Kasvaako teho, jos ahdot samat, mutta isompi turbo?

Miten on?

Eli ahtaako isompi ahdin enempi ilmaa samoilla ahdoilla kuin pienempi ahdin ja tuottaa enemmän tehoa, kun samalla bensansyöttöä lisätään? Voi olla pässikysymys, mutta kertokaa viisaammat.

35

12032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juurikaan

      isompi ahdin lähtee isommilla kierroksilla ahtamaan suhteessa pienempään. riippuen mitä sillä halutaan mutta esim. mieluummin dieseliin ottaisin pienemmän joka lähtee mukaan huomattavasti pienemmillä kierroksilla ja siten alavääntö lisääntyy. ahto = ahdettu ilman määrä

      • esa_

        siinä on eroa ison ja pienen ahtimen tuotossa samalla ahtopaineella, eli isommalla saadaa enemmän tehoa samalla paineella.


      • -seurailija-
        esa_ kirjoitti:

        siinä on eroa ison ja pienen ahtimen tuotossa samalla ahtopaineella, eli isommalla saadaa enemmän tehoa samalla paineella.

        Jos ahdetun ilman paine ja lämpötila on sama, niin mistä se tehoero erilaisilla ahtimilla aiheutuu ?


      • ???
        -seurailija- kirjoitti:

        Jos ahdetun ilman paine ja lämpötila on sama, niin mistä se tehoero erilaisilla ahtimilla aiheutuu ?

        Eikös isompi turbo, (siis myös isommat kompressori- ja turbiinipyörä) ahda enemmän ilmaa samassa ajassa sylinteriin? Ja jos kasvanut ilmamäärä saa kaverikseen kasvaneen polttoainemäärän niin eikös teho kasva? Eikös? Eikö? Ok, en minä tiedä, kertokaa viisaammat?


      • -seurailija-
        ??? kirjoitti:

        Eikös isompi turbo, (siis myös isommat kompressori- ja turbiinipyörä) ahda enemmän ilmaa samassa ajassa sylinteriin? Ja jos kasvanut ilmamäärä saa kaverikseen kasvaneen polttoainemäärän niin eikös teho kasva? Eikös? Eikö? Ok, en minä tiedä, kertokaa viisaammat?

        Että sylinteriin menevä ilmamäärä on riippuvainen vain paineesta ja lämpötilasta !

        Miten lienee ?


      • esa_
        -seurailija- kirjoitti:

        Että sylinteriin menevä ilmamäärä on riippuvainen vain paineesta ja lämpötilasta !

        Miten lienee ?

        asia olisi noin niin miksi sitten isommalla turbolla saadaa samalla paineella koneesta suurempi teho?

        eri ahtimilla on erilaiset tuotot samoilla paineilla...

        mitä järkeä olisi muuten vaihtaa ahdinta isompaan?


      • mää ite
        -seurailija- kirjoitti:

        Jos ahdetun ilman paine ja lämpötila on sama, niin mistä se tehoero erilaisilla ahtimilla aiheutuu ?

        pakokaasujen pienemmästä vastapaineesta, kun pakopuolella on pienempi vastapaine (isompaa ahdinta käytettäessä)sylinterien täytös paranee kun isompi määrä pakokaasuista on poistunut imutahdin alkaessa.Siitä kun ajattelee eteenpäin... sylinteriin tulee enemmän ilma-polttoaineseosta ahtopaineiden pysyessä samana.


      • -seurailija-
        mää ite kirjoitti:

        pakokaasujen pienemmästä vastapaineesta, kun pakopuolella on pienempi vastapaine (isompaa ahdinta käytettäessä)sylinterien täytös paranee kun isompi määrä pakokaasuista on poistunut imutahdin alkaessa.Siitä kun ajattelee eteenpäin... sylinteriin tulee enemmän ilma-polttoaineseosta ahtopaineiden pysyessä samana.

        Eiköhän kummassakin tapauksessa ahtimen käyttöön oteta suunnilleen sama osa pakokaasujen energiasta, paitsi pienempi saattaa toimia vielä paremmalla hyötysuhteella ja sen aiheuttama vastus voi plla jopa pienempi, ellei sitten hukkaporttia tai putkistoa mitoiteta erikokoisiksi, mutta luulisin että se ei tainnut olla kysymyksen tarkoitus.


      • ihan
        mää ite kirjoitti:

        pakokaasujen pienemmästä vastapaineesta, kun pakopuolella on pienempi vastapaine (isompaa ahdinta käytettäessä)sylinterien täytös paranee kun isompi määrä pakokaasuista on poistunut imutahdin alkaessa.Siitä kun ajattelee eteenpäin... sylinteriin tulee enemmän ilma-polttoaineseosta ahtopaineiden pysyessä samana.

        noin mene, jos se olisi pakopuolen vastapaineesta kiinni niin remmiahdin olisi paras ratkaisu...


      • Turbo-Hara
        -seurailija- kirjoitti:

        Että sylinteriin menevä ilmamäärä on riippuvainen vain paineesta ja lämpötilasta !

        Miten lienee ?

        Paine on paine ja tuotto on tuotto (määrä).
        Isommassa on parempi tuotto verrattaessa samalla paineella. Muista että isompi ahdin tuottaa viileämpää ilmaa samalla paineella.

        Pieni vakioahdin pudottaa hyötysuhdetta jo hyvin pienen paineennoston jälkeen. Samoin ahtoilman lämpötila nousee. Ei hyvä jos haetaan paljon lisätehoa.

        Vakioturbot on optimoitu kyseiseen autoon. Ne antaa usein hyvän hyötysuhteen jo matalilla kierroksilla ja alhaisella mottorin kuormituksella. Siksi niiden ajomukavuus on yleensä parempi kuin viriturbon (tapauksesta riippuen).


      • Pakopesä puoli ahdin ruuvvari
        esa_ kirjoitti:

        asia olisi noin niin miksi sitten isommalla turbolla saadaa samalla paineella koneesta suurempi teho?

        eri ahtimilla on erilaiset tuotot samoilla paineilla...

        mitä järkeä olisi muuten vaihtaa ahdinta isompaan?

        Siis tämähän menee nyt näin että jos Terolla on iso mulkku ja Antilla ei mutta molemmat laittaa samaan pakopesään vuorotellen niin eikö Tero laita enemmän tavaraa moottoriin samassa ajassa kuin Antti?


    • Paineistaja

      Koneen virtaus pysyy samana. Kyse on samasta asiasta kun pumppaa pumpulla säiliöön vettä reijästä tietyllä paineella. Pienemmällä pumpulla säiliö täyttyy yhtä nopeasti, niin kauan kun reiän koko pysyy sellaisena, että pumppu pystyy pitämään halutun paineen yllä.. Elikkäs sitten kun ahtopaineet on kasvatettu niin isoksi ja koneen virtaukset on niin suuret ettei pieni turbo pysty pitämään paineita, niin sitten pitää mennä ostamaan isompi turbo.
      Vaikka onhan niissä kyllä muitakin tärkeitä ominaisuuksia kun tuotto..

      Ahtopaineen nosto kasvattaa virtausnopeutta ja siten lisää sylinterin täyttöä. Koneen virtausta voi kyllä parantaa myös nokka-akselin/akseleiden vaihdolla, sekä imu ja pakopuolen isontamisella venttiileistä alkaen..

      bensan määrän lisäämistä ei ole mitään apua, jos ahtoja ei nosta samalla..

      Tää oli mun käsitys asiasta, voi olla muitakin teorioita..

      • T.Urbo

        Pelkistetysti,eli eikös soppa katoa lautaselta suuhun isolla lusikalla nopeammin,kuin pienellä,jos lusikoimisnopeus pysyy samana?! : ) Turboissa periaate sama.Jos aletaan tarkentamaan,niin kun ahtimen koko kasvaa,niin ilmanmäärä myös kasvaa,mutta tilannetta muuttaa se,että mikäli turbon jälkeisten ahtoputkien koko pysyy saman,myös virtausvastus kasvaa.Samoin paineen kasvaessa myös ahtoilma lämpenee huomattavasti.Eikä tehonlisäys ole niin suora ja selkeä.
        Siis,isommalla ahtimella on mahdollista saada suurempi teho moottorista,mikäli muu "tekniikka",osat vastaavat lisääntynyttä ilmamäärää.Mutta esim.kaksi kertaa suurempi turbo ei automaattisesti anna kaksinkertaista tehoa!


      • esa_

        hyvä selitys mutta ahtimen toimintaa ei voi verrata tollaseen vesipumppu systeemiin joten toi ei pidä paikkaansa...


      • Pörje

        Ilman virtausnopeus riippuu paine-erosta, eli toisella puolella on ahtopaine ( tai vakio ilmanpaine ) ja toisella puolella vastukset (myös virtaus), ja virtausmopeutta/määrää voidaan kasvattaa vastuksia vähentämällä (kannen porttaus, nokka ym) ja / tai ahtopainetta nostamalla.

        Jos samaan moottoriin ahdetaan vakiolämpöistä ilmaa tietyllä paineella, niin on aivan yhdentekevää minkä värisellä, kokoisella tai muotoisella laitteella se tehdään, tulos on vaemasti aina sama.

        Jos nojataan siihen, että suurempi ahdin tuottaa suuremman virtausmäärän, niin ollaan kysymyksen ulkopuolella, nimittäin ahtopaine riippuu juuri turbon tuottamasta virtausmäärästä ja jos kysymyksen mukaisesti ahtopaine on sama, niin ahtimien tuottama virtausmääräkin on oltava sama.

        Se miksi suurempaa tehoa haetaan suuremmilla ahtimilla on tuossa ' Paineistajan ' tekstissä selvitetty, kuten muukin em teksti olisi syytä lukea ajatuksen kanssa..


      • esa_
        Pörje kirjoitti:

        Ilman virtausnopeus riippuu paine-erosta, eli toisella puolella on ahtopaine ( tai vakio ilmanpaine ) ja toisella puolella vastukset (myös virtaus), ja virtausmopeutta/määrää voidaan kasvattaa vastuksia vähentämällä (kannen porttaus, nokka ym) ja / tai ahtopainetta nostamalla.

        Jos samaan moottoriin ahdetaan vakiolämpöistä ilmaa tietyllä paineella, niin on aivan yhdentekevää minkä värisellä, kokoisella tai muotoisella laitteella se tehdään, tulos on vaemasti aina sama.

        Jos nojataan siihen, että suurempi ahdin tuottaa suuremman virtausmäärän, niin ollaan kysymyksen ulkopuolella, nimittäin ahtopaine riippuu juuri turbon tuottamasta virtausmäärästä ja jos kysymyksen mukaisesti ahtopaine on sama, niin ahtimien tuottama virtausmääräkin on oltava sama.

        Se miksi suurempaa tehoa haetaan suuremmilla ahtimilla on tuossa ' Paineistajan ' tekstissä selvitetty, kuten muukin em teksti olisi syytä lukea ajatuksen kanssa..

        ns. kompressori on mallia keskipakoahdin eli imuilma kiihdytetään siivellä läpi turbon sisällä olevasta pienestä raosta, jolloin ilman nopeus kasvaa ja paine alenee. Tässä tilanteessa meillä on matalapainesta suurella nopeudella virtaavaa ilmaa joka nopeus putkistossa hidastuu ja paine kasvaa.
        Sitten pitäisi saada pienestä kompurasta lisää ilmamäärää, mutta se ei onnistukkaan niin helposti.
        Kun ilman nopeutta lisätään turbon sisällä niin se ylittää äänennopeuden
        jolloin PAINE KASVAA JA VIRTAUSNOPEUS LASKEE.
        Eli paine putkistossa on korkeapaineista hitaasti kulkevaa ilmaa=heikko tuotto.
        Kun taas isommalla kompuralla voidaan sama ilmamäärä siirtää alisoonisesti on sen paine pienempi.
        Paine on vain ikävä sivutuote kun yritetään saada ilma VIRTAAMAAN.


      • Pörje
        esa_ kirjoitti:

        ns. kompressori on mallia keskipakoahdin eli imuilma kiihdytetään siivellä läpi turbon sisällä olevasta pienestä raosta, jolloin ilman nopeus kasvaa ja paine alenee. Tässä tilanteessa meillä on matalapainesta suurella nopeudella virtaavaa ilmaa joka nopeus putkistossa hidastuu ja paine kasvaa.
        Sitten pitäisi saada pienestä kompurasta lisää ilmamäärää, mutta se ei onnistukkaan niin helposti.
        Kun ilman nopeutta lisätään turbon sisällä niin se ylittää äänennopeuden
        jolloin PAINE KASVAA JA VIRTAUSNOPEUS LASKEE.
        Eli paine putkistossa on korkeapaineista hitaasti kulkevaa ilmaa=heikko tuotto.
        Kun taas isommalla kompuralla voidaan sama ilmamäärä siirtää alisoonisesti on sen paine pienempi.
        Paine on vain ikävä sivutuote kun yritetään saada ilma VIRTAAMAAN.

        Saivartele selvästi asian vierestä

        Keskipakopuhaltimen ideahan on juuri se että nopeusenergia muutetaan paine-energiaksi ja juuri paine on se jota tavoitellaan, virtausnopeus saadaan kyllä paineen avulla riittäväksi.
        Eikä kai tässä ollut kysymys siitä, että pienemmän ahtimen tuotto käy riittämättömäksi, eikä keskipakoahtimesta puhalleta ilmaa mistään pienestä raosta, vaan kehä on tilavuudeltaan laajeneva ja mitoitettu niin että mitään kuristusvaikutusta ei ulostulossa saa olla jos sen nyt halutaan edes toimivan.

        Enkä kyllä edes ymmärrä, kuinka putkistossa voi samoilla ahtopaineilla olla vaihtoehtoisesti hitaasti virtaavaa korkeapaineista tai nopoasti virtaavaa matalapaineista ilmaa ? ?
        Mitähän tuolla edes tarkoitat, sitäkö että erkokoisilla ahtimilla voi olla erilainen hyötysuhde eri tuotoilla tai vastaavaa asiaan kuulumatonta.

        Siinä vaiheessa kun ilman nopeusenergia on muuttunut paineeksi, niin ilman tiheys on se minkä ahtopaine saa sen puristumaan ja sen virtausnopeus riippuu siis paine-eroista, sylinteritilavuudesta, kanavien suuruudesta, kierrosluvusta ja tietysti kaasuläpän asennosta ym eikä lainkaan siitä millä nopeudella tai miten paine on saatu aikaan.


      • esa_
        Pörje kirjoitti:

        Saivartele selvästi asian vierestä

        Keskipakopuhaltimen ideahan on juuri se että nopeusenergia muutetaan paine-energiaksi ja juuri paine on se jota tavoitellaan, virtausnopeus saadaan kyllä paineen avulla riittäväksi.
        Eikä kai tässä ollut kysymys siitä, että pienemmän ahtimen tuotto käy riittämättömäksi, eikä keskipakoahtimesta puhalleta ilmaa mistään pienestä raosta, vaan kehä on tilavuudeltaan laajeneva ja mitoitettu niin että mitään kuristusvaikutusta ei ulostulossa saa olla jos sen nyt halutaan edes toimivan.

        Enkä kyllä edes ymmärrä, kuinka putkistossa voi samoilla ahtopaineilla olla vaihtoehtoisesti hitaasti virtaavaa korkeapaineista tai nopoasti virtaavaa matalapaineista ilmaa ? ?
        Mitähän tuolla edes tarkoitat, sitäkö että erkokoisilla ahtimilla voi olla erilainen hyötysuhde eri tuotoilla tai vastaavaa asiaan kuulumatonta.

        Siinä vaiheessa kun ilman nopeusenergia on muuttunut paineeksi, niin ilman tiheys on se minkä ahtopaine saa sen puristumaan ja sen virtausnopeus riippuu siis paine-eroista, sylinteritilavuudesta, kanavien suuruudesta, kierrosluvusta ja tietysti kaasuläpän asennosta ym eikä lainkaan siitä millä nopeudella tai miten paine on saatu aikaan.

        takia sitten isommalla ahtimella saadaa samalla paineella enemmän tehoa kuin pienellä, vaikka muita muutoksia ei tehtäisi??


      • edellinen
        esa_ kirjoitti:

        takia sitten isommalla ahtimella saadaa samalla paineella enemmän tehoa kuin pienellä, vaikka muita muutoksia ei tehtäisi??

        Niin päättelet ?


      • Ja ilmanpaine
        esa_ kirjoitti:

        ns. kompressori on mallia keskipakoahdin eli imuilma kiihdytetään siivellä läpi turbon sisällä olevasta pienestä raosta, jolloin ilman nopeus kasvaa ja paine alenee. Tässä tilanteessa meillä on matalapainesta suurella nopeudella virtaavaa ilmaa joka nopeus putkistossa hidastuu ja paine kasvaa.
        Sitten pitäisi saada pienestä kompurasta lisää ilmamäärää, mutta se ei onnistukkaan niin helposti.
        Kun ilman nopeutta lisätään turbon sisällä niin se ylittää äänennopeuden
        jolloin PAINE KASVAA JA VIRTAUSNOPEUS LASKEE.
        Eli paine putkistossa on korkeapaineista hitaasti kulkevaa ilmaa=heikko tuotto.
        Kun taas isommalla kompuralla voidaan sama ilmamäärä siirtää alisoonisesti on sen paine pienempi.
        Paine on vain ikävä sivutuote kun yritetään saada ilma VIRTAAMAAN.

        Jos putkessa on kavennus ja virtausta, niin kavennuksen kohdalla oleva painemittari tosiaan näyttää pienempää painetta kuin siinä putken osassa jossa virtausnopeus on pienempi (putken poikkileikkauspinta-ala on suurempi).

        Lentokoneen siiven yläpinnan yli kulkiessaan ilmannopes on suurempi kuin siiven alapinnalla ja tämä aiheuttaa alipaineen siiven yläpinnalle. Paine ero todetaan siivissä nosteena.

        Jos samassa imusarjassa on tietty paine (esim 1 bar) ja lämpötila (esim 50 C) niin silloin virtausnopeus ja ilmamäärä on sama, ei ole väliä sillä onko ahdin "iso" vai pieni.

        Pörje on mielestäni oikeassa, tuossa pari pykälää alempana. Pörjen muutkin kommentit tuntuvat oikeilta tässä turbokeskustelussa.


      • esa_
        edellinen kirjoitti:

        Niin päättelet ?

        Z32 300zx tt:hen vaihdettiin ahtimet suurempiin, ennen ahtimien vaihtoa paineiden ollessa 1.0 tehoa mitattiin 334hp, vaihdon jälkeen samoilla paineilla mitattiin samassa penkissä 386hp, muita muutoksia ei tehty.

        mikä aiheuttaa sitten tuon??


      • Boxi
        esa_ kirjoitti:

        Z32 300zx tt:hen vaihdettiin ahtimet suurempiin, ennen ahtimien vaihtoa paineiden ollessa 1.0 tehoa mitattiin 334hp, vaihdon jälkeen samoilla paineilla mitattiin samassa penkissä 386hp, muita muutoksia ei tehty.

        mikä aiheuttaa sitten tuon??

        Minkälainen moottorinohjausjärjestelmä sulla on? Se osaa joustaa molempiin suuntiin eli sellaiset 10-20% muutokset ilmansaannissa ovat sille vielä OK! Mitä se sitten tehoissa merkitsee niin karkeasti jos laskee dynoista 334*1,1=367hv ja 334*1,2=400hv eli rajoissa pysytään.


      • pakopaine
        esa_ kirjoitti:

        Z32 300zx tt:hen vaihdettiin ahtimet suurempiin, ennen ahtimien vaihtoa paineiden ollessa 1.0 tehoa mitattiin 334hp, vaihdon jälkeen samoilla paineilla mitattiin samassa penkissä 386hp, muita muutoksia ei tehty.

        mikä aiheuttaa sitten tuon??

        Kun ahdin on vaihdettu suurempaan samalla pakopesän koko on kasvanut ja pakopuoli muuttunut paremmin virtaavaksi. Eli vaikka ahtopaine pysyy samana niin todellisuudessa koneeseen lykätään enemmän ilmaa kuin pienellä ahtimella. Kaikki juontaa juurensa laskeneista pakopaineista!


    • punkkuhot

      kysymyksen asettelu on vähän hankala..
      ahtopaine on teoriassa suoraan verrannnollinen palotilaan menevän ilman määrään.Jos ahdin vaihdetaan isompaan, mutta ahtopaine pysyy samana, ei tehonlisäystä saada...

      • autoon

        tässä lausahduksessa tehet virheen.

