Orvokin siemenet

Aloittelen vasta

Miten ja missä vaiheessa orvokin siemenet otetaan talteen ja mitä niille pitäisi tehdä,että saisi ensi kesänä nauttia taas kukista!?
Samoin auringonkukan siemenet,koska ja miten ne voi ottaa talteen? Pitääkö niitä kuivattaa jotenkin?

Aloittelija

3

3297

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kylmäkäsittelijä

Helpoin kai olisi antaa orvokin siementää niille sijoilleen missä nyt kasvaa. Sieltä sitten uudet puskevat ja kukkivat näihin aikoihin, ehkä jo hieman aikaisemminkin. Jos haluaa kukkia jo toukokuulta siementet kerättävä kun ovat kypsiä, eli kolmio aukeaa (yleensä kyllä sitten jo lentelevät omille teilleen) ja esikasvatetta aikaisin. Itse tänä vuonna esikasvatin maaliskuulta ja sekin tuntui olevan hieman myöhäistä...

Mutta ken tietää mitä siemeniä pitää kylmäkäsitellä, eli mitkä vois kylvää jo syksyllä ja mitä ei missään tapauksessa kylmetellä? Tai edes mistä tietoa voisi hankkia?

• garnerer

Perennojen eli monivuotisten kasvien siemenet vaativat kylmäkäsittelyn.ne voi kylvää syksyllä ja talvi hoitaa homman.Tai pitää jääkaapissa muutaman viikon ennen kylvämistä. Yksivuotiset kesäkukat eivät vaadi kylmäkäsittelyä vaan itävät vaikka säilytät ne sisällä talven kuivassa. Kuivata ne hyvin,etteivät homehdu. Itse pidän niitä avoimissa paperipusseissa kunnes kuivuvat.Esim. krassi,kehäkukka,samettikukka.

• skäribo

siemeniä viime syksynä multapenkkaan heti kun siemenet ilmestyivät kukkien tilalle. Uudet orvokit putkahtivat jo kesäkuun puolivälissä, ja ovat kukkineet koko kesän. Lisää tulee koko ajan. Mitään muuta en ole tehnyt kuin kastellut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      84
      6014
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      318
      5096
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      20
      2648
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      46
      2588
    5. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      83
      1822
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      103
      1659
    7. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      17
      1521
    8. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      108
      1471
    9. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      133
      1393
    10. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      119
      1392
    Aihe