Hei!
Minut on valittu opiskelemaan liiketaloutta ja metsätaloutta erääseen ammattikorkeakouluun. Liiketalous tuntuu itseäni kiinnostavalta vaihtoehdolta (valmistuu tradenomiksi). Metsätalousinsinöörit taas kuulemmat työllistyvät paremmin ja saavat parempaa palkkaa. En tiedä tätä asiaa varmasti.
Ongelmanani on se, että jos lähden opiskelemaan metsätaloutta, joudun muuttamaan Pieksämäelle. Tämä vaihtoehto ei oikein houkuttele minua, sillä Pieksämäki ei ole mikään iso opiskelijakaupunki. Lisäksi olen huono biologiassa / maantiedossa (ei oikein kiinnosta minua).
Nyt te varmaan ihmettelette miksi edes hain metsätalouden koulutusohjelmaan, jos en ole menestynyt biologian opinnoissa. Metsätalousinsinöörit toimivat työelämässä tietääkseni erilaisissa asiantuntija-, työnjohto-, koulutus-, neuvonta- ja suunnittelutehtävissä sekä monenlaisissa projekteissa. Näistä asioista olen kiinnostunut.
Mutta, mitä mieltä olette, kannattaisko minun kouluttautua metsätalousinsinööriksi vai tradenomiksi?
Tradenomiksi vai metsätalousinsinööriksi?
18
4309
Vastaukset
- melkein ekonomi
valitse se ala mikä sua kiinnostaa eniten. Jos tradenomiksi haluat niin sun pitää ainakin keksiä hyvä myyntipuhe itsestäsi kun haet töitä, sillä meitä talousalan korkeastikoulutettuja mahtuu 13 tusinaan. Mutta opiskele ihmeessä sitä mikä sua kiinnostaa. Lisäksi kannattaa miettiä mikä esim. asiantuntijanhommissa kiinnostaa.. asiantuntijana olo on ihan sama kuin opiskelijana olo, eli luet pirusti (tosin asiantuntija ei saa olla kovin usein väärässä :)).
- apelli
Älä vaan valitse tradenomin opintoja, Suomi on jo pullollaan tradenomja jotka ei mielestään saa koulutusta vastaavaa työtä. Paremmat mahikset työnsaantiin on ehdottomati metsätalousinsinöörillä.
- teet päätöksen.
Työllistymisen kannalta metsäinsinööri on huono vaihtoehto tällä hetkellä. Paikkoja on tosi vähän auki ja palkat melko huonoja, tosin tässä suhteessa Tradenomi ei ole työllistymisen suhteen yhtään parempi ja pääasiassa palkat myös melko kehnoja. Suosittelisin mielummin esim. rakennus, sähkö, LVI tai vaikkapa IT-alan insinööritutkintoja jos välttämättä insinööriksi haluat. Tutkiskele palkkatietoja esim. tilastokeskuksen sivustolta ja esim. mollin sivustolta saa melko hyvän kuvan minkä alan osaajille paikkoja on vapaana. Itse erehdyin kouluttautumaan tradenomiksi ja opintotodistuksella on suunnilleen yhtä paljon arvoa kuin Embon erikoispehmeällä wc-paperilla. No onneksi en lannistunut ja kouluttauduin sähköteknikoksi ja se ainakin työllisyys ja palkkatilanteen kannalta kannatti.
- ????
teet päätöksen. kirjoitti:
Työllistymisen kannalta metsäinsinööri on huono vaihtoehto tällä hetkellä. Paikkoja on tosi vähän auki ja palkat melko huonoja, tosin tässä suhteessa Tradenomi ei ole työllistymisen suhteen yhtään parempi ja pääasiassa palkat myös melko kehnoja. Suosittelisin mielummin esim. rakennus, sähkö, LVI tai vaikkapa IT-alan insinööritutkintoja jos välttämättä insinööriksi haluat. Tutkiskele palkkatietoja esim. tilastokeskuksen sivustolta ja esim. mollin sivustolta saa melko hyvän kuvan minkä alan osaajille paikkoja on vapaana. Itse erehdyin kouluttautumaan tradenomiksi ja opintotodistuksella on suunnilleen yhtä paljon arvoa kuin Embon erikoispehmeällä wc-paperilla. No onneksi en lannistunut ja kouluttauduin sähköteknikoksi ja se ainakin työllisyys ja palkkatilanteen kannalta kannatti.
Mistäs sähkötkenikoita on sen jälkeen valmistunut kun tradenomitutkinto on tullut markkinoille?
Sähköasentajaa tarkoittanet? - menet...
opiskelemaan Tradenomiksi, niin yritä mahdollisimman pian siirtyä IT puolelle, silläpuolella vielä töitä ainakin etelässä riittää...
- tietoa.
???? kirjoitti:
Mistäs sähkötkenikoita on sen jälkeen valmistunut kun tradenomitutkinto on tullut markkinoille?
Sähköasentajaa tarkoittanet?Oikeassa sinällään kyllä olet mutta nimike sähköteknikko kertoo maallikolle enemmän kuin sähköasentaja.
- Kyllä
tietoa. kirjoitti:
Oikeassa sinällään kyllä olet mutta nimike sähköteknikko kertoo maallikolle enemmän kuin sähköasentaja.
Epäolennaista maallikolle mutta oikea (muinainen) sähköteknikko voisi vetää hernemaissipaprikat hengitystiehyeisiin jos asentaja kutsuisi itseään teknikoksi...
- kertoo...
tietoa. kirjoitti:
Oikeassa sinällään kyllä olet mutta nimike sähköteknikko kertoo maallikolle enemmän kuin sähköasentaja.
... koska maallikkokin tietää mikä ero on sähköteknikolla ja -asentajalla.
Itse taidat olla satusetä, koska tuskin olet ollut missään tekemisissä ko. alan kanssa, kun sekoitat termit. - vain..
tää tradentutkinto on tosi turha.
- Trade03
vain.. kirjoitti:
tää tradentutkinto on tosi turha.
Jos kyseisiltä opintolijoilta valmistuineihin tuttuihin on uskomista niin tällä hetkellä yhtä turhia tutkintoja kumpikin, kannattaa miettiä jotain muuta alaa minkä osaajilla on kysyntää.
- samaa mieltä
Trade03 kirjoitti:
Jos kyseisiltä opintolijoilta valmistuineihin tuttuihin on uskomista niin tällä hetkellä yhtä turhia tutkintoja kumpikin, kannattaa miettiä jotain muuta alaa minkä osaajilla on kysyntää.
Molemmat tutkinnot ovat turhia. Valitse vaikka putkimiehen,rakennus- tai sähköalan tutkinto. Niillä on kysyntää joten tuskin tarvitsee työttömänä olla. Myös palkkaus on hyvä.
- eräs epätietoinen
Trade03 kirjoitti:
vai että tuleeko teistä tradeista osaajia kun käytte sitä amk:ta? Itse olen käynyt kauppakorkean, enkä ikimaailmassa voisi pitää itseäni talousalan osaajana pelkällä koulutuksen perusteella. Työnteolla sinusta tulee alan osaaja, ei koulun penkillä. Vai onko amk sitten niin paljon parempi paikka kuin kauppakorkea?
- toden totta
eräs epätietoinen kirjoitti:
vai että tuleeko teistä tradeista osaajia kun käytte sitä amk:ta? Itse olen käynyt kauppakorkean, enkä ikimaailmassa voisi pitää itseäni talousalan osaajana pelkällä koulutuksen perusteella. Työnteolla sinusta tulee alan osaaja, ei koulun penkillä. Vai onko amk sitten niin paljon parempi paikka kuin kauppakorkea?
Teknisenalan tutkinnon suorittaneet (rakennus,lvi,sähkö,it) työllistyvät paremmin ja vielä koulutusta vastaaviin työpaikkoihin. Mitä tilastokeskuksen palkkatilastoihin on uskomista niin vielä ansaitsevat paremmin. Se on faktaa. Kaupallisen tutkinnon suorittaneilla ei ole siinä määrin kysyntää markkinoilla, joten en suosittele. Metsäinsinöörit eivät palkkatilaston ansaitse kovinkaan kummoisesti mutta työkin on varmaan yhtä metsässä samoilua.
- viisastelua...
... eihän tuossa edes sanottu, että koulusta valmistuessaan olisi mikään huippuammattilainen.
Sen sijaan jos et osaa mitään, koulutus on mennyt hukkaan. Niillä aloilla, joissa osaajia tarvitaan, rekrytoidaan alan peruskoulutuksen saaneita oppimaan ammattilaisiksi -- jopa huippuammattilaisiksi -- työssä.
Kelpasiko vastaukseksi? - Analyytikko75
viisastelua... kirjoitti:
... eihän tuossa edes sanottu, että koulusta valmistuessaan olisi mikään huippuammattilainen.
Sen sijaan jos et osaa mitään, koulutus on mennyt hukkaan. Niillä aloilla, joissa osaajia tarvitaan, rekrytoidaan alan peruskoulutuksen saaneita oppimaan ammattilaisiksi -- jopa huippuammattilaisiksi -- työssä.
Kelpasiko vastaukseksi?Asian ydin ei tullut ilmi. Oikean vastauksen löytämiseksi pitäisi miettiä millaiseen päämäärään sen koulutuksen kautta on alunperin ollut tavoite päästä, jonka jälkeen analysoida tulokset ja vetää johtopäätökset. Jos olet kouluttaunut tiettyyn ammattiin hyvän elintason saamiseksi ja näin ei käykkään niin silloin voi sanoa että koulutus on mennyt hukkaan, jos tämä hyvä elintaso on ollut päätavoite. Tietysti jos asiaa ajatellaan pelkästään koulutuksen kannalta niin silloin voidaan sanoa, että koulutus ei ole mennyt hukkaan, jos sitä kautta on oppinut itselleen ammatin.
- ehkäpä ei
Hhhmm. Miten siis kehittyä osaajaksi jos eivät työnantajat anna mahdollisuutta työntekoon ja sitä kautta kehittymiseen osaajaksi?
- Usko pois...
Älä ihmeessä lähde tradenomiksi opiskelemaan!Ei löydy tradenomeille töitä tästä maasta.Totuus on,että suuri osa tradenomeista jää heti valmistuttuaan työttömiksi.Jopa merkonomeja otetaan mieluummin töihin,vaikka periaatteessa onkin aika samanlainen koulutus.
En tiedä metsätalouden työpaikkojen määrää,mutta luulisin,että niitä on enemmän kuin paikkoja tradenomeille.Jos siis haluat tulevaisuudessa töitä,valinta on aika selkeä...- Ilmis
Putkimies, hitsari, sähköasentaja. Siinä päivän sanat jos töitä haluat.
Ja se on vissi varma.
En usko että kumpikaan noista, joita harkitset, tuo helposti leipää pöytään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733674Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k92001Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261333- 1341220
- 1011084
- 1091065
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701020Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6975- 60974
- 35886