        "ahtopaine on teoriassa suoraan verrannnollinen palotilaan menevän ilman määrään.Jos ahdin vaihdetaan isompaan, mutta ahtopaine pysyy samana, ei tehonlisäystä saada..."

        ahtopainehan ei ole ilman kulkua, vaan ahdettua ilmaa, jolloin isommilla ja virtaavammilla kompuransiivillä saadaan enemmän virtaamaan samalla ahtopaineella ilmaa. esimerkkinä mersu 300dt; vakio kkk24, paineet vaikkas 1.2, tehoja silloin noin arviolta karkeasti 170hp?! en tiä tarkasti, mutta sama holset hx40:llä ja 1.2bar ahdoilla, tehoja noin 280hp. kummassakin vertailussa mukana hankaloittamassa "laskuja" IC ja 7mm tapit pumpussa.


    • 1.9 guatro

      moi no asian vierestä sen verran et mieluummin kaksi vaikka pienempää turboa kuin yksi iso ,, isossa tahtoo olla viivettä ennenku ahtaa ja pienempi taas toimii niinsanotusti nopeemmin ja herkemmin.

    • jazu-75

      jos ajetaan "pikkuturbolla" esim 1.5 barin paineilla
      voi kompuran hyötysuhde olla enään 50-60%, jolloin imuilman lämpö voi olla jopa 180 astetta.kun vaihdetaan isompaan kompuraan voidaan samalla paineella pysyä 70-75% hyötysuhteessa, jolloin ilma on reilusti viileämpää,noin 140-150 asteista jolloin sitä mahtuu enemmän sylintereihin.tietysti seokset pitää tarkistaa, jotta saadaan hyöty isommasta kompurasta, eikä kone
      mene laihalle.isompi pakopuoli tietysti virtaa paremmin, jolloin myös tapahtuu parempi huuhtelu sylintereissä, mutta myös hiukan lisää viivettä.

      • .jokke

        Voihan asiaa ajatell niinkin, että paine olisi alle 0.5 bar ja virtausmäärä pieni, jolloin isompi ahdin toimii paljon huonommalla hyötysuhteella riittävän virtauksen puuttuessa ja ilman lämpötila onkin suurempi.

        Myös pakovastus kasvaa huonomman hyötysuhteen ja suurempien kitkojen vuoksi kun suurempi osa pakokaasuista joudutaan kierrättämään turbiinin kautta, joten teho putoaa ahdinta suurennettaessa.

        Näitä erikoistilanteita voi varmaankin kehitellä miten vain jos haluaa ruveta pilkkua viilaamaan, ja seoksiin ei paineen normaalirajoissa kylläkään
        tarvitse kajota.


      • jazu-75
        .jokke kirjoitti:

        Voihan asiaa ajatell niinkin, että paine olisi alle 0.5 bar ja virtausmäärä pieni, jolloin isompi ahdin toimii paljon huonommalla hyötysuhteella riittävän virtauksen puuttuessa ja ilman lämpötila onkin suurempi.

        Myös pakovastus kasvaa huonomman hyötysuhteen ja suurempien kitkojen vuoksi kun suurempi osa pakokaasuista joudutaan kierrättämään turbiinin kautta, joten teho putoaa ahdinta suurennettaessa.

        Näitä erikoistilanteita voi varmaankin kehitellä miten vain jos haluaa ruveta pilkkua viilaamaan, ja seoksiin ei paineen normaalirajoissa kylläkään
        tarvitse kajota.

        yleensä ahdin vaihdetaan isompaan, kun alkuperäisestä turbosta loppuu tuotto kovilla paineilla ajettaessa tai pakopesän virtausvastus kasvaa liian suureksi. harvemmin, jos paineet 0,5 bar tai alle, niin ahtimen kokoon puututaan.

        pakovastus putoaa käytettäessä suurempaa turbiini/koteloa. yleensä kaikki pakokaasut "kierrätetään" turbiinin kautta, lukuunottamatta hukkaportin kautta meneviä.

        esimerkki: cossuun vaihdettiin alkuperäisen garretin tilalle uutta gt mallia oleva ahdin. ennen oli 1,4 bar/320 hv ja uudella ahtimella 1,2 bar/370 hv. vaikka paineet pudotettin, niin kyllä
        seoksen tarkistaminen on paikallaan, kun tulee lisää 50hv. eihän teho synny pelkällä ilmalla.


    • pörisee

      voi perhana mitä kaava insinöörejä ottakaa kaksi vesi letkua toinen isompi toinen pienempi kumpaakin sama paine.laskekaa vettä ämpäriin kumpi täyttyy ensin.ei se paine sitä tehoa tee vaan paljon ilmaa ja bensaa.se on sit eri juttu mitä kukakin haluaa herkän ahtimen eli mukavan (vähä tehoa.)Ylhäällä toimivan (paljon teoa pienillä paineilla kestää paremmin)rakentakaa yksi auto ja huomaatte että turbo autoissa ei ole yhtä oikeaaratkaisua.tässä muuten insinööreille ihmettelemistä laittakaa diesel auton hukka portti kiinni mutta syöttöön ette koske ja kaasu pohjaan mitä tapahtuu? hajooko,kulkeeko,nouseeko ahtopaine.siinä teille

      • autoon

        turbotettu sierra 2.3D (XD2), ei tapahu mitään. johtuu syöttöpumpusta. Lucas/CAV/Rotodiesel tyyppinen pumppu ei saa edes tyydyttävästi lisättyä syöttöä (esikammiodiesel -> syötönlisäys = ahtojenlisäys, sillä enempi tavara tarttee enemmän ilmaa palaakseen ja sitävartenhan turbo on). Ilman ruuvausta nousee tuurilla 0.5bar, eikä hukkaportti edes hievahda. Nyt pumppu tapissa ja paineet kohtuulliset 1.0bar. Samasta laitteella alkuperäisellä Boschin pumpulla (Bosch VE4:lla) noin 200hp, 2.5TDic indenorista saisi kestävemmän kannen takia noin 250hp.


    • valtakunta

      Ahtaa tai ei ahda, riippuu tapauksesta.

      Kun ahdin pyörii, sen pyörintänopeus riippuu pakopesän läpi virtaavasta pakokaasuvirrasta ja sen lämpötilasta.
      Tässä tapahtuu energian muuttuminen toiseen muotoon, millä hyötysuhteella, se riippuu ahtimen rakenteesta. (Oikein muotoiltu/mitoitettu?)
      Pakokaasujen sisältämä energia siirretään ahdinpyörälle mekaanisesti akselia pitkin.
      Ilmanpaineen nostaminen ahtopyörällä tapahtuu myös enemmän tai vähemmän hyvällä hyötysuhteella: Miten käytettävä pyörintänopeus sopii ko. siipipyörälle ja vastaavasti haetulle ilmamäärälle? (pakopuolella turbiinipyörälle)
      Ahtopaineen nostaminen nostaa puristetun ilman lämpötilaa, jota joissain sovellutuksissa alennetaan ahtoilman jäähdyttimellä (melkein kaikissa nykyään).
      Tämä auttaa siten että moottoriin menevän ilman lämpötilan laskiessa vähenee moottorin lämpörasitukset. Myös nakutus taipumus bensakoneessa vähenee. Ja eritoten eniten saadaan hyötyä siitä että viileämpää ilmaa mahtuu samalla paineella enemmän sylinteriin, jolloin sinne voidaan toimittaa enemmän polttoainetta, ja tehoa saadaan enemmän jne.
      Nämä asiat vaikuttavat melko monimutkaisesti toisiinsa, joten melko tarkka tutkimus olisi tarpeen useimmissa viritysprojekteissa.
      Mutta muistaa täytyy, että aina kun tehoa otetaan enemmän irti moottorista, moottori rasittuu enemmän, öljyt rasittuvat, laakerit, männät ym kuluvat enemmän... ja sitä herkemmin mitä huonommin moottoria huolletaan.

      • cooler

        viileämpi ahtopaine on happirikkaampaa eli palaa paremmin.


    • Masitheman

      Tuoho iso lusikka, pien lusikka vertauksee ni lisätää selkeydeks jotta isol menee samal mättö tahil enemmä.
      Mut kauhal menis enemmä...
      Mutta ku kurkust ei mee enempää alas ni tahti hidastuu...

    • GoneIn60Hours

      Pienemmällä turpolla virtausnopeuden kasvaessa paine laskee, eli suht. tuotto vähenee kierrosten kasvaessa. Yleensä isommalla ja isommalla syötöllä red linin jälkeen jaksaa painaa kovaa vaan joutuu odottamaan heräämistä. Pari turpoo peräkanaa, ihan kuin patterit sarjaankytkettynä, niin 10bar iiiisot tehot.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe