Muuttoliike on ollut Kepun hallituskaudella ennätysvilkasta. Asutus keskittyy pääkaupunkiseudulle voimakkaammin kuin koskaan aiemmin.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Muuttoliike kiihtynyt ennätysmäiseksi/1135220944738
Oiva Härkönen on väittänyt, että keskittymistä tapahtui Lipposen hallitusten aikana ja tämän Matti Vanhanen ja Kepu ovat nyt pysäyttäneet. Tiedämmehän, että Anneli ja Oiva eivät valhedelleet koskaan. He puhuivat vain niin totta kuin osasivat ja voivat.
Muuttoliike
22
694
Vastaukset
- Kotilainen
Otetaankohan kunnasta toiseen muuttaneissa mitenkään huomioon kuntaliitokset ja niistä johtuva kotikunnan muutos? Viime aikoina kuntaliitokset ovat yleistyneet ja väkimäärältään melko suuriakin kuntia on lakannut olemasta. Ensi vuodenvaihteessa taitaa tapahtua oikein kansainvaellus.
- selitysarvaus
Kepua pelastaa. Kyllä siellä käsitellään todellisia muuttoja jopa kunnan sisällä, mutta eihän kuntaliitos sinänsä aiheuta muuttoja. Kyllä sitä on turvauduttava siihen vanhaan selitykseen, että Paavo Lipposen vaikutus oli niin voimakas, että se jatkuu ja kiihtyy edelleen. Mutta kyllä Vanhasen ripeä toiminta asian kääntämiseksi tuottaa jonkinlaista tulosta ehkä jo ensi vuosikymmenellä. Lohtuna on se, että kun kaikki ovat muuttaneet, muutto ei enää jatku.
- ymmärtänyt..
niin, että se muuttoliike on sinun ja demarien mielestä hyvä asia.
Kun ihmisiä siirretään keskitysleireihin.Ihmisiä ei siirretä mihinkään. He lähtevät itse parempien elinmahdollisuuksien perään. Kun yritykset eivät halua sijoittaua korpeen, niin ne eivät halua ja Suomessa ei yrityksiä pakolla hajasijoiteta. En ole nähnyt vielä sellaista selvitystä, missä asutuskeskuksiin siirtyvät ihmiset olisivat Suomessa kokeneet tulleensa keskitysleireihin.
Muuttoliike on taloudellisen toimeentulon ja hyvinvoinnin näkökulmista myönteinen asia. Museonäkökulmasta näin ehkä ei ole.- Kanerva
Mielipidepankki kirjoitti:
Ihmisiä ei siirretä mihinkään. He lähtevät itse parempien elinmahdollisuuksien perään. Kun yritykset eivät halua sijoittaua korpeen, niin ne eivät halua ja Suomessa ei yrityksiä pakolla hajasijoiteta. En ole nähnyt vielä sellaista selvitystä, missä asutuskeskuksiin siirtyvät ihmiset olisivat Suomessa kokeneet tulleensa keskitysleireihin.
Muuttoliike on taloudellisen toimeentulon ja hyvinvoinnin näkökulmista myönteinen asia. Museonäkökulmasta näin ehkä ei ole...roskapankki joka ei tiedä todellisesta ELÄMÄSTÄ yhtään mitään vaan kannattaa betoni lähiöitä joissa ihmisillä ei ole omaa ajattelua eikä tilaa.
- maaseudun
Kanerva kirjoitti:
..roskapankki joka ei tiedä todellisesta ELÄMÄSTÄ yhtään mitään vaan kannattaa betoni lähiöitä joissa ihmisillä ei ole omaa ajattelua eikä tilaa.
parhaimmistolla eli lahjakkailla ja koulutetuilla nuorilla on niin kova hinku "betonilähiöihin", pois "todellisesta ELÄMÄSTÄ"
- Kanerva
maaseudun kirjoitti:
parhaimmistolla eli lahjakkailla ja koulutetuilla nuorilla on niin kova hinku "betonilähiöihin", pois "todellisesta ELÄMÄSTÄ"
..tiedä niin parempi on kun pysyt siellä ja tukehdut siihen saasteeseen mitä te teette.
- oivahärkönen
... muuttoliike suuntautui voimakkaimmin Tampereen seudulle, eikä pääkaupunkiseudulle.
- pelastaa
Toisena on pääkaupunkiseutu ja väestö valuu jakuvasti etelään. Vai olisiko niin, että hallitus on erityisesti halunnut vahvistaa sinipunan tai koklipien ydinseutua, Tamperetta.
Muuttoliike suuntauti voimakkaammin Tampereen seudulle, mutta hyvin voimakkaasti myös pääkaupunkiseudulle ja Turun seudulle. Sinä puolestaan olet jatkuvasti väittänyt, että Matti Vanhasen Kepuhallitus on onnistunut kääntämään muuttoliikkeen suunnan tai ainakin pysäyttämään sen. Nyt tutkimustiedot kertovat, että muuttovirta asutuskeskuksiin onkin Vanhasen hallituksen aikana vain voimistunut.
- oivahärkönen
Mielipidepankki kirjoitti:
Muuttoliike suuntauti voimakkaammin Tampereen seudulle, mutta hyvin voimakkaasti myös pääkaupunkiseudulle ja Turun seudulle. Sinä puolestaan olet jatkuvasti väittänyt, että Matti Vanhasen Kepuhallitus on onnistunut kääntämään muuttoliikkeen suunnan tai ainakin pysäyttämään sen. Nyt tutkimustiedot kertovat, että muuttovirta asutuskeskuksiin onkin Vanhasen hallituksen aikana vain voimistunut.
...-liikkeen suunnan vaihtuneen tai sen pysähtyneen, mutta olen väittänyt sen kasvun pysähtyneen pääkaupunkiseudulle. Ja näin näyttää käyneenkin.
On hyvä, että moniin maakuntien keskuksiin suuntautuu muuttoliikettä varsivaiselta maaseudulta. Tällaisia keskuksia ovat erikoisesti Oulu Kuopio, Joensuu, Jyväskylä, Seinäjoki, Tampere, Lappeenrannan Imatran seutu ja Turku. Lipposen ja Niinistön aikana suunnattiin kaikki voimavarat pääkaupunkiseuden rakentamiseen. Kasvavat maakuntakeskukset auttavat muutakin ympäristöään työssäkäyntirajojen puitteissa niin, että ihmisen ei tarvitse muuttaa kotoaan jonnekin vieraisiin oloihin työnperässä eikä yhteikunnan tarvitse heille rakentaa uutta infra, palveluja ja asuntoja.
Muuttoliike aiheutuu maa-ja metsätalouden yhä jatkuvan rakennemuutoksen vapauttaessa väkeä, jota muu yritystoiminta maaseudulla ei pysty korvaamaan.
Tutkimus kertoo, että viisivuotiskauden 2000 - 05 aikana muuttoliike kokonaisuudessaan on kiihtynyt. On muistettava, että Lipposen hallitus hallitsi tuona aikana 3 ensimmäistä vuotta. Muuttoon vaikuttaa vuosien kehitys, eikä Vanhanen ole sitä vielä ehtinyt täysin tervehdyttämään. Muuttoliike oli tosin suurin viime vuonna, mutta sen selittää voimakas noususuhdanne ja työvoiman tarpeen kasvaminen keskuksissa. Niin, että selityksissä löytyy. Ja on muistetta, että sossut ovat mukana tässäkin hallituksess yhtä vahvalla panoksella kuin kepu, joten pystyvät jarruttamaan terveempää kehitystä. - JeppXX
oivahärkönen kirjoitti:
...-liikkeen suunnan vaihtuneen tai sen pysähtyneen, mutta olen väittänyt sen kasvun pysähtyneen pääkaupunkiseudulle. Ja näin näyttää käyneenkin.
On hyvä, että moniin maakuntien keskuksiin suuntautuu muuttoliikettä varsivaiselta maaseudulta. Tällaisia keskuksia ovat erikoisesti Oulu Kuopio, Joensuu, Jyväskylä, Seinäjoki, Tampere, Lappeenrannan Imatran seutu ja Turku. Lipposen ja Niinistön aikana suunnattiin kaikki voimavarat pääkaupunkiseuden rakentamiseen. Kasvavat maakuntakeskukset auttavat muutakin ympäristöään työssäkäyntirajojen puitteissa niin, että ihmisen ei tarvitse muuttaa kotoaan jonnekin vieraisiin oloihin työnperässä eikä yhteikunnan tarvitse heille rakentaa uutta infra, palveluja ja asuntoja.
Muuttoliike aiheutuu maa-ja metsätalouden yhä jatkuvan rakennemuutoksen vapauttaessa väkeä, jota muu yritystoiminta maaseudulla ei pysty korvaamaan.
Tutkimus kertoo, että viisivuotiskauden 2000 - 05 aikana muuttoliike kokonaisuudessaan on kiihtynyt. On muistettava, että Lipposen hallitus hallitsi tuona aikana 3 ensimmäistä vuotta. Muuttoon vaikuttaa vuosien kehitys, eikä Vanhanen ole sitä vielä ehtinyt täysin tervehdyttämään. Muuttoliike oli tosin suurin viime vuonna, mutta sen selittää voimakas noususuhdanne ja työvoiman tarpeen kasvaminen keskuksissa. Niin, että selityksissä löytyy. Ja on muistetta, että sossut ovat mukana tässäkin hallituksess yhtä vahvalla panoksella kuin kepu, joten pystyvät jarruttamaan terveempää kehitystä."Lipposen ja Niinistön aikana suunnattiin kaikki voimavarat pääkaupunkiseuden rakentamiseen."
****
Tuokin taas 100% kepupropagandaa. Puhdasta valetta.
Lipposen hallitusten aikana totetettiin useita kapunkiken kehittämisohjelmia: Esim. Lahti, Turkum Lappeenranta, Imatra, Kuopio, Jyväskylä, Joensuu, Vaasa.
Eli kaupunkipolitiikka tarkoittaen maakuntakeskusten kehittämistä oli hyvin voimakkaasti esillä Lipposen aikaan.
Olen ollut mukana kaupukien kehittämistoimissa. Eli tiedän asiat. Ja totuus on 100% erilainen, kuin Oiva H yrittää kepupropagandassaan esittää. - JormaKKorhonen
oivahärkönen kirjoitti:
...-liikkeen suunnan vaihtuneen tai sen pysähtyneen, mutta olen väittänyt sen kasvun pysähtyneen pääkaupunkiseudulle. Ja näin näyttää käyneenkin.
On hyvä, että moniin maakuntien keskuksiin suuntautuu muuttoliikettä varsivaiselta maaseudulta. Tällaisia keskuksia ovat erikoisesti Oulu Kuopio, Joensuu, Jyväskylä, Seinäjoki, Tampere, Lappeenrannan Imatran seutu ja Turku. Lipposen ja Niinistön aikana suunnattiin kaikki voimavarat pääkaupunkiseuden rakentamiseen. Kasvavat maakuntakeskukset auttavat muutakin ympäristöään työssäkäyntirajojen puitteissa niin, että ihmisen ei tarvitse muuttaa kotoaan jonnekin vieraisiin oloihin työnperässä eikä yhteikunnan tarvitse heille rakentaa uutta infra, palveluja ja asuntoja.
Muuttoliike aiheutuu maa-ja metsätalouden yhä jatkuvan rakennemuutoksen vapauttaessa väkeä, jota muu yritystoiminta maaseudulla ei pysty korvaamaan.
Tutkimus kertoo, että viisivuotiskauden 2000 - 05 aikana muuttoliike kokonaisuudessaan on kiihtynyt. On muistettava, että Lipposen hallitus hallitsi tuona aikana 3 ensimmäistä vuotta. Muuttoon vaikuttaa vuosien kehitys, eikä Vanhanen ole sitä vielä ehtinyt täysin tervehdyttämään. Muuttoliike oli tosin suurin viime vuonna, mutta sen selittää voimakas noususuhdanne ja työvoiman tarpeen kasvaminen keskuksissa. Niin, että selityksissä löytyy. Ja on muistetta, että sossut ovat mukana tässäkin hallituksess yhtä vahvalla panoksella kuin kepu, joten pystyvät jarruttamaan terveempää kehitystä....yrityksesi on kovin avuton. Ja yrität taas sumuttaa silkalla valheella.
Ensinnäkin tutkimus kertoo vuosista 2001-2005, eikä 2000-2005, joka olisikin kuusivuotiskausi. Kai insinöörimies osaa tuon verran yhteenlaskua.
Toiseksi: olet kyllä väittänyt muuttovirran kääntyneen päinvastaiseksi koko maassa. Pitäneekö kaivaa esille viestejäsi, jossa noin sanot, ja tuot esimerkkejä ilmeisesti kesäkunnastasi ja sieltä päin - eräiltä pahimmilta muuttotappioalueilta, kun totta puhutaan.
Kolmanneksi: muuttovirta Helsinkiinkään ei ole laantunut, kun se on toiseksi suurin nettosaaja koko maassa, yli 8000:lla uudella ihmisellä. Vain huono asuntotilanne täällä rajoittaa suurempaa kasvua, joka nyt on pakotettu suuntautumaan vähän kauemmas, josta johtuen Lohajan, Riihimäen, Hämeenlinnan ja Porvoon alueet kasvavat kovin ja sijoittuvat jokainen kymmenen nopeiten kasvaneen alueen listalle.
Mutta kun Helsinki saa lätisen Sipoon ja metro tulee sinne kuten myös Espooseen, kasvu täällä saa taas sitä vauhtia, jota tarvittaisiin ja joka oli Lipposen hallitusten viisaissa visioissa, mutta josta nyt on jouduttu hieman ottamaan takapakkia. Mutta perussuuntausta ei kepuvetoinen hallitus ole kyennyt muuksi muuttamaan. Tuskin on tosissaan edes yrittänyt, sillä kai sielläkin tajutaan, että "turha on taistella tutkainta vastaan". - oivahärkönen
JormaKKorhonen kirjoitti:
...yrityksesi on kovin avuton. Ja yrität taas sumuttaa silkalla valheella.
Ensinnäkin tutkimus kertoo vuosista 2001-2005, eikä 2000-2005, joka olisikin kuusivuotiskausi. Kai insinöörimies osaa tuon verran yhteenlaskua.
Toiseksi: olet kyllä väittänyt muuttovirran kääntyneen päinvastaiseksi koko maassa. Pitäneekö kaivaa esille viestejäsi, jossa noin sanot, ja tuot esimerkkejä ilmeisesti kesäkunnastasi ja sieltä päin - eräiltä pahimmilta muuttotappioalueilta, kun totta puhutaan.
Kolmanneksi: muuttovirta Helsinkiinkään ei ole laantunut, kun se on toiseksi suurin nettosaaja koko maassa, yli 8000:lla uudella ihmisellä. Vain huono asuntotilanne täällä rajoittaa suurempaa kasvua, joka nyt on pakotettu suuntautumaan vähän kauemmas, josta johtuen Lohajan, Riihimäen, Hämeenlinnan ja Porvoon alueet kasvavat kovin ja sijoittuvat jokainen kymmenen nopeiten kasvaneen alueen listalle.
Mutta kun Helsinki saa lätisen Sipoon ja metro tulee sinne kuten myös Espooseen, kasvu täällä saa taas sitä vauhtia, jota tarvittaisiin ja joka oli Lipposen hallitusten viisaissa visioissa, mutta josta nyt on jouduttu hieman ottamaan takapakkia. Mutta perussuuntausta ei kepuvetoinen hallitus ole kyennyt muuksi muuttamaan. Tuskin on tosissaan edes yrittänyt, sillä kai sielläkin tajutaan, että "turha on taistella tutkainta vastaan"...., jossa väitän muuttovirran koko maassa kääntyneen. Olen kyllä sanonut sen kääntyneen Helsingin kaupungin osalta ja sehän pitää paikkansa.
Helsinki ei ole toiseksi suurin nettosaaja, vaan Helsingin seutu.
Olen aikaisemminkin sanonut, että Lipposen Helsinkiin haaliman liikaväen perheet ja ehkäpä varallisuuskin ovat kasvaneet. Kaipaisivat nyt isompia asuntoja, mieluummin omakotitaloja.Mutta kaupungilla ei ole maata. Niinpä sitä ollaan pakko-ottamassa Sipoolta. Nykyinen hallitus joutuu tukemaan hanketta siivotessaan Lipposen ja Niinistön törkyjä. - onkin vain
oivahärkönen kirjoitti:
..., jossa väitän muuttovirran koko maassa kääntyneen. Olen kyllä sanonut sen kääntyneen Helsingin kaupungin osalta ja sehän pitää paikkansa.
Helsinki ei ole toiseksi suurin nettosaaja, vaan Helsingin seutu.
Olen aikaisemminkin sanonut, että Lipposen Helsinkiin haaliman liikaväen perheet ja ehkäpä varallisuuskin ovat kasvaneet. Kaipaisivat nyt isompia asuntoja, mieluummin omakotitaloja.Mutta kaupungilla ei ole maata. Niinpä sitä ollaan pakko-ottamassa Sipoolta. Nykyinen hallitus joutuu tukemaan hanketta siivotessaan Lipposen ja Niinistön törkyjä.muutto Helsingin kaupunkiin. Espooseen, Vantaalle muutto, puhumattakaan Tampereen seudulle ja Turun seudulle muuttamista, on siis hyvää ja kepujohtoisen hallituksen tavoitteiden mukaista. Hyvä, kun "täsmennät" asiaa. Tietysti joku voi kysyä, mikä logiikka ja mitkä periaatteet tuossa ovat, mutta minä jo tiedän, että niillä ei sinulle ole mitään merkitystä. Sensijaan minäkin ihmettelen, että miten tuo on kepun periaatteiden mukaista ja kepun etuhan on sinulle jumalan sanaa.
- JormaKKorhonen
oivahärkönen kirjoitti:
..., jossa väitän muuttovirran koko maassa kääntyneen. Olen kyllä sanonut sen kääntyneen Helsingin kaupungin osalta ja sehän pitää paikkansa.
Helsinki ei ole toiseksi suurin nettosaaja, vaan Helsingin seutu.
Olen aikaisemminkin sanonut, että Lipposen Helsinkiin haaliman liikaväen perheet ja ehkäpä varallisuuskin ovat kasvaneet. Kaipaisivat nyt isompia asuntoja, mieluummin omakotitaloja.Mutta kaupungilla ei ole maata. Niinpä sitä ollaan pakko-ottamassa Sipoolta. Nykyinen hallitus joutuu tukemaan hanketta siivotessaan Lipposen ja Niinistön törkyjä.Löytyivät nopeasti, ja löytyisi lisäävaikka kuinka paljon sellaisia, joissa sinä puhut samalla tavalla. Alueellisen tasapainon järkyttäjinä et puhu siis vain Helsingistä, vaan Helsingin seuduista ja muistakin kasvukeskuksista.
Olen huomannut monta kertaa ennenkin, että sinulla on ihmeen huono muisti, varsinkin omien sanomistesi suhteen. Olisikohan se alkavaa (jo alkanutta) dementiaa? Se varmaan osaltaan selittää nuo samaa toistavat mantrasi, jotka voitaisiin lyödä vaikka leimasimella.
Luepa siis tästä, niin ehkä muistisi näiltä osin palautuu:
- - -
Kalaa tulee
Kirjoittanut: Oiva Härkönen 4.5.2004 klo 14.56
Lipponen halusi erikoisesti Helsingin seudusta rakentaa suuren eurooppalaisen metropolin. Valtion infran rakentaminen keskitettiin tänne, jotta yritykset olisivat voineet laajentaa ja tänne olisi perustettu uusia. Muu maa jätettiin heitteille, väki muutti tänne työn perässä, niille piti rakentaa palvelut ja asunnot, entiset jäivät tyhjilleen tai vajaakäyttöön.
Tuli pieni taantuma jo pari vuotta sitten, työttömyys on kasvanut erikoisesti täällä. Ne puoliväkisin noususuhdanteen aikana tehdyt työpaikat eivät olleetkaan terveellä pohjalla.
Viime aikoina työttömyys on ppienentynyt pahimmilla muuttotappioalueilla, vaikka muutto on vähentynyt. Ollaan tultu terveempään tilanteeseen. Siitä saavat tosin kärsiä tänne Lipposen houkuttelemat nyt työttömäksi jääneet.
Kerrompa
Kirjoittanut: Oiva Härkönen 4.5.2004 klo 17.33
Lipposen hallitusten maan alueellisen ja samalla sosiaalisen tasapainon järkyttäminen johti moniin seuraukiin. Rahaa tietenkin meni muutaman kasvukeskuksen keskittämisestä seuranneen infran, palvelujen ja asuntojen rakentamiseen. Mutta sitä meni myös kurjistuvien seutujen ihmisten jo perustuslain turvaamien vähimmäispalvelujen tuottamiseen. Sen rahoittamiseen ohjattiin yhteisöveroa etistä enemmän maakuntiin. Tekihän Lipposen hallitus samasta syystä muutoksen valtionosuuksien jakoperusteisiin. Valtionosuuksien jaon yhteydessä tasataan kuntien tuloja hieman yksinkertaistaen niin, että jokainen kunta saa tuloja asukasta kohti vähintään 90 % maan keskiarvosta. Aikaisemmin rikkaimmat kunnat jäivät enintään kokonaan ilman valtionosuuksia. Mutta Lipponenpa teki sellaisen päätöksen, että rikkaimmat kunnat joutuvat vielä luovuttamaan tuohon tasauskassaan omia kunnallisverotulojaankin. Se on rokottanut aianakin Helsinkiä, Espoota ja Saloa.
Epätasapainoton politiikka johti siis tuon tasauksen tarpeen kasvamiseen ja Lipposen hallitukset joutuivat keksimään kaikenlaisia konsteja tasauksen rahoittamiseksi.
Nykyinen hallitus on ripeästi ryhtynyt palauttamaan tasapainoa. Se on koko maalle esullisinta, että tasauksen tarvetta vähennetään.
Lue tästä lisää:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000003229785
Suuret kaupungit
Kirjoittanut: oivahärkönen 1.10.2004 klo 07.37
Suurista kaupungeissa ei ole oikeastaan ongelmia palvelujenkaan järjestämisestä kuin Helsingin seudulla ja ehkäpä Turussa. Muissa maakuntien suurissa ja pienissä kaupungeissa keskustalla onkin jo nyt vankka asema.
Tietysti täälläkin Keskustan eteneminen kunnallisvaaleissa parantaa tilannetta, mutta tärkein on Keskustan harjoittama valtakunnallinen politiikka.
Lipposen hallitusten vimmainen keskittämispolitiikka Helsingin seudulle tuhosi maan tasapainon. Liian nopea muuttoliike söi valtion suuresti kasvaneet verotulot ja köyhditti Helsingin seudun sekä suuren muuttotappion kärsineiden alueiden kunnat.
Uusi hallitus on kokonaan uudella asenteellaan saanut tämän keskittymisen hidastumaan ja alueellinen tasapaino on palaamassa. Se on juuri meille Helsingin seudun asukkaille parasta. Näin kuntamme säästyvät liian nopealta infran, palvelujen ja asuntojen rakentamiselta. Näin vähenee myös valtionvarojen ja jopa seudun rikkaiden kuntien omien kunnallisverovarojen syytäminen kurjistuville alueille takaamaan sinne jääneiden ihmisten perustuslain takaamat vähimmäispalvelut.
Pihvi
Kirjoittanut: oivahärkönen 1.10.2004 klo 16.19
Kun keskittämisen seuraukena köyhtyivät muuttotappioalueet, joudutaan sinne kärräämään minimitoimeentulon takaamiseksi meidän seudultamme rahaa. Silloin myös seutumme köyhtyy ja saajilla säilyy vain minimitoimeentulo. Ei ole ristiriitaa.
Olisi liian pitkä (sinun syntiisi en lankea) kertomus niistä uuden asenteen mukaisista toimista, joihin hallitus on ryhtynyt saatuaan kehityksen kääntymään alueellisen ja sosiaalisen tasapainon suuntaan Lipposen hallitusten jäljiltä. Myös itse asenteen muutos on tärkeä; ei enää luoda vääriä mielikuvia.
Toimien seuraukset näkyvät esim. niin, että työttömyys pohjoisen, itäisen ja keskisen Suomen alueilla sekä työttömyysalueilla läntisessä ja eteläisssä osassa maata on lähtenyt laskuun ja siellä toimivat yrittäjät ovat saaneet itseluottamusta. Valitettavasti Helsingin seudulla työttömyys on alkanut nousta, kun pienen taantuman oloissa moni yritys on joutunut vähentämään väkeä. Lipposen vision innoittamana eurooppalaisesta metropolista monet yrittäjät lisäsivät toimintaansa täällä tai suorastaan siirsivät yrityksensä tänne liian kevyin perustein.
> Sinun toistamistaan toistamiesi mantrojesi uskottavuusarvo on yhtä ”vakuuttava” kuin ”Jo vain”-reppanan huutelut keskustan paremmuudesta. Siis, Oiva: Missä pihvi?
Minä joudun toistamaan mantrojani Lipposen hallitusten tuhoisasta ja nykyisen elvyttävästä vaikutuksesta maan kehitykselle, jotta sinunlaisesi sen joskus tajuaisivat. Koita löytää sieltä se pihvi. Sinä et pysty mitenkään kumoamaan väitteitäni - haet vain nälissäsi sitä Lipposen jo aikoja sitten syömää pihviä.
Ja lisää:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000004845014
Lipposen aloittaessa ...
Kirjoittanut: oivahärkönen 11.11.2004 klo 18.03
... pääministerinä oli valtionvelkaa 360 mrd mk, kun hän lopetti sitä oli samat 360 mrd. Tuo oli tosi häpeällinen tulos ottaen huomioon, että koko ajan vallitsi kansainvälinen voimakas korkeasuhdanne. Ja samanaikaisesti tingittiin lapsiperheiden ja eläkeläisten eduista, sairaanhoito taantui, työttömyys pysyi korkealla tasolla, köyhyys lisääntyi, tuloerot kasvoivat ja kaikkiaan sosiaalinen ja alueellinen taspaino järkkyivät.
Että tämmöinen oli Lipposen sinipuna. Nykyinen punamulta, joka ei ole enää edes demareiden osalta Lipposen komennossa, on nopasti alkanut jälleenrakentaa ennen vallinnutta pohjoismaista hyvinvointivaltiota.
Esimerkkinä toimii ...
Kirjoittanut: oivahärkönen 13.6.2005 klo 10.05
... koko se kansakunnan vaellus tänne. Lipponen ja Niinistö suuntasivat valtakunnan rakentamisen voimavarat tänne, tänne jakoivat myös talouselämän kehitysmäärärahat ja loivat sellaisen hengen, että vain täällä kannattaaa yrittää ja asua. Vastaavasti maakunnat, jopa niiden keskukset, alkoivat näivettyä. Muistan hyvin kun Joensuun kaupunkinjohtaja radiossa kertoi, että heillä on paljon vaupungin vuokra-asuntoja tyhjillään, kun väki on muuttanut Helsingin seudulle. Ja mikä vuokra-asuntojen puute täällä vallitsi.
Nykyinen hallitus ei ole kovin merkittäviä konkreettisia muutoksia tehnyt aluepolitiikkaan, mutta tärkeintä on ollut luopua tuosta koklipiläisestä hengestä. Nyt on maan alueellinen tasapaino alkanut taas palautumaan ja samalla myös sosiaaliset olot ovat kohentuneet. Tästä on kuvaavana esimerkkinä, että viime vuonna, vai oliko se toisella vuosipuoliskolla, Pohjois-Karjala oli maan nopeimmin kasvava alue. Myös työttömyys on lähtenyt laskuun kaikkialla ns. kehitysalueilla, mutta valitettavasti ei pääkaupunkiseudulla. Täällä maksetaan Lipposen hallitusten rakentaman kuplan puhkeamisesta.
Lipposen hallitusten ...
Kirjoittanut: oivahärkönen 13.6.2005 klo 20.16
... olisi pitänyt rohkaista ja tukea kasvuyrityksiä laajentamaan toimintaansa sinne missä oli jo valmiina työvoimaa valmiiksi asutettuna eikä tukea kasvua ruuhkapaikkakunnilla, mikä tuli meille kalliiksi; sen seurauksista kärsimme vieläkin Helsingin seudulla.
Nurinkurisen politiikkansa takia Lipposen hallitukset olivat pakoitettuja järjestämään mainirtsemisia mittavia tulonsiirtoja muuttotappioalueille. Näin tapahtui ja loput rahat menivät uuden infran, asuntojen ja palvelujen rakentamiseen pääkaupunkiseudulle.
Ja lisää tuosta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000008918035
Puolet tuosta ...
Kirjoittanut: oivahärkönen 29.6.2005 klo 10.30
... summasta eli 5 milj. menee sellaiselle kepukunnalle kuin Vantaalle.
Lipposen ja Niinistön keskittämispolitiikasta johtuva liian nopea muuttoliike on aiheuttanut vaikeuttanut maakunnissa vaikeuksia niissä kunnissa, joista veronmaksajat käytännössä pakkosiirrettiin Helsingin seudulle. Täällä syntyi vaikeuksia siitä, että tänne hommattiin liian nopeasti väkeä.
Vaikeudet eivät johdu kuntien koosta. Tutkimukset osoittavat, että pienet kunnat pystyvät tuottamaan palveluja halvemmalla kuin isot.
Onneksemme nykyinen hallitus on saanut tuon keskittymiskehityksen hallittavalle tasolle ja maakunnat ovat alkaneet kehittyä. Esim. työttömyys on vähentynyt eniten näillä Lipposen riistämillä alueilla. Viime vuoden loppupuoliskolla talouskasvu oli voimakkainta Pohjois-Karjalassa.
Vanhasen hallituksen ...
Kirjoittanut: oivahärkönen 29.6.2005 klo 13.35
... aikana Suomen talouskehitys on ollut unionimaidan parhaita ellei paras. Tätä on edistänyt, että hallituskauden alussa tehtiin ripeästi ansiotulojen verotuksen reipas alentaminen ja yritysverotuksen laaja uudistus. Lisäksi luovuttiin Lipposen pilvilinnasta, suuresta uljaasta eurooppalaisesta metropolista, joka piti rakentaa pääkaupunkiseudulle. Sen kokeilun hintaa maksamme vieläkin täällä Helsingin seudulla.
Suomessa syntyy uusia työpaikkoja enemmän kun entisiä katoaa, työttömyys alenee ja kansakunnan alueellinen ja sosiaalinen tasapaino alkaa palautua.
Ja tuosta lisää:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000009183765
- - -
Luepa myös seuraavat avauksesi, vaikka ne kaikki eivät liitykään varsinaisesti tähän asiaan, mutta niissä sinä ilmennät varsin hyvin itseäsi:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000005035851
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000001974635#22000000001974635
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=666&posting=22000000009063736#22000000009063736
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000007561143#22000000007561143
- Mikä olisi tilanne ?
...mikä olisi tilanne, jos esim. paljon parjattuja maakuntayliopistoja ei olisi perustettu.
- myös sitä,
mikä on yliopistojen tehtävä. Ei ainakaan tiettyjen kaupunkien asukasluvun lisäys, vaan mahdollisimma korkealaatuinen opetus ja tutkimus. Helsingin, Turun, Tampereen ja Oulun yliopistot ja korkeakoulut puolustavat paikkaansa. Muiden tarpeellisuudesta sitten voidaan keskustella.
- Mielipidepankille
Mikä on se kaupungin väkiluku, jonka ylitettyään kaupunki muuttuu sosiaaliyhteisöstä suurkaupungiksi?
Mikä on kaupungin optimikoko? Siis kuinka suuri kaupunki saa olla, etteivät ihmiset muutu sosiaalisignaaleihin reagoimattomiksi suurkaupunki-ihmisiksi?- odotellaan...
Niin että mikä se on se suomalaisen kaupungin optimikoko?
Eläintieteilijät tietävät että lajikohtaisesti kaikilta laumaeläimiltä löytyy raja (niin-ja-niin monta yksilöä neliökilometria kohden) jonka tultua ylitetyksi stressihormonit murtavat yksilöt ja kanta romahtaa.
Sosiologit puhuvat kaupunkielämän aiheuttamasta ihmisyydenmenetyksensä, pysyväksi jäävästä torjuntareaktiosta kun kaupungin koko ylittää tietyn väestämäärän. Arvioita on tehty muiden kuin suomalaisten sosiologien toimesta.
Sinulle, kaupunkipropagandisti Mielipidepankki, kysymys: mikä on sinun suuren asiantuntemuksesi mukaan suomalaisen kaupungin ihannekoko? odotellaan... kirjoitti:
Niin että mikä se on se suomalaisen kaupungin optimikoko?
Eläintieteilijät tietävät että lajikohtaisesti kaikilta laumaeläimiltä löytyy raja (niin-ja-niin monta yksilöä neliökilometria kohden) jonka tultua ylitetyksi stressihormonit murtavat yksilöt ja kanta romahtaa.
Sosiologit puhuvat kaupunkielämän aiheuttamasta ihmisyydenmenetyksensä, pysyväksi jäävästä torjuntareaktiosta kun kaupungin koko ylittää tietyn väestämäärän. Arvioita on tehty muiden kuin suomalaisten sosiologien toimesta.
Sinulle, kaupunkipropagandisti Mielipidepankki, kysymys: mikä on sinun suuren asiantuntemuksesi mukaan suomalaisen kaupungin ihannekoko?Ihannekoosta en osaa ihan sanoa, mutta kaupunkimiljöön toimivuuden kannalta tuollainen 50000 asukasta alkaa olla minimi. Itse pidän hyvinä kapunkeina meillä Suomessa Helsinkiä lähiseutuineen, Tamperetta, Turkua ja Oulua. Näissä alkaa olla lähellä melko lailla kaikkea mitä ihmiset tarvitsevat. Nämä ovat esim. todellisia yliopistokaupunkeja, palvelutarjonta on mittava kaikilla elämänaloilla.
Näissä kaupungeissa on hyvinkin keskustojen lähellä tai vähän kauempana alueita, joissa voi valita väljemmän pientaloasumismuodon, jos ei viihdy keskustoissa. Itse esim. asun pääkaupunkiseudulla omakotitalossa noin parintuhannen neliön tontilla kaikkien palvelujen läheisyydessä. Voin vaikka lähteä tuosta vaan laivalla Tukholmaan tai Tallinnaan tai lentokoneella ihan mihin vaan. Kirjastopalvelut ovat loistavat, kulttuuritarjonta monipuolista, liikuntamahdollisuuksia on runsaasti, kauppapalveluita on paljon kilpailu pitää ainakin osin hintatasoa kohtuullisena. Terveyspalvelut on näissä kaupungeissa huippuluokkaa, jos sattuu sairastumaan vakavammin. Liikennepalvelut on runsaat, monipuoliset ja toimivat. Silti ainakin Oulussa ja myös Helsingissä pyöräillään varsin ahkerasti aina keskustoin asti pyöräteitä pitkin.
- maaseudulta karannut
Muuttoliike niin nyt kuin edellisten suurten muuttoaaltojen aikaan on seurausta maatalouden ja maaseudun rakennemuutoksesta. Suurten ikäluokkien muutto 60-70 oli seurausta maa- ja metsätalouden koneellistumisesta, nyt on maatalouden ja sen liitännäinselinkeinojen rationalisoinnin aika. Maaseutupaikkakuntien työpaikat vähenee eikä uusia ole pystytty luomaan
Kepu on pyrkinytjarruttamaan tuota väistämätöntä kehitystä aluepolitiikan nimissä. Valitettavasti harjoitettu aluepolitiikka on pääosin ollut vastikkeettoman tukirahan syytämistä alueille ja aloille joilla ei menestymisen mahdollisuuksia ole ollut alunperinkään. Näin isoillakaan panostuksilla ei ole saatu juurikaan siltarumpuja kummempia tuloksia aikaan.
Jos rahalla olisi keskitytty luomaan aidosti itse itsensä kannattavaa tuottavaa toimintaa, teollisuutta ja palveluja, olisi maaseutu edelleenkin elinvoimainen vaikkakin maatalous supistuu ja keskittyy. Puuta voitaisiin jalostaa muuksikin kuin selluksi ja lankuiksi, bioenergiaa voitaisiin tuottaa turvesoita kuivattamatta jne. Mutta kepun johdolla aikanaan luotu järjestelmä pyrkii ylläpitämään olevaa tuottamatonta tukia maksamalla, ei kehittämään uutta ja tuottavaa.
Sinänsä paradoksaalista on, että Kepun suuri sankari Kekkonen pyrki politiikallaan teollistamaan koko Suomea, mutta nyky kepu toimii niin että väki keskittyy etelään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291293
- 99833
- 73623
- 50557
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa11471ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40454Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m148406Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30387- 25368
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;174362