Polven ristiside pamahtamassa?

kyykkyynylös

Hei!

Odottelen tässä yksityisen polvispesialistin loman loppua... ja vastaanottoon aikaa vielä reilut pari viikkoa...

Voisiko jalastani olla menossa rikki tms. etu- tai takaristiside:

- maaliskuussa putosin polvilleni kun kompastuin mukulakivikadulle kiiruhtaessani bussiin pysäkillä
- seuraavina päivinä polvet ym. olivat arat ja kipeinä, mutta en tajunnut että siitä voisi jatkossa tulla ongelmia.

- noin toukokuun alusta alkoi tuntua polvilumpion alla (osin polven sisällä?)
pistävää sähköiskumaista kipua jos esim. reippaasti kävellessä yritin oikaista jalkani suoraksi
(..tuosta johtuen kävelen nyt lähes aina lönkyttelemällä, hitaammin siis - enkä rohkene oikaista jalkaani loppuun asti.)

- sama kipu iski rajusti jos esim. potkin jalkapalloa (leikkimielellä toki), erästä tanssia kokeillessa potkaisin eteen sivulle jalallani - tai kesän ensi uintiretkellä potkaisin (vanhana uimarina) rintaunnin potkun.
Viimeksi eilen tuo kipu tuntui kun hissi teki pienen alas-ylös-äkkiliikkeen kerrokseen pysähtyessään.

Kyseistä kipuilua on n. 2-5 krt viikossa, useimmiten ilman ennakkovaroitusta. Se tuntuu ilkeältä, kuin jotain melkein repeäisi, mutta ei kuitenkaan. Kivun ajaksi lamaannun, niin pahalta se tuntuu.

Reilu viikko sitten käännyin minua takaapäin tervehtineen henkilön suuntaan. Polveni jäi osoittamaan eteenpäin kun itse kurkkasin taakse. Polven kohdalta jalan takasivulta kuului "RUKS" ja viiltävä kipu lähti siitä mm. kohti pohjetta ja nilkkaa. Kävely oli tosi vaivalloista, varoa piti jokaista askelta.

Menin tuolloin terveyskeskuspäivystykseen. Lääkäri hipaisi vähän jalkaani ja paineli sitä. Hänen mielestään "jotain outoa siinä on", mutta ei tutkituttanut paremmin. Panadol-reseptin kirjoitti ja kylmää/kylmägeeliä käski laittaa...
(Hän totesi, että "kuvauta sitten vaikkapa yksityisellä" kun olet muussa eli selkäasiassa siellä potilaana....)

Sama pamaus tapahtui myös muutama päivä sitten.

Polvi tuntuu jotenkin löysältä ja lonksuvalta. Joskus kipu tulee myös lepoasennossa.

Äsken yritin pitkästä aikaa olla lattialla polviseisonnassa. Tuohon polven takaosan kipupisteeseen alkoi heti tuntua varsin ilkeästi, joten nousin varoen ylös.

Muutaman juoksuaskeleen otin pari pvää sitten; sen kestää mielestäni hyvin kun oikein keskityn askeltamiseen.
(Ylipainoisena en rohkene temppuilla enempää ettei polvi repeä :)

Toukokuusta alkaen olen terveyskeskuksessa muiden asioiden yhteydessä maininnut tästä omalääkärille. Kerran hän kokeili polvea, mutta ei löytänyt siitä erikoista. (Muusta asiasta keskustellessani hän tällä viikolla totesi, että tulla tk:een jos kipu yltyy mahdottomaksi ennen kuin pääsen polvispesialistille.)

Hierojani mukaan polvi on ollut turvoksissa ja lumpio ei liiku aivan kuten pitäisi. Hän kehotti tutkituttamaan vaivan ehdottomasti.

Mistä voisi olla kyse?
Itsetekoisena diagnoosina epäilen takaristisidettä, olisiko se vetelemässä viimeisiään, vai mikä? Sähköiskumainen kipu polven lumpion alla askarruttaa, mitä se on?

Millaisia hoitotoimenpiteitä/kuntoutusta - ja kuinka pitkäaikaisia - voi olla edessä?

Yksityisen lääkäriaseman ajanvaraushenkilön mukaan kannattaa tehdä vapaa-ajan tapaturmavahinkoilmoitus vakuutusyhtiölle ennen kuin menen lääkäriin.

(Onko terveyskeskuksissa nykyään tuollainen "Panadol"-hoitolinja nykyään myös meidän alle 4-kymppisten tapauksissa? Miksi terveyskeskuksia yleensäkään tarvitaan????)

24

18217

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • polvi räks

Sama homma tapahtu mulle että kaatumisen jälkeen meni jonkun aikaa ja samantyyppiset oireet alkoi. Sama kokemus tervyeskeskuslääkäreistä että haluavat vain helpolla potilaasta eroon kirjoittamalla jonkun reseptin. Minäkin luulin pääseväni asianmukaisiin tutkimuksiin. Nyt olen tavallaan "heitteillä" eli asian hyväksi ei tehdä mitään, vaikka olen lääkäreillä ravannut. Olen myös reippaasti alle 40-v. Lisäksi asia on edennyt polvesta lonkkaan, lonkasta alaselkään ja mitä seuraavaksi tuleekaan. Huonoksi tuntuu menneen terveysaseman palvelut. Ongelmaa on yritetty jopa laittaa korvien välissä olevaksi. Raivostuttavaa kun itse koko ajan tuntee että on kipua eikä tutkita eikä auteta.

• Tinde

Eli sivusidettä veikkaisin, että olisi ainakin osittain revennyt. Pettääkö se jalka nyt alta? Eteen tai taakse? Testasiko se tk-lääkäri liikkuvuuksia ja normeja testejä? Eli olit selälläsi, polvi koukussa ja leku "kisko" sitä eteenpäin? Tuo nimittäin paljastaa ristisiderepeämät..

Toki voit mennä vielä tk:hon, mutta sehän on yhtä tyhjän kanssa (ainakin useimmiten), tai odotat sen pari viikkoa, että yksityisesi tulee lomalta. Taikka vaihdat lääkäriä.Kyllä niitä yksityisiä ortopedeja löytyy :) Mutta hakeudu nuorelle, mutta kokeneelle ortopedille, jolla olisi nimenomaan kokemusta polvista..

Itellä on ollut polvivaivoja vähän liiankin kanssa, varsinkin ikään nähden, joten uskoisin olevani melko varma tosta, että sulla olis sivusiteessä ja ehkä myös rustossa jotain ongelmaa.
      Parempi varmistuttaa asia kunnon ortopedillä.

• aloittaja

Lämmin kiitos teille molemmille.

Jep, jotain tuollaista ristisidevammaa siinä varmasti on, enkä poissulje polven ruston
        (alaosan tms.?) ongelmaa. Vai onko polvessa rustoa, vai tulooko sitä näissä kaatumisissa, sitä en tiedä...?

Tänään tuntui kuin olisi lähtenyt jalat alta, kipua ei tänään paljon ole ollut muualla kuin polvilumpion keskellä ja oikealla takana polvitaipeessa.

Olen menossa yksityiselle polvi-spesialistille, jolla mm. nämä hallussa: ortopedia ja traumatologia, urheiluvammat. Erityisosaamisena lonkkien alue ja polvet.

Häntä suositteli minulle henkilö, joka vuositasolla paljon työnsä puolesta ortopedien kanssa tekemisissä.

Olen alle 40-vuotias, joten työikääkin olisi vielä rutkasti jäljellä.
        Siksi en missään nimessä jätä tätä arvauskeskusten varaan. On harmillista todeta miten alhaisella tasolla hoito (vai halu hoitaa???) on täällä pääkaupungissakin.

Tk-lääkäri tutki polvea (tai kaksi heistä) lähinnä n. 30 sekuntia. Toinen paineli polven sivuja kädellään ja nosti selälläni ollessa sen koukkuun. Ei vedellyt mitään tms. testejä tehnyt.
        Ja antoi Panadol-reseptin.

Toinen väänteli muutamaan asentoon, ei muuta.

Laitan viestiä tänne kun olen hänellä käynyt.
        (Jos vain muistan viestittää...)

Hyvää kesää; VIELÄ ON KESÄÄ JÄLJELLÄ!!

********'''
        Nyt jo kuolleen lähiomaiseni kohdalta minulla on vuosilta 2001-2006 järkyttävän huonoja kokemuksia erään itäsuomalaisen terveyskeskuksen osalta. Hoidon (ja tutkimusten) taso siellä on korkeintaan 6- kouluarvosanoilla. No, saavat ainakin väen vähenemään kun hautakivet peittävät heidän virheensä :( Siksikin puhun nykyisin arvauskeskuksista. Anteeksi vain!

• Tinde
        aloittaja kirjoitti:

Lämmin kiitos teille molemmille.

Jep, jotain tuollaista ristisidevammaa siinä varmasti on, enkä poissulje polven ruston
        (alaosan tms.?) ongelmaa. Vai onko polvessa rustoa, vai tulooko sitä näissä kaatumisissa, sitä en tiedä...?

Tänään tuntui kuin olisi lähtenyt jalat alta, kipua ei tänään paljon ole ollut muualla kuin polvilumpion keskellä ja oikealla takana polvitaipeessa.

Olen menossa yksityiselle polvi-spesialistille, jolla mm. nämä hallussa: ortopedia ja traumatologia, urheiluvammat. Erityisosaamisena lonkkien alue ja polvet.

Häntä suositteli minulle henkilö, joka vuositasolla paljon työnsä puolesta ortopedien kanssa tekemisissä.

Olen alle 40-vuotias, joten työikääkin olisi vielä rutkasti jäljellä.
        Siksi en missään nimessä jätä tätä arvauskeskusten varaan. On harmillista todeta miten alhaisella tasolla hoito (vai halu hoitaa???) on täällä pääkaupungissakin.

Tk-lääkäri tutki polvea (tai kaksi heistä) lähinnä n. 30 sekuntia. Toinen paineli polven sivuja kädellään ja nosti selälläni ollessa sen koukkuun. Ei vedellyt mitään tms. testejä tehnyt.
        Ja antoi Panadol-reseptin.

Toinen väänteli muutamaan asentoon, ei muuta.

Laitan viestiä tänne kun olen hänellä käynyt.
        (Jos vain muistan viestittää...)

Hyvää kesää; VIELÄ ON KESÄÄ JÄLJELLÄ!!

********'''
        Nyt jo kuolleen lähiomaiseni kohdalta minulla on vuosilta 2001-2006 järkyttävän huonoja kokemuksia erään itäsuomalaisen terveyskeskuksen osalta. Hoidon (ja tutkimusten) taso siellä on korkeintaan 6- kouluarvosanoilla. No, saavat ainakin väen vähenemään kun hautakivet peittävät heidän virheensä :( Siksikin puhun nykyisin arvauskeskuksista. Anteeksi vain!

Arvauskeskuksista miekin mieluummin puhun.. :)
        Kyllä se on niin, että ne julkisen puolen lääkärit, jotka asiansa osaa, ovat myös yksityisiä. Harmi sinänsä, sillä läheskään kaikki eivät pääse näille hyville lääkäreille.

Mutta se polvesi siis pettää alta? Missä suunnassa?
        • Antaa eteen periksi = eturistiside
        • Taakse = takaristiside
        • Vasemmalla/oikealle = sivuside
        • Voi olla kyse myös sijoiltaanmenotaipumuksesta..

Lukkiutuuko se polvi myös johonkin asentoon?
        Se viittaisi nivelkierukkaongelmaan, taikka vammautuneeseen plicaan (=nivelpoimu).

Kun sie sitten menet sille polvispesialistille, niin vaadit sitten kunnon kuvat, eli magneetit siitä polvesta. Toki lekun kliininen tutkimus on parempi, mutta magneetti paljastaa usein ne piilevätkin vammat.

• ongelma myös täällä
        Tinde kirjoitti:

Kyllä se on niin, että ne julkisen puolen lääkärit, jotka asiansa osaa, ovat myös yksityisiä. Harmi sinänsä, sillä läheskään kaikki eivät pääse näille hyville lääkäreille.

• Taakse = takaristiside

Se viittaisi nivelkierukkaongelmaan, taikka vammautuneeseen plicaan (=nivelpoimu).

Kun sie sitten menet sille polvispesialistille, niin vaadit sitten kunnon kuvat, eli magneetit siitä polvesta. Toki lekun kliininen tutkimus on parempi, mutta magneetti paljastaa usein ne piilevätkin vammat.

Juu, eli multa on pari vuotta sitten korjattu vasemmasta polvesta eturistiside hamstring-tekniikalla. Tämän vuoden toukokuussa polvi kuitenkin pääsi vääntymään ja sisältä kuului selvä rusahdus. Polvi oli turvonnut lähes viikon ja sieltä kuului kaikennäköistä rutinaa yms.

Nyt parin viikon ajan polvi on ollut tosi hyvä, mutta parin viimepäivän aikana se on taas tuntunut tosi kipeältä, särkee iltaisin melko kovasti. On jotenkin niin vaikeaa, kun ei tiedä onko se ristiside poikki vai ei, ja tulisiko polvesta kivuton jos se uudestaan korjattaisiin? Ekan korjauksen jäljiltä polvi oli tosi hyvässä kunnossa aina siihen asti kunnes sen tänä vuonna taas teloin. Lähete on keskussairaalaan vetämässä, mutta lääkärille pääsyä joutuu valitettavasti aika tavalla odottelemaan.... Olisi mukava kuulla mitä mieltä oot tästä mun tapauksesta?

• Tinde
        ongelma myös täällä kirjoitti:

Juu, eli multa on pari vuotta sitten korjattu vasemmasta polvesta eturistiside hamstring-tekniikalla. Tämän vuoden toukokuussa polvi kuitenkin pääsi vääntymään ja sisältä kuului selvä rusahdus. Polvi oli turvonnut lähes viikon ja sieltä kuului kaikennäköistä rutinaa yms.

Nyt parin viikon ajan polvi on ollut tosi hyvä, mutta parin viimepäivän aikana se on taas tuntunut tosi kipeältä, särkee iltaisin melko kovasti. On jotenkin niin vaikeaa, kun ei tiedä onko se ristiside poikki vai ei, ja tulisiko polvesta kivuton jos se uudestaan korjattaisiin? Ekan korjauksen jäljiltä polvi oli tosi hyvässä kunnossa aina siihen asti kunnes sen tänä vuonna taas teloin. Lähete on keskussairaalaan vetämässä, mutta lääkärille pääsyä joutuu valitettavasti aika tavalla odottelemaan.... Olisi mukava kuulla mitä mieltä oot tästä mun tapauksesta?

Mahdollinen on juu, että olis mennyt uudestaan..
        Ennen tota vääntymistä ei siis ollut mitään ongelmaa?

Mutta kerros tarkemmin, että miten se vääntyminen tapahtu? Menikö kontaktitilanteessa kaverin kanssa vai olitko esim. yksin lenkillä? Ja kumpaan suuntaan polvi vääntyi? Ulos vai sisään?

Millasta oiretta siinä on nyt?
        Turvotus ja kipu, viittaavat trauman jälkeiseen tulehdusreaktioon. Eli todennäköisesti sieltä on jotain rikki. Ja tää on siis vaivannu siitä toukokuusta lähtien? Mitenkäs rasitus vaikuttaa siihen ja ootko mitä kaikkea pystyny tekemään?
        Antaako polvesi periksi? Siis ihan kunnolla lähtee alta tai muljahtaa?

Toisaalta se ei välttämättä ole eturistiside vaan toinen sivuside ja/tai nivelkierukka. En vanno, etteikö olisi myös acl, mutta kerro siitä vammasta vähän enemmän :)

Julkisella puolella tosiaan vähän venyy nää aikojen saannit, joten jos sulta vaan löytyy sairaskulu-/tapaturmavakuutusta, eli jotain, millä saat ittes privalle, niin mene. Etit kunnon polvispesialistin ja mielellään näitä nuoren polven lääkäreitä..
        Jos joudut tyytymään julkiseen puoleen, niin keskussairaalaan sun on päästävä ortopedin juttusille kolme kuukautta lähetteestä ja oltava hoidossa kuus kuukautta hoidon tarpeen arvioinnista. Eli lasket tästä karkeasti 9 kk eteenpäin.. Ei varmaan kuulosta kovin hyvältä.. Että jos vaan pääset privalle, niin mene!!

• ongelmainen
        Tinde kirjoitti:

Mahdollinen on juu, että olis mennyt uudestaan..
        Ennen tota vääntymistä ei siis ollut mitään ongelmaa?

Mutta kerros tarkemmin, että miten se vääntyminen tapahtu? Menikö kontaktitilanteessa kaverin kanssa vai olitko esim. yksin lenkillä? Ja kumpaan suuntaan polvi vääntyi? Ulos vai sisään?

Millasta oiretta siinä on nyt?
        Turvotus ja kipu, viittaavat trauman jälkeiseen tulehdusreaktioon. Eli todennäköisesti sieltä on jotain rikki. Ja tää on siis vaivannu siitä toukokuusta lähtien? Mitenkäs rasitus vaikuttaa siihen ja ootko mitä kaikkea pystyny tekemään?
        Antaako polvesi periksi? Siis ihan kunnolla lähtee alta tai muljahtaa?

Toisaalta se ei välttämättä ole eturistiside vaan toinen sivuside ja/tai nivelkierukka. En vanno, etteikö olisi myös acl, mutta kerro siitä vammasta vähän enemmän :)

Julkisella puolella tosiaan vähän venyy nää aikojen saannit, joten jos sulta vaan löytyy sairaskulu-/tapaturmavakuutusta, eli jotain, millä saat ittes privalle, niin mene. Etit kunnon polvispesialistin ja mielellään näitä nuoren polven lääkäreitä..
        Jos joudut tyytymään julkiseen puoleen, niin keskussairaalaan sun on päästävä ortopedin juttusille kolme kuukautta lähetteestä ja oltava hoidossa kuus kuukautta hoidon tarpeen arvioinnista. Eli lasket tästä karkeasti 9 kk eteenpäin.. Ei varmaan kuulosta kovin hyvältä.. Että jos vaan pääset privalle, niin mene!!

Hei! Kiva kun jaksoit vastailla. Ennen vääntymistä ei oikeastaan ollut mitään oireita. En tiedä johtuiko positiivisesta ajattelusta vai mistä, mutta minun kohdalla kuntoutuminen leikkauksesta sujui todella hyvin. Särkylääkkeisiin en ole joutunut turvautumaan sitten leikkauksesta toivuttuani.

Tämä toukokuinen tapaturma tapahtui siten, että hyppäsin pituutta ja alastulovaiheessa painon ollessa vasemmalla jalalle polvi vääntyi sisäänpäin ja sieltä kuului selvä rusahdus. Polvi turposi samana iltana ja sitä myöskin särki. Pystyin kyllä kävelemään, mutta tietty sitä varasi enemmän oikealle jalalle. Alotin kuitenkin lenkkeilyn vähitellen ja nyt olen käynyt jo tunnin hölkkä/kävelylenkeilä. Kumma juttu kun polvi ei lenkillä ollessa yleensä tunnu kipeältä, ainoastaan sen jälkeen joskus.

Muljahtelu- oiretta esiintyy satunnaisesti, alussa sitäkin oli enemmän kuin nyt. En tiedä onko normaalia, että kun siirtää painon terveelle jalalle niin sivusuunnassa vasen polvi on kauhean löysän tuntoinen...

Olen kanssa miettinyt, että josko nivelkierukkaan olis tullut joku repeämä. Sillon kun multa leikattiin eturistiside, samalla ulommasta nivelkierukasta jouduttiin poistamaan osia.

En ole tosiaan vielä päässyt ortopedin juttusille, vaikka lähete on vetämässä keskussairaalassa. Magneettikuviin joutuu sitten taas odottamaan ainakin sen kuukauden. Tuskin ne suoraan laittavat tähystykseen, sillä olen melko nuori.

Onko sulla muuten tietoa, kuinka tavallista on että korjattuja ristisiteitä joudutaan uusimaan? Käsittääkseni tekniikat ovat aika uusia, joten niiden kestävyydestä ei oikein ole tietoa...

Sellastakin olen miettinyt, että kun polvessani on jonkinlaisia kiinnikkeitä (ruuveja???) niin miten niiden käy jos ristiside on jotenkin irronnut paikaltaan?

Tästä tuli varmaankin aika sekava selitys, mutta olisi mukavaa jos viitsit vastata.

• Tinde
        ongelmainen kirjoitti:

Hei! Kiva kun jaksoit vastailla. Ennen vääntymistä ei oikeastaan ollut mitään oireita. En tiedä johtuiko positiivisesta ajattelusta vai mistä, mutta minun kohdalla kuntoutuminen leikkauksesta sujui todella hyvin. Särkylääkkeisiin en ole joutunut turvautumaan sitten leikkauksesta toivuttuani.

Tämä toukokuinen tapaturma tapahtui siten, että hyppäsin pituutta ja alastulovaiheessa painon ollessa vasemmalla jalalle polvi vääntyi sisäänpäin ja sieltä kuului selvä rusahdus. Polvi turposi samana iltana ja sitä myöskin särki. Pystyin kyllä kävelemään, mutta tietty sitä varasi enemmän oikealle jalalle. Alotin kuitenkin lenkkeilyn vähitellen ja nyt olen käynyt jo tunnin hölkkä/kävelylenkeilä. Kumma juttu kun polvi ei lenkillä ollessa yleensä tunnu kipeältä, ainoastaan sen jälkeen joskus.

Muljahtelu- oiretta esiintyy satunnaisesti, alussa sitäkin oli enemmän kuin nyt. En tiedä onko normaalia, että kun siirtää painon terveelle jalalle niin sivusuunnassa vasen polvi on kauhean löysän tuntoinen...

Olen kanssa miettinyt, että josko nivelkierukkaan olis tullut joku repeämä. Sillon kun multa leikattiin eturistiside, samalla ulommasta nivelkierukasta jouduttiin poistamaan osia.

En ole tosiaan vielä päässyt ortopedin juttusille, vaikka lähete on vetämässä keskussairaalassa. Magneettikuviin joutuu sitten taas odottamaan ainakin sen kuukauden. Tuskin ne suoraan laittavat tähystykseen, sillä olen melko nuori.

Onko sulla muuten tietoa, kuinka tavallista on että korjattuja ristisiteitä joudutaan uusimaan? Käsittääkseni tekniikat ovat aika uusia, joten niiden kestävyydestä ei oikein ole tietoa...

Sellastakin olen miettinyt, että kun polvessani on jonkinlaisia kiinnikkeitä (ruuveja???) niin miten niiden käy jos ristiside on jotenkin irronnut paikaltaan?

Tästä tuli varmaankin aika sekava selitys, mutta olisi mukavaa jos viitsit vastata.

Hyvä vaan jos näistä min höpinöistä on jollekin hyötyä! Mutta tein pitää kuitenkin muistaa, et nää on 18-vuotiaan tyttösen omiin kokemuksiin pohjautuvia neuvoja.. ;) (melkein) ortopedi.. :D

Siis positiivinen mieliala on säilytettävä, vaikka mitä kohtais. Kun elää periaatteella, että jokaisella, synkimmälläkin pilvellä on se hopeinen reunus, niin päivä ja asia näyttää paljon valoisammalta :)
        Ja mikäs se sitä toipumista nopeuttais kuin positiivisuus ja optimistius!

Joo toi vammamekanismi on aika selkee, että sivuside ois voinu revetä, ainakin osittain. Mutta siinä samassahan on toi eturistisidekin voinut mennä. Itellä kävi pelitilanteessa niin, että kaveri tuli päälle ja jalka väänty ulospäin koukussa, tuloksena eturistisiteen ja ulomman sivusiteen osittaiset repeämät. Eli usein menee sivuside ja ristiside, tohon vielä kierukka, niin eiköhän siinä ala riittämään.. :)

Tohon rasituksen jälkeiseen kipuiluun mie en osaa sanoo mitään, tosin itellä sama juttu.. Ei siinä kun naprapaatin kanssa jumppailee, niin satu. Mutta sen jälkeen kotona ja varsinkin yöllä!
        Syötkös sie mitään lääkkeitä? Arcoxia on hyvä tulehduskipulääke, eli jos arvauskeskuksen kautta käyt ja mainitset ton, ni se sitten poistaa sitä tulehdusta.. Mulle siitä ainakin on ollut apua.

Ei se löysyys normaalia ole, mutta toisilla voi olla perinnöllistä taipumusta löysille ja yliliikkuville nivelsiteille. Mulla on ollut ihan syntymästä asti kaikki nivelet löysiä, mutta tän polvivamman takia yliojennus on todellinen ongelma. Se nimittäin repii tota sivusidettä vielä lisää..
        Tänään pitäis puukkoajasta kuulua jotain, että jos sitten toimis toi polvi.. :)

Jos se sun polves lukkoilee ja/tai naksuu, niin kierukkavamma ois aika todennäkönen.. Samoin kun siitä on kerran jo jotain poistettu, niin jäljelle jääneeseen kudokseen on hyvin voinut tulla ns. hauras kohta.

Jos sie julkisella puolella ees pääset magneettikuviin, niin kuukaudesta lähdetään.. ite pääsin kyl julkisella magneettiin, (tosin lähettävä lääkäri on myös yksityinen), ja kesti vajaan kuukauden päästä sinne.
        Sitä varten vakuutusyhtiön maksusitoumus olis hyvä juttu.. Että jos sulla vaan on jotain tapaturmavakuutusta, niin kattelet vakuutusehdot ja teet vahinkoilmotuksen. Auttas aika paljon.. :)

Jotta ne ristisiteen kiinnitysruuvit irtoais/vaihtais paikkaa, niin tällin täytyy olla aika kova tai sitten ne on olleet löysästi kiinni.. Mutta kaikki on mahdollista..

Ja ei ole mitenkään erikoista, että acl joudutaan korjamaan uudestaan. Varsinkin kontaktilajien parissa olevilla urheilijoilla käy tota varsin usein..

Sit sie sanoit olevas nuori, saaks ikää udella? Samoin sukupuolta ja missä päin asut? Kiinnostaa tietää :)

• edellisen viestin kirjoittanut
        Tinde kirjoitti:

Hyvä vaan jos näistä min höpinöistä on jollekin hyötyä! Mutta tein pitää kuitenkin muistaa, et nää on 18-vuotiaan tyttösen omiin kokemuksiin pohjautuvia neuvoja.. ;) (melkein) ortopedi.. :D

Siis positiivinen mieliala on säilytettävä, vaikka mitä kohtais. Kun elää periaatteella, että jokaisella, synkimmälläkin pilvellä on se hopeinen reunus, niin päivä ja asia näyttää paljon valoisammalta :)
        Ja mikäs se sitä toipumista nopeuttais kuin positiivisuus ja optimistius!

Joo toi vammamekanismi on aika selkee, että sivuside ois voinu revetä, ainakin osittain. Mutta siinä samassahan on toi eturistisidekin voinut mennä. Itellä kävi pelitilanteessa niin, että kaveri tuli päälle ja jalka väänty ulospäin koukussa, tuloksena eturistisiteen ja ulomman sivusiteen osittaiset repeämät. Eli usein menee sivuside ja ristiside, tohon vielä kierukka, niin eiköhän siinä ala riittämään.. :)

Tohon rasituksen jälkeiseen kipuiluun mie en osaa sanoo mitään, tosin itellä sama juttu.. Ei siinä kun naprapaatin kanssa jumppailee, niin satu. Mutta sen jälkeen kotona ja varsinkin yöllä!
        Syötkös sie mitään lääkkeitä? Arcoxia on hyvä tulehduskipulääke, eli jos arvauskeskuksen kautta käyt ja mainitset ton, ni se sitten poistaa sitä tulehdusta.. Mulle siitä ainakin on ollut apua.

Ei se löysyys normaalia ole, mutta toisilla voi olla perinnöllistä taipumusta löysille ja yliliikkuville nivelsiteille. Mulla on ollut ihan syntymästä asti kaikki nivelet löysiä, mutta tän polvivamman takia yliojennus on todellinen ongelma. Se nimittäin repii tota sivusidettä vielä lisää..
        Tänään pitäis puukkoajasta kuulua jotain, että jos sitten toimis toi polvi.. :)

Jos se sun polves lukkoilee ja/tai naksuu, niin kierukkavamma ois aika todennäkönen.. Samoin kun siitä on kerran jo jotain poistettu, niin jäljelle jääneeseen kudokseen on hyvin voinut tulla ns. hauras kohta.

Jos sie julkisella puolella ees pääset magneettikuviin, niin kuukaudesta lähdetään.. ite pääsin kyl julkisella magneettiin, (tosin lähettävä lääkäri on myös yksityinen), ja kesti vajaan kuukauden päästä sinne.
        Sitä varten vakuutusyhtiön maksusitoumus olis hyvä juttu.. Että jos sulla vaan on jotain tapaturmavakuutusta, niin kattelet vakuutusehdot ja teet vahinkoilmotuksen. Auttas aika paljon.. :)

Jotta ne ristisiteen kiinnitysruuvit irtoais/vaihtais paikkaa, niin tällin täytyy olla aika kova tai sitten ne on olleet löysästi kiinni.. Mutta kaikki on mahdollista..

Ja ei ole mitenkään erikoista, että acl joudutaan korjamaan uudestaan. Varsinkin kontaktilajien parissa olevilla urheilijoilla käy tota varsin usein..

Sit sie sanoit olevas nuori, saaks ikää udella? Samoin sukupuolta ja missä päin asut? Kiinnostaa tietää :)

Moi taas!

Aikamoinen sattuma, kun minä myös olen 18-vuotias tyttö! Sä tunnut olevan kovasti perehtynyt polviasioihin, mä kans oon yrittänyt etsiä tietoa niin netistä kun kirjastostakin.

Mä en syö mitään särkylääkkeitä, käytän niitä vain jos on TODELLA suuria kipuja.

Jännä juttu, kun myös mulla on yliliikkuvat nivelet! Mulle sanottiin, että just se altistaa kaikennäköisille polvivaivoille.

Ottaa kyllä suoraan sanoen päähän, kun ei tuo polvi tunnu oikein millään tulevan kuntoon! Nytkin tekisi mieli ulos juoksemaan, mutta en tiedä kuinka kauheat kivut sit illalla ois...
        Luuletko muuten, et ne lähtee korjaamaan mun polvea uudestaan, kun mä en ole aktiiviurheilija, vaan enemmänkin satunnainen kuntoilija? Leikkaus on kuitenkin aika rasite elimistölle, ja kuntoutuminen pitkä prosessi... En tiedä miten taas jaksaisi kaiken sen, kun on ylioppilaskirjoitukset keväällä ja pääsykokeisiin luvut sun muut???? Asuinpaikkakuntaani en taida paljastaa, sillä joku voisi tunnistaa mut siitä... Sanotaan nyt kuitenkin sen verran että Oulun läänissä tässä majaillaan. Mistä päin sä muuten olet?

Musta on alkanut tuntua, että tiedän ite jo enemmän eturistisidevammoista, kun mua tk:Ssa hoitanut lääkäri... Itseasiassa jo ennen lopullista diagnoosia olin arvellut, että eturistiside se varmaan on mennyt poikki, ja niinhän siinä sitten olikin käynyt.

Suoraan sanoen pelottaa vähän tulevaisuus, sillä polvi on kuitenkin kantava nivel joten sen pitäisi olla hyvässä kunnossa. Nivelrikko-riski on varmaan aika suuri, kun multa tuota kierukkaakin on jouduttu jo poistamaan. No joo, ei tässä nyt muuta. Taidan lähteä ulos nauttimaan auringosta.

• Tinde
        edellisen viestin kirjoittanut kirjoitti:

Moi taas!

Aikamoinen sattuma, kun minä myös olen 18-vuotias tyttö! Sä tunnut olevan kovasti perehtynyt polviasioihin, mä kans oon yrittänyt etsiä tietoa niin netistä kun kirjastostakin.

Mä en syö mitään särkylääkkeitä, käytän niitä vain jos on TODELLA suuria kipuja.

Jännä juttu, kun myös mulla on yliliikkuvat nivelet! Mulle sanottiin, että just se altistaa kaikennäköisille polvivaivoille.

Ottaa kyllä suoraan sanoen päähän, kun ei tuo polvi tunnu oikein millään tulevan kuntoon! Nytkin tekisi mieli ulos juoksemaan, mutta en tiedä kuinka kauheat kivut sit illalla ois...
        Luuletko muuten, et ne lähtee korjaamaan mun polvea uudestaan, kun mä en ole aktiiviurheilija, vaan enemmänkin satunnainen kuntoilija? Leikkaus on kuitenkin aika rasite elimistölle, ja kuntoutuminen pitkä prosessi... En tiedä miten taas jaksaisi kaiken sen, kun on ylioppilaskirjoitukset keväällä ja pääsykokeisiin luvut sun muut???? Asuinpaikkakuntaani en taida paljastaa, sillä joku voisi tunnistaa mut siitä... Sanotaan nyt kuitenkin sen verran että Oulun läänissä tässä majaillaan. Mistä päin sä muuten olet?

Musta on alkanut tuntua, että tiedän ite jo enemmän eturistisidevammoista, kun mua tk:Ssa hoitanut lääkäri... Itseasiassa jo ennen lopullista diagnoosia olin arvellut, että eturistiside se varmaan on mennyt poikki, ja niinhän siinä sitten olikin käynyt.

Suoraan sanoen pelottaa vähän tulevaisuus, sillä polvi on kuitenkin kantava nivel joten sen pitäisi olla hyvässä kunnossa. Nivelrikko-riski on varmaan aika suuri, kun multa tuota kierukkaakin on jouduttu jo poistamaan. No joo, ei tässä nyt muuta. Taidan lähteä ulos nauttimaan auringosta.

No aikamoisii sattumii juu :) Mie oon Kaakkois-Suomesta päin..

Kummasti täs monien vuosien aikana tulee tietoo etittyy.. Mulla meinaan ekaks kronas molemmat akillesjänteet, kun ne saatiin puukolla kuntoon, meni oikee polvi (leikattii 4 kertaa kolmessa vuodessa) ja sit meni toi vasen polvi.. mitähän täs viel seuraavaks? ;)
        Mut niinhän se on, ettei urheilija tervettä päivää nää..

Englanniks ainakin löytää paljon infoa polvista..
        Mut suomeks ei sit todellakaan paljoa.. Esim. kun mulla nyt on acl ja lcl ruptuurat, niin et löydä mistään tietoa.. kummasti mulle näitä harvinaisia yhdistelmiä siunaantuu.. ;)

Ja jeps, päähän ottaa.. Arvaa oliko ironista kun päivää ennen diagnoosia luin salibandylehdestä artikkelin, miten urheilijan henkinen kantti on kovilla kun eturistiside paukahtaa.. Olin vähän monttu auki kun lekulta kuulin (tai ruudulta MRI-lausunnosta näin).
        Mut positiivinen ja optimistinen elämänasenne auttaa! Samoin et jos oot aktiivinen lenkkeilijä, niin lenkkeily ei välttämättä onnistu, sillon pitää vaan vaihtaa lajia.
        Välillä mullakin on sellasii päivii et tahtoo lenkille ja sit tekis mieli ampuu kaikki iloset juoksijat.. :)

Tota yleensä kaikilta nuorilta ihmisiltä korjataan, varsinkin jos on tarve siihen ,että se polvi kestää kunnolla.
        En mie sit saanukkaa tietää sitä puukkoa tänään, mut huomenna herra soittelee mulle.. Mie alotan kirjotukset syksyllä, et pahasti menee päällekkäin. Mul on eka jakso tosi täys ja siihen pitää sumplii naprapaatin käynnit.. Mut reksin kans sovittii verkkomahdollisuudesta, ja mulle tulee vaikka valvoja kotiin kirjotuksiin..:)
        Et järjestelykysymyksiä..

Älä nyt mihinkään tk:hon enää mene.. siel viel sanotaa et sul on eturauhasen liikakasvuu kun meet polvesta sanomaan ja epäilet eturistisidettä.. ;) (huomaa tää suuri luottamus tk:hon)

Sie voisit sinne keskussairaalaan soitella ja kysyä peruutusajoista, sanot et on menny vähän pahemmin etkä pysty oikeen elään sen kans. Tai tk:n kautta kiirehtimislähete.. Ja jos tk:hon meet, ni kerro itku ja kipu kympillä, sit sut otetaa vakavasti.. ;)

• polvi ongelmainen
        Tinde kirjoitti:

No aikamoisii sattumii juu :) Mie oon Kaakkois-Suomesta päin..

Kummasti täs monien vuosien aikana tulee tietoo etittyy.. Mulla meinaan ekaks kronas molemmat akillesjänteet, kun ne saatiin puukolla kuntoon, meni oikee polvi (leikattii 4 kertaa kolmessa vuodessa) ja sit meni toi vasen polvi.. mitähän täs viel seuraavaks? ;)
        Mut niinhän se on, ettei urheilija tervettä päivää nää..

Englanniks ainakin löytää paljon infoa polvista..
        Mut suomeks ei sit todellakaan paljoa.. Esim. kun mulla nyt on acl ja lcl ruptuurat, niin et löydä mistään tietoa.. kummasti mulle näitä harvinaisia yhdistelmiä siunaantuu.. ;)

Ja jeps, päähän ottaa.. Arvaa oliko ironista kun päivää ennen diagnoosia luin salibandylehdestä artikkelin, miten urheilijan henkinen kantti on kovilla kun eturistiside paukahtaa.. Olin vähän monttu auki kun lekulta kuulin (tai ruudulta MRI-lausunnosta näin).
        Mut positiivinen ja optimistinen elämänasenne auttaa! Samoin et jos oot aktiivinen lenkkeilijä, niin lenkkeily ei välttämättä onnistu, sillon pitää vaan vaihtaa lajia.
        Välillä mullakin on sellasii päivii et tahtoo lenkille ja sit tekis mieli ampuu kaikki iloset juoksijat.. :)

Tota yleensä kaikilta nuorilta ihmisiltä korjataan, varsinkin jos on tarve siihen ,että se polvi kestää kunnolla.
        En mie sit saanukkaa tietää sitä puukkoa tänään, mut huomenna herra soittelee mulle.. Mie alotan kirjotukset syksyllä, et pahasti menee päällekkäin. Mul on eka jakso tosi täys ja siihen pitää sumplii naprapaatin käynnit.. Mut reksin kans sovittii verkkomahdollisuudesta, ja mulle tulee vaikka valvoja kotiin kirjotuksiin..:)
        Et järjestelykysymyksiä..

Älä nyt mihinkään tk:hon enää mene.. siel viel sanotaa et sul on eturauhasen liikakasvuu kun meet polvesta sanomaan ja epäilet eturistisidettä.. ;) (huomaa tää suuri luottamus tk:hon)

Sie voisit sinne keskussairaalaan soitella ja kysyä peruutusajoista, sanot et on menny vähän pahemmin etkä pysty oikeen elään sen kans. Tai tk:n kautta kiirehtimislähete.. Ja jos tk:hon meet, ni kerro itku ja kipu kympillä, sit sut otetaa vakavasti.. ;)

Mun ongelmat tuntuvat sun elämään verrattuna aika pieneltä. Saanko udella miten oot jaksanut käydä noin monet leikkaukset läpi ja samalla viellä opiskella? Sen jälkeen kun multa leikattiin ristiside niin oli kyllä eka kuukausi koulussa melko tuskainen. Ajatukset oli niin siinä polvessa, niin ei oikein pystynyt keskittyyn yhtään mihinkään.

Juu mäkin olen ettinyt tietoa myös enkunkielisiltä sivuilta, kielitaito on ihmeesti kohentunut siinä samalla. Eihän sitä tiedä jos vaikka kirjoituksissa olis alan sanastoa....

Onko sulta siis takaristisidekin pamahtanut, muistaakseni se oli tieten aika harvinaista?
        Aikamoinen sattuma tosiaan tuo artikkelijuttu. Itse asiassa mullekin sattui eräänlainen enne, sillä edellisenä päivänä, kun nyt toukokuussa taas loukkasin polven, niin satuin näkemään minut leikanneen ortopedin kaupungilla.

Sulla on kyllä sumplimista kun vielä kirjoituksistakin pitäs selviytyä.

Taidan tosiaan vältellä tk:ta, vaikka nyt viime kerralla siellä olikin erittäin mukava ja ymmärtäväinen nuori lääkäri. Pitää nyt vähän kattoa tätä tilannetta, polvi on nyt vähän turvoksissa mut saa nähdä laskeeko se kun vähän tässä lepäilen pari päivää.

Tsemppiä sulle kirjoituksiin ja toivottavasti saat itsesi kuntoon!

• Tinde
        polvi ongelmainen kirjoitti:

Mun ongelmat tuntuvat sun elämään verrattuna aika pieneltä. Saanko udella miten oot jaksanut käydä noin monet leikkaukset läpi ja samalla viellä opiskella? Sen jälkeen kun multa leikattiin ristiside niin oli kyllä eka kuukausi koulussa melko tuskainen. Ajatukset oli niin siinä polvessa, niin ei oikein pystynyt keskittyyn yhtään mihinkään.

Juu mäkin olen ettinyt tietoa myös enkunkielisiltä sivuilta, kielitaito on ihmeesti kohentunut siinä samalla. Eihän sitä tiedä jos vaikka kirjoituksissa olis alan sanastoa....

Onko sulta siis takaristisidekin pamahtanut, muistaakseni se oli tieten aika harvinaista?
        Aikamoinen sattuma tosiaan tuo artikkelijuttu. Itse asiassa mullekin sattui eräänlainen enne, sillä edellisenä päivänä, kun nyt toukokuussa taas loukkasin polven, niin satuin näkemään minut leikanneen ortopedin kaupungilla.

Sulla on kyllä sumplimista kun vielä kirjoituksistakin pitäs selviytyä.

Taidan tosiaan vältellä tk:ta, vaikka nyt viime kerralla siellä olikin erittäin mukava ja ymmärtäväinen nuori lääkäri. Pitää nyt vähän kattoa tätä tilannetta, polvi on nyt vähän turvoksissa mut saa nähdä laskeeko se kun vähän tässä lepäilen pari päivää.

Tsemppiä sulle kirjoituksiin ja toivottavasti saat itsesi kuntoon!

Hei jos haluut jutella enemmänkin polvista ja muustakin, niin meilein? :)

Kyl siin on monta kertaa ollu hermot katketa kun oon joukkueen ainoo, kuka näitä vammoja saa ja aina.. Koko sen viis vuotta, mitä oon salibandyy pelannu, niin on ollu polven kans jotain kronaa.. Nyt ollaan siinä pisteessä, että ens kaudella en pelaa..

Ite asias mie en tiiä min koko diagnoosii.. MRI-lausunnossa luki "ainakin osittainen acl- ja lcl-repeämä." että voi siellä sitten muutakin olla. Ja magneetti otettiin toukokuussa, joten kaikki on mahdollista..

Mut todellakin jos sua kiinnostaa jutella vielä, niin meilillä.. ei sitten tule koko kansan tietoisuuten sielun syvimmät tuntemukset.. ;)

• polvi ongelmainen
        Tinde kirjoitti:

Hei jos haluut jutella enemmänkin polvista ja muustakin, niin meilein? :)

Kyl siin on monta kertaa ollu hermot katketa kun oon joukkueen ainoo, kuka näitä vammoja saa ja aina.. Koko sen viis vuotta, mitä oon salibandyy pelannu, niin on ollu polven kans jotain kronaa.. Nyt ollaan siinä pisteessä, että ens kaudella en pelaa..

Ite asias mie en tiiä min koko diagnoosii.. MRI-lausunnossa luki "ainakin osittainen acl- ja lcl-repeämä." että voi siellä sitten muutakin olla. Ja magneetti otettiin toukokuussa, joten kaikki on mahdollista..

Mut todellakin jos sua kiinnostaa jutella vielä, niin meilillä.. ei sitten tule koko kansan tietoisuuten sielun syvimmät tuntemukset.. ;)

Voit kirjotella osoitteeseen [email protected], tuo on sellanen anonyymi, mut voin antaa virallisen sit kun vastaat.

En mene takuuseen et jaksan kirjotella, mut voihan sitä aina yrittää...

• aloittaja
        Tinde kirjoitti:

• Taakse = takaristiside

Olen täällä nyt pää pipinä ja ärtsynä;
        Turisti työnsi tänään kävelypuistossa lapsensa rattaissa suoraan kipeän jalkani pohje-akillesjänne -akselille :(

Ennen sitä olin potkaissut tieltäni erästä laatikkoa ulkona - ja eikös polvilumpion alaosaan sattunut NIIN PALJON kuin sielu sietää.
        Sit könttäsin jalallani loppupäivän. Nyt helpotti vähän.

Menen nukkumaan. Palailen joku päivä.

• Kuntouttaja
        polvi ongelmainen kirjoitti:

Voit kirjotella osoitteeseen [email protected], tuo on sellanen anonyymi, mut voin antaa virallisen sit kun vastaat.

En mene takuuseen et jaksan kirjotella, mut voihan sitä aina yrittää...

Moi kaikille kohtalotovereille. Itsellä leikkauksesta takana 10vkoa ja pienet oheisongelmat (takareiden revähdykset) vaivaavat, mutta pelko uudelleen leikatuksi joutumisesta vaivaa eniten. Itsellä tieto on lievittänyt tuskaa, joten laitan muutaman suomenkielisin linkin kyseistä vammaa ja kuntoutusta käsitteleviin teksteihin..
        Jussi Rantasen artikkeliin polven eturistiside vamman tutkimuksesta ja hoidosta: http://www.lts.fi/filearc/70_art_Rantanen.pdf?LTS_reg=d50fae1abc1ba45cc371d175a3b5860c

ACL-kuntoutusohjelmia vertaavaan gradu-työhön: http://selene.lib.jyu.fi:8080/gradu/v03/G0000322.pdf

• Tinde
        Kuntouttaja kirjoitti:

Moi kaikille kohtalotovereille. Itsellä leikkauksesta takana 10vkoa ja pienet oheisongelmat (takareiden revähdykset) vaivaavat, mutta pelko uudelleen leikatuksi joutumisesta vaivaa eniten. Itsellä tieto on lievittänyt tuskaa, joten laitan muutaman suomenkielisin linkin kyseistä vammaa ja kuntoutusta käsitteleviin teksteihin..
        Jussi Rantasen artikkeliin polven eturistiside vamman tutkimuksesta ja hoidosta: http://www.lts.fi/filearc/70_art_Rantanen.pdf?LTS_reg=d50fae1abc1ba45cc371d175a3b5860c

ACL-kuntoutusohjelmia vertaavaan gradu-työhön: http://selene.lib.jyu.fi:8080/gradu/v03/G0000322.pdf

Itellä kahen viikon päästä leikkaus ja sitten alkaa minunkin kuntoutusurakka ja siinä sivussa vielä yo-kirjotukset..
        Mutta jos haluat omia kokemuksia kirjotella puukosta ja kuntoutuksesta, niin lukisin niitä mielelläni :) Ei mitään kauhutarinoita kuitenkaan..

• Kuntouttaja
        Kuntouttaja kirjoitti:

tämä löytyy jo yheltä toiselta foorumilta, mutta laitan sen tännekin, jos jota kuta kiinnostaa.
        Kuntoutuspäiväkirja osa1.
        Terve,
        No kunpa olisinkin terve.. ja mitä ilmeisemmin sitä toivoo kaikki kyseistä palstaa lukevat. Ensinnäkin suuret kiitokset kaikille kirjoittaneille ja toiseksi kaikki sympatia ja kannustus kaikille kohtalotovereille. Kyseinen aihe sai minut liittymään foorumin jäseneksi. Sillä vaikka kuinka olen keskustellut lääkäreiden, fysioterapeuttien ja alan ammattilaisten kanssa, vielä arvokkaammaksi olen kokenut muiden kokemukset kyseiseen vammaan liittyen. Vaikka jokaisen vamma ja toipumisprosessi on yksilöllinen, niin tieto ei itselläni ainakaan ole lisännyt tuskaa vaan poistanut epätoivoa ja jopa lisännyt uskoa terveestä huomisesta. siksi siis tuon oman tapauksenikin tähän keskusteluun.. Tästä vuodatuksesta on mitä ilmeisemmin tulossa romaani, joten hypätkää yli ne joita ei tylsät yksityiskohdat jaksa kiinnostaa..
        Hutikuussa 06 Jalkaani kohdistui yllättävä, kiertävä voima, joka väänsi kantapäätä ulospäin polven ollessa hieman koukussa. Tämän seurauksena polvesta kuului pamahdus ja viiltävä kipu. Kipu ei ollut aivan sietämätön ja vaikka paremmin pitäisi tietää, niin en kuitenkaan lopettanut kyseistä aktiviiteettia tähän vaan teippauksen jälkeen takaisin temmeltämään. Myöhemmin totesin, että kaikki ei kuitenkaan taida olla kunnossa ja vakuutksen ollessa kunnossa meninin yksityisen päivystävälle yleisläärille. Hän epäili polvilumpion menneen sijoiltaan, määräsi kepit pariksi viikoksi, otti röntgen kuvat ja kehoitti heti kuvien tultua menemään ortopedin vastaanotolle. Polven turvotus laski parissa päivässä ja totesin tulevani toimeen ilman keppejä. Ortopedi (yksityinen) tutki polveani, ja totesi heti että vika ei ollut ainakaan lumpiossa, jos siellä jotain olisi niin se voisi olla eturistisiteessä. Varmuuta hän ei osannut sanoa ja pyysi tulemaan uudestaan 3 viikon kuluttua, jolloin turvotus olisi laskenut ja magneettien ottaminen olisi mahdollista. Ortopedi sanoi, ettei liikunnan harrastamiselle ole esteitä. No hullua ei tarvitse montaa kertaa yllyttää.. Toisaalta ajattelin ettei siellä sitten varmaan mitään vikaa ole. Jalka alkoi tuntua nopeasti melko hyvältä. Kyykyssä tuntui erilaiselta ja liikkuessa polvessa hieman huteralta. Voimat kuitenkin olivat tallella ja hölkkääminenkin onnistui. Uimassa käydessä ongelmat tulivat selvimmin esille. Polvesta alaspäin hallinta tuntui olemattomalta ja rintauinnin potkut eivät tulleet kuuloonkaan. Vähitellen myös juoksussa aloin selvästi huomaamaan "löysyyttä" polvessa ja olin melko varma, että kaikki ei ole kunnossa.
        Toisella käynnillä ortopedi totesi, että melko hyvältä ja tukevalta polvi tuntuu. Minä ihmettelin,että mitä.. ja kun kerran vakuutus on niin tästä pitää saada selvyys. No hän meinasi, että kyllä se magneetikuvan ottaminen varmaan sitten olisi järkevää niin sanotusti vamman poissulkemisen takia ja henkisen hyvinvointini takia..Nimenomaan.. Ei edellenkään kieltoa millekkään liikkumiselle ja painiskelua saa harrastaa, jos siltä tuntuu. Jos siellä on jotain rikki niin ei kai hajonnut huonommaksi voi enää mennä??
        Pääsin magneettikuviin viikon päästä ja sain soittoajan ortopedille. Postissa tuli tulokset ja ison miehen meinasi tulla itku, vaikka en selostusta täysin ymmärtänyt: jotakuinkin, ACL:n totaali ruptuura ja pieni murtuma tibian päässä. Ei kuullostanut hyvltä minun korvaan ja kysyin samalta ortopedilta, että olinko suomentanut oikein: ACL Totaali ruptuura: eturistiside täysin paskana! murtuma tibian päässä viittasi murtumaan sääriluussa.
        Vastauksen tiesin jo ja leikkausta alettiin suunnitella.. Leikkausaika varattiin 7vko vahingon jälkeen. Leikkausta suorittamaan toinen ortopedi, joka tekee suurimman osan tämän alueen eturistisideleikkauksista. helpotus minulle..

Tylsä tarina jatkuu myöhemmin. Nyt tulossa 10vko täyteen ja henkinen kantti on edelleen koetuksella ja luulosairaus vaivaa..

• oksaunet
        aloittaja kirjoitti:

Olen täällä nyt pää pipinä ja ärtsynä;
        Turisti työnsi tänään kävelypuistossa lapsensa rattaissa suoraan kipeän jalkani pohje-akillesjänne -akselille :(

Ennen sitä olin potkaissut tieltäni erästä laatikkoa ulkona - ja eikös polvilumpion alaosaan sattunut NIIN PALJON kuin sielu sietää.
        Sit könttäsin jalallani loppupäivän. Nyt helpotti vähän.

Menen nukkumaan. Palailen joku päivä.

Kyllä se on parempi kävellä saunan taakse ja ottaa kirves mukaan. Ei siinä muu auta, kun pyydät kaveria kirveenvarteen ja asettelet sen jalkasi pölkylle.

• pettynyt

Tervehdys !
      Pelaan koripalloa ja noin 3 kuukautta sitten
      kaaduin ja polveni vääntyi pahaan asentoon.
      Samassa kuulin räsähdyksen ja tajusin heti
      että jotain oli mennyt rikki. Tämä tapahtui illalla joten kenkkasin avustuksella kotiin
      ja pistimme siihen pikimmiten kylmää.
      Sekä illalla, yöllä että seuraavana aamuna
      kipu oli viiltävä ja jalka ei taipunut lähes
      ollenkaan. Aamun tullen lähdimme paikalliseen
      terveyskeskukseen josta lääkäri lähetti meidät
      röntgen kuvaan. Röntgen kuvassa ei näkynyt mitään
      ja lääkäri totesi että jalan taipumisessa on
      vajausta ja koska kipu tuntui pohkeen yläosassa,
      sivulla, hän epäili että vain lihas on
      revähtänyt. Sain kävellä kepeillä seuraavat kaksi
      viikkoa ja pikkuhiljaa kipu hellitti.

noin kolmen viikon päästä tapauksesta lähdin
      harjoittelemaan reeneihin normaalisti.
      Harjoittelussa kuitenkin huomasi että
      satunnaisesti jalka petti alta ja ääripäissä
      kipua vielä oli.

viiden viikon kuluttua menimme uudelleen
      lääkärin vastaanotolle ja tämä kehotti
      katselemaan viikon ja sitten tilaamaan
      ajan yksityiselle että vaiva saataisiin
      nopeammin selvitettyä.

odottelimme viikon ja aika kului emmekä
      saaneet aikaiseksi varattua aikaa yksityiselle.
      sitten lopulta kahden kuukauden jälkeen
      tapahtumasta soitimme yksityiselle ja pääsimme
      lähes samantien.

Lääkärin ei tarvinnut kuin 5min tunnustella ja
      taivutella jalkaani kun suusta pääsi jo sanat
      "joo. aivan selvä ero.. tää on tyypillinen
      urheilijan polvivamma, että luulee että
      kaikki on okei ja lähtee treenaamaan mutta
      sitten ei paranekkaan kunnolla ja sit
      selvii et ristiside onki poikki ja sit onki
      pitempi tauko edessä"..

että nyt sitten olin kesällä polvileikkauksessa
      koska ristiside oli 4/5 poikki..
      Leikkaus sinäänsä meni hyvin ja polvi ei
      ollut lähes ollenkaan kipeä, enkä joutunut
      syömään kuin lääkkeet, jotka olivat
      pakolliset kaksi viikkoa.
      Kipu leikkauksen jälkeen on kuitenkin henkilö-
      kohtaista ja siksi olen onnellinen että
      pääsin niin vähällä..

kuntoutus vain kestää kovin kauan ja pelaamaan
      pääsen vasta puolen vuoden päästä, joka harmittaa
      kaikista eniten..

Kertomasi oireet viittaavat hyvin paljon
      samanlaisilta mitä itselläni oli ja ristisiteen
      rikki meneminen ei todellakaan vaadi paljon.
      Yks väärä liike ja painetta kohdistuu samaan
      kohtaan niin se on siinä..

Yksityisen palvelun, Pulssin, toimintaan olin
      erittäin tyytyväinen.. Henkilökunta oli
      erittäin ystävällistä ja lääkäri suomen
      parhaita..

Mutta näin itselläni..
      Kerroppa kuulumiset kun lääkärin vastaanotolla
      on käyty :)

• Retu99

Moi,

Minulla meni etu- ja sivuristisiteet poikki maanataina. Magneettikuva osoitti että polven kierukkakin on repeytynyt. Joudun leikkaukseen n. 3 viikon kuluttua. Onko kenelläkään tietoa paranemisesta, leikkauksesta yms. Epätieto on ikävää.

• Nimetön
        Retu99 kirjoitti:

Moi,

Minulla meni etu- ja sivuristisiteet poikki maanataina. Magneettikuva osoitti että polven kierukkakin on repeytynyt. Joudun leikkaukseen n. 3 viikon kuluttua. Onko kenelläkään tietoa paranemisesta, leikkauksesta yms. Epätieto on ikävää.

kuulostaa pahalta, varmasti teki kipeää.
        Mitä oikein tapahtui?!

itselläni on juuri tällä hetkellä
        polven eturistisiteen leikkauksen jälkeistä
        kuntoutusaikaa. N. puoli vuotta menee kuntoutukseen niin että pääsee taas harrastamaan
        kontaktilajia, jos eturistiside leikataan. Leikkauksen jälkeiset oireet
        ovat jokaiselle henkilökohtaisia.
        Ensimmäistä kolmea päivää pidetään
        kivuilta pahimpina ja ensimmäistä kahta viikkoa
        vaikeimpina aikoina. Jouduin itse syömään pakollisia särkylääkkeitä aamuin illoin kahden viikon ajan. Lääkkeitä annettiin noin kahdelle kuukaudelle, mutta polvi ei särkenyt enää lainkaan, joten pärjäsin ilman.
        Polveni onkin parantunut huomattavasti nopeammin verrattuna esimerkiksi ystäväni polveen.
        Hän syö edelleen lääkkeitä särkyyn, vaikka
        leikkauksesta on nyt jo yli puoli vuotta. Mutta jopa hän itsekin myöntää että kuntoutus jäi vähemmälle.
        Kuntoutuksen tärkeys on huomattavaa !
        Kaikki liikkeet mitä fysioterapeutti antaa
        on oikeasti erittäin tärkeää tehdä,
        tulos on aina sitä parempi ja näkyy nopeammin !

Sinulle voi tulla pitkä toipumisaika
        koska polvi on niin monesta kohtaa operoitava..
        Mutta kaikesta kyllä selviää! Voi olla että sinulla menee jopa kokonainen vuosi kuntouttamiseen, mutta veikkaisin samaa puolta vuotta kuin minullakin, koska kierukka on tietääkseni vain lyhyen ajan kuntoutuksella
        kunnossa, vai tarviiko se ollenkaan kuntoutusta? en tiedä. Mutta tsemppiä loppuun asti!

• Ella83

Hei! Minulla vähän samanlainen tapaus sattui kun kaaduin rappusissa työpaikalla polvilleni, polvi on melkein koko ajan aika kipeä ja tuntuu välillä ihan kuin polvessani olisi joku paine ja sitten jomottaa välillä, vaikea liikkua normaalisti.Olen käynyt 2kertaa päivystävällä lääkärillä ja ne ei laita kuvauksiin ja määrää vaan buranaa että pitäisi mennä ohi itsekseen..voiko olla näin??en ymmärrä miksi ei edes kuvata vaikka kipu jatkuu vaan, tapauksesta on melkein 2viikkoa aikaa, miksi määrätään vaan buranaa eikä tehdä muuta?? voisiko minulla olla ristiside vahingoittunut kuitenkin??? (mihin tämä terveydenhuolto on menossa kun ei sieltä saa oikeudenmukaista hoitoa, ei kaikki vaivat voi mennä buranalla/panadonilla ohitse!!! t:suututtaa...

• tsemppiä Teillekin

Hei! Ihan ensiksi kiitos Teille kaikille. Kyllä on hyvä kuulla, ettei tässä yksin olla. Oma polveni meni 'sököksi' vuonna 2002, kun laskeuduin töistä kotiin alas rappusia. Pisti vietävästi! Raskaiden laatikoiden kantamisen ja rivitanssin laitoin itse syyksi ja lähdin tk:een näyttämään polvea ylilääkärille. Käski syödä buranaa. Aloitin syömään myös Zinaxinia lehti-ilmoituksen perusteella, jota ostin vuoron perään apteekista tai luontaistuotekaupasta. Juokseminen ja hyppelyt jäivät siihen, mitä nyt varovasti sain pyöräiltyä pikkumatkan ja käveltyäkin vielä pienemmän matkan. Nekin piti tehdä varoen.

No sittemmin alkoi usein olla hankalaa töissä nuo portaiden ylös ja alas menot ja kyykkymiset tavaraa purkaessa. Työterveystarkastuksessa 2007 annettiin vaivaan sitten nivelrikko-lääkitys Althryl, jota söin pari vuotta ja kuntoutin polvea DBC:llä, uimassa, hiihdossa ja kuntosalilla (26 eur/2 vko). Työterveyslääkäri antoi fysioterapeutille kuntoutuslähetteen yliliikkuvaan olkapäähäni tulleen rasitusvamman takia, mutta vaihdoin fysioterapeutilta DBC:en, kun fysioterapeutti teki hermovamman käsivarteen runnomisellaan. Ei ole sekään vamma täysin parantunut tänä päivänä. Jumpissa yritin käydä, muttei oikein motivoineet nekään, kun kyykkyyn ei päässyt, hypellä ei voinut ja punttien nostaminenkin oli ihan naurettavaa pelkällä tangolla sähläystä.

Sitten tuli koiranpentu taloon ja ajattelin korvata kuntosalitreenit pitemmillä kävelylenkeillä. Erehdyin kantamaan jonkun sata metriä 10-kiloista pentua ja siitä se taas alkoi. Jalka ei ottanut alle ja itkin epätoivosta nilkuttaessani pennun kanssa metsälenkillä. Tk:n ylilääkäri kertoi röntgenkuvista, että kulumia on ja se siitä. Vastaanotolla lupasi, että polven lääkärit saavat kuntoon, mutta puhelimessa sitten ei ollutkaan enää mitään tehtävissä. Oma lääkäri kertoi lonkan röntgenkuvien perusteella puhelimessa myös, että nivelrikko siellä lonkassakin on ja että kannattaa syödä D-vitamiinia ja kalsiumia. Leikkaukseen ei kannata mennä, kun on komplikaatioriski suuri. Lonkkaa poltteli niin pahasti, että otin Internetistä jo yhteyttä lonkkien pinnoitukseen erikoistuneeseen sairaalaan.

Siinä sitten luin lehdestä, että urheilijat käyvät polvistaan magneettikuvauksissa ja varasin ajan yksityiselle, jolta toivoin ruinaamalla saavan lähetteen niinkuin sainkin (ilman ruinausta). Olin niin kovissa kivuissa joka paikasta, että herätessä aamulla teki vain mieli huutaa lujaa. Magneettikuvien jälkeen olin tilannut ajan jo ortopedillekin, jota minulle oli suositeltu. Hän katsoi kuvani ja kertoi kierukan revenneen, joka parantuisi pikkukierukan poiston jälkeen. Pääsin keskussairaalan jonoon. Hän myös kysyi, miksi ihmeessä minun ikäiselleni (39 v. nyt) oli määrätty nivelrikko-lääkitys? Oli vähän paha vastata siihen. Hän neuvoi myös ottamaan reumakokeet kun ehdin. Opiskelijana maksoin itse yksityisen magneettikuvauksen, niin kova kiire oli päästä selvyyteen asiasta kipujen tähden.

Tällä hetkellä alaselkä on sairaan kipeä. Olen varannut ajan osteopaatille, joka varmasti auttaa. Teen vatsalihaksia ja joka toinen päivä olen käynyt uimassa, että kivut hellittäisivät, eikä tarvitsisi pilata lääkkeillä mahaa. Sain ortopediltä myös matsaystävällisen lääkereseptin, kun hoksasin pyytää. Haen sitten joskus niitä, kun löydän rahaa lunastaa ne apteekista. Aluksi linkkasin uimahallissa kepin kanssa, nyt kuukauden kuluttua saan hyvin varovasti tehtyä rintauintipotkuja jopa. Välillä oli vähän parempi, mutta kun jouduin tekemään aika pakotetussa tilanteessa juoksupyrähdyksen, sain itseni entistä pahempaan kuntoon. Niin, ortopedi kertoi lonkkasärkyjeni johtuvan vaurioituneesta selkärangasta, joka tämän ikäisellä voi olla ihan normaalia.

• elmeri85
        tsemppiä Teillekin kirjoitti:

Hei! Ihan ensiksi kiitos Teille kaikille. Kyllä on hyvä kuulla, ettei tässä yksin olla. Oma polveni meni 'sököksi' vuonna 2002, kun laskeuduin töistä kotiin alas rappusia. Pisti vietävästi! Raskaiden laatikoiden kantamisen ja rivitanssin laitoin itse syyksi ja lähdin tk:een näyttämään polvea ylilääkärille. Käski syödä buranaa. Aloitin syömään myös Zinaxinia lehti-ilmoituksen perusteella, jota ostin vuoron perään apteekista tai luontaistuotekaupasta. Juokseminen ja hyppelyt jäivät siihen, mitä nyt varovasti sain pyöräiltyä pikkumatkan ja käveltyäkin vielä pienemmän matkan. Nekin piti tehdä varoen.

No sittemmin alkoi usein olla hankalaa töissä nuo portaiden ylös ja alas menot ja kyykkymiset tavaraa purkaessa. Työterveystarkastuksessa 2007 annettiin vaivaan sitten nivelrikko-lääkitys Althryl, jota söin pari vuotta ja kuntoutin polvea DBC:llä, uimassa, hiihdossa ja kuntosalilla (26 eur/2 vko). Työterveyslääkäri antoi fysioterapeutille kuntoutuslähetteen yliliikkuvaan olkapäähäni tulleen rasitusvamman takia, mutta vaihdoin fysioterapeutilta DBC:en, kun fysioterapeutti teki hermovamman käsivarteen runnomisellaan. Ei ole sekään vamma täysin parantunut tänä päivänä. Jumpissa yritin käydä, muttei oikein motivoineet nekään, kun kyykkyyn ei päässyt, hypellä ei voinut ja punttien nostaminenkin oli ihan naurettavaa pelkällä tangolla sähläystä.

Sitten tuli koiranpentu taloon ja ajattelin korvata kuntosalitreenit pitemmillä kävelylenkeillä. Erehdyin kantamaan jonkun sata metriä 10-kiloista pentua ja siitä se taas alkoi. Jalka ei ottanut alle ja itkin epätoivosta nilkuttaessani pennun kanssa metsälenkillä. Tk:n ylilääkäri kertoi röntgenkuvista, että kulumia on ja se siitä. Vastaanotolla lupasi, että polven lääkärit saavat kuntoon, mutta puhelimessa sitten ei ollutkaan enää mitään tehtävissä. Oma lääkäri kertoi lonkan röntgenkuvien perusteella puhelimessa myös, että nivelrikko siellä lonkassakin on ja että kannattaa syödä D-vitamiinia ja kalsiumia. Leikkaukseen ei kannata mennä, kun on komplikaatioriski suuri. Lonkkaa poltteli niin pahasti, että otin Internetistä jo yhteyttä lonkkien pinnoitukseen erikoistuneeseen sairaalaan.

Siinä sitten luin lehdestä, että urheilijat käyvät polvistaan magneettikuvauksissa ja varasin ajan yksityiselle, jolta toivoin ruinaamalla saavan lähetteen niinkuin sainkin (ilman ruinausta). Olin niin kovissa kivuissa joka paikasta, että herätessä aamulla teki vain mieli huutaa lujaa. Magneettikuvien jälkeen olin tilannut ajan jo ortopedillekin, jota minulle oli suositeltu. Hän katsoi kuvani ja kertoi kierukan revenneen, joka parantuisi pikkukierukan poiston jälkeen. Pääsin keskussairaalan jonoon. Hän myös kysyi, miksi ihmeessä minun ikäiselleni (39 v. nyt) oli määrätty nivelrikko-lääkitys? Oli vähän paha vastata siihen. Hän neuvoi myös ottamaan reumakokeet kun ehdin. Opiskelijana maksoin itse yksityisen magneettikuvauksen, niin kova kiire oli päästä selvyyteen asiasta kipujen tähden.

Tällä hetkellä alaselkä on sairaan kipeä. Olen varannut ajan osteopaatille, joka varmasti auttaa. Teen vatsalihaksia ja joka toinen päivä olen käynyt uimassa, että kivut hellittäisivät, eikä tarvitsisi pilata lääkkeillä mahaa. Sain ortopediltä myös matsaystävällisen lääkereseptin, kun hoksasin pyytää. Haen sitten joskus niitä, kun löydän rahaa lunastaa ne apteekista. Aluksi linkkasin uimahallissa kepin kanssa, nyt kuukauden kuluttua saan hyvin varovasti tehtyä rintauintipotkuja jopa. Välillä oli vähän parempi, mutta kun jouduin tekemään aika pakotetussa tilanteessa juoksupyrähdyksen, sain itseni entistä pahempaan kuntoon. Niin, ortopedi kertoi lonkkasärkyjeni johtuvan vaurioituneesta selkärangasta, joka tämän ikäisellä voi olla ihan normaalia.

Mulla leikattii noi edellä mainitut n,kolme viikkoa sitten ja olisin kysynyt että onko muilla ollut samoja oireita kun mullakin, eli polvi ei mene suoraksi ollenkaan vaikka leikkauksen jä'lkeen sain sen paljon suoremmaksi ja nyt tuntuu että siellä olisi taas joku väärässä paikassa, niinkuin ennen leikkausta kun polvi koko ajan lähti alta eikä suorentunut, vai onko tää mahdollisesti vaan turvotuksen syytä kun lumpion yläosa vielä aivan turvoksissa eikä siis lumpiokaan erotu. pelkään vain että siellä olisi mennyt jo jotain rikki ym...tosin polvi ei kyllä ole mitenkään ollut rasituksessa eikä vääntynyt, mutta on silti tosi oudon tuntunen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17003
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4734
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      298
      2676
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      140
      1969
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1579
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      396
      1512
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      16
      1449
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1293
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      20
      1194
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      10
      1109
    Aihe