Paljonko arvioisitte että menee sähkötöihin 115 m2 taloon jos mukana on kaikki tarvikkeet ja upotettavat valot yms ja pihalle muutamia valoja? On niin mielettömästi heittäneet arviot, minusta 6 000 euroa riittää hyvin, pääsuunnittelija sanoi 15 000!!! Kuulostaa hiukan yliampuvalta! Jossain sähkölehdessä oli juuri miten 156 m2 taloon jossa budjetti oli ollut 400 000 e (eli ei mikään halpa kyhäelmä) kaikki sähkötyöt ja tarvikkeet oli maksanut 10 000 e. Näin ollen meidän 200 000 e ja pienempään taloon en siis odottaisi että meille menee 10 000 e:kaan. Mitäs olette mieltä??? tarkoitus on ottaa ihan perus kamat ja jonkun verran upotetavia valoja.
Omakotitalon sähkötöiden budjetti
13
3793
Vastaukset
- Pilot 22
Ei varmaankaan 400000 euron hintaisen talon sähkötyöt tarvikkeineen tule tehtyä 10000 eurolla!Tai sitten jos joku tekee niin halvalla niin taitaa jäädä kyseisen kaverin ekaksi ja viimeiseksi hommaksi.Sanoisin,että kysymääsi taloon(varusteista paljon riippuen)tulee sähkötyöt tarvikkeineen(mikäli sähkölämmitys)mukaanlukien maksamaan noin 12000-18000 euroa.Painotankin tässä sitä,että minkään Bilteman tarvikkeilla tai vastaavilla ei lähdetä hommaa tekemään.
- lehdessä
painovirhe, sillä 400k€/156m2=2564 €/m2. Siis pelkkä rakennuskustannus olisi noin paljon? "Normaalitapauksen" saisi n. puoleen hintaan, vaikka urakoitsijat urakoisivat kaiken ja itse vain syleskelisi vieressä. Oli miten oli, niin sähköihin menee n. 10% talon kokonaiskustannuksista riippuen tietenkin putkitetaanko reitit, mikä varustetaso, onko sähkölämmitys...
- se oli joku sähköjulkaisu
asiallinen juttu oli, voitte itse katsoa jos ette muuten usko summia!
Meille on tulossa vesikiertoinen lattialämmitys ja se ei kuulu budjettiin, siis tähän mitä minä arvioisin.
- mutta urakkalla
menee 12000, se on totuus.
Enston kamat saat bauhausista tai rautakaupasta tukkuhintaan ja asennutat tuntitöinä ja vedät piuhat tai putket itse rakenteisiin.- vielä..
varastaa tarvikkeet ja kytkee ne itse tai kytkettä ne tutulla sähkärillä ja jättää palkat maksamatta,niin ei maksa sähköt taloon mitään. On tyhmää sanoa että saa 6000 tuhannella, kun tekee itse sitä sun tätä. Tavalliselta pulliaiselta ei onnistu sähktyöt ei sitten mitenkään. Jos kysytään ,paljonko sähköt maksaa taloon, se tarkoittaa kokonaishintaa tarvikkeineen, asennuksineen ja arvonlisäveroineen. Ja tuon kokoiseen sähkölämmitystaloon etelässä maksaa noin 10000-11000 euroa asennettuna.
- Samat lähtökohdat
Aika lailla saman kokoinen ja karkeasti ottaen samoin varustellussa talossa kustannukset ovat noin 9-10 000 euroa töineen ja muineen. Ehkä päästään hiukka allekin, mutta tuossa tuo suuruusluokka pyörii ihan vakiotavaralla ilman suuria ihmeitä.
- Pimeenä?
Ja jätettiin yhteiskunnan velvoitteet maksamatta!
- Jan.Kupila
Ei kukaan voi sanoa mitään hintaa, ennen kuin on nähnyt sähköpiirustukset. Käy sivulla
http://www.pasedo.net - rakentajarane
sähkötöille 50 euroa neliö /- jotain riippuen valaisimien määrästä
- SSSSähkö
Kuule missä olet tehyt 50€/h kuitilla vastaus ett missän
115x50€/m3=5750€ koko urakka
taisi jäädä kyllä alle perustason mutta eihän rakentaja huoma kun vasta valmissa talossa puutuvat pistorasiat sun muut.
fakta on että pihavalot puutuu pihalta 100 varmasti luovuttus kuvat ovat tekemättä sekä mittaukset. ja kuittia tekemättä uppo valaisimista puhumatakaan.
jos oletetaan ett tarvikeet olisivat 50% eli 2875€
ja työ 2875€ - alv 22 =2243€ miinus kulut miinus verot jäiköhän plusalle?????
mistä näitä pöllöjä riitää jotka tekevät muka 6000€
- Savun jälkeen
Kustannusarvioissa lasketaan sähkötöiden osuudeksi 8-12% kokonaiskustannusarviosta.
Oulun alueella sähkötyöt kivitaloissa on ollut 25000-35000 euroo ja vastaavat puutalot n.5000 euroo vähemmän, eikä mitään luxusta ole laitettu.
Tietyti 115m2:n Jukkatalon sähköt saa "karvalakki" varustuksella 16000 eurolla mutta siinä on aravavarustus, ei kannata atk-verkkoa eikä murtoilmoitusjärjestelmää haaveilla.
Upotetuissa valaisimissa sähkötyön hinta hämää , koska kirvesmiehelle pitää maksaa siitä upotuskotelon teosta enemmän kuin se valaisin maksaa.- sssssähkö
aivan oikein
- mölliskö
eiköhän tuo me karkeasti n. 100e /neliö sähkötöiden osalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?971968- 881380
- 1101153
- 761047
- 1201038
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57893- 47811
- 36792
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48761- 33713