Eli siis kysymys:Millaista on mennä inttiin vähän vanhempana?Tarkoitan lähinnä nyt esim 25v:nä?Onko siinä jotain eroa,kuin jos menis vaikka 19v:nä?
Kiitti etukäteen jos joku vastais...
Armeijaan "vanhana"?
6
9954
Vastaukset
- nailon
Minä vähän epäilen että kunto ei niin hyvin kestä. ja jos sattuu olemaan perhettä tai työpaikkaa nii vituttaa kovasti lähteä inttiin sen takia itekkin käyn toisen asteen koulutuksen jälkeen sen. heinäkuussa lähtö ja sit opiskelemaan ammattikorkea kouluun. luulen että kannattaa intti hoitaa heti alta pois kun voi
- res alik
Itse kävin intin 19-vuotiaana, mutta sen perusteella mitä seurasin niitä kolmea 29-vuotiasta, jotka samaan komppaniaan yhtä aikaa alokkaaksi tulivat, sanoisin, että nuorempana on helpompaa.
Keskiverto 19-20-vuotias on vielä aika lapsellinen (verrattuna vaikka 25-vuotiaaseen) tai ainakin ne lapsellisimmat jätkät ovat niitä kovaäänisimpiä. Eli sikäli saattaa olla kestämistä, jos ei osaa sopeutua siihen porukan henkeen. Jotkut osaavat, toiset eivät.
Yksi näistä meidän komppanian 29-vuotiaista oli vakituisessa työssä oleva 6-vuotiaan lapsen isä ja toinen lapsi syntyi alokasaikana. Perhehuolet varmasti painoivat, mutta ei kyllä olisi jaksanut kuulla sitä jatkuvaa ruikutusta niistä. Vaikka sai koko ajan ylimääräisiä iltavapaita ym. Miksei tullut aikaisemmin armeijaan? Ja sitten kun hän sai siirron koulutustaan vastaaviin toimistotehtäviin, oli ruikuttamassa, ettei voi olla öisin apupäivästäjänä, kun ei jaksa töissä.
Kuntohan on "vanhemmallakin" ihan yhtä hyvä tai huono, riippuu itsestä.
- Suomalainen sotilas
Riippuu, mitä intiltä haluaa. Kyllä reilusti yli parikymppinen voi suorittaa palveluksensa melkoisella rentoudella. Itseään useita vuosia nuoremman kouluttajan uhoamisia ja uhkailuja ei tarvitse ottaa niin tosissaan, kuten suoraan koulun penkiltä tulleet.
Yleensähän tuonikäiset ovat kohtalaisen pitkälle koulutettuja, joten erikoiskoulutuksen he saavat suurinpiirtein itse valita. Mistä intin kouluttaja tietää, onko hän lähivuosina vastakkain varusmiehenä palvelleen lakimiehen, maisterin, insinöörin tms. kanssa vaikkapa pankki-, rakennuslupa- tai lakiasioissa.
"Valmis" mies on helpompi sijoittaa siviilikoulutustaan vastaaviin tehtäviin.- oldgona
Itse 25-vuotiaana intin käyneenä sanoisin, että se hierarkia ja auktoriteetin korostaminen voi olla henkisesti vähemmän rankkaa vanhempana, vaikka usein kuulee toista väitettävän. Osaa suhteutaa asioita, eikä ota hirveää stressiä edes silloin kun joku YLILUTI eli HERRA ISO HERRA on uhannut pistää komppanian kolmeksi viikoksi lomakieltoon ja telttaan asumaan. 19-vuotiailla on jäljellä, ehkä muistona lapsuudesta, vielä jokin sellainen hyvin naiivi auktoriteettiusko- ja pelko, kun taas reilusti yli 20-vuotias osaa jo vähän järjellä arvioida, millaista valtaa sillä auktoriteetilla ihan oikeasti on käytettävissä. Ja siinä missä palvelukumppanit tuntuivat oikeasti pelkäävän noita 19-vuotiaita alikessuja ja koksuja, itse niitä katsoi aina vähän huvittuneena alaspäin, kovin epävarmoja kun poikkeuksetta olivat.
Toisaalta ehkä joku unenpuute ja vastaava epämukavuus saattoi tuntua vanhempana v:mäisemmältä kuin mitä se olisi nuorempana tuntunut. Fyysinen rasitus riippuu tietysti siitä, missä kunnossa on itsensä pitänyt, ei ikävuosista, koska kunnossa pidetty elimistö ei ennen 30-ikävuotta sinällään ehdi juuri rappeutua. Armeijan fyysinen vaativuus ei ole kummoinenkaan, joten jopa vähän huonommassakin kunnossa oleva reilu parikymppinen selviää siitä. - Nimetön
oldgona kirjoitti:
Itse 25-vuotiaana intin käyneenä sanoisin, että se hierarkia ja auktoriteetin korostaminen voi olla henkisesti vähemmän rankkaa vanhempana, vaikka usein kuulee toista väitettävän. Osaa suhteutaa asioita, eikä ota hirveää stressiä edes silloin kun joku YLILUTI eli HERRA ISO HERRA on uhannut pistää komppanian kolmeksi viikoksi lomakieltoon ja telttaan asumaan. 19-vuotiailla on jäljellä, ehkä muistona lapsuudesta, vielä jokin sellainen hyvin naiivi auktoriteettiusko- ja pelko, kun taas reilusti yli 20-vuotias osaa jo vähän järjellä arvioida, millaista valtaa sillä auktoriteetilla ihan oikeasti on käytettävissä. Ja siinä missä palvelukumppanit tuntuivat oikeasti pelkäävän noita 19-vuotiaita alikessuja ja koksuja, itse niitä katsoi aina vähän huvittuneena alaspäin, kovin epävarmoja kun poikkeuksetta olivat.
Toisaalta ehkä joku unenpuute ja vastaava epämukavuus saattoi tuntua vanhempana v:mäisemmältä kuin mitä se olisi nuorempana tuntunut. Fyysinen rasitus riippuu tietysti siitä, missä kunnossa on itsensä pitänyt, ei ikävuosista, koska kunnossa pidetty elimistö ei ennen 30-ikävuotta sinällään ehdi juuri rappeutua. Armeijan fyysinen vaativuus ei ole kummoinenkaan, joten jopa vähän huonommassakin kunnossa oleva reilu parikymppinen selviää siitä.Hellouh, kyllähän se intti vanhemmalla iällä saattaa kunnon päälle ottaa, jollei oo kunnostaan huolehtinut. Nuoremmat pärjää paremmin, kun vielä leikkimieli tallella. Mielestäni turhaa puhetta, kun moni nainen sanoo, että olisi mennyt, jos olisi nuorempi.. juuh... vaan miksipä eivät menneet nuorempana?? Itse olen nyt intissä oleva nainen 29 v. Joo, välillä menee yli hilseen nuorempien Vittu saatana -puheet, mutta muutoin oon tyytyväinen siihen, että täällä oppii itsestään paljon.
- olin 23v
Mä täytin intissä 23 v ja luulen että olin just hyvässä iässä. Kun suurin osa jengistä oli pari vuotta nuorempaa, ei niin tosissaan tullu otettua niiden juttuja.
Omien ikätovereiden kanssa oisin pingottanu enemmän...:P
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432211Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t22984Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist176877Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19816- 75762
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101685