????

      ja kepulaisilta ministereiltä? Matti se käy maalaisliittolaisena "kalastamassa" ääniä pöndemessuilla seuraavaa eduskuntavaalia varten. Kepuhan ei koskaan ole ollut koko Suomen puolue tai suuntautunut ajatusmaailmassaan kansainvälisiin asioihin. Kyläpolitiikkoja kaikki tyynni.

    • tehneet..

      mitään itse ongelman eli ns. pahuuden akselin (USA-Israel) pään menoksi - päinvastoin roikkuvat erkkomafian varassa.
      Se tässä hävettää.
      Toki Vanhiskin voisi olla aktiivisempi mutta kovin tekopyhää on demareiden politiikka.

    • Jaba_43

      Eurooppakin lomailee elokuussa, nyt voi Vanhanenkin sen tehdä kaikessa rauhassa. Lähi-idän kriisiin ei Suomella ole mitään annettavaa, koska ne ratkaisut näyttävät nyt olevan lähinnä siitä kiinni, miten USA ja Ranska saavat ajatuksensa sovitettua yhteen.

      Se, että Tuomioja laususkelee itsestään selvyyksiä ja papit kirjoittelevat vetoavasti, on tietysti kaunista, mutta itse asian ratkaisun kannalta täysin mitätöntä puuhaa.

      Kun siis Vanhanen tietää, ettei hänen puheillaan ole merkitystä niissä asioissa, joista nyt kinastellaan lähi-idässä, niin parempi on olla hiljaa ja antaa Tuomiojan ja Halosen hoitaa ne repliikit, joita Suomelta ehkä odotetaan; kuuluuhan tämä osa ulkopolitiikasta nimenomaan tasavallan presidentille ja ulkoministerille, kun Vanhanen lienee kuitenkin toiminut yhteistyössä valtioneuvoston kautta niin kuin perustuslakikin edellyttää.

      • Kepu-Tunari n:o1

        iloinen ja uskollinen kätilö on palannut Euroopan turneeltaan kepulien tueksi Vanhasta kehumaan.

        Vanhaan tapaan Tuomioja on taaskin konna ja maanpetturi Jäbälle.


      • kirjoittelu

        pyrkii vain heikentämään Vanhasen kansansuosiota ja sen takana on sionistien juonittelu.
        Täytyy aina muistaa Hesaria lukiessa että kaikki sen kirjoittelu tähtää sionistien etuun vaikka sitä toteutetaankin hyvin taitavasti ja naamioidusti kansaa huijaten.

        Tämä on kuitenkin kymä totuus maailmalla:

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/200608044957729_uu.shtml

        USA ja Israel häärivät kulisseissa ja tejevät mitä haluavat. Ja lopulta ajavat itsensä umpikujaan, muuta maailmaa vastaan.


      • Jaba_43
        kirjoittelu kirjoitti:

        pyrkii vain heikentämään Vanhasen kansansuosiota ja sen takana on sionistien juonittelu.
        Täytyy aina muistaa Hesaria lukiessa että kaikki sen kirjoittelu tähtää sionistien etuun vaikka sitä toteutetaankin hyvin taitavasti ja naamioidusti kansaa huijaten.

        Tämä on kuitenkin kymä totuus maailmalla:

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/200608044957729_uu.shtml

        USA ja Israel häärivät kulisseissa ja tejevät mitä haluavat. Ja lopulta ajavat itsensä umpikujaan, muuta maailmaa vastaan.

        ...palestiinalaisista ja israelilaisista vain hyvin pieni prosentti haluaa rauhaa. Valtaosa kummastakin kansasta haluaa työntää toisen pois tieltään.

        Kummankin osapuolen lapset koulutetaan ja aivopestään pienestä pitäen vihaamaan toista osapuolta ja käyttämään aseita.

        Tähän kriisiin ei voi injektoida ratkaisua ulkopuolelta, joten antaa ulkoministerin ja presidentin pitää korupuheet virkansa puolesta, jos Suomelta sellaisia odotetaan.

        Hesarin kirjoittelu Vanhasta vastaan on aika haettua, mutta sen syy lienee siinä, että keskustan kannatus kasvaa ja eduskuntavaalit lähenevät.


      • Kepu-Tunari n:o1
        Jaba_43 kirjoitti:

        ...palestiinalaisista ja israelilaisista vain hyvin pieni prosentti haluaa rauhaa. Valtaosa kummastakin kansasta haluaa työntää toisen pois tieltään.

        Kummankin osapuolen lapset koulutetaan ja aivopestään pienestä pitäen vihaamaan toista osapuolta ja käyttämään aseita.

        Tähän kriisiin ei voi injektoida ratkaisua ulkopuolelta, joten antaa ulkoministerin ja presidentin pitää korupuheet virkansa puolesta, jos Suomelta sellaisia odotetaan.

        Hesarin kirjoittelu Vanhasta vastaan on aika haettua, mutta sen syy lienee siinä, että keskustan kannatus kasvaa ja eduskuntavaalit lähenevät.

        loikanneen kepuun. Vanhanen on jo suurempi idoli kuin Stubb tai Niinistö.

        Ymmärrän hyvin ettei rauhanaate ole koskaan ollut kokoomulaisten prioriteettilistalla kovin korkealla. Enemminkin he ovat keskittyneet tekemään rahaa sodilla ja asekaupalla.


      • sota tuo
        Kepu-Tunari n:o1 kirjoitti:

        loikanneen kepuun. Vanhanen on jo suurempi idoli kuin Stubb tai Niinistö.

        Ymmärrän hyvin ettei rauhanaate ole koskaan ollut kokoomulaisten prioriteettilistalla kovin korkealla. Enemminkin he ovat keskittyneet tekemään rahaa sodilla ja asekaupalla.

        rahaa....
        Masa voisi toki ilmaista kantansa ettei ole sodan kannattaja mutta tuo demareiden 'piiloaktiivissu' on kammottavaa: että ollaan niin rauhan miestä nyt mutta kuitenkin seisotaan Bilderberg-ryhmässä ja ollaan sionistien salaisissa hankkeissa mukana
        ällöttää tuollainen!

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4000000000000028&posting=22000000003140417


      • neutraalitarkkailija
        Jaba_43 kirjoitti:

        ...palestiinalaisista ja israelilaisista vain hyvin pieni prosentti haluaa rauhaa. Valtaosa kummastakin kansasta haluaa työntää toisen pois tieltään.

        Kummankin osapuolen lapset koulutetaan ja aivopestään pienestä pitäen vihaamaan toista osapuolta ja käyttämään aseita.

        Tähän kriisiin ei voi injektoida ratkaisua ulkopuolelta, joten antaa ulkoministerin ja presidentin pitää korupuheet virkansa puolesta, jos Suomelta sellaisia odotetaan.

        Hesarin kirjoittelu Vanhasta vastaan on aika haettua, mutta sen syy lienee siinä, että keskustan kannatus kasvaa ja eduskuntavaalit lähenevät.

        Ohitit pari mutkaa ja lausuit melko yksioikoisen kommentin.

        Suomi on Euroopan unionin puheenjohtaja valtio ja totta kai EU:lla tulee olla yhtenäinen politiikka suhteessa lähi-itään jo pelkästään omien materiaalisten intressiensä vuoksi sekä tietysti myös humanitaarisista syistä.

        Olet oikeassa, ettei ratkaisua voida ulkoa päin injektoida, mutta ei saa kuitenkaan estää yrittämästä asiallista ratkaisua ja painostusta sen aikaansaamiseksi.

        Vanhasta en ole koskaan tällä palstalla arvostellut, mutta näyttää siltä, ettei hänelle riitä kanttia johtaa EU:n politiikkaa tuulisina aikoina. Ettei vain Chirac olisi ollut oikeassa aikoinaan.


      • Kapi-Korhonen
        Jaba_43 kirjoitti:

        ...palestiinalaisista ja israelilaisista vain hyvin pieni prosentti haluaa rauhaa. Valtaosa kummastakin kansasta haluaa työntää toisen pois tieltään.

        Kummankin osapuolen lapset koulutetaan ja aivopestään pienestä pitäen vihaamaan toista osapuolta ja käyttämään aseita.

        Tähän kriisiin ei voi injektoida ratkaisua ulkopuolelta, joten antaa ulkoministerin ja presidentin pitää korupuheet virkansa puolesta, jos Suomelta sellaisia odotetaan.

        Hesarin kirjoittelu Vanhasta vastaan on aika haettua, mutta sen syy lienee siinä, että keskustan kannatus kasvaa ja eduskuntavaalit lähenevät.

        niin Vanhasen kannattajat on kaikki koolla. Jäbän ja Kapin kaltaiset sotahullut palailevat korsuihinsa.

        Jäbä kirjoitti kesällä muutaman hyvän jutun Keski-Euroopan matkaltaan. Rohkeni jopa verrata rähjäistä suomalais-kepulaista maalaismaisemaa ja yrittelijäisyyttä vastaavaan ulkomaiseen. Nyt on taas ammuttu linjat suoriksi S-ryhmän uusien yrityskaappausten ja porvarihallituksen varalle.


      • neutraalitarkkailija kirjoitti:

        Ohitit pari mutkaa ja lausuit melko yksioikoisen kommentin.

        Suomi on Euroopan unionin puheenjohtaja valtio ja totta kai EU:lla tulee olla yhtenäinen politiikka suhteessa lähi-itään jo pelkästään omien materiaalisten intressiensä vuoksi sekä tietysti myös humanitaarisista syistä.

        Olet oikeassa, ettei ratkaisua voida ulkoa päin injektoida, mutta ei saa kuitenkaan estää yrittämästä asiallista ratkaisua ja painostusta sen aikaansaamiseksi.

        Vanhasta en ole koskaan tällä palstalla arvostellut, mutta näyttää siltä, ettei hänelle riitä kanttia johtaa EU:n politiikkaa tuulisina aikoina. Ettei vain Chirac olisi ollut oikeassa aikoinaan.

        Ei tarvitse minun näitä kommentteja erityisemmin kommentoida, koska kirjoituksesi sisältää olennaisimman eli sen, että Suomelta odotetaan EU-puheenjohtamaana johtajuutta ja vetovastuuta. Vanhasen lomailu ja possunäyttelyissä kiertäminen ei täyty tätä odotusta. Kokonaan eri asia on se, millaisella todennäköisyydellä Lähi-idän konfliktiktia saadaan ratkaistua EU:n voimin.

        Vanhanen ei taida käsittää sitä, että EU ei ole vain Pohjoisessa. Pakolaisvirta esim. ulottuu Kyprokselle ja siitä eteenpäin eteläiseen Eurooppaan. Konfliktin laajeneminen esim. Syyrian suuntaan kertaisi ongelmat. Tässä ei ole siis ihan pikkuasiasta kyse. Lisäksi konfliktin laajentuminen vaikuttaa öljyn hintaan ja sitä kautta koko maailmantalouteen, mikä koskettaa myös Suomea.


      • lähi-idän kriisiä
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Ei tarvitse minun näitä kommentteja erityisemmin kommentoida, koska kirjoituksesi sisältää olennaisimman eli sen, että Suomelta odotetaan EU-puheenjohtamaana johtajuutta ja vetovastuuta. Vanhasen lomailu ja possunäyttelyissä kiertäminen ei täyty tätä odotusta. Kokonaan eri asia on se, millaisella todennäköisyydellä Lähi-idän konfliktiktia saadaan ratkaistua EU:n voimin.

        Vanhanen ei taida käsittää sitä, että EU ei ole vain Pohjoisessa. Pakolaisvirta esim. ulottuu Kyprokselle ja siitä eteenpäin eteläiseen Eurooppaan. Konfliktin laajeneminen esim. Syyrian suuntaan kertaisi ongelmat. Tässä ei ole siis ihan pikkuasiasta kyse. Lisäksi konfliktin laajentuminen vaikuttaa öljyn hintaan ja sitä kautta koko maailmantalouteen, mikä koskettaa myös Suomea.

        ei koskaan ratkaista. Lopeta vouhotus uivelo.


      • lähi-idän kriisiä kirjoitti:

        ei koskaan ratkaista. Lopeta vouhotus uivelo.

        Tottakai kriisi ratkaistaan joskus tavalla tai toisella. EU:n intressissä on se, että ratkaistaan säädyllisellä tavalla eikä sillä toisella. Yksikään kriisi ei ole täss mailmassa jäänyt ratkaisematta, puupekkölö.


      • tutki lehtiä
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Tottakai kriisi ratkaistaan joskus tavalla tai toisella. EU:n intressissä on se, että ratkaistaan säädyllisellä tavalla eikä sillä toisella. Yksikään kriisi ei ole täss mailmassa jäänyt ratkaisematta, puupekkölö.

        kriisejä on vaikka kuinka paljon. Heh heh. Puupökkelö. Se on sinulle hyvä nimi. Onko sinun pääkin puusta. Heh heh. Roskapankki on huumorimiehiä.


      • palstoillako
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Ei tarvitse minun näitä kommentteja erityisemmin kommentoida, koska kirjoituksesi sisältää olennaisimman eli sen, että Suomelta odotetaan EU-puheenjohtamaana johtajuutta ja vetovastuuta. Vanhasen lomailu ja possunäyttelyissä kiertäminen ei täyty tätä odotusta. Kokonaan eri asia on se, millaisella todennäköisyydellä Lähi-idän konfliktiktia saadaan ratkaistua EU:n voimin.

        Vanhanen ei taida käsittää sitä, että EU ei ole vain Pohjoisessa. Pakolaisvirta esim. ulottuu Kyprokselle ja siitä eteenpäin eteläiseen Eurooppaan. Konfliktin laajeneminen esim. Syyrian suuntaan kertaisi ongelmat. Tässä ei ole siis ihan pikkuasiasta kyse. Lisäksi konfliktin laajentuminen vaikuttaa öljyn hintaan ja sitä kautta koko maailmantalouteen, mikä koskettaa myös Suomea.

        riidat ratkaistaan? ei sitä kyllä niin tehdä.


    • ja umj haaveilen

      Breaking News: Vanhanen saa kovaa arvostelua HS:ltä EU-asioiden johtamisesta

      Tämän aamun HS kirjoittaa pääkirjoituksessaan:

      Lainaus alkaa:

      "Suomen perustuslaki sanoo selvästi, että EU-asiat ovat pääministerin aluetta. Perustuslain mukaan pääministeri johtaa EU-politiikkaa ja muuta ulkopolitiikkaa hoitaa tasavallan presidentti yhtestoiminnassa valtioenuvoston kanssa.

      Lähi-idässä on menossa alueen pahin selkkaus vuosiin, mutta pääministeri Vanhanen kiertää maaseututapahtumia aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut eikä kriisin myrskypilivä olisi kerääntymässä taivaalle."

      Lainaus päättyi.

      Kyllähän asiaa on jo ihmetelty Suomen rajojen ulkopuolellakin, että mikäs rooli Suomen pääministerillä on ?

      Niinpä. Taitaa olla syrjäänvetäytymisen rooli
      ja iltapäivälehtien lööpeissä oleminen, kuten tällä viikolla kolmena päivänä.

      -

      HS viiltää aika pahasti Vanhasta (ehkä myös Halostakin) , kun lehti toteaa, että "erikoista tässä kaikessa on se, että julkisuudessa näkyy vain yksi toimija: Erkki Tuomioja".

      -----------------------

      On hyvä asia jos Masa ei ole liian innokkaana ajamassa EUn asiaa koska EU on rahan liitto jossa pienet halutaan jyrätä.
      EU kuten koko UM (uusin maailmanjärjestys) ovat juutalaisten ajamia asioita joissa tähdätään koko maailman valtaamiseen hitaasti mutta varmasti.
      Asiaan kuuluu pienten kansojen hävittäminen ja muiden juin ei-juutalaisten rotujen hidas näivettäminen ja alistaminen Valittujen palvelijoiksi.
      Hesari on Erkon äänitorvi ja Erkko on juutalaisten puolella.

    • lomailijat?

      Britanniassa kysellään myös näinä päivinä miksi Tony Blair ponkaissee lomille heideltuaan ensin maailmalla muutamia juoksevia asioitaan. Blairhan kävi juuri tapaamassa Bushia, ja tapaamiseen olivat häntä evästäneet The Independent -lehden etusivulla maan politiikan ja yhteiskuntakeskustelun aktiivit, akateemiset älyköt ja muut vaikuttajat, yhteensä 42 kappaletta, vedoten noita maailman ykkösmiehiä yhdessä antamaan julkilausuman jossa vaadittaisiin välitöntä aselepoa Libanoniin. Kuten tiedämme, tällaista julkilausumaa ei annettu. Ja Bush osoittautui juuri siksi taustavoimiensa määräämäksi tyhjäpäiseksi nukkehallitsijaksi joksi hänet on alusta alkaen tiedetty -- ja Blair osoittautui maailman kakkoseksi, Bushin kuuliaiseksi villakoiraksi.

      Tokihan Blair lomansa ansaitsee, olihan hänellä matkallaan paljon rasituksia. Esimerkiksi hän kävi mediamoguli Rupert Murdochin luona neuvottelemassa tulevaisuudestaan poliittisen uransa jälkeen. Murdoch tarjosi Blairille paikkaa tiedonvälitysimperiuminsa huipulta. Murdochin kustantamo julkaissee Blairin muistelmat, joten voitte lukea ne luottaen niiden totuudellisuuteen ja uskoa ihan kaikki mitä niissä tullaan sanomaan. Ehkäpä J K Korhonenkin vielä ehtii kirjoittaa niitä siteerailemalla totisesti totisesti totisesti todellisen Lähi-idän poliittisen lähihistorian. Kaliforniassa Blair tapasi myös kuvernööri Arnold Schwarzeneggerin, jonka kanssa yhdessä sorvattiin mitään käytännössä merkitsemätön ympäristöpoliittinen julkilausuma.

      Jos Blair näiden maailman tärkeimpien tehtäviensä hoitamisen jälkeen lähtee lomalle, eiköhän suomen Blairin, Matti Vahasen ole ihan samalla tavalla mahdollista hoideltuaan omat tuikitärkeät EU-edustustehtävänsä nyt lomailla maatalousnäyttelyitä kierrellen? Vai väittäisikö joku että EU-johtajamaan pääministerin pitäisi muka yritellä yhden maailmankriisin ratkaisua, kun nekään, joiden käsissä sota ja rauha käytännössä ovat, eivät halua kriisiä ratkaista? Mitä? Kun Bush pitää yllä Israelin hyökkäystä siviiliuhreista välittämättä, ja kun Blair on enemmänkin Bushin miehiä kuin EU:n, miksi perhanassa vailla mitään valtaa, mitään kanttia tai edes mitään kunnollista käsitystä asioista olevan Vanhasen pitäisi nyt ruveta ponnistelemaan tuon inhimillisen ja ekologisen katastrofin selvittämiseksi?

      Parempi se on vaan siellä maatalousnäyttelyssä rapsutella niitä pieniä porsaita, ja antaa maailmassa sen ison CIAn hoitaa hommat.

    • oivahärkönen

      ... asialla. Aluksi on yritetty, tosin huonolla menestyksellä, Tuomiojan johtaman ulkoministerien neuvoston avulla. Vielä se tulee aika, jolloin tarvitaan unionin pääministereitäkin. On hyvä, ettei Vanhanen eikä hänen johtamansa Eurooppa-neuvosto ole vielä hötkyillyt ja polttanut näppejään.

      • ....

        Sanoi kepu-uskovainen.


    • Lentävä lautanen

      Helsingin Sanomat on aina kritisoinut yhdessä kansandemokraattisen rauhantutkija Esko Antolan kanssa sitä, että Suomella on kaksi tai useampia lautasia.

      Nyt kun pääministeri on todennut, että Libanon on ulkopolitiikkaa ja Suomen lautanen kuuluu ulkoministerille, on toimittu juuri niin kuin lehdistö haluaa.

      Hesari on kuin Turun palopäällikkö, joka mouhusi Auran vapaapalokunnan päällikölle Turun rajalla olevan palon sammuttamisesta, että "väärin sammutettu".

    • Tyhjennä sinäkin

      huruiset aatteet ja anna ihmisten olla rauhassa. Kukaan ei tarvitse sinun mielipiteitä. Ne ovatkin hyvin useein aika tyhmiä ja luuloja, joilla ei ole tosiasioiden kanssa mitään tekoa. Lopeta jo ihmeessä roskakirjoittelu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe