...niin uhataan laskea rajoituksia ja jos rahaa ei sittenkään tipu, niin niitä varmaan taas lasketaankin. Tiehallinto asialla: http://www.iltalehti.fi/uutiset/200608104981950_uu.shtml
Aika vähän tuolla äänestäneistä kannattaa rajoitusten alentamista, moniko täällä?
Tiehallinto haikailee nyt keskikaiteita ehkäisemään kohtaamisonnettomuuksia, mikä tietysti kuulostaisi hyvältä, mutta monikohan niistä kohtaamisonnettomuuksista, eli ns. nokkakolarista on tahallaan ajettuja? "Ajautui tuntemattomasta syystä vastaantulijoiden kaistalle", on esitetty arvio, että ainakin 50% on tahallisia (tutkijalautakuntien mielestä 10%) ja usein se vastaantulija on rekka (50% tapauksista). Itsemurhien tekijät varmasti löytävät kaiteista huolimatta paikan toteuttaa tekonsa.
Paljonko niitä "nokkakolareita" sitten sattuu? Taitaa vaihdella vuosittain ohitustilanteissa 80:n ja yksittäistapauksissa 60:n tapauksen molemmin puolin, sekä risteysalueilla 20 ? Kun tuosta määrästä vähennetään itsemurhien tekijät ja risteysalueiden kohtaamisonnettomuudet, niin eipä mitään isoa parannusta saataisi aikaan, vaikka kaikki tiet varustettaisiin keskikaiteella ja maksaisi paljon. Ohitustilanteiden kohtaamisonnettomuudet tietysti vähenisivät kaikki pois, mutta se edellyttäisi keskikaidetta kaikille teille. Olisi parempi helpottaa niitä ohitustilanteita leventämällä ja oikomalla teitä ja poistamalla näkemäesteitä. Vois tulla halvemmaksikin?
Ruotsihan kyllä taitaa aidata koko tieverkkonsa, kun on jo hyvää vauhtia aidannutkin, on riista-aitaa ja keskikaidetta ohituskaistoineen. Se keskikaiteellinen ohituskaistatie ei vaan ole hyvä, mutta kunhan ne kaiteet on saatu, niin siitä on hyvä jatkaa ja Ruotsi varmaan muuttaa ne nelikaistaisiksi. Kysymys kuuluukin, mistä niillä riittää rahaa tiestöön ja Suomella ei?
Kun ei rahat riitä,...
22
1136
Vastaukset
- Saulu
mutta kannatan lakien rikkojille kovempia sanktioita.
Oli muistaakseni pari vuotta sitten otsikoissa ja jotensakin näin: Jos yli o.8 promillea, niin sakkoa 4500 E ja kortti 3 vuodeksi kuivumaan! Kuolemantuottamus/törkeä liikenteen vaarantaminen 10 vuotta vankeutta. Useampi törkeä ylinopeus 3:n vuoden sisällä, niin kortti pois lopullisesti jne.
Vai pitäisikö olla vieläkin kovemmat rangaistukset? Eivät nimittäin toimi nuokaan, ranskalaiset lakkasivat välittämästä ja on arvioitu, että siellä päivittäin ajaa pari miljoonaa kortitonta ja väärennettyjä ajokortteja saa ostaa jostain rahalla ja kauppa käy.
Kuinka kovia sanktioiden mielestäsi pitäisi olla? Jossain tulee sitten se kynnys viimein vastaan ja kansa nousee kapinaan, esimerkkejähän löytyy.- Kommenttimies
Kairakettu kirjoitti:
Oli muistaakseni pari vuotta sitten otsikoissa ja jotensakin näin: Jos yli o.8 promillea, niin sakkoa 4500 E ja kortti 3 vuodeksi kuivumaan! Kuolemantuottamus/törkeä liikenteen vaarantaminen 10 vuotta vankeutta. Useampi törkeä ylinopeus 3:n vuoden sisällä, niin kortti pois lopullisesti jne.
Vai pitäisikö olla vieläkin kovemmat rangaistukset? Eivät nimittäin toimi nuokaan, ranskalaiset lakkasivat välittämästä ja on arvioitu, että siellä päivittäin ajaa pari miljoonaa kortitonta ja väärennettyjä ajokortteja saa ostaa jostain rahalla ja kauppa käy.
Kuinka kovia sanktioiden mielestäsi pitäisi olla? Jossain tulee sitten se kynnys viimein vastaan ja kansa nousee kapinaan, esimerkkejähän löytyy.Suurimmalle osalle nykyiset rajoitukset, säännöt ja rangaistukset ovat OK. Koskaan ei päästä optimaaliseen tilanteeseen. Aina on niitä, jotka haluaisivat kiristää ja toisia, jotka haluaisivat löysätä sääntöjä ja rajoituksia.
- kaiteista
Ensimmäinen suomalainen ruotsalaisten oppien mukainen keskikaistatie taisi olla pari vuotta sitten valmistunut, Lopella kantatiellä 54 sijaitseva muutaman kilometrin pätkä. Lehtiuutisista päätellen rekat tahtovat törmäillä kaiteeseen, mutta pahempia onnettomuuksia ei ilmeisesti ole tapahtunut.
Pätkä on yhtä hermostuttava ajettava kuin armeliaasti edesmennyt Heinolan moottoriliikennetie: ohituskaistan kohdalla revitetään hurjasti, kapeamman osuuden kohdalla kaikki eivät aja sallittua satasta, joten törkeä perässäroikkuminen on tavallista. Miksi ajetaan muutaman metrin päässä edelläolevan puskurista, kun kaiteen vuoksi seuraava ohitusmahdollisuus on vasta parin kilometrin päässä?
Kokonaisuutena en pidä keskikaistateistä, vaikka ohituskaistan ansioista ylämäessä matelevien rekkojen ohittaminen on helpottunut. - Jooseppi2
Kevyt selvitys tieliikenteestä saatavista ja sen parantamiseen käytettävistä rahoista olisi paikallaan. Plus kertomus siitä, mihin yli menevät varat suunnataan.
- Jooseppi2
Noh? Eikö niitä lukuja löydy mistään?
Kaivakaa, kaivakaa.. - Jooseppi2
...tuoltakin kirjoitti:
"2004 verotulot liikenteestä oli yli 6,4 miljardia euroa ja valtion menot liikenteeseen noin 700 milj. euroa"
Saisinko lähteen tuolle tiedolle? En epäile sinänsä, että luvut olisivat noin hurjia, mutta pitäisi varmistua, että se on faktaa. - ...löytyy useasta paikasta
Jooseppi2 kirjoitti:
"2004 verotulot liikenteestä oli yli 6,4 miljardia euroa ja valtion menot liikenteeseen noin 700 milj. euroa"
Saisinko lähteen tuolle tiedolle? En epäile sinänsä, että luvut olisivat noin hurjia, mutta pitäisi varmistua, että se on faktaa.Vaikkapa www.aut.fi
- Asko Ahtopaineensäädin
Jooseppi2 kirjoitti:
Noh? Eikö niitä lukuja löydy mistään?
Kaivakaa, kaivakaa..http://193.208.71.163/indox/tae/index.html
Kattele tuolta. Joskus laskin, että tiestöön sijoitetaan 11% tuloista. - Jooseppi2
...tuoltakin kirjoitti:
Millekkäs sektorille ne loput rahat menevät? Onko siitä mitään dokumentaatiota? Kai verovarojen käyttö on johonkin kirjattu.
- ...laskea
En kannata nopeuksien laskemista, niitä pitäisi nostaa.
Toisaalta kaikki juontaa juurensa tuosta valtioneuvoston periaatepäätöksestä alentaa liikennekuolemien määrää. Se onkin virkamieskoneiston kiihkeimmin toteutettuja asioita, siinä kun voi kyykyttää 100-0 tavallisia ihmisiä. Mitä muuta valtioneuvoston tavoitetta yhtä kiihkeästi ajetaa eteenpäin?
Tuossa on kuitenkin sinänsä typerää se, että siinä ei olla mitenkään huomioitu liikennemäärien kasvua, vaan luvut ovat absoluuttisia kuolemanlukuja.
Toisaalta on hyvä muistaa, että nopeuksien lasku maksaa yhteiskunnallemme paljon. