Löysä lonkka vastasyntyneellä

Mammammaa -76

Vauvamme on viiden päivän ikäinen ja kotiinlähtötarkastuksessa sanottiin, että vauvan toinen lonkka on hieman löysä. Se on kuopassa jne. mutta kontrolloidaan parin viikon kuluttua. Hoidoksi annettiin ns.vaippahoito. Kokemuksia?

11

6015

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaippahoidosta ei ole kokemusta, mutta ilmeisesti kyseessä on normaalia leveämpi vaippa?

Tarkoituksenahan on, että lonkkakuoppa syvenee, ja luksaatio tällä tavalla katoaa.

Kontrollikäynnillä varmaan selviää, tarvitaanko muuta hoitoa.

• Mammammaa -76

Leveämpää vaippaa käytetään. Mitähän, jos ei korjaannu sillä..?

• Mammammaa -76 kirjoitti:

Leveämpää vaippaa käytetään. Mitähän, jos ei korjaannu sillä..?

Lonkkaluksaation hoitoon käytetään ns Rosenin lastaa, löydät linkkejä googlesta ainakin haulla lonkkaluksaatio.

Meillä lasta laitettiin synnärillä siinä vaiheessa kun piti vauvan kanssa päästä kotiin.

Äläkä panikoi, lastahoito on alussa hankalaa, mutta kaikkeen tottuu.

• kans

diagnosoitiin sairaalassa, kirurgi kävi tsekkaamassa, mutta ei vaatinut seurantaa tai toimenpiteitä. On kuulemma yksinkertainen korjausleikkaus, jos sen vaatii. Ei syytä huoleen.

• Kysymys = otsikko

• sanottiin

sairaalasta lähtiessä että on väljät lonkat. kontrolli oli 2kk päästä ja lääkäri sanoi että kaikki on OK... nyt hän on 8v ja jalkaterät on hiukan sisäänpäin. olen sanonut siitä aikoinaan neuvolalääkärille , kulin lastenpolilla (kuvasivat) ja koulun terkkarille, mutta ei kuulema mitään vikaa. normaalia että tyttö kävelee jalkaterät sisäänpäin. ei ollenkaan osaa esim. ns. traktori kävelyä että laittaisi jalkaterät ulospäin. ajattelen itse, että jos lonkat olisi normaalisti oikein niin jalkaterien asento olisi oikea.....

• Mammammaa -76

että toinen lonkka on hieman löysä eli tämä on lievä tapaus. Käski vaan pitää levää vaippaa ja teemme niin, että ensin pistetään sopivankokoinen vaippa ja päälle isompi vaippa. Onko mahdollista, että tuolta lastahoidolta voisi välttyä? Kokemuksia siitä?

• pinja75
        Mammammaa -76 kirjoitti:

että toinen lonkka on hieman löysä eli tämä on lievä tapaus. Käski vaan pitää levää vaippaa ja teemme niin, että ensin pistetään sopivankokoinen vaippa ja päälle isompi vaippa. Onko mahdollista, että tuolta lastahoidolta voisi välttyä? Kokemuksia siitä?

Meillä tällä hetkellä kolmeviikkoa vanha tyttö jolla kasta. Minusta lastahoito parempi vaihtoehto näin heti vastasyntyneenä jos on syytä epäillä että lonkissa väljyyttä. Vauva ei kärsi hoidosta mitenkään ja koska ei vielä muutenkaan liiku niin paikallaan olo ei kiukuta näin pienenä. Lastahoito kestää noin kuusi viikkoa ja lonkka paranee yleensä sillä. Hoitamaton luksaatiohan johtaa invaliditeettiin ja koviin selkä ja lonkka kipuihin. Myös jalat voivat kasvaa eri pituisiksi. Voidaan myös joutua myöhemmin leikkaamaan ja kipsaamaan ja se aika kivuliasta ja hankalaa... Joten älä turhaan välttele lastahoitoa, on kuitenkin helppo ja hyvä parannuskeino

• mamitsu87

meidän 3-viikkoiselle tytölle laitettiin viikko sitten lonkkalasta. alustavasti 7 viikoksi. aluksi tietenkin vaikeaa, mutta kaikkeen tottuu. toivottavasti sitten parantuu lastalla.
      kyllä olen sitä mieltä että kun näin "helposti" voidaan hoitaa ja vielä näin varhaisessa vaiheessa, niin on kyllä todella hyvä juttu! olen kuullut muutamia tapauksia kun ei olla lonkkavikaa huomattu, niin lapsi ei ole oppinut kävelemään ja hoidot tuhat kertaa hankalampia siinä vaiheessa..
      pitää huolehtia että iho pysyy kuivana ja talkkia ollaan käytetty vaipanvaihdon yhteydessä ja ripoteltu myös lastan alle jos iho on punoittanut. kylpemisen jälkeen huolellinen kuivaus! ja isommat vaipat ovat käytössä, pienimmät vaatteet jäivät käyttämättä. että tämmöistä. pitää ajatella että pieni vauva ei tavallaan "tiedä paremmasta"..tottui jo toisena päivänä lastaan eikä ole enää millänsäkkään koko asiasta. itselle se on ehkä ollut vaikeinta.

• Mammammaa -76

sitä lastaa pitää siis kokoajan? Ei saa ottaa pois hetkeksikään? Laitetaanko se sairaalassa? Miten lasta kuljetetaan autossa?

• Nepsun äiti
        Mammammaa -76 kirjoitti:

sitä lastaa pitää siis kokoajan? Ei saa ottaa pois hetkeksikään? Laitetaanko se sairaalassa? Miten lasta kuljetetaan autossa?

Tyttärelläni, nyt 8 kk, todettiin synnynnäinen lonkkaluksaatio heti synnärillä. Toinen lonkka oli löysä, toinen luksoitavissa. Hoitona käytettiin 6 viikkoa von Rosenin lastaa. Lastaa pidettiin koko ajan, ainoastaan kontrollikäyntiä edeltävänä iltana sai ottaa kylvyn ajaksi pois. Muuten ei saanut itse ottaa pois. Kirurgi laittoi lastan sairaalassa ja kerran vaihdettiin lasta isompaan. Tavallista turvakaukaloa ei voi käyttää, joten vuokrasimme sellaisen turva-vuoteen, jossa lapsi makasi selällään automatkan ajan. Lastahoidon aikana ei juuri muussa asennossa voi lapsi ollakaan kuin selällään.

Jos luksaatio huomataan vauvana, on kuulemma helpoin ja varmin hoito lastahoito. Tyttäreni lonkat todettiin täysin terveiksi ja normaaleiksi pari viikkoa sitten. Muutenkin parantuminen oli nopeaa ja täydellistä. Aina toki ei näin ole, mutta parhaimmat tulokset saadaan kuulemma juuri von Rosenin lastalla.

Hyvää Joulua kaikille :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1167
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90