Eräässä esittelyssä tätä henkilöä kuvataan seuraavin sanoin: Suzette Hattingh on karismaattinen,rukous ja esirukouskeskeinen sananjulistaja.Hän työskenteli 17 vuotta Reinhard Bonnken Christ for all Nations-järjestössä kunnes perusti oman Voice in the City lähetyksen vuonna 1997. www.voiceinthecity.org
Kyseinen henkilö on tulossa puhumaan lähiaikoina Helsingin Saalemin ja vapaan sisälähetyksen järjestämään suurtapahtumaan.
Hmm..vaikuttaa aika arveluttavalta koska Bonnke ainakin syvällä torontolaisuudessa mukana kun tämäkin nainen on aikaisemmin pyörinyt Bonnken lafkassa. Mitä mieltä olette tästä jotka tunnette Suzette "tapauksen" paremmin. Kun hän nyt kuitenkin on tulossa suomen helluntailaisten eräänlaiseen pääkonttoriin saalemiin puhumaan jonka toimia muut helluntaiseurakunnat läpi suomen oltiinpa mitä mieltä tahansa seuraavat tarkoin koko valtakunnassa omissa ratkaisuissaan mm. ketä ulkomaalaisia sananjulistajia aletaan kutsumaan puhumaan. Niin päätimpä ottaa asian esille täällä.
Suzette Hattingh (Saksa)
23
6366
Vastaukset
- ......
Han on kaynyt Suomessa montakin kertaa. Oli mm. konfferenssissa paapuhujana. Han puhuu taytta asiaa.
- Markku Tampio
on kysyttävä sen seurakunnan vastuun kantajilta, jotka ovat kutsuneet tämän Suzette Hattingin seurakuntaansa.
Me palstaa lukevat voimme henkilöä ja asiaa tuntemattomina kirjoittaa eriävät mielipiteemme monasti vain omien luulojen sekä olettamusten perusteella, niinkuin se näissä palstan aiheitten monissa mielipiteissä on tullut jo esille.- ReaAalto
kanssasi siinä, että ensin tulee itse tutustua itsekunkin julistajan oppiin ennenkuin antaa mielipiteensä.
Henget tulee koetella Raamatun totuudella, eikä omilla luuloilla.
Itse en koskaan kirjoita mitään, mihin en olisi ensin perehtynyt-- näin vain tällä palstalla kirjoittaville "yleisille syyttäjille" tiedoksi. - kirjoituksesi
ReaAalto kirjoitti:
kanssasi siinä, että ensin tulee itse tutustua itsekunkin julistajan oppiin ennenkuin antaa mielipiteensä.
Henget tulee koetella Raamatun totuudella, eikä omilla luuloilla.
Itse en koskaan kirjoita mitään, mihin en olisi ensin perehtynyt-- näin vain tällä palstalla kirjoittaville "yleisille syyttäjille" tiedoksi.kertoo tasapainottomasta katkerasta sisimmästä.
- todé
jonka olen sepustanut tänne aiemmin, kun aihetta suzette hatting on täällä reposteltu:
olen siis kerran ollut kuuntelemassa SH:n saarnaa livenä. saarnaa, joka tietysti poikkesi perinteisestä luterilaisesta stylestä. vaikka suhtaudun kriittisesti tietynlaiseen tyyliin saarnata ja tuoda evankleiumia esille, tykkäsin suzette hattingin saarnaasta. sen ulosannista ja eritoten sen helluntailais-egoa kohtikäyvästä sanomasta. siinä oli sitä Jumalan kuritusta, jolla Hän haluaa lapsiaan ohjata elämän tiellä kohti epäitsekästä rakkautta.
toivottavasti sinulla on mahdollisuus mennä hattingia kuuntelemaan. koeta suhtautua hänen räiskyvään, naisenergiaansa terveellä tavalla, niin ettei vierailun anti jää sinun kohdallasi siltä osin hedelmättömäksi.
heitäpä sitten referaattia meillekin, joilla ei ole mahdollisuutta olla paikanpäällä.- kysyvä ei tieltä eksy
nimimerkin todé ajattelua.
todé vaikuttaa olevan hyvin fiksu ja miettiväinen ihminen. hänellä on sanan säilä hallussaan, napauttelee teräviä kommentteja jne. mutta kuitenkin on täällä, ilmeisenä uskovaisena, uskovaisten joukossa kirjoittelemassa arviointeja joidenkin kuviteltujen "jumalan ihmisten" saarnoista.
todé siis selvästi antaa ymmärtää hänenkin ajatteluunsa kuuluvan sen, että joillakin ihmisillä, kuten tässä tapauksessa hattingilla on muita ihmisiä jo lähtökohtaisesti enemmän tietoa, miten ihmisten tulee täällä elää ja minkälainen elämä on mahdolliselle jumalalle mieleen.
todén muiden kirjoitusten perusteella pystyisi hyvinkin päättelemään hänen olevan kuvia kumartelematon nainen, joka itse päättää elämänsä valinnoistaan. voisin muutenkin kuvitella todén olevan ihminen, joka enemmän kuin paremmin ymmärtää uskonpohdiskelujen olevan niitä henkilökohtaisia pohdiskelua, joista kukin voi todellakin muodostaa omat teoriansa ja näkemyksensä.
tässä viestissä todé siis osoittaa uskovaisille tyypillistä kuuliaisuutta joidenkin - kuka kenenkin - saarnoja kohtaan. hän on asettunut kristinuskon jalustoihin ja pohdiskelee kristinuskon viitekehyksestä mahdollisen jumalan olemassaoloa, ominaisuuksia, mielenmukaisuuksia jne. todé ilmeisesti on myös uskonasiat enemmän kollektiivisina, seurakuntakeskeisinä asioina näkevä ihminen eikä nimenomaan henkilökohtaisina pohdiskeluina.
tätä ei todésta äkkipäätään uskoisi. - todé
kysyvä ei tieltä eksy kirjoitti:
nimimerkin todé ajattelua.
todé vaikuttaa olevan hyvin fiksu ja miettiväinen ihminen. hänellä on sanan säilä hallussaan, napauttelee teräviä kommentteja jne. mutta kuitenkin on täällä, ilmeisenä uskovaisena, uskovaisten joukossa kirjoittelemassa arviointeja joidenkin kuviteltujen "jumalan ihmisten" saarnoista.
todé siis selvästi antaa ymmärtää hänenkin ajatteluunsa kuuluvan sen, että joillakin ihmisillä, kuten tässä tapauksessa hattingilla on muita ihmisiä jo lähtökohtaisesti enemmän tietoa, miten ihmisten tulee täällä elää ja minkälainen elämä on mahdolliselle jumalalle mieleen.
todén muiden kirjoitusten perusteella pystyisi hyvinkin päättelemään hänen olevan kuvia kumartelematon nainen, joka itse päättää elämänsä valinnoistaan. voisin muutenkin kuvitella todén olevan ihminen, joka enemmän kuin paremmin ymmärtää uskonpohdiskelujen olevan niitä henkilökohtaisia pohdiskelua, joista kukin voi todellakin muodostaa omat teoriansa ja näkemyksensä.
tässä viestissä todé siis osoittaa uskovaisille tyypillistä kuuliaisuutta joidenkin - kuka kenenkin - saarnoja kohtaan. hän on asettunut kristinuskon jalustoihin ja pohdiskelee kristinuskon viitekehyksestä mahdollisen jumalan olemassaoloa, ominaisuuksia, mielenmukaisuuksia jne. todé ilmeisesti on myös uskonasiat enemmän kollektiivisina, seurakuntakeskeisinä asioina näkevä ihminen eikä nimenomaan henkilökohtaisina pohdiskeluina.
tätä ei todésta äkkipäätään uskoisi.Jeesus on olemassa. Hän on Jumala.
tode palvelee Jeesusta ja kumartaa vain Häntä. Jeesus on toden Kunnian Herra!
jos minä saan täällä ja muuallakin ilmaista ajatuksiani Jumalasta, niin miksi ei esimerkiksi suzanne hatting saa tehdä sitä jossain muualla? saarna on kuitenkin vain yksi tapa tuoda ilmi Jumalan tahtoa.
jos joitakin muita tapoja tuotaisiin täällä esille, ottaisin kantaa, tottakai. täällä "keskustellaan" yleensä vain saarnnoista ja saarnaamisesta. eism kirjallisuudesta ei koskaan.
uskonasiat ovat ennenkaikkea henkilökohtaisia, mutta en millään muotoa voi ajatella, että ne eivät olisi myös kollektiivisia, paikalliseurakunnallisia, kuten myös kaikkia maailman Jeesus-uskoisia yhdistäviä. - kysyvä ei tieltä eksy
todé kirjoitti:
Jeesus on olemassa. Hän on Jumala.
tode palvelee Jeesusta ja kumartaa vain Häntä. Jeesus on toden Kunnian Herra!
jos minä saan täällä ja muuallakin ilmaista ajatuksiani Jumalasta, niin miksi ei esimerkiksi suzanne hatting saa tehdä sitä jossain muualla? saarna on kuitenkin vain yksi tapa tuoda ilmi Jumalan tahtoa.
jos joitakin muita tapoja tuotaisiin täällä esille, ottaisin kantaa, tottakai. täällä "keskustellaan" yleensä vain saarnnoista ja saarnaamisesta. eism kirjallisuudesta ei koskaan.
uskonasiat ovat ennenkaikkea henkilökohtaisia, mutta en millään muotoa voi ajatella, että ne eivät olisi myös kollektiivisia, paikalliseurakunnallisia, kuten myös kaikkia maailman Jeesus-uskoisia yhdistäviä.näetkö itsesi ja hattingin vaikutusvallaltanne samantasoisina ihmisinä?
uskovaisyhteisöt ovat tyypillisiä tiiviitä ihmisyhteisöjä, joissa jotkut esiintymiskykyiset, suunsa aukaista tohtivat, vakuuttavasti puhuvat ja jopa karismaattisetkin ihmiset määrittelevät hyvinkin pitkälti yhteisön jäsenten ajattelun rajat. kristinuskoisissa yhteisöissä rajat haetaan raamatusta, islaminuskoisissa yhteisöissä koraanista, saksan 'kolmannessa valtakunnassa' hitlerin ja kumppaneiden aivoituksista jne. kussakin (uskonnollisessa) yhteisössä on omat auktoriteettinsa, rajojen määrittäjät.
sinusta ei hevillä uskoisi, että jo lähtökohtaisesti yhteisöön kuulumalla hyväksyt ja annat oikeutuksen tällaiselle toimintatavalle, joka tosiaan dominoi ihmisten keskuudessa? voisin enstuntumalta helposti kuvitella sun olevan itsenäinen ihminen, joka ei elämänsä valinnoissa ole missään riippuvuussuhteessa johonkin ihmisyhteisöön ja yhteisön oppeihin. todé kirjoitti:
Jeesus on olemassa. Hän on Jumala.
tode palvelee Jeesusta ja kumartaa vain Häntä. Jeesus on toden Kunnian Herra!
jos minä saan täällä ja muuallakin ilmaista ajatuksiani Jumalasta, niin miksi ei esimerkiksi suzanne hatting saa tehdä sitä jossain muualla? saarna on kuitenkin vain yksi tapa tuoda ilmi Jumalan tahtoa.
jos joitakin muita tapoja tuotaisiin täällä esille, ottaisin kantaa, tottakai. täällä "keskustellaan" yleensä vain saarnnoista ja saarnaamisesta. eism kirjallisuudesta ei koskaan.
uskonasiat ovat ennenkaikkea henkilökohtaisia, mutta en millään muotoa voi ajatella, että ne eivät olisi myös kollektiivisia, paikalliseurakunnallisia, kuten myös kaikkia maailman Jeesus-uskoisia yhdistäviä.Kuvitteleeko kysyvä- itse olevansa tuollainen, kuten hän itse asian ilmaisee:
"itsenäinen ihminen, joka ei elämänsä valinnoissa ole missään
riippuvuussuhteessa johonkin ihmisyhteisöön ja yhteisön oppeihin." ?
Juurihan ao. ihminen asian ilmaisi ja tunnusti olevansa "riippuainen"
maailman laajuisesta Jeesus-seurakunnasta. Näinhaän se on,
olemme ja kuulumme kaikki uskovat osallisia "Kristuksen ruumiista",
kuten Jumalan valtakunnan, vielä toistaiseksi maanpäällistä osaa,
Hänen seurakuntaansa, kutsutaan. Ja voi sitä uskovaa,
joka omaa "itsenäisyyttään" todistaakseen sanoo olevansa seurakunnasta riippumaton.
Yksilöuskova tarvitsee seurakuntaa hengellisenä kotinaan.
Ja aivan kuten maailman sotilaallisilla armeijoilla
on tarpeen olla omat tukikohtansa, on uskovalle tarpeen olla
"hengellinen tukikohta" josta saa mm. "muona" ym.
-täydennyksiä ja TUKEA hengelliselle elämälleen.
Uskovista käytetään myös nimitystä "Jumalan lapset".
Koskaan en ole huomannut enkä kuullut, että meistä täytyisi tulla "Jumalan aikuisia",
ei, vaan saamme aina pysyä RIIPPUVUUSSUHTEESSA Häneen Taivalliseen Isäämme.- kysyvä ei tieltä eksy
wayofcross kirjoitti:
Kuvitteleeko kysyvä- itse olevansa tuollainen, kuten hän itse asian ilmaisee:
"itsenäinen ihminen, joka ei elämänsä valinnoissa ole missään
riippuvuussuhteessa johonkin ihmisyhteisöön ja yhteisön oppeihin." ?
Juurihan ao. ihminen asian ilmaisi ja tunnusti olevansa "riippuainen"
maailman laajuisesta Jeesus-seurakunnasta. Näinhaän se on,
olemme ja kuulumme kaikki uskovat osallisia "Kristuksen ruumiista",
kuten Jumalan valtakunnan, vielä toistaiseksi maanpäällistä osaa,
Hänen seurakuntaansa, kutsutaan. Ja voi sitä uskovaa,
joka omaa "itsenäisyyttään" todistaakseen sanoo olevansa seurakunnasta riippumaton.
Yksilöuskova tarvitsee seurakuntaa hengellisenä kotinaan.
Ja aivan kuten maailman sotilaallisilla armeijoilla
on tarpeen olla omat tukikohtansa, on uskovalle tarpeen olla
"hengellinen tukikohta" josta saa mm. "muona" ym.
-täydennyksiä ja TUKEA hengelliselle elämälleen.
Uskovista käytetään myös nimitystä "Jumalan lapset".
Koskaan en ole huomannut enkä kuullut, että meistä täytyisi tulla "Jumalan aikuisia",
ei, vaan saamme aina pysyä RIIPPUVUUSSUHTEESSA Häneen Taivalliseen Isäämme."itsenäinen ihminen, joka ei elämänsä valinnoissa ole missään
riippuvuussuhteessa johonkin ihmisyhteisöön ja yhteisön oppeihin"
on.
"Näinhaän se on,
olemme ja kuulumme kaikki uskovat osallisia "Kristuksen ruumiista",
kuten Jumalan valtakunnan, vielä toistaiseksi maanpäällistä osaa,
Hänen seurakuntaansa, kutsutaan"
voihan suoranaisen läheisriippuvuuden noinkin kauniiseen kielikuvaan kuin kristuksen ruumis pukea.
"Ja voi sitä uskovaa,
joka omaa "itsenäisyyttään" todistaakseen sanoo olevansa seurakunnasta riippumaton"
pidän varsin epätodennäköisenä sitä, että sellainen ihminen edes olisi uskovainen, joka on kaikenmaailman 'seurakunnista' riippumaton.
"Yksilöuskova tarvitsee seurakuntaa hengellisenä kotinaan.
Ja aivan kuten maailman sotilaallisilla armeijoilla
on tarpeen olla omat tukikohtansa, on uskovalle tarpeen olla
"hengellinen tukikohta" josta saa mm. "muona" ym.
-täydennyksiä ja TUKEA hengelliselle elämälleen"
ymmärrän hyvin sen, että uskonkappaleiden sisältöihin, joiden todenperäisyydestä ei tunnetusti vielä ole havaintoja tehty, uskomiseen tarvitaan muidenkin ihmisten uskomista samaan asiaan ja 'todistamisia' niistä.
"Uskovista käytetään myös nimitystä "Jumalan lapset".
Koskaan en ole huomannut enkä kuullut, että meistä täytyisi tulla "Jumalan aikuisia",
ei, vaan saamme aina pysyä RIIPPUVUUSSUHTEESSA Häneen Taivalliseen Isäämme"
läheisriippuvuus, johon terapeutit ja psykiatrit törmäävät jatkuvasti työssään saa näin uskovaispiireissä oikeutuksensa uskovan elämään kuuluvana asiana. - todé
kysyvä ei tieltä eksy kirjoitti:
näetkö itsesi ja hattingin vaikutusvallaltanne samantasoisina ihmisinä?
uskovaisyhteisöt ovat tyypillisiä tiiviitä ihmisyhteisöjä, joissa jotkut esiintymiskykyiset, suunsa aukaista tohtivat, vakuuttavasti puhuvat ja jopa karismaattisetkin ihmiset määrittelevät hyvinkin pitkälti yhteisön jäsenten ajattelun rajat. kristinuskoisissa yhteisöissä rajat haetaan raamatusta, islaminuskoisissa yhteisöissä koraanista, saksan 'kolmannessa valtakunnassa' hitlerin ja kumppaneiden aivoituksista jne. kussakin (uskonnollisessa) yhteisössä on omat auktoriteettinsa, rajojen määrittäjät.
sinusta ei hevillä uskoisi, että jo lähtökohtaisesti yhteisöön kuulumalla hyväksyt ja annat oikeutuksen tällaiselle toimintatavalle, joka tosiaan dominoi ihmisten keskuudessa? voisin enstuntumalta helposti kuvitella sun olevan itsenäinen ihminen, joka ei elämänsä valinnoissa ole missään riippuvuussuhteessa johonkin ihmisyhteisöön ja yhteisön oppeihin.olisi aivan huippua, jos minulla olisi Jeesuksenlaista vaikutusvaltaa, vaan kun ei ole. sitähän tässä kuitenkin haeskennellaan ja siitä on kysymys saarnaamisessakin.
perinpohjin ei siis ole vaikutusvallasta kyse ollenkaan, eikä siis mistään "tällaisesta toimintavasta".
eri asia on, että haetaan omavaltaisesti vaikutusvaltaa esim. seurakuntayhteisössä ja käytetään sitä turmelevalla tavalla. sellaista on sattuunut ja sattuu hela tiden.
minä en kuitenkaan näe pahana, jos joku raamatullisesti tervehenkinen muistuttaa minua raamatun asettamista rajoista toimimalla Jumalan suuna.
sinusta se taitaa olla perin paha juttu?
mikä Jeesuksen opissa ylipäätään lienee sellaista, joka saa sinussa aikaan kylmän väristyksiä? vai onko se vain tuo dominointi-ajattelu, kun vaivaa?
olen tosiaan aika itsenäinen ihminen, enkä ole valinnoissani riippuvainen muihin ihmisistä. olen jopa melkoisen kyynistä lajia, ja se, kuten tietänet, ei ole aina niin mukavaa.
kuitenkin, vaikka olen se, mikä olen, tahdon elää riippuvuussuhteessa Jeesukseen ja olen tehnyt tietoisen valinnan tutusta Häneen.
en koe jäsenyyttä Jumalan seurakunnassa (tässä tapauksessa helluntai-) millään lailla riippuvuusongelmana.
luulen, että mitä enemmän olen kiinni Jeesuksessa ja Hänen Ristissään, sitä vähemmän olen epäterveellä tavalla riippuvainen seurakuntayhteisöstäni. - osuva
kysyvä ei tieltä eksy kirjoitti:
nimimerkin todé ajattelua.
todé vaikuttaa olevan hyvin fiksu ja miettiväinen ihminen. hänellä on sanan säilä hallussaan, napauttelee teräviä kommentteja jne. mutta kuitenkin on täällä, ilmeisenä uskovaisena, uskovaisten joukossa kirjoittelemassa arviointeja joidenkin kuviteltujen "jumalan ihmisten" saarnoista.
todé siis selvästi antaa ymmärtää hänenkin ajatteluunsa kuuluvan sen, että joillakin ihmisillä, kuten tässä tapauksessa hattingilla on muita ihmisiä jo lähtökohtaisesti enemmän tietoa, miten ihmisten tulee täällä elää ja minkälainen elämä on mahdolliselle jumalalle mieleen.
todén muiden kirjoitusten perusteella pystyisi hyvinkin päättelemään hänen olevan kuvia kumartelematon nainen, joka itse päättää elämänsä valinnoistaan. voisin muutenkin kuvitella todén olevan ihminen, joka enemmän kuin paremmin ymmärtää uskonpohdiskelujen olevan niitä henkilökohtaisia pohdiskelua, joista kukin voi todellakin muodostaa omat teoriansa ja näkemyksensä.
tässä viestissä todé siis osoittaa uskovaisille tyypillistä kuuliaisuutta joidenkin - kuka kenenkin - saarnoja kohtaan. hän on asettunut kristinuskon jalustoihin ja pohdiskelee kristinuskon viitekehyksestä mahdollisen jumalan olemassaoloa, ominaisuuksia, mielenmukaisuuksia jne. todé ilmeisesti on myös uskonasiat enemmän kollektiivisina, seurakuntakeskeisinä asioina näkevä ihminen eikä nimenomaan henkilökohtaisina pohdiskeluina.
tätä ei todésta äkkipäätään uskoisi.arviointi madame tode`sta
- kysyvä ei tieltä eksy
todé kirjoitti:
olisi aivan huippua, jos minulla olisi Jeesuksenlaista vaikutusvaltaa, vaan kun ei ole. sitähän tässä kuitenkin haeskennellaan ja siitä on kysymys saarnaamisessakin.
perinpohjin ei siis ole vaikutusvallasta kyse ollenkaan, eikä siis mistään "tällaisesta toimintavasta".
eri asia on, että haetaan omavaltaisesti vaikutusvaltaa esim. seurakuntayhteisössä ja käytetään sitä turmelevalla tavalla. sellaista on sattuunut ja sattuu hela tiden.
minä en kuitenkaan näe pahana, jos joku raamatullisesti tervehenkinen muistuttaa minua raamatun asettamista rajoista toimimalla Jumalan suuna.
sinusta se taitaa olla perin paha juttu?
mikä Jeesuksen opissa ylipäätään lienee sellaista, joka saa sinussa aikaan kylmän väristyksiä? vai onko se vain tuo dominointi-ajattelu, kun vaivaa?
olen tosiaan aika itsenäinen ihminen, enkä ole valinnoissani riippuvainen muihin ihmisistä. olen jopa melkoisen kyynistä lajia, ja se, kuten tietänet, ei ole aina niin mukavaa.
kuitenkin, vaikka olen se, mikä olen, tahdon elää riippuvuussuhteessa Jeesukseen ja olen tehnyt tietoisen valinnan tutusta Häneen.
en koe jäsenyyttä Jumalan seurakunnassa (tässä tapauksessa helluntai-) millään lailla riippuvuusongelmana.
luulen, että mitä enemmän olen kiinni Jeesuksessa ja Hänen Ristissään, sitä vähemmän olen epäterveellä tavalla riippuvainen seurakuntayhteisöstäni."minä en kuitenkaan näe pahana, jos joku raamatullisesti tervehenkinen muistuttaa minua raamatun asettamista rajoista toimimalla Jumalan suuna.
sinusta se taitaa olla perin paha juttu?"
mulla on luonnollisesti omat käsitykseni susta todé. tekstissä itsestäsi kuvailemas asiat osui täsmäsivät sinusta arvailemieni asioiden kanssa. todennäköisesti tulisin jopa juttuun sun kanssas. uskon nimittäin hyvin ymmärtäväni, mitä tarkotat 'kyynistä lajia olemisella'.
uskotko siis raamatussa kirjoitettujen asioiden olevan täyttä totta? joillakin 2000 vuotta sitten ja aiemmin eläneillä on siis ollut meitä nykyihmisiä ja muita aikalaisiansa enemmän tietoa mahdollisesta jumalasta, josta ovat raamattuun kuvailuja kirjoittaneet.
ihmistä on kautta aikain kiinnostanut pohdiskelu mahdollisten meitä itseämme niin älyllisesti kuin muutenkin korkeampien tahojen mahdollinen olemassaolo. sellaisia saatan itsekin joskus pohdiskella. uskot siis, että jossain vaiheessa 2000 vuotta sitten ja aiemmin tämä mahdollinen, jumalaksi nykyään kutsuttu taho ilmoitti itsestään ja omista toiveistaan ihmisten suhteen joillekin ihmisille, jotka sitten kirjoittivat havaitsemastaan ylös, joista aikojen saatossa taas koostettiin raamattu. et pidä mahdollisena sitä, että nämä raamatunkin kuvailut jumalasta ja hänen tahdostaan ovat aikalaistensa omia peilailuja siitä, miten itse haluaisivat asioiden olevan - kaikenlaisia ongelmia kun todennäköisesti hekin ihmisten ilmoilla näkivät.
tuonaikaisissa ihmisyhteisöissä oli selkeä hierarkia. johtajina olivat karismaattiset ja ulkoisesti vakuuttavat ihmiset. luultavasti niissä oli jo hyvin varhaisista ajoista lähtien myös kaiken maailman hengellisiin johtajiin verrattavia ihmisiä. nämä toimivat yhteisön "operatiivisten johtajien" tukena. hengelliset johtajat nekin todennäköisesti pohtivat ihan samanlaisia ikuisuuskysymyksiä kuin mekin nykyään. heillä kun oli arvostettu asema yhteisöissään niin yhteisön jäseniä hallitakseen näppärästi selittivät olevan olemassa jumala joka haluaa meidän toimivan näin ja niin. kansaan upposi näiden johtajien puheet. jumala-spekulaatioista tuli näin totta kansan keskuudessa. se sopi hyin johtopuolen porukalle. he ottivat näppärästä hallitsemiskeinosta pysyvän tavan.
saattaahan tosin olla, että hengellisten johtajien paikat yhteisöissä asetettiin vasta sitten, kun joku muu johtaja oli ensimmäisenä antanut yhteisölle ensimmäisenä jumalan ja kuvailut jumalan mielenmukaisuuksista.
juurikin tämänkaltaisesta asetelmasta lienee saanut alkunsa ketju, jossa uskonspekulaaioita pidetään tosiasioina. jumala-teoriat ovat vain aikojen saatossa muottaneet muotoaan ja niitä on jakaantunut erilaisiksi uskonnollisiksi oppirakennelmiksi, aina juutalaisuudeksi, kristinuskoksi kuin niistä tuhatluvulla syntyneeseen islaminuskoksikin.
jo alusta alkaen uskonasioiden "päävirtaus" kehittyi suuntaan, jossa niiden on huono todeta olleen ihmisten henkilökohtaisia uskonpohdiskeluja kysymyksistä, joiden äärellä me kaikki olemme ja jotka vaivaavat meidän kaikkien mieliä. niistä tuli kollektiivisia yhteisöjen massakäsityksiä, joilla yhteisöihin määäriteltiin elämisen ym. rajat.
tämän vuoksi ihmettelenkin sinun pysyttelyä alkuaikojen ihmisyhteisöjä ilmeisen hyvin muistuttavissa uskovaisyhteisöissä. sinun itsenäisenä ja muiden näkemyksistä riippumattomana henkilönä on vaikea kuvitella niissä viihtyvän. saatan hyvin kuvitella, ettet niissä kriittisenä ihmisenä loppuviimein oikein viihdykään.
en sano tarkoittamaasi asiaa perin pohjin pahaksi jutuksi, kuten oletat. vaikkakin väitän, että uskonnollisilla oppirakennelmilla on niiden päälle rakentuvien ihmisyhteisöjen toiminnan kautta yleisesti arveltua laajemmat yhteydet ihmisten ilmoilla esiintyviin ongelmiin. erikseen sinun tapauksessasi puhtaasti ihmettelen vain ajatusmaailmaasi.
"mikä Jeesuksen opissa ylipäätään lienee sellaista, joka saa sinussa aikaan kylmän väristyksiä? vai onko se vain tuo dominointi-ajattelu, kun vaivaa?"
lähinnä jälkimmäinen ja se, kuinka ihmisillä on näiden uskonnollisten oppirakennelmien täyttämässä maailmassamme lievästi sanoen melko hämärtynyt käsitys siitä, mistä asioista voi jokainen ihminen havaintoja tehdä ja mitkä asiat taas kuuvuat spekulatiivisten asioiden joukkoon, joista ei ainakaan toistaiseksi ole havaintoja tehty. muuta kuin kukin uskonyhteisö omien uskonteorioidensa todenperästä, tietenkin :)
jeesuksen sanomiksi väitetyt hajatelmat ovat monet sinänsä varsin fiksuja. vertauskuvallisia ja arvostuksellisia, kielikuvien täyttämiä lausahduksia, joka jättää kuulijalle itselleenkin miettimisen aihetta. ja mitäs muuta tämä maailma tarvitsisikaan kuin ihmisissä laajemmin syttyvää asioiden omakohtaista, uteliasta, ennakkoluulotonta, avointa jne. pohdiskelua!
paavalin sanomiset taas ovat tylsästi selkeän käsky- ja kieltoluonteisia. monet jättävät niin sanotusti aivot narikkaan paavalin ladellessa asioiden laidat. jeesus on kristinuskossa se julkijumala. paavali taas ajaa monissa kristinuskon alaisissa yhteisöissä auktoriteetillaan jopa jeesuksen ohi. - todé
kysyvä ei tieltä eksy kirjoitti:
"minä en kuitenkaan näe pahana, jos joku raamatullisesti tervehenkinen muistuttaa minua raamatun asettamista rajoista toimimalla Jumalan suuna.
sinusta se taitaa olla perin paha juttu?"
mulla on luonnollisesti omat käsitykseni susta todé. tekstissä itsestäsi kuvailemas asiat osui täsmäsivät sinusta arvailemieni asioiden kanssa. todennäköisesti tulisin jopa juttuun sun kanssas. uskon nimittäin hyvin ymmärtäväni, mitä tarkotat 'kyynistä lajia olemisella'.
uskotko siis raamatussa kirjoitettujen asioiden olevan täyttä totta? joillakin 2000 vuotta sitten ja aiemmin eläneillä on siis ollut meitä nykyihmisiä ja muita aikalaisiansa enemmän tietoa mahdollisesta jumalasta, josta ovat raamattuun kuvailuja kirjoittaneet.
ihmistä on kautta aikain kiinnostanut pohdiskelu mahdollisten meitä itseämme niin älyllisesti kuin muutenkin korkeampien tahojen mahdollinen olemassaolo. sellaisia saatan itsekin joskus pohdiskella. uskot siis, että jossain vaiheessa 2000 vuotta sitten ja aiemmin tämä mahdollinen, jumalaksi nykyään kutsuttu taho ilmoitti itsestään ja omista toiveistaan ihmisten suhteen joillekin ihmisille, jotka sitten kirjoittivat havaitsemastaan ylös, joista aikojen saatossa taas koostettiin raamattu. et pidä mahdollisena sitä, että nämä raamatunkin kuvailut jumalasta ja hänen tahdostaan ovat aikalaistensa omia peilailuja siitä, miten itse haluaisivat asioiden olevan - kaikenlaisia ongelmia kun todennäköisesti hekin ihmisten ilmoilla näkivät.
tuonaikaisissa ihmisyhteisöissä oli selkeä hierarkia. johtajina olivat karismaattiset ja ulkoisesti vakuuttavat ihmiset. luultavasti niissä oli jo hyvin varhaisista ajoista lähtien myös kaiken maailman hengellisiin johtajiin verrattavia ihmisiä. nämä toimivat yhteisön "operatiivisten johtajien" tukena. hengelliset johtajat nekin todennäköisesti pohtivat ihan samanlaisia ikuisuuskysymyksiä kuin mekin nykyään. heillä kun oli arvostettu asema yhteisöissään niin yhteisön jäseniä hallitakseen näppärästi selittivät olevan olemassa jumala joka haluaa meidän toimivan näin ja niin. kansaan upposi näiden johtajien puheet. jumala-spekulaatioista tuli näin totta kansan keskuudessa. se sopi hyin johtopuolen porukalle. he ottivat näppärästä hallitsemiskeinosta pysyvän tavan.
saattaahan tosin olla, että hengellisten johtajien paikat yhteisöissä asetettiin vasta sitten, kun joku muu johtaja oli ensimmäisenä antanut yhteisölle ensimmäisenä jumalan ja kuvailut jumalan mielenmukaisuuksista.
juurikin tämänkaltaisesta asetelmasta lienee saanut alkunsa ketju, jossa uskonspekulaaioita pidetään tosiasioina. jumala-teoriat ovat vain aikojen saatossa muottaneet muotoaan ja niitä on jakaantunut erilaisiksi uskonnollisiksi oppirakennelmiksi, aina juutalaisuudeksi, kristinuskoksi kuin niistä tuhatluvulla syntyneeseen islaminuskoksikin.
jo alusta alkaen uskonasioiden "päävirtaus" kehittyi suuntaan, jossa niiden on huono todeta olleen ihmisten henkilökohtaisia uskonpohdiskeluja kysymyksistä, joiden äärellä me kaikki olemme ja jotka vaivaavat meidän kaikkien mieliä. niistä tuli kollektiivisia yhteisöjen massakäsityksiä, joilla yhteisöihin määäriteltiin elämisen ym. rajat.
tämän vuoksi ihmettelenkin sinun pysyttelyä alkuaikojen ihmisyhteisöjä ilmeisen hyvin muistuttavissa uskovaisyhteisöissä. sinun itsenäisenä ja muiden näkemyksistä riippumattomana henkilönä on vaikea kuvitella niissä viihtyvän. saatan hyvin kuvitella, ettet niissä kriittisenä ihmisenä loppuviimein oikein viihdykään.
en sano tarkoittamaasi asiaa perin pohjin pahaksi jutuksi, kuten oletat. vaikkakin väitän, että uskonnollisilla oppirakennelmilla on niiden päälle rakentuvien ihmisyhteisöjen toiminnan kautta yleisesti arveltua laajemmat yhteydet ihmisten ilmoilla esiintyviin ongelmiin. erikseen sinun tapauksessasi puhtaasti ihmettelen vain ajatusmaailmaasi.
"mikä Jeesuksen opissa ylipäätään lienee sellaista, joka saa sinussa aikaan kylmän väristyksiä? vai onko se vain tuo dominointi-ajattelu, kun vaivaa?"
lähinnä jälkimmäinen ja se, kuinka ihmisillä on näiden uskonnollisten oppirakennelmien täyttämässä maailmassamme lievästi sanoen melko hämärtynyt käsitys siitä, mistä asioista voi jokainen ihminen havaintoja tehdä ja mitkä asiat taas kuuvuat spekulatiivisten asioiden joukkoon, joista ei ainakaan toistaiseksi ole havaintoja tehty. muuta kuin kukin uskonyhteisö omien uskonteorioidensa todenperästä, tietenkin :)
jeesuksen sanomiksi väitetyt hajatelmat ovat monet sinänsä varsin fiksuja. vertauskuvallisia ja arvostuksellisia, kielikuvien täyttämiä lausahduksia, joka jättää kuulijalle itselleenkin miettimisen aihetta. ja mitäs muuta tämä maailma tarvitsisikaan kuin ihmisissä laajemmin syttyvää asioiden omakohtaista, uteliasta, ennakkoluulotonta, avointa jne. pohdiskelua!
paavalin sanomiset taas ovat tylsästi selkeän käsky- ja kieltoluonteisia. monet jättävät niin sanotusti aivot narikkaan paavalin ladellessa asioiden laidat. jeesus on kristinuskossa se julkijumala. paavali taas ajaa monissa kristinuskon alaisissa yhteisöissä auktoriteetillaan jopa jeesuksen ohi.vielä kyynisyydestä...
siitä johtuen kai sitten suhtaudun aika kriittisesti moneen näissä piireissä näkemääni.
siitäkin huolimatta, vaikka olen tässä vuosien varrella törmännyt yhteen jos toiseenkin dominanttiin (!), on uskoni Jeesukseen olemassaoloon ja Hänen evankeliuminsa todellisuuteen vain vahvistunut.
on tosiaan varsin kummallista minunkin mielestäni, että tunnen hyvin vahvaa uskonyhteyttä uskoviin kaikkialla maailmassa ja vaikken aina viihdykään tietyissä porukoissa, kotiseurakunta on minulle hyvin rakas. en usko ollenkaan, että olisin jollakin tavalla aivopesty totalitääristen johtajien taholta.
uskon, niin lapsellislta, älyvapaalta ja aikansaeläneeltä, kuin se sinusta tuntuukin, että Pyhä Henki on se tekijä, joka yhdistää kaikesta huolimatta minut ja toiset Jeesus-uskoiset.
yritän muistaa, että minä en ole kenenkään toisen yläpuolella, vaan että me kaikki olemme niistä kaikkein ärsyttävimmistä piirteistämme huolimatta Jumalan lapsia, jotka Hän on lunastanut, ja kalliisti onkin lunastanut.
kuinka meillä voisi olla enemmän tietoa Jumalan olemuksesta, kuin 2000 vuotta sitten eläneillä? siinä mielessä ehkä, että tiedämme enemmän maailmakaikkeuden synnystä ja ihmisen ja luomakunnan rakenteista. minua tieto maapallon miljoonien vuosien iästä ei vie kauemmaksi Jumalaa, vaan lähentää: Jumala on ikuinen ja muuttumaton. ikuinen on näet enemmän, kuin 3-4000 vuotta. Jumala on suurempi ja enemmän!
raamatun tekstit ovat minulle tänään vuonna 2006 aivan yhtä tuoretta evankeliumia, kuin ne olivat aikalaiskirjoittajillekin.
ns. uuden liiton uskovana, minun on kuitenkin ymmärrettävä, että esim. mooseksen kirjat ovat historiallinen osa raamattua.
minun ei tarvitse viedä temppeliin virheetöntä karitsaa syntiuhria varten, eikä kirkkorakennukseni alttarilla pala ainaista tulta uhrieläimen rasvan polttamista varten.
minun "tehtäväni" Jumalan palveluksessa on ymmärtää, että Jeesus on uuden liiton synnitön ja virheetön uhrikaritsa ja tuli, joka ennen pidettiin alttarilla yötä päivää on nyt se tuli, joka Jeesuksessa palaa minulle Elämäksi (=elämä Jumalan tuntemisessa ja Hänen yhteydessään).
jne..
"paavalin sanomiset..."
sinä et sentään diagnosoi paavalia mielisairaaksi kristinuskon perustajaksi. se on mielestäni hyvä se. pidän sellaista asennetta arvossa.
paavalista voisikin haastella joskus muutaman ketjun verran, kun vastapuolella on kirjoittaja, joka kunnioittaa edes hieman toisen elämänkatsomusta...
muuten, tuo nikkisi "kysyvä ei tieltä eksy" merkitys sinun kohdallasi ei ole oikein avautunut minulle. sinä kun et ole kyselijä, joka kyselee ohjeita päästäkseen perille? - kysyvä ei tieltä eksy
todé kirjoitti:
vielä kyynisyydestä...
siitä johtuen kai sitten suhtaudun aika kriittisesti moneen näissä piireissä näkemääni.
siitäkin huolimatta, vaikka olen tässä vuosien varrella törmännyt yhteen jos toiseenkin dominanttiin (!), on uskoni Jeesukseen olemassaoloon ja Hänen evankeliuminsa todellisuuteen vain vahvistunut.
on tosiaan varsin kummallista minunkin mielestäni, että tunnen hyvin vahvaa uskonyhteyttä uskoviin kaikkialla maailmassa ja vaikken aina viihdykään tietyissä porukoissa, kotiseurakunta on minulle hyvin rakas. en usko ollenkaan, että olisin jollakin tavalla aivopesty totalitääristen johtajien taholta.
uskon, niin lapsellislta, älyvapaalta ja aikansaeläneeltä, kuin se sinusta tuntuukin, että Pyhä Henki on se tekijä, joka yhdistää kaikesta huolimatta minut ja toiset Jeesus-uskoiset.
yritän muistaa, että minä en ole kenenkään toisen yläpuolella, vaan että me kaikki olemme niistä kaikkein ärsyttävimmistä piirteistämme huolimatta Jumalan lapsia, jotka Hän on lunastanut, ja kalliisti onkin lunastanut.
kuinka meillä voisi olla enemmän tietoa Jumalan olemuksesta, kuin 2000 vuotta sitten eläneillä? siinä mielessä ehkä, että tiedämme enemmän maailmakaikkeuden synnystä ja ihmisen ja luomakunnan rakenteista. minua tieto maapallon miljoonien vuosien iästä ei vie kauemmaksi Jumalaa, vaan lähentää: Jumala on ikuinen ja muuttumaton. ikuinen on näet enemmän, kuin 3-4000 vuotta. Jumala on suurempi ja enemmän!
raamatun tekstit ovat minulle tänään vuonna 2006 aivan yhtä tuoretta evankeliumia, kuin ne olivat aikalaiskirjoittajillekin.
ns. uuden liiton uskovana, minun on kuitenkin ymmärrettävä, että esim. mooseksen kirjat ovat historiallinen osa raamattua.
minun ei tarvitse viedä temppeliin virheetöntä karitsaa syntiuhria varten, eikä kirkkorakennukseni alttarilla pala ainaista tulta uhrieläimen rasvan polttamista varten.
minun "tehtäväni" Jumalan palveluksessa on ymmärtää, että Jeesus on uuden liiton synnitön ja virheetön uhrikaritsa ja tuli, joka ennen pidettiin alttarilla yötä päivää on nyt se tuli, joka Jeesuksessa palaa minulle Elämäksi (=elämä Jumalan tuntemisessa ja Hänen yhteydessään).
jne..
"paavalin sanomiset..."
sinä et sentään diagnosoi paavalia mielisairaaksi kristinuskon perustajaksi. se on mielestäni hyvä se. pidän sellaista asennetta arvossa.
paavalista voisikin haastella joskus muutaman ketjun verran, kun vastapuolella on kirjoittaja, joka kunnioittaa edes hieman toisen elämänkatsomusta...
muuten, tuo nikkisi "kysyvä ei tieltä eksy" merkitys sinun kohdallasi ei ole oikein avautunut minulle. sinä kun et ole kyselijä, joka kyselee ohjeita päästäkseen perille?jo pitempään ollut, että sinussa uskonnollinen oppirakennelma/uskonto/uskonkäsitykset istuvat tavalla, josta on vaaramomentteja niin kanssaihmisiä kuin esimerkiksi ympäristöäkin kohtaan vaikea löytää.
oma motivaationi täällä kirjoitteluun löytyy juurikin uskonnoissa piilevistä vaaratekijöistä. olen ihan oma kohtaisesti nähnyt uskonnollisuuden suoranaisesti aiheuttamia ongelmallisuuksia perheiden sisällä ja niitä ongelmallisuuksia nähdään myös esimerkiksi tuolla lähi-idässä, näkyvimmin islamin muodossa. mutta myös esimerkiksi bushin puheissa jne. bushihan totesi jumalan antaneen heille tehtävän toimia sotilaallisesti irakissa. itse näen tuonkaltaisessa viestimisessä perustavaa laatua olevan ongelman. ongelmista lisää jäljempänä. seuraavaksi pieni introduction.
olen ennenkin kanssasi kirjoitellut. olen kirjoitellut ja keskustellut uskovaisten kanssa paljon jo taustojeni vuoksi. lähestymistapani ovat usein olleet varsin kömpelöjä kokeiluja, ja paljon on saanut ottaa opiksi. yleisesti esimerkiksi ateistiporukoissa luullaan, että uskovaisten kanssa keskustelu on täysin mahdotonta. itsekin uskoin siihen varsin pitkään, kun uskoin siihen vain muiden sanomana faktana enkä luottanut omiin kokemuksiini.
tietenkään en itsekään ymmärrä asetelmaa, että näin yleisesti ottaen, minun näkökulmastani katsottuna, tarraudutaan sokeasti 2000 vuotta sitten ja aiemmin eläneiden ihmisten kirjoittamiin näkemyksiin, joiden taakse ei ole ainakaan toistaiseksi havaittu konkretiaa. joku voisi yksinkertaisemmin todeta, että uskotaan ja perustellaan asioita puhtailla kuvitelmilla, vailla konkretiaa.
kuka kuitenkaan voi estääkään näin ajattelemasta ja uskomasta? voinko minä tietää, että nuo asiat eivät oikeasti voi olla todellisia kenellekään vaikka kuinka vahvasti niin arvelenkin? en usko siihenkään, että uskonteorioita voisi todistaa mahdottomiksi, kuten moni ateisti väittää esimerkiksi tieteen tai puhtaan loogisen päättelyn jo todistaneen. vaikka itselleni uskonasiat ovat siis puhtaasti spekulatiivisia asioita, en kuitenkaan koe voivani keneltäkään mahdollisuutta niiden todeksi elämiseen viedä. tämä asia on pikkuhiljaa yhä enemmän valjennut minulle etenkin viimeisen puolen vuoden aikana.
näen edellisessä suhtautumistavassa jopa mullistavankin mahdollisuuden, jos se onnistuttaisiin valjastamaan kollektiivisesti. itselläni tavoitteet sen suhteen ovat, ainakin haaveissani:), varsin korkealla. keskeinen ajatus tiivistettynä siis olisi, että ei viedä keneltäkään uskomisen mahdollisuutta pois ja annetaan tosiaan toistemme uskoa kuka mihinkin, mutta samalla tulee korostaa kyvykkyyttä keskustella avoimesti ja rakentavasti havaituista ongelmallisuuksista. yksinkertainen ajatus, mutta jonka toteutuminen ei käytännössä tunnu kovinkaan usein onnistuvan. uskon kuitenkin, että tällainen kulttuuri olisi mahdollista pikkuhiljaa istuttaa ihmisiin tietyin keinoin. en varmaankaan ole ensimmäinen ja ainut, joka näin ajattelee, mutta kytevä potentiaali olisi saatava syttymään. ehkä se on jo osin syttynytkin.
arvelen, että sinä voisit olla varsin sopiva henkilö uskovien puolelta auttamaan, omalta osaltasi keskustelukulttuurin luomisessa niin asian kuin asian suhteen ja niin ateistien kuin muidenkin 'uskosta osattomien' kanssa. kirjoittelujasi seuranneena olen joskus pohtinutkin, että se voi ollakin osaltaan yksi motivaatiosi kirjoitella täällä.
olen siis ennenkin täällä paljon kirjoitellut. nimimerkkiäni käytän sen vuoksi, että varsinkin aiemmin esitin viesteissäni lähinnä vain kysymyksiä, kun tätä nimimerkkiäni käytin. aiempien epäonnistuneiden kirjoittelujeni jälkeen osin kuvittelen löytäneeni tai ainakin tietäväni lähestymistavan, jolla paatoksellisempiakin uskovaisia kannattaa lähestyä. aina sitä ei kuitenkaan tule käytettyä vaan pikku raflaavuus nostaa päätään pintaan aika ajoin. paljastan itsestäni jossain vaiheessa nimenomaan paljastavalla tavalla, jonka ehkä sinä vain hoksaat. minussa on kameleontin piirteitä..
itselleni ympäristöasiat ovat tärkeitä. jos jotenkin pystyttäisiin mittaamaan ympäristön tuhoamiseen/pilaantumiseen johtaneiden syiden painoa, vahva arvaukseni on, että kristinusko länsimaisten valtioiden yhteisnimittäjänä nousisi olennaiseksi tekijäksi.
kristinuskon oppirakennelmat ovat omalta osaltaan aikojen saatossa antaneet oikeutuksen luonnonvarojen suoranaiselle haaskaamiselle taloudellisen menestymisen ja vaurauden hankkimisen nimissä. ja toiminnan jäljiltä ovat jääneet hyvinkin sotkuiset paikat, mikä suhteellisen hyvin ihmisten tiedossa lienee. vaikka toisin pitäisi olla "viljele ja varjele" -periaatteen mukaisesti.
väitän, että raamatussa olevat eräät paikat kuten "rukoile ja työtä tee", lupaukset uskoville heidän menestymisestä elämässään, kolmen palvelijan vertaus (jokaiselle annettiin rahasumma ja kukin käytti ne omalla tavallaan) jne. ovat olleet jopa hyvinkin tärkeässä roolissa aikanaan länsimaisen materiaalisesti menestymiseen keskittyvän kulttuurin syntymisessä. seuraukset ovat nähtävissä. tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö muissakin yhteiskuntajärjestelmissä kuten neuvostoliiton taannoisessa, kiinan nykyisessä jne. ole pahoja tuhoja saatu aikaan. erittäin pahoja sellaisia. mutta itselläni on, jostain kumman syystä, tietoa lähinnä länsimaissa tapahtuneista ongelmallisuuksista, ja siksi niistä enimmäkseen kirjoittelen.
pahimmat uskovaisiksi itseään kutsuvien itse kuulemani kommentit ovat olleet, että luontoa ei tarvitse suojella, sillä jeesus tulee kuitenkin pian ja tämä maapallohan on tulelle talletettu. väitän kokemuksieni perusteella, että tällainen ajattelu on luultua vankempaa uskovaisten keskuudessa. sitä ei vain kovin usein tohdita sanoa ääneen vastalausemyrskyn pelossa. heidän omissa toimissaan se saattaa kylläkin sitten hyvin näkyä.
jotenkin lisäksi toivoisin, että esimerkiksi lähi-idän tilanteessa myös aiheutuneet ympäristöongelmat kuten tuhoutuneen voimalaitoksen öljypäästöt herättäisivät myös keskustelua ihmisissä miltei pelkän uskonnollisten ym. puolien valitsemisen sijaan.
noh, tässä ympäristöasiat saivat hyvinkin keskeisen roolin, mutta mielestäni niistä tulisi vieläkin enemmän keskustella. itseasiassa ympäristöön liittyvien tarkastelujen olisi mielestäni luonnollista olla sinänsä jo itsestään selvä osa jokapäiväistä toimintaamme.
aiemmin muuten kysyin, että miksi 2000 vuotta sitten ja aiemmin eläneillä olisi ollut meitä enemmän tietoutta mahdollisen jumalan piirteistä ja tahtomuksista meitä kohtaan saati sitten miksi hän olisi heille ilmestynyt siten, että he saivat kirjoittaa raamattuun ylös tuon jumalan näkemykset. en siis itse usko, että heillä mitään kummempaa tietoutta tai havaintoja mahdollisesta jumalasta olisi ollut enemmän kuin meillä nykyihmisilläkään. he vain kirjoittivat mielipiteensä, toiveensa, runojen ja laulujen mudossa kirjoitetut kuvailunsa tuosta mahdollisesta jumalasta raamattuun. tätä siis tarkoitin ja näin itse ajattelen. ja yhdyn siihen näkemykseen, että ainakin me nykyihmiset olemme lähempänä totuutta noiden ikuisuuskysymyksien suhteen, jos sitten totuus tulee koskaan valkenemaankaan. sinulla on mielestäni uskovaiselle harvinaisen terve suhtautumistapa raamattuun, olkoonkin että se elämänohjekirjasi onkin. ja sitä en näe periaatteellisena ongelmana.
niin, jännähän tämä elämä on. elämä on täynnä kysymyksiä ainakin minulle. ja vastauksien hakemista. mitä jää meistä jäljelle? vainko kasa lihavia luurankoja vai jotain muutakin? en tiedä. pyrin olemaan avoin ja pyrin itse tekemään havaintoja mahdollisimman paljon. tuo se sitten tulosta tai ei.
jos heräsi ajatuksia, kommentointihalukkuutta tai kysymyksiä tekstistäni, esimerkiksi sen loppuosasta, mailaile -> [email protected] - todé
kysyvä ei tieltä eksy kirjoitti:
jo pitempään ollut, että sinussa uskonnollinen oppirakennelma/uskonto/uskonkäsitykset istuvat tavalla, josta on vaaramomentteja niin kanssaihmisiä kuin esimerkiksi ympäristöäkin kohtaan vaikea löytää.
oma motivaationi täällä kirjoitteluun löytyy juurikin uskonnoissa piilevistä vaaratekijöistä. olen ihan oma kohtaisesti nähnyt uskonnollisuuden suoranaisesti aiheuttamia ongelmallisuuksia perheiden sisällä ja niitä ongelmallisuuksia nähdään myös esimerkiksi tuolla lähi-idässä, näkyvimmin islamin muodossa. mutta myös esimerkiksi bushin puheissa jne. bushihan totesi jumalan antaneen heille tehtävän toimia sotilaallisesti irakissa. itse näen tuonkaltaisessa viestimisessä perustavaa laatua olevan ongelman. ongelmista lisää jäljempänä. seuraavaksi pieni introduction.
olen ennenkin kanssasi kirjoitellut. olen kirjoitellut ja keskustellut uskovaisten kanssa paljon jo taustojeni vuoksi. lähestymistapani ovat usein olleet varsin kömpelöjä kokeiluja, ja paljon on saanut ottaa opiksi. yleisesti esimerkiksi ateistiporukoissa luullaan, että uskovaisten kanssa keskustelu on täysin mahdotonta. itsekin uskoin siihen varsin pitkään, kun uskoin siihen vain muiden sanomana faktana enkä luottanut omiin kokemuksiini.
tietenkään en itsekään ymmärrä asetelmaa, että näin yleisesti ottaen, minun näkökulmastani katsottuna, tarraudutaan sokeasti 2000 vuotta sitten ja aiemmin eläneiden ihmisten kirjoittamiin näkemyksiin, joiden taakse ei ole ainakaan toistaiseksi havaittu konkretiaa. joku voisi yksinkertaisemmin todeta, että uskotaan ja perustellaan asioita puhtailla kuvitelmilla, vailla konkretiaa.
kuka kuitenkaan voi estääkään näin ajattelemasta ja uskomasta? voinko minä tietää, että nuo asiat eivät oikeasti voi olla todellisia kenellekään vaikka kuinka vahvasti niin arvelenkin? en usko siihenkään, että uskonteorioita voisi todistaa mahdottomiksi, kuten moni ateisti väittää esimerkiksi tieteen tai puhtaan loogisen päättelyn jo todistaneen. vaikka itselleni uskonasiat ovat siis puhtaasti spekulatiivisia asioita, en kuitenkaan koe voivani keneltäkään mahdollisuutta niiden todeksi elämiseen viedä. tämä asia on pikkuhiljaa yhä enemmän valjennut minulle etenkin viimeisen puolen vuoden aikana.
näen edellisessä suhtautumistavassa jopa mullistavankin mahdollisuuden, jos se onnistuttaisiin valjastamaan kollektiivisesti. itselläni tavoitteet sen suhteen ovat, ainakin haaveissani:), varsin korkealla. keskeinen ajatus tiivistettynä siis olisi, että ei viedä keneltäkään uskomisen mahdollisuutta pois ja annetaan tosiaan toistemme uskoa kuka mihinkin, mutta samalla tulee korostaa kyvykkyyttä keskustella avoimesti ja rakentavasti havaituista ongelmallisuuksista. yksinkertainen ajatus, mutta jonka toteutuminen ei käytännössä tunnu kovinkaan usein onnistuvan. uskon kuitenkin, että tällainen kulttuuri olisi mahdollista pikkuhiljaa istuttaa ihmisiin tietyin keinoin. en varmaankaan ole ensimmäinen ja ainut, joka näin ajattelee, mutta kytevä potentiaali olisi saatava syttymään. ehkä se on jo osin syttynytkin.
arvelen, että sinä voisit olla varsin sopiva henkilö uskovien puolelta auttamaan, omalta osaltasi keskustelukulttuurin luomisessa niin asian kuin asian suhteen ja niin ateistien kuin muidenkin 'uskosta osattomien' kanssa. kirjoittelujasi seuranneena olen joskus pohtinutkin, että se voi ollakin osaltaan yksi motivaatiosi kirjoitella täällä.
olen siis ennenkin täällä paljon kirjoitellut. nimimerkkiäni käytän sen vuoksi, että varsinkin aiemmin esitin viesteissäni lähinnä vain kysymyksiä, kun tätä nimimerkkiäni käytin. aiempien epäonnistuneiden kirjoittelujeni jälkeen osin kuvittelen löytäneeni tai ainakin tietäväni lähestymistavan, jolla paatoksellisempiakin uskovaisia kannattaa lähestyä. aina sitä ei kuitenkaan tule käytettyä vaan pikku raflaavuus nostaa päätään pintaan aika ajoin. paljastan itsestäni jossain vaiheessa nimenomaan paljastavalla tavalla, jonka ehkä sinä vain hoksaat. minussa on kameleontin piirteitä..
itselleni ympäristöasiat ovat tärkeitä. jos jotenkin pystyttäisiin mittaamaan ympäristön tuhoamiseen/pilaantumiseen johtaneiden syiden painoa, vahva arvaukseni on, että kristinusko länsimaisten valtioiden yhteisnimittäjänä nousisi olennaiseksi tekijäksi.
kristinuskon oppirakennelmat ovat omalta osaltaan aikojen saatossa antaneet oikeutuksen luonnonvarojen suoranaiselle haaskaamiselle taloudellisen menestymisen ja vaurauden hankkimisen nimissä. ja toiminnan jäljiltä ovat jääneet hyvinkin sotkuiset paikat, mikä suhteellisen hyvin ihmisten tiedossa lienee. vaikka toisin pitäisi olla "viljele ja varjele" -periaatteen mukaisesti.
väitän, että raamatussa olevat eräät paikat kuten "rukoile ja työtä tee", lupaukset uskoville heidän menestymisestä elämässään, kolmen palvelijan vertaus (jokaiselle annettiin rahasumma ja kukin käytti ne omalla tavallaan) jne. ovat olleet jopa hyvinkin tärkeässä roolissa aikanaan länsimaisen materiaalisesti menestymiseen keskittyvän kulttuurin syntymisessä. seuraukset ovat nähtävissä. tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö muissakin yhteiskuntajärjestelmissä kuten neuvostoliiton taannoisessa, kiinan nykyisessä jne. ole pahoja tuhoja saatu aikaan. erittäin pahoja sellaisia. mutta itselläni on, jostain kumman syystä, tietoa lähinnä länsimaissa tapahtuneista ongelmallisuuksista, ja siksi niistä enimmäkseen kirjoittelen.
pahimmat uskovaisiksi itseään kutsuvien itse kuulemani kommentit ovat olleet, että luontoa ei tarvitse suojella, sillä jeesus tulee kuitenkin pian ja tämä maapallohan on tulelle talletettu. väitän kokemuksieni perusteella, että tällainen ajattelu on luultua vankempaa uskovaisten keskuudessa. sitä ei vain kovin usein tohdita sanoa ääneen vastalausemyrskyn pelossa. heidän omissa toimissaan se saattaa kylläkin sitten hyvin näkyä.
jotenkin lisäksi toivoisin, että esimerkiksi lähi-idän tilanteessa myös aiheutuneet ympäristöongelmat kuten tuhoutuneen voimalaitoksen öljypäästöt herättäisivät myös keskustelua ihmisissä miltei pelkän uskonnollisten ym. puolien valitsemisen sijaan.
noh, tässä ympäristöasiat saivat hyvinkin keskeisen roolin, mutta mielestäni niistä tulisi vieläkin enemmän keskustella. itseasiassa ympäristöön liittyvien tarkastelujen olisi mielestäni luonnollista olla sinänsä jo itsestään selvä osa jokapäiväistä toimintaamme.
aiemmin muuten kysyin, että miksi 2000 vuotta sitten ja aiemmin eläneillä olisi ollut meitä enemmän tietoutta mahdollisen jumalan piirteistä ja tahtomuksista meitä kohtaan saati sitten miksi hän olisi heille ilmestynyt siten, että he saivat kirjoittaa raamattuun ylös tuon jumalan näkemykset. en siis itse usko, että heillä mitään kummempaa tietoutta tai havaintoja mahdollisesta jumalasta olisi ollut enemmän kuin meillä nykyihmisilläkään. he vain kirjoittivat mielipiteensä, toiveensa, runojen ja laulujen mudossa kirjoitetut kuvailunsa tuosta mahdollisesta jumalasta raamattuun. tätä siis tarkoitin ja näin itse ajattelen. ja yhdyn siihen näkemykseen, että ainakin me nykyihmiset olemme lähempänä totuutta noiden ikuisuuskysymyksien suhteen, jos sitten totuus tulee koskaan valkenemaankaan. sinulla on mielestäni uskovaiselle harvinaisen terve suhtautumistapa raamattuun, olkoonkin että se elämänohjekirjasi onkin. ja sitä en näe periaatteellisena ongelmana.
niin, jännähän tämä elämä on. elämä on täynnä kysymyksiä ainakin minulle. ja vastauksien hakemista. mitä jää meistä jäljelle? vainko kasa lihavia luurankoja vai jotain muutakin? en tiedä. pyrin olemaan avoin ja pyrin itse tekemään havaintoja mahdollisimman paljon. tuo se sitten tulosta tai ei.
jos heräsi ajatuksia, kommentointihalukkuutta tai kysymyksiä tekstistäni, esimerkiksi sen loppuosasta, mailaile -> [email protected]mr. bushia toimia en viitsi kommentoida. häntä motivoi raha, raha ja valta. se siitä siis.
olivatko 2000 vuotta sitten eläneiden ihmisten näkemykset kovin paljon erilaisia, kuin meidän? missä jutuissa? Jumala-jutuissa, vai elämässä yleensä? en nyt tähän hätään keksi yhtäkään..jos kulttuurilliset ja aikalaiskulttuurilliset erilaisuudet jätetään laskuista pois.
Jeesus tosin sattui syntymään 2000 vuotta sitten. entä jos Hän olisi syntynyt 1970? mitä asioita Hän ei painottaisi, mitä silloin painotti? entä apostolit? kuka esiintyisi paavalina, kuka pietarina? kuka näkisi ilmestykset, jotka johannes näki patmoksella (joh. ilmestyskirja)?
ympäristöasioista olisi hyvä keskustella, selvä se. en kuitenkaan itse ole tietoinen uskovaisten vankasta luonnosuojelun vastaisuudesta. joitakin älyvapaita lausumia on ihan varmaan joku jossakin yhteydessä päästänyt suustaan, mutta että uskovaisten vankanlainen piittamattomuus.. on kyllä niitä mätäkuun juttuja, joita yleistyksinä kertoillaan.
eivätköhän uskovaiset siinä(kin) asiassa ole ihan niitä keskiverto-kansalaisia: joku piittaa ja useimmat eivät osaa edes ajatella, mistä pitäisi piitata ja miksi.
niin..elämä on jännää. jännää siitäkin huolimatta, että raamattu on ohjenuorana. tai voisin oikeastaan sanoa, että se on vielä jännempää, kun raamattu on ohjenuorana.
meidän materiastamme ei jää jäljelle edes sitä luurankoa. eikös se kompostoitumisperiaatteen mukaan niin mene?
voisihan sitä joskus mailatakin! katsotaan. nyt juuri tässä huomisesta lähtien on elämiseni aika tavalla työtä ja työtä parin viikon ajan, joten keskityn ehkä vain heittämään h-palstalle ja eräälle naapuri-palstalle,lyhyitä lausuntoja.
kuulemisiin.
Olen kuunnellut hänen julistustaan Seinäjoen helluntaiseurakunnan vieraana. Minuun julistus vaikutti niin, että tahdon entistä enemmän,koko sydämestäni seurata vain Jeesusta, Herraani. Suosittelen, siis Jeesusta Kristusta!:D
- infoa sinulle
Suzette Hattingh (Saksa)
Kirjoittanut: Anonymous- 5.8.2006 klo 10.39
Kysyit Suzette H. ja totesit, että "hän vaikuttaa arveluttavalta, kun on toiminut Reinhard Bonnken kanssa.
Hylkää ennakkoluulosi ja mene itse kuuntelemaan Suzettea. Et tule katumaan, hänellä on oma tyylinsä esittää evankeliumia. Riippumatta mikä seurakunta hänet on kutsunut Suomeen.
Minulla on ollut tilaisuus kuulla Suzettea ja minä olin erittäin tyytyväinen kuulemaani. Toisaalta sanoisin, ettei minua ole häirinneet monet muutkaan maailmankuulut evankelistat, joita eri seurakuntamme ovat tänne kutsuneet.
Ikävä kyllä, tällä palstalla on nämä suuret herättäjät poljettu lokaan ja heitä on sanottu Saatanan palvelijoiksi. Kuitenkin on tosiasia, että näitä julistajia on ollut kuulemassa tuhansittain ihmisiä, joita ei tavallisissa Jumalanpalveluksissa nähdä.
Irvokkainta tässä asiassa on, että pahimmat arvostelijat eivät itse ole edes seurakuntiemme jäseniä. Tarkoitan tällä Helluntaiseurakuntia Suomessa.
Varmin tapa on saada asioista selvää, on mennä itse kuulemaan ja kokemaan se yhteenkuuluvaisuuden kokemus, joka näissä tilaisuuksissa on. Sitä ei voi kokea edustajan välityksellä. - tietoo ei luuloo
jos sinulla ei ole samaa henkeä kuin "torontolaisilla", et tunne Jeesusta ja hänen Pyhää Henkeään
- DoctorT
Älä kustu totontonhenkeä JUMALAN PYHÄKSI HENGEKSI!
Et tunne SANAA, et tunne JUMALAA, et tunne JEESUSTA, etkä erota harhahenkeä PYHÄSTÄ HENGESTÄ! - ...
DoctorT kirjoitti:
Älä kustu totontonhenkeä JUMALAN PYHÄKSI HENGEKSI!
Et tunne SANAA, et tunne JUMALAA, et tunne JEESUSTA, etkä erota harhahenkeä PYHÄSTÄ HENGESTÄ!...
- DoctorT
... kirjoitti:
...
sinnuun en ole uskomassa!
- uskonnolliset
DoctorT kirjoitti:
sinnuun en ole uskomassa!
uskovat omaan uskoonsa...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073195GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351022- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831