Öljynvaihto itse

JR Ewing

Ajattelin vaihtaa itse öljyt ja suodattiman perämoottoriin talvitelakoinnin yhteydessä ja säästää siinäkin 100€.

Moottori on Yamaha F50 AETL (vm. 2003)ja ohjekirjaa ei tullut mukana kun yksityiseltä ostin.

Eli vaihdan peräöljyn, moottoriöljyn ja öljynsuodattimen.
Täytyykö konetta käyttää hetki vaihdon jälkeen?

Voisiko joku jeesata miten se tapahtuu ja olisko vaikka netissä ohjeet jossain kun en itse löytänyt.

Kiitos avusta näin etukäteen!

9

2686

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harrastelijakippari

Käyttäisin kyllä konetta hetken ihan sen takia, että voidellut pinnat tulisi huuhdottua sillä uudella öljyllä. Muuten ei ole isoa eroa vaihtaa ne öljyt vaikka keväällä.

• AriT

Öljynvaihdon ajankohdalla _ON_ väliä! Noin karrikoiden meikäläisillä ajotuntimäärillä laakereita ei käyttö kuluta vaan talviseisonta likaisilla öljyillä. Varsinkin dieselkoneissa öljynvaihto syksyllä on erittäin tärkeätä. Olen itse purkanut yhden reilut 10 v vanhan 2000 h ajetun VP TAMD30:n, jonka runkolaakeriliuskat olivat ilmeisesti edellisen omistajien likaisilla öljyillä talvisäilytyksen ansiosta syöpyneet. Kampiakseli ja sylinterit olivat vielä valmistustoleransseissa ja kevyt kiillotus riitti kunnostuksessa, mutta laakeriliuskoissa oli ilmiselviä syöpymiä ja ne menivät vaihtoon.

Itse vaihdan koneen öljyt ja suodattimen aina syksyllä vähän ennen talvisäilöönpanoa, jotta koneeseen jäisi talveksi mahdollisimman puhtaat öljyt laakeripinnoille. PA- ja ilmasuodattimen vaihdan vasta keväällä.

• JR Ewing
        AriT kirjoitti:

Öljynvaihdon ajankohdalla _ON_ väliä! Noin karrikoiden meikäläisillä ajotuntimäärillä laakereita ei käyttö kuluta vaan talviseisonta likaisilla öljyillä. Varsinkin dieselkoneissa öljynvaihto syksyllä on erittäin tärkeätä. Olen itse purkanut yhden reilut 10 v vanhan 2000 h ajetun VP TAMD30:n, jonka runkolaakeriliuskat olivat ilmeisesti edellisen omistajien likaisilla öljyillä talvisäilytyksen ansiosta syöpyneet. Kampiakseli ja sylinterit olivat vielä valmistustoleransseissa ja kevyt kiillotus riitti kunnostuksessa, mutta laakeriliuskoissa oli ilmiselviä syöpymiä ja ne menivät vaihtoon.

Itse vaihdan koneen öljyt ja suodattimen aina syksyllä vähän ennen talvisäilöönpanoa, jotta koneeseen jäisi talveksi mahdollisimman puhtaat öljyt laakeripinnoille. PA- ja ilmasuodattimen vaihdan vasta keväällä.

Eikös vene pidä olla kuivilla kun vaihdat öljyt?
        Eli siis mitä kaikkea täytyy/kannattaa vaihtaa vuosittain nelari perämoottoriin ja miten/mistä?

Kiitos.

• Katsastusmies-1
        JR Ewing kirjoitti:

Eikös vene pidä olla kuivilla kun vaihdat öljyt?
        Eli siis mitä kaikkea täytyy/kannattaa vaihtaa vuosittain nelari perämoottoriin ja miten/mistä?

Kiitos.

Moottorin öljyn saa vaihdettua veneen olessa vesilläkin mikäli haluaa.
        Ongelmana on tukevalla alustalla seisominen ja öljynvalutusastian pysyminen aloillaan.
        Moottorin täyty olla pystyasennossa.
        Mikäli käytössä om traileri, voi veneen napata maihin öljynvaihdon ajaksi.
        Öljynvaihdon jälkeen kanattaa aina käyttää moottoria lämpimäksi asti, dieselmoottorit aivan ajamalla jopa tunnin tai puoli.
        Dieselmoottoreihin jää suuri määrä öljyä jota ei saa imemällä pois, pitkät letkut turboon, öljynjäähdytin letkuin jne.
        Kun ajaa tunnin uusilla öljyillä on varmaa että uusi öljy on laimentanut vanhan kaikkialla. 4-T perämoottori ei oikeastaan tee mitään poikkeusta tässä suhteessa.
        Talvehtiminen vanhat öljyt moottorissa on turmiollista ajan oloon. Palokaasujäämät öljyssä ovat syövyttäviä ennenkaikkea kun mukaan tiivistyy kosteutta.
        Öljy on kuitenkin sen verran halpaa että moottorin hinta huomioiden vaihtaminen useamminkin kannattaa. Itse vaihdan kerran kesällä ja kerran syksyllä, vähintään. ja molemmilla kerroilla ehdottomasti suodatin vaihdetaan myös.

• JR Ewing
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

Moottorin öljyn saa vaihdettua veneen olessa vesilläkin mikäli haluaa.
        Ongelmana on tukevalla alustalla seisominen ja öljynvalutusastian pysyminen aloillaan.
        Moottorin täyty olla pystyasennossa.
        Mikäli käytössä om traileri, voi veneen napata maihin öljynvaihdon ajaksi.
        Öljynvaihdon jälkeen kanattaa aina käyttää moottoria lämpimäksi asti, dieselmoottorit aivan ajamalla jopa tunnin tai puoli.
        Dieselmoottoreihin jää suuri määrä öljyä jota ei saa imemällä pois, pitkät letkut turboon, öljynjäähdytin letkuin jne.
        Kun ajaa tunnin uusilla öljyillä on varmaa että uusi öljy on laimentanut vanhan kaikkialla. 4-T perämoottori ei oikeastaan tee mitään poikkeusta tässä suhteessa.
        Talvehtiminen vanhat öljyt moottorissa on turmiollista ajan oloon. Palokaasujäämät öljyssä ovat syövyttäviä ennenkaikkea kun mukaan tiivistyy kosteutta.
        Öljy on kuitenkin sen verran halpaa että moottorin hinta huomioiden vaihtaminen useamminkin kannattaa. Itse vaihdan kerran kesällä ja kerran syksyllä, vähintään. ja molemmilla kerroilla ehdottomasti suodatin vaihdetaan myös.

Niin elikkäst olen sen verran puusilmä näissä asioissa että en edes tiedä mihin reikään öljyt laitetaan ja mistä vanhat pois?

Mihin hävitätte vanhat öljyt?

• F115
        JR Ewing kirjoitti:

Niin elikkäst olen sen verran puusilmä näissä asioissa että en edes tiedä mihin reikään öljyt laitetaan ja mistä vanhat pois?

Mihin hävitätte vanhat öljyt?

Käyppä lähimmän Yamaha-myyjäsi juttusilla, ja pyydä häneltä tuon moottorisi huolto-opas. Ei maksane montaa kymppiä, ja maksaa itsensä varmasti takaisin heti ensimmäisen öljynvaihdon yhteydessä.

Vanhat öljyt pitää viedä jonnekkin kierrätettäväksi. Kysy sieltä, mistä ostat uudet öljyt, että ottavatko he vastaan vanhat öljysi?

• olet

itse noin osaamaton ja kokematon niin teetä tuo työ liikeessä.

• JR Ewing

se on opittava tekemään itse.

Hyvää kesää sulle!

• mercuryyn

Minulla oli sama haaste viime syksynä Mercuryn huollon kanssa. Menin Vatorille ostin öljyt ja sain käyttöohjeen kopion ja vieläpä ilmaiseksi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4363
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2006
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      61
      1667
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1353
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      913
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      889
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe