Kokemuksia ulkomailla (erä)melonnasta ?

8kertaa käynyt

Kovin tuntuu olevan Suomi-keskeinen tämä keskustelu. Onko kellään oikeasti kokemuksia/vinkkejä muissa maissa melomisesta ?
Ei siinä mitään, Suomessa on hienoja melontavesistöjä, mutta minusta erämelojan paratiisi Kanada. Jos Suomi on tuhansien, niin Kanada on satojen tuhansien järvien maa.
Olen käynyt 8 kertaa Kanadan eri luonnonpuistoissa melomassa, nyt viimeksi heinäkuussa 2 vkoa Woodland Caribou pr. parkissa. Missä muualla on oikeasti koskematonta luonnontilaista luontoa, erämaajärviä, jokia, puroja. Eläimiä, hirviä, majavia, kotkia ym. lintuja, joskus karhujakin ?
Kuitenkin kaikki on helppoa nykyisellä nettiaikakaudella: matkustaminen, kanootinvuokraus, varusteet, turvallisuus ym.

3

554

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ole yhtä ainoaa syytä, miksi tyypillinen melonnan harrastaja ei melo lomiaan ulkomailla. Arvailen seuraavia:
      1. Lyhyet lomat on helpointa viettää lähellä, niin lomapäiviä ei kulu matkustamiseen.
      2. Oman tutun kajakin raahaaminen lomaksi ulkomaille (Lähimaita lukuunottamatta)ei ole käytännöllistä. Vieras on aina vieras.
      3. Kustannuksille on parempiakin rahanreikiä.
      4. Melojilla esiintyy ekologista ajattelua: tuhansien kilometrien matkustaminen on aivan tarpeetonta luonnonvarojen tuhlaamista.
      5. Lähellä on vielä niin paljon, mitä ei ole nähnyt ja kokenut.

• ja monipuolisia sisävesistöreittejä. Miksi pitäisi lähteä merta edemmäs kalaan?

Oletko sinä ehtinyt jo tutustua Turun, Ahvenanmaan ja Merenkurkun saaristoihin? Oletko nähnyt hylkeitä jäälautoilla tai kaikki kotoiset kotkat ja haukat? Entä kansallispuistojen melontareitit ja pohjoisen purot ja joet? Tiedätkö, että kaikkia mainitsemiasi elämiä liikkuu myös Suomen luonnossa? Lofootitkin ovat suositeltava kohde suhteellisen lähellä, jos kotimaa olisi tullut tutkituksi. Melomalla se tuskin onnistuu yhden ihmisiän aikana.
      Itse en luultavasti lähtisi ulkomaille melontamatkalle, koska Suomessa on vielä paljon näkemättä. Saattaisin kyllä yrittää selvittää myös melontamahdollisuuksia ulkomailla muuten matkustaessani.

Toisaalta en halua kieltää sinua tai muita matkustamasta kauemmaksi ja lukisin mielelläni, jos sinä haluaisit kertoa enemmän omista upeista retkistäsi. Hyviä luontoretkiä kaikille!

• 8kertaa käynyt

En tässä nyt haluakaan moittia Suomen melontavesistöjä, paljon maailmaa kiertäneenä voin sanoa että Turun&Ahvenanmaan saaristo on ainutlaatuinen. Olen melonnut myös järvi-Suomessa, erityisesti Itä-Suomessa ja Kainuussa,
        sekä Inarin vesistössä kaikki OK, mutta kuitenkin.
        Onko Suomessa yhtään paikkaa, jossa on (lähes) koskematonta luontoa, paikkaa jossa ei ole teitä,
        ihmisasumuksia n. 50 km säteellä. Ei yhtään vesijettiä, perämoottoria tai muuta moottorisoitua kulkuneuvoa pörräämässä ympärillä ?
        Onko kellään kokemuksia esim. Ruotsissa/Norjassa tai Venäjällä melomisesta (turvallisuus ?)
        Saako kanootteja vuokrata ym.
        Itse en oikein pidä merimelonnasta ja suurista selistä, Lofootit ja Norjan vuonot ovat kauniita,
        mutta ei minusta oikein sopivia melontaan merenkäynnin, vuoroveden ja arktisen ilmaston takia, sopinee askeetikolle.
        Olen melonnut Kanadan lisäksi Skotlannissa ja Australiassa, mutta kumpikaan ei erityisesti sävähdyttänyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      199
      2637
    2. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      119
      2393
    3. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1678
    4. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      201
      1194
    5. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      51
      1093
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      47
      1078
    7. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      991
    8. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      6
      793
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      46
      793
    10. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105