Ostin ensimmäisen veneeni ja olen vielä aikas keltanokka näissä jutuissa eli täytyykö vene katsastaa?
Vene on buster vm. 2003 ja moottori 50hv vm 2003.
Kiitosta!
Veneen katsastus?
19
6163
Vastaukset
- Stefan
Katsastus on vapaaehtoinen mutta suositeltava jos ehkä et itse huomaa puutteet veneessäsi. Asiantuntia löytää vaaralliset seikat kokemuksella.
Katsastus onnistuu vain liittymällä johonkin veneseuraan. - Katsastelija
Otsikossa oli vastaus.
- Seurallinen
Mikään viranomaistaho ei vaadi tavanomaisten huviveneiden katsastamista.
Monet veneilyseurat edellyttävät, että jäsenistön veneet katsastetaan vuosittain.
Oikeus käyttää seuran perälippua, laivurin pätevyysviiriä jne. edellyttää käsitykseni mukaan myös sitä, että vene on merkitty seuran venerekisteriin, katsastettu ja merkitty seuran venerekisteriin saanut seuran venetodistuksen (mikä on eri asia kuin tietyn moottoritehon ylittäviltä veneiltä vaadittu veneen virallinen rekisteröinti maistraatissa). - Dumbass
Toi oli helpotus kuulla, on yksi vaiva vähemmän.
- Stefan
Sinulla on monta vaivaa enemmän jos et katsasta, et vain tiedä niistä viellä.
- JRxxx
Stefan kirjoitti:
Sinulla on monta vaivaa enemmän jos et katsasta, et vain tiedä niistä viellä.
...nyt on turhaa löpinää. Suurin osa Suomen veneistä (yli 95%) pärjää hienosti ilman mitään katsastamisia. Etenkin tuossa Buster-kokoluokassa todennäköisesti n. 99% veneistä on katsastamattomia. Ei ole perustetta väittää, että katsastuksen avulla välttäisi mitään sellaista vaivaa, joka katsastamattoman veneen kanssa todennäköisesti syntyisi.
Alkuperäiselle kysyjälle: kaikkein tärkeimpänä sellaisena asiana, jota säädökset eivät vaadi mutta joka katsastuksissa tsekataan, mainitsisin riittävät köydet. Ainakin yksi 20-30 m pituinen on hyvä olla Busterissakin peruskiinnitysköysien lisäksi. Kun toiseen päähän pleissataan silmukka koussilla, niin se köysi palvelee niin ankkuri- kuin poijuköytenä ja vielä erinäisissä ennakoimattomissa käyttötilanteissa. - sanon
Stefan kirjoitti:
Sinulla on monta vaivaa enemmän jos et katsasta, et vain tiedä niistä viellä.
ei nyt ihan kolahda tuo katsastus. Miksi pitäisi katsastaa joku 50hv Busteri ?
Tietysti kyllä monet autokatsastustakin käyttävät vikalistan saamiseen. Ehkä veneen osaltakin voi ajatella, että "kyllä ne kertoo, mitä pitää tehdä tai hankkia, kun en itse nyt viitsi selvittää." - busa
JRxxx kirjoitti:
...nyt on turhaa löpinää. Suurin osa Suomen veneistä (yli 95%) pärjää hienosti ilman mitään katsastamisia. Etenkin tuossa Buster-kokoluokassa todennäköisesti n. 99% veneistä on katsastamattomia. Ei ole perustetta väittää, että katsastuksen avulla välttäisi mitään sellaista vaivaa, joka katsastamattoman veneen kanssa todennäköisesti syntyisi.
Alkuperäiselle kysyjälle: kaikkein tärkeimpänä sellaisena asiana, jota säädökset eivät vaadi mutta joka katsastuksissa tsekataan, mainitsisin riittävät köydet. Ainakin yksi 20-30 m pituinen on hyvä olla Busterissakin peruskiinnitysköysien lisäksi. Kun toiseen päähän pleissataan silmukka koussilla, niin se köysi palvelee niin ankkuri- kuin poijuköytenä ja vielä erinäisissä ennakoimattomissa käyttötilanteissa.Alkuperäiselle kysyjälle: Etsi jostain veneilyn perusoppaasta lain vaatimat pakolliset moottoriveneen varusteet, ja samalla vähän opiskelet vesillä liikkumisen sääntöjä niin homma on aika pitkällä.
- TJ..
busa kirjoitti:
Alkuperäiselle kysyjälle: Etsi jostain veneilyn perusoppaasta lain vaatimat pakolliset moottoriveneen varusteet, ja samalla vähän opiskelet vesillä liikkumisen sääntöjä niin homma on aika pitkällä.
www.veneily.fi
- AriT
sanon kirjoitti:
ei nyt ihan kolahda tuo katsastus. Miksi pitäisi katsastaa joku 50hv Busteri ?
Tietysti kyllä monet autokatsastustakin käyttävät vikalistan saamiseen. Ehkä veneen osaltakin voi ajatella, että "kyllä ne kertoo, mitä pitää tehdä tai hankkia, kun en itse nyt viitsi selvittää."Merkittävä ja huomionarvoinen vapaaehtoisen katsastuksen etu on useiden vakuutusyhtiöiden myöntämä katsastusalennus vakuutusmaksuista. Itselläni katsastusalennus on 20%, joka kattaa kevyesti seuran jäsen- ja katsastusmaksun.
- turha!
En ymmärrä venekerhojen innostusta katsastaa kaikki veneet ja vielä saa sakotkin jos vaikka Terhi 385 jää katsastamatta...
Katsastus voisi ola järkevä purjeveneissä,tietyn pituuden ylittävissä tai vanhoissa veneissä ei missään tapauksessa kaikkia tarvi katsastaa koska siinä ei yksinkertaisesti ole mitään järkeä.- busa
Elä nyt sotke enää sakkoja tähän soppaan, kun on jo monta kertaa sanottu ettei laki vaadi mitään katsastuksia. Tarkoitat ilmeisesti jotain venekerhojen sisäisiä kurinpitomaksuja?!?!
- juuri
busa kirjoitti:
Elä nyt sotke enää sakkoja tähän soppaan, kun on jo monta kertaa sanottu ettei laki vaadi mitään katsastuksia. Tarkoitat ilmeisesti jotain venekerhojen sisäisiä kurinpitomaksuja?!?!
Meillä venekerhossa saa 150 euron sakon ja menettä venepaikan jos vene jää katsastamatta...
- jäsenmaksun
juuri kirjoitti:
Meillä venekerhossa saa 150 euron sakon ja menettä venepaikan jos vene jää katsastamatta...
jatke. siis ihansama kun keräis isomman jäsenmaksun johon kuuluisi katsastus. vähän sama jos seurasi liittymismaksu olisi 1e mutta katsastuksesta veloitettaisiin 1000e tai vastaavasti jos et katsasta, niin veloitettaisiin 1000e.
- tuollaisessa busterissa
Pidä vaan itse huoli, että vene on kunnossa. Ja Busteriin nyt ei mitään vikoja voi tullakaan, ellei karauta kovaa kiville tms. Moottori kannattaa huoltaa kohtuullisen usein; se on kuitenkin se heikoin lenkki.
Varusteina oltava ankkuri köysineen, tarpeeksi muita köysiä, mela tms. sammutin, liivit ja kaikkea muuta kivaa. - hommaa
Ei tartte katsastaa.
Jos liityt johonkin venekerhoon, ei välttämättä tarvitse katsastaa, riippuu kerhon säännöistä.
Jos kuitenkin joudut katsastamaan, ainkaan Pohjola ei viime vuonna myöntänyt mitään alennuksia vakuutusmaksuun 4-luokan katsastuksesta, joka koskee Busterin tyyppisiä avoveneitä. 3-luokan katsastuksesta alennuksen saa jälkikäteen, mutta tietääkseni pieniä avoveneitä ei voi katsastaa 3-luokan säännöillä.- kyllä vitsi
eipä paranna meikäläisen taitoja yhtään vaikka olis 15 melaa ja sammutinta veneessä. karille mennään silti ja vakuutus maksaa. nuo katsastusvarusteet on perjaateessa ihanturhia. pelastusliivit nyt tietysti kuuluu olla muutenkin ja ainoa järkevä varuste on jauhesammutin, jos veneessä on jotain ruuanlaittovarustusta. heittoliinan voi heittää mereen suoraan, sillä se on aina jossain lootanpohjalla ja muutenkin turha. yleensä tiputaa mereen hyvälläkelillä, jolloin kaverin voi poimia vaikka käsin ja huonollakelillä kukaan ei uskalla mennä merelle.
- 7 m daycruiserin omistaja
varsiin pitkälle veneestä. Minulla ei ole tuon kummallisempi kippo, mutta Pohjolan alennus lk 3 katsastuksesta on 65 € vuodessa. Kyllä sillä katsastusmaksun suorittaa, leimaa sammuttimen ja vielä jää ylikin hyvän konjakkipullon verran...
- 595947
Trailerin kyytiin ja katsasttuskonttorille vaan. Muuten tulee sakot.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1801718
- 921588
- 691543
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6925- 80924
- 68871
- 59835
- 61808
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes167784