Havainnointi hukassa

jkfjkdk

Nopeusrajoitus 50. Ajoin henkilöauton perässä kohtuuetäisyydellä. Vasemmalla keltainen sulkuviiva. Henkilöauto hidastaa ja siirtyy oikeaan reunaan. Ei vilkkuja. Ajattelen hänen pysäyttävän tai kääntyvän kohta oikealle. Yhtäkkiä en ole uskoa silmiäni. Auto alkaa kääntyä edelleen ilman vilkkuja vasemmalle ja on hetkessä poikittain edessäni. Lyön jarrut pohjaan, jolloin takapyörä alkaa luistaa ja pyrkiä vierelle. Löysään takapyörää ja kiristän etujarrua. Alan valmistautua törmäykseen tai hätäväistöön. Saan kuitenkin pyörän pysähtymään muutamaa metriä ennen auton kylkeä. Minua tuijottaa autosta keski-ikäinen nainen, joka jatkaa u-käännöstään keltaisten viivojen yli ja jatkaa hämmästyneen näköisenä matkaansa aiempaan tulosuuntaansa pysähtymättä ja pahoittelematta liikennekäyttäytymistään.

Eli kun säännöistä ei välitetä ja peilejä katsotaan vain ylimalkaisesti, silloin prätkä jää huomaamatta ja ylläoleva on mahdollinen. Varokaa motoristit ja liioitelkaa etäisyyksiä!!

12

890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kauempana...

      Alkajaisiksi voisit pysyä vähän kauempana ihan senkin vuoksi, että autossa voi oikeasti olla kuollut kulma, joka on pitänyt sinut piilossa auton kuskilta.

      Kaikkea kyllä näkee. Sunnuntain tuloliikenteessä moottoritiellä sitä nopeampaa vasenta kaistaa ajoi jono, jonka keskellä motoristi piti edelläajavaan noin 5 metrin rakoa ja takana tuleva taas motoristiin noin kuutta metriä. Sivustakatsojaakin hirvitti.

      • liikkuva

        Turvavälin korostamista ei voi vähätellä, mutta rajansa kaikella siinäkin. Motoristin turvaväli oli tällä kertaa riittävä, sillä hänhän sai pyöränsä pysähtymään! Sydämentykytyksiä sen sijaan aiheutti autoilijan täysin käsittämätön liike: u-käännös keltaisten viivojen yli ilman vilkkua. Turvavälistä vielä. Jos kaupunkiliikenteessä jättää muiden mielestä kohtuuttomia turvavälejä, se tulkitaan hidasteluksi. Hermot kiristyvät monilla ja seurauksena on turhia ohituksia. Tosiasiahan on, että useimmat ajavat kaupungissa mieluummin lähietäisyydellä päästäkseen vielä vihreästä aallosta ja välttääkseen "tunarin" maineen.

        Kuinka päästäisiin yhteispeliin? Siten, että pidetään liikennesäännöt ja noudatetaan varovaisuutta. Tarkkaillaan herkeämättä ympäröivää liikennetilannetta ja varataan tietty turvallisuusplussa itselle kaikissa tilanteissa (varmistetaan turvavälit ja katsotaan peiliin vielä kerran). Näillä eväillä aloittajan mainitsemaa tilannetta tuskin olisi syntynyt.


      • Erkko

        Motoristin turvaväli oli riittävä. Onneksi ei takana tuleva ollut kaksipyöräisen sijasta nelipyöräinen. Auton pysähdys matka on aina pidempi kuin pyörän.

        Mielestäni hirvittävää on enemmänkin U-pyöräytys, vilkuttomuus ja niin jäykät niskat ettei edes peileihin voi katsoa.

        Motaristejä "vihataan" mielestäni liikaa Suomen teillä. Johtuisiko kateudesta, kun neljän lapsen isä ei itselleen ole saanut ostaa pyörää vaan joutui panemaan rahansa uuteen pinnasänkyyn.

        Pelottavinta moottoripyöräilyssä on takana tuleva auto, joka ei tajua pitää turvaväliä. Vaikka pyöräilija vaaratilanteessa (kuten tämä tapaus todisti) saisi pyöränsä pysähtymään vaaditulla matkalla, olisi hänen takanaan tuleva auto valmistanut sämpylän jossa pyöräilijä olisi ollut nakkina keskellä.


      • aiheutettua
        Erkko kirjoitti:

        Motoristin turvaväli oli riittävä. Onneksi ei takana tuleva ollut kaksipyöräisen sijasta nelipyöräinen. Auton pysähdys matka on aina pidempi kuin pyörän.

        Mielestäni hirvittävää on enemmänkin U-pyöräytys, vilkuttomuus ja niin jäykät niskat ettei edes peileihin voi katsoa.

        Motaristejä "vihataan" mielestäni liikaa Suomen teillä. Johtuisiko kateudesta, kun neljän lapsen isä ei itselleen ole saanut ostaa pyörää vaan joutui panemaan rahansa uuteen pinnasänkyyn.

        Pelottavinta moottoripyöräilyssä on takana tuleva auto, joka ei tajua pitää turvaväliä. Vaikka pyöräilija vaaratilanteessa (kuten tämä tapaus todisti) saisi pyöränsä pysähtymään vaaditulla matkalla, olisi hänen takanaan tuleva auto valmistanut sämpylän jossa pyöräilijä olisi ollut nakkina keskellä.

        Ei se johdu kateudesta, vaan motoristien omasta liikennekäyttäytymisestä.


      • liikkuva
        aiheutettua kirjoitti:

        Ei se johdu kateudesta, vaan motoristien omasta liikennekäyttäytymisestä.

        Turha rakentaa "klikkejä" liikenteeseen ajoneuvoluokkien tms. mukaan. Tosiasiassa liikenteessä on yksilöitä, joilla on erilaiset valmiudet toimia lukemattomista eri syistä (aivan hyväksyttävistä syistä, kuten vanhuus ja hidastuneet reaktiot tai nuoruus ja kokemattomuus sekä malttamattomuus). Kaikilla ajoluvan omaavilla on oikeus olla mukana. Ongelmia tahtoo syntyä siitä, että tätä ei muisteta tai hyväksytä. Sinä olet liikenteessä se virtuoosi, ok, mutta ota huomioon, että kaikki eivät ole yhtä hyviä. Kaikilta ei voi edellyttää samaa. Yllättäviä tilanteita ja vaaroja voi syntyä sekä liiallisen tumpeloinnin että liiallisen virtuoosimaisuuden vuoksi. Arvaa oma tilasi ja anna tila toisellekin, erityisesti liikenteessä.


      • minäkin .,
        Erkko kirjoitti:

        Motoristin turvaväli oli riittävä. Onneksi ei takana tuleva ollut kaksipyöräisen sijasta nelipyöräinen. Auton pysähdys matka on aina pidempi kuin pyörän.

        Mielestäni hirvittävää on enemmänkin U-pyöräytys, vilkuttomuus ja niin jäykät niskat ettei edes peileihin voi katsoa.

        Motaristejä "vihataan" mielestäni liikaa Suomen teillä. Johtuisiko kateudesta, kun neljän lapsen isä ei itselleen ole saanut ostaa pyörää vaan joutui panemaan rahansa uuteen pinnasänkyyn.

        Pelottavinta moottoripyöräilyssä on takana tuleva auto, joka ei tajua pitää turvaväliä. Vaikka pyöräilija vaaratilanteessa (kuten tämä tapaus todisti) saisi pyöränsä pysähtymään vaaditulla matkalla, olisi hänen takanaan tuleva auto valmistanut sämpylän jossa pyöräilijä olisi ollut nakkina keskellä.

        Perustele, miksi moottoripyörän jarrutusmatka muka voisi olla lyhyempi kuin auton.
        Unohdetaan kilpa-autot ja muut ja puhutaan ihan niistä vehkeistä kun liikenteessä liikkuu.


      • jr80
        minäkin ., kirjoitti:

        Perustele, miksi moottoripyörän jarrutusmatka muka voisi olla lyhyempi kuin auton.
        Unohdetaan kilpa-autot ja muut ja puhutaan ihan niistä vehkeistä kun liikenteessä liikkuu.

        Moottoripyörän massa on pienempi.
        Tietenkin henkilöautossa autossa on neljä jarruttavaa pyörää, mutta massaa 5-10 kertaa enempi.

        Pysähtyy autoa nopeammin kuivalla asfaltilla.

        Märkä asfaltti ja hiekkatie on eri juttu, silloin kuskin taidoilla on enempi merkitystä.


    • Moka

      Kato se luuli sun valoja auringoks, eikä huomannu sua. Mitäs pidit pitkiä päällä, kusipää motoristi?
      Sitä saa mitä tilaa.

    • stuntti--

      Oisit ajanut päälle. Pikku kolhu ja ämmälle sakot törkeästä liikenteenvaarantamisesta.

      PS. Miten sulla takapyörä meni lukkoon, olisiko ajoharjoittelun paikka?

    • tämän

      Mikä oli "kohtuuetäisyys"?

      • jkfjkdk

        En muista enkä mitannut tarkkaan. En myöskään viitsi ruveta täällä käräjöimään oikeasta etäisyydestä. Itselleni se oli näköjään riittävä etäisyys tällä kertaa. Aion kyllä pidentää taas kerran etäisyyksiäni edelläajaviin. Olen kyllä jo huomannut, että se helposti lisää takalokariin liimautujia, alkavat kärkkyä heti ohitustilaisuuksia...

        Niin, ja sitä ajattelin näistä kommenteista, että jos edelläajava auto alkaa hidastaa ja siirtyy oikeaan laitaan, niin itselle ei tule mieleen silloin pidentää turvaväliä, vaan päästä lähemmäs ja mahd. tilaisuuden tultua ohi. Jos kaikki vaan alkavat hidastaa ja pidentää turvaväliä ko. tilanteessa, niin sitten kohta kaikki seisovat keskellä tietä 50 metrin välein!

        Tilanteessa, josta kerroin oli olennaista mielestäni edelläajavan täysin yllättävä ja liikennesääntöjen vastainen teko sekä moottoripyörän huonompi havaittavuus (itse ajan ajovaloilla, en pitkillä). Mitä näiden eliminoimiseksi olisi tehtävä?


    • Alleviivaaja

      Sulkuviivojen kunnioitus tuntuu olevan katoavaa kansanperinnettä. Oli se yhtenäinen viiva keltainen tai valkoinen, sitä EI saa ylittää. Ei niitä risteyksiin ole huvin vuoksi maalattu, niiden tehtävä on helpottaa liittymistä muun liikenteen sekaan.

      Keltaista viivaahaan käytetään eri suuntiin johtavien kaistojen välissä, valkoista samansuuntaisten. Muuten ne ovat ihan samanarvoisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4906
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3486
    3. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2943
    4. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2915
    5. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2727
    6. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2270
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

      Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      38
      1763
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

      Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1690
    9. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1681
    10. Maailmassa monta

      On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16
      1574
    Aihe