Hankin keväällä Flipper 630OC-veneen (630HT, 630DC, 630CC-sisarmalli) varustettuna Honda BF90-perämoottorilla. Veneessä on myös trimmitasot. Vaihdoin vakioalumiinipotkurin (13", 17" nousu) tilalle ProPulsen nelilapaisen säädettävän potkurin, koska vakiopotkurilla oli taipumusta kavitoida herkästi kaarrettaessa, jolloin vauhti luonnollisesti putoaa ja pahimmassa tapauksessa vene putoaa pois liu'usta.
ProPulse on nyt säädetty vakiopotkuria vastaavalle 17" nousulle, jolla pitoa löytyykin huomattavasti enemmän. Vakiopotkurilla matkavauhti 22-23 solmua 4500r/min, huiput 30 solmua. Propulsella matkavauhti jää vastaavilla kierroksilla n. 20 solmuun, huiput 26 solmua (5500r/min). Nämä siis 1-2 hengen kuormalla. 18" nousulla pitoa ja vastusta oli liikaa, joten moottori ei ottanut tarpeeksi kierroksia. Nyt 17" nousulla 4-5 hengen kuormalla päästään liukuun mutta hieman vaivalloisesti.
Valitettavasti Navman-plotteriin hankkimani kulutusanturi sanoi sopimuksen irti melkein heti (ja uusi saapui vasta), joten en ole vielä päässyt vertailemaan kulutusta potkurien kesken.
Onko nyt ylipäätään mahdollista, että tuolla ProPulsen potkurilla päästäisiin parempaan matkavauhtiin (eli vakiopotkuria vastaavaan vauhtiin samoilla kierroksilla)? 16" nousulla moottori ottaisi enemmän kierroksia mutta vauhti pudonnee entisestään? Vaiko eikö? Pitäisiköhän moottoria nostaa ylemmäksi? Ehdotuksia otetaan vastaan mitä kannattaisi tehdä tai kokeilla.
Toinen asia on tämän venemallin pohjan toiminta. Tässä veneessähän ei juuri tunnu olevan liukukynnystä mikä tuntuu mukavalta. Toisaalta havaintoni on se, että vene kulkee paremmin moottoritrimmin miinuskulmilla (eli keulaa painetaan alas) kuin, että moottoritrimmi olisi vaakatasossa. Samoin käy nostamalla perää ylös trimmilevyillä (eli keulaa painetaan alas). Noin säätämällä vauhtia tulee n. 0,5-1 solmua lisää (matkavauhdissa n. 4500r/min). Muutoin vene tuntuu "laahaavan" perää melko syvällä vedessä. Perässä painona ei ole mitään "ylimääräistä" veneen vakiovarusteiden lisäksi (2 akkua ja kiinteä 105l tankki). Onko ilmiö tämän pohjamallin / rungon ominaisuus vai onko jotain pielessä? Vaikuttaisiko moottorin nosto tähän mitenkään? Täydellä kaasulla moottoritrimmin saa nostaa melkein ylimpään asentoonsa ennen kuin alkaa tuntua, että potkuri menettää pitoaan.
Flipper 630OC / Honda BF90 ProPulse-potkurin säätö & pohjan toiminta
19
4380
Vastaukset
- 33670
Veneelle suositellaan konetehoksi 75-150 hv, 90 hv riittää varmaan 1-2 kevyen henkilön kuormalle tavaroille, mutta 4-5 on varmasti liian paljon tälle koneelle.
Myyjä on myynnyt paketin, eikä ole suoraan rohjennut sanoa, että pitäisi valita suurempi kone.
Potkuri valinnoilla ei tilannetta merkittävästi auteta, jokin ominaisuus aina kärsii. Pääset kaikista ongelmista vaihtamalla heti suurempaan koneeseen ja siihen hyvä teräspotkuri niin nautit ajosta, ajaminen suuremmalla koneella ei ole sen kallimpaa kuin pienemmällä alitehoisella.- Aloittelija vaan
No, se 5 henkilöä oli selvästi liikaa ainakin 17" nousulla, 4 henkilöllä pääsee vielä hyvin liukuun.
Vene moottori oli käytetty paketti ja koeajossa 4 hengen kuormalla se tuntui liikkuvan ihan hyvin. Nyt kesän ajojen jälkeen on käynyt mielessä sekin vaihtoehto, että moottori voisi olla aavistuksen tehokkaampi. - permoottori
Aloittelija vaan kirjoitti:
No, se 5 henkilöä oli selvästi liikaa ainakin 17" nousulla, 4 henkilöllä pääsee vielä hyvin liukuun.
Vene moottori oli käytetty paketti ja koeajossa 4 hengen kuormalla se tuntui liikkuvan ihan hyvin. Nyt kesän ajojen jälkeen on käynyt mielessä sekin vaihtoehto, että moottori voisi olla aavistuksen tehokkaampi.90 hv on auttamatta alitehoinen kone yli 3 henk. kuormalle. Pitäisi olla yli 100 hv, esim. 120 hv.
- lehdestä
potkuritesti. kts niiden saitti ja kirjastosta löytyy lehti.
Välitettävasti propulse oli huonoin potkuri jos muistan oikein.
Etsin itse oikeaa potkuria silloin Yammun 150:seen ja olin aikeissa ostaa tuon ruotsalaisen ihmekeksinnön - onneksi tuli testi luettua...- B_Bobby
pikkasen alakanttiin mitoitettu toi moottori. Tuota 90 heppasta en voi oikein käsittää tuon kokoiseen venhoon.
- Make
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=668&posting=22000000018531040
ProPulsen vahvuus onkin säädettävyydessä ja näkyy säästävän polttoainetta verrattuna tavalliseen alurusettiin. - propulse
Näin siinä kävi, potkuritesti oli ruotsalaisessa lehdessä (julkaistiin suomessakin kopiona) jossa mm. alupotkurit, rosterit ja toi propulse oli mukana.
Propulsi oli käytänössä kaikilla osaalueilla huonoin. Huono kiihtyvyys, huono huippunopeus ja oletettavasti isoin kulutus.
Alurusetit olivat yllätävän hyviä verrattuna rostereihin, eli pääsivät lähelle rostereita suorituskyvyssä.
Itsen kyllä unohtaisin tuollaisen propulsen kokonaan. Ja jos säädettävyyttä tarvitaan niin hankkisin kaksi alurusettia. Tosin yleensä pärjäilee kyllä yhdellä nousulla melkein kaikista tilanteista mikäli nousu on oikein valittu.
- ProPulse
Näyttäisi kertomuksesi mukaan olevan tuo ProPulse aika huono valinta potkuriksi. Kone on kyllä riittävän suuri tuohon veneeseen, vaikka muuta väittävät.
Vakiopotkuri näyttää aika sopivalta, paljonko 30s on kierroksina vakiopotkurilla, miten ko. kierrokset osuu suositellulle täyden kierrosten alueelle?
Jos haluat lisää pitoa, vaihda kunnon kunnon teräspotkuriin. Osa kavitoinnista saattaa johtua pohjan muodosta. Vieläkö Flipperissä on pohjassa porras? Se aiheutti ainakin vanhemissa malleissa kavitointiherkkyytä, jyrkissä kaarteissa.
Jos ajat paljon kuormalla, silloin voit valita hieman pienempi nousuisen potkurin ja kasvattaa aavituksen halkaisijaa, jolloin voimaa löytyy kuorman kanssa. Huiput toki tippuu verrattuna kevyeen kuormaan ja 17", mutta käytännössä niillä viimeisillä solmuilla ei ole paljoa merkitystä. Suurta muutosta ei kannata tehdä, sen verran lähellä on optimia taitaa olla jo tuo nykyinen.- Aloittelija vaan
on vielä se porras. Vakioalupotkuri tuntuu kavitoivan aika herkästi kaarrettaessa.
Huippunopeudella vakiopotkurilla kierroksia taisi olla 6000:n luokkaa, jos en ihan väärin muista. Suositeltu huippukierrosalue on 5-6000r/min. Kone on ainakin tuntunut riittävältä tähän asti, tiedä sitten.
Kummastuttaa se, että ainakin Kippari-lehden testissä ProPulsella saatiin samat suoritusarvot kuin vakiopotkurilla (mutta toki eri veneellä ja moottorilla kuin omani), joten odottaisin samaa myös tässä tapauksessa. - kirjastosta
Aloittelija vaan kirjoitti:
on vielä se porras. Vakioalupotkuri tuntuu kavitoivan aika herkästi kaarrettaessa.
Huippunopeudella vakiopotkurilla kierroksia taisi olla 6000:n luokkaa, jos en ihan väärin muista. Suositeltu huippukierrosalue on 5-6000r/min. Kone on ainakin tuntunut riittävältä tähän asti, tiedä sitten.
Kummastuttaa se, että ainakin Kippari-lehden testissä ProPulsella saatiin samat suoritusarvot kuin vakiopotkurilla (mutta toki eri veneellä ja moottorilla kuin omani), joten odottaisin samaa myös tässä tapauksessa.se båtnytt niin homma valkenee. Propulse on vaan paska...
- Make
kirjastosta kirjoitti:
se båtnytt niin homma valkenee. Propulse on vaan paska...
Testejäkin löytyy erilaisia mutta minusta tämä saksalainen BOOTE Magazinin testi on hyvä.
On tutkittu ProPulsen toimintaa sekä matkaveneessä että nopeassa liukuvassa ('urheilullisessa') veneeessä.
Testin tulokset ovat hyvin havainnollisesti esitetty kaavioissa.
http://dk-content.de/boote-magazin/pdf-archiv/zubehoer/propulse303.pdf - Propulse
Aloittelija vaan kirjoitti:
on vielä se porras. Vakioalupotkuri tuntuu kavitoivan aika herkästi kaarrettaessa.
Huippunopeudella vakiopotkurilla kierroksia taisi olla 6000:n luokkaa, jos en ihan väärin muista. Suositeltu huippukierrosalue on 5-6000r/min. Kone on ainakin tuntunut riittävältä tähän asti, tiedä sitten.
Kummastuttaa se, että ainakin Kippari-lehden testissä ProPulsella saatiin samat suoritusarvot kuin vakiopotkurilla (mutta toki eri veneellä ja moottorilla kuin omani), joten odottaisin samaa myös tässä tapauksessa.Tuolla alempana haet lisää nopeutta ja aiot nostaa konetta ylös!? Tämä kyllä heikentää entisestään liikkeelle lähtöä kuormalla ja lisää tuota kavitointiherkkyyttä. Ensimmäiseksi sinun pitää valita, mitä haluat parasta mahdollista kuormansietokykyä vai huippunopeutta kevyellä kuormalla, kaikkea et voi saada yhdellä kertaa.
Tuo porras on iso syyllinen kavitointiin jyrkissä käännöksissä. Itsellä oli aiemmin Flipper717 (220hv diesel, bravo3), sen sai optimitrimmiin nostamalla trimmilevyt kokonaan ylös ja nostamalla konetrimmillä runkoa ylös.
Kun vakiopotkurilla kierrokset on ylärajalla, voit hyvin hakea lisänopeutta teräspotkurilla, jonka nousu on sama. Teräpotkureissa on aika selvä 'kuupaus' potkurin lavan kärjessä joka jyrkentää nousua eli lisää huippunopeutta ja parantaa taloudellisuutta matkanopeudella. Silti liikkelle lähtö kuormalla ei heikkene.
Sitäpaitsi eihän tuo 0.9l/mpk kuullosta lainkaan pahalta. Vertailun vuoksi viime vuonna ajelin kesän Finnmasterin 5700WA 115hv nelitahtikonella. Yhdistelmä kulutti noin 22s nopeudella sellaista 15 litraa tunti, mutta onpa veneesikin n. 200kg painavampi. Nykyinen MVM6600FC 150hv Optimaxilla kulkee 23 solumun nopeudella noin 24 litralla neljän hengenkuormalla. - eroon
Aloittelija vaan kirjoitti:
on vielä se porras. Vakioalupotkuri tuntuu kavitoivan aika herkästi kaarrettaessa.
Huippunopeudella vakiopotkurilla kierroksia taisi olla 6000:n luokkaa, jos en ihan väärin muista. Suositeltu huippukierrosalue on 5-6000r/min. Kone on ainakin tuntunut riittävältä tähän asti, tiedä sitten.
Kummastuttaa se, että ainakin Kippari-lehden testissä ProPulsella saatiin samat suoritusarvot kuin vakiopotkurilla (mutta toki eri veneellä ja moottorilla kuin omani), joten odottaisin samaa myös tässä tapauksessa.Mikäli haluat kavitoinnista eroon niin hanki kunnon rosterirusetti ja unohda tuo propulse (vie takaisin kauppaan mikäli onnistuu). Suosittelisin esim. ballisticia.
- V-max
Niin, tämä on hiukan asian vierestä, mutta kuinka paljon yhdistelmä kuluttaa järkevällä matkanopeudella merimaililla? Itsellä sisarmallissa (DC) 225 V-max yamaha ja kulutus on noin 1,1l/maili nopeudella 25 solmua. No satsia annettaessa kulutus on hieman toista, mutta kyllä vaihtuu saaristokin, heh!
- Aloittelija vaan
Nyt kun sain uuden kulutusanturin paikoilleen, niin näyttäisi vievän soppaa n. 18l/h 20-21 solmun vauhdissa. Tekee siis n. 0.9l/merimaili (?)
Itse asiassa Bätnytt-lehden nro:ssa 6/99 vertailtiin Hondan eri mooottoreita toisiinsa (tietenkin samassa veneessä.) Matkavauhdissa Honda BF130 taisi oli taloudellisin kaikista (jos en ihan väärin muista) ! - Aloittelija vaan
sattui sisarmallin omistaja keskusteluun mukaan, niin olisi mukava kuulla oletko havainnut samaa ilmiötä trimmauksen vaikutuksesta matkanopeuteen?
Toisekseen, kävin jututtamassa ProPulsen myynyttä paikallista myyjää (myy myös Hondat) tänään ja hän oli sitä mieltä, että ProPulsella samalla nousulla kuin vakiopotkurilla matkavauhti pitäISI pysyä samana samoilla kierroksilla (n. 4500r/min) eli niinkuin olin jo itse päätellytkin. Jos huippuja halutaan lisää, niin moottoria pitäisi nostaa ainakin yksi reikä (n. 2cm). Katsoin omasta veneestä tilanteen ja tuon verran siellä olisi mahdollista konetta nostaa ilman uusien reikien poraamista. - F115
Aloittelija vaan kirjoitti:
sattui sisarmallin omistaja keskusteluun mukaan, niin olisi mukava kuulla oletko havainnut samaa ilmiötä trimmauksen vaikutuksesta matkanopeuteen?
Toisekseen, kävin jututtamassa ProPulsen myynyttä paikallista myyjää (myy myös Hondat) tänään ja hän oli sitä mieltä, että ProPulsella samalla nousulla kuin vakiopotkurilla matkavauhti pitäISI pysyä samana samoilla kierroksilla (n. 4500r/min) eli niinkuin olin jo itse päätellytkin. Jos huippuja halutaan lisää, niin moottoria pitäisi nostaa ainakin yksi reikä (n. 2cm). Katsoin omasta veneestä tilanteen ja tuon verran siellä olisi mahdollista konetta nostaa ilman uusien reikien poraamista.ProPulse ei todennäköisesti pääse samalla nousulla ja kierroksilla samaan matkavauhtiin kuin vakiopotkurisi, syystä että ProPulse luistaa enemmän.
Ainoa hyöty tuolla rusetilla on mielestäni uistelukäytössä. Tällöin voit (teoriassa) säätää siirtymiä varten nousun matka-ajoon sopivaksi, ja uistelun aloitettaessa voi taas nousua pienentämällä säätää vauhdin sopivaksi. Käytännössä tosin tuota ei vesillä oikein pysty tekemään, joten parempaan lopputulokseen pääsee ostamalla kaksi potkuria, ja laittaa ennen reissua kuhunkin tilanteeseen paremmin sopivan potkurin paikoilleen.
Tuon ProPulsen kestävyyskään ei ole mitenkään mairitteleva, eli melko pienestäkin pohjakosketuksesta seuraa lapojen sinkoilu pohjamutiin. Toisaalta tämä kyllä säästää vetolaitteen vaurioitumiselta, joka taas teräspotkureita käytettäessä on hyvinkin todennäköistä.
Kaiken kaikkiaan nuo säädettävät potkurit ovat mielestäni kehitetty paikkaamaan ongelmaa, jota ei olisi syntynyt jos kone olisi oikein mitoitettu. - V-max
Aloittelija vaan kirjoitti:
sattui sisarmallin omistaja keskusteluun mukaan, niin olisi mukava kuulla oletko havainnut samaa ilmiötä trimmauksen vaikutuksesta matkanopeuteen?
Toisekseen, kävin jututtamassa ProPulsen myynyttä paikallista myyjää (myy myös Hondat) tänään ja hän oli sitä mieltä, että ProPulsella samalla nousulla kuin vakiopotkurilla matkavauhti pitäISI pysyä samana samoilla kierroksilla (n. 4500r/min) eli niinkuin olin jo itse päätellytkin. Jos huippuja halutaan lisää, niin moottoria pitäisi nostaa ainakin yksi reikä (n. 2cm). Katsoin omasta veneestä tilanteen ja tuon verran siellä olisi mahdollista konetta nostaa ilman uusien reikien poraamista.Jos käytän n. 25-30 solmun matkanopeutta, niin kyllä kone kiertää kevyemmin ja kulku on mukavampaa, kun trimmi on selvästi plussalla. Itsellä 20 solmun nopeus ei ole kovinkaan taloudellinen ja miellyttävä, koska moottorin painosta johtuen pitää trimmata miinukselle. Potkuri on yamahan kiillotettu teräs rusetti, joka ottaa täydellä 5600 kierrosta ja gps-nopeus vähän päälle 52 solmua.
- Jaana87a
Propulsea testattu
http://venetieto.fi/propulse-komposiittipotkuri
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760