Vanha tulilisko

Humppidumppi

Meillä on pian 3-vuotias tulilisko, jolla kaveri siirtyi tuonpuoleiseen puolisen vuotta sitten. Nyt näyttää, että tämä toinen olisi jotenkin halvaantunut tai jotain. Sen takaraajat eivät toimi normaalisti ja se kellottelee enimmäkseen selällään (tai kaarella yrittäessään päästä jaloilleen...)
Mikähän olisi kaikkein armeliain tapa lopettaa tämä pikkuveijari, jotta pääsisi raukka kitumasta ?

5

2665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joonas @ Sammakkolampi.net

      Eläinsuojelulaki 32§ sanoo jotta: "Eläimen lopettaminen on suoritettava mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti."

      Salamanterien lopettamiseen kotikonstein armeliain (ja helpoin/siistein) tapa lienee erityisen nopealla nopealla terävän veitsen iskulla vetäistä kaula irto-poikki. Eli giljotiinin tapaan irroittaa pää ruumiista. Tai vaihtoehtoisesti lyödä päähän niin kovaa että eläin varmasti kuolee siihen kerralla. Hyvä pääsääntö on, että jos pää iskun voimasta menee murskaksi, lyönti on ollut sopivan tarpeeksi voimakas.

      Jos oma luonto ei riitä edellä mainittuihin toimiin, voi eläimen myös viedä "piikille" eläinlääkäriin. Toimitus maksanee joitakin kymmeniä euroja, lääkäristä riippuen.

      Loppuun on pakko huomauttaa että 3-vuotias tulilisko ei ole vanha. Se on ennemminkin nuori aikuinen. 10-vuotias olisi vanha.

      • Humppidumppi

        Huh !!! Kuulostaa siltä, ettei luontoni taida riittää moiseen. Täytynee kysyä apua joltain...
        Ja kiitos oikaisusta iän suhteen. Jostain olen vain kuullut, että tulilisko eläisi pari-kolme vuotta.


      • Humppidumppi

        Hei, tuli mieleen, että voisko liskoparan päästää päiviltä eetterillä ???? Se tuntuis ainakin melko lempeältä tavalta sekä liskolle, että omistajalle...
        Hirvittää tuo pään katkaisu !


      • Joonas @ Sammakkolampi.net
        Humppidumppi kirjoitti:

        Hei, tuli mieleen, että voisko liskoparan päästää päiviltä eetterillä ???? Se tuntuis ainakin melko lempeältä tavalta sekä liskolle, että omistajalle...
        Hirvittää tuo pään katkaisu !

        Sain tuon edellä esittämäni ohjeen aikanaan asiaan perehtyneeltä eläinlääkäriltä. Onhan se omistajalle vähän brutaalia, mutta eläimelle nopeasti ja oikein suoritettuna tuskaton ja nopea vaihtoehto.

        En tiedä miten sammakkoeläimet suhtautuvat nimenomaan eetteriin, mutta tiedän että jotkin yleisesti käytetyt lopetusaineet tehoavat niihin erityisen huonosti. Sammakkoeläin kun on fysiologialtaan kovin erilainen kuin vaikkapa nisäkkäät tai hyönteiset. Olen itsekin nähnyt sammakkoeläimen "aineissa" missä se ei millään meinannut kuolla, vaan eläinlääkärin piti jatkuvasti lisätä lopetusaineen määrää ennenkuin eläin lopulta tuupertui.

        Eikös eetteri ole yleensä kaasumaisessa muodossa. Mahtaneekohan kaasu ärsyttää sammakkoeläimen herkkää ja läpäisevää ihoa jollain erityisen voimakkaalla tavalla...

        Eli en tiedä. Saattaa se toimiakin ihan hyvin, mutta minä tarkastaisin asiantuntijalta ( =eläinlääkäriltä) ennen käyttöä. Mikään ei ole kamalampaa kuin se, että eläin joutuisi kärsimään kun ei heti kuolekaan aiotulla tavalla. Moista ei enää lakikaan salli.


      • -lopetus edessä Samullakin
        Joonas @ Sammakkolampi.net kirjoitti:

        Sain tuon edellä esittämäni ohjeen aikanaan asiaan perehtyneeltä eläinlääkäriltä. Onhan se omistajalle vähän brutaalia, mutta eläimelle nopeasti ja oikein suoritettuna tuskaton ja nopea vaihtoehto.

        En tiedä miten sammakkoeläimet suhtautuvat nimenomaan eetteriin, mutta tiedän että jotkin yleisesti käytetyt lopetusaineet tehoavat niihin erityisen huonosti. Sammakkoeläin kun on fysiologialtaan kovin erilainen kuin vaikkapa nisäkkäät tai hyönteiset. Olen itsekin nähnyt sammakkoeläimen "aineissa" missä se ei millään meinannut kuolla, vaan eläinlääkärin piti jatkuvasti lisätä lopetusaineen määrää ennenkuin eläin lopulta tuupertui.

        Eikös eetteri ole yleensä kaasumaisessa muodossa. Mahtaneekohan kaasu ärsyttää sammakkoeläimen herkkää ja läpäisevää ihoa jollain erityisen voimakkaalla tavalla...

        Eli en tiedä. Saattaa se toimiakin ihan hyvin, mutta minä tarkastaisin asiantuntijalta ( =eläinlääkäriltä) ennen käyttöä. Mikään ei ole kamalampaa kuin se, että eläin joutuisi kärsimään kun ei heti kuolekaan aiotulla tavalla. Moista ei enää lakikaan salli.

        Meidänkin lisko on jo yli 18 vee


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      57
      877
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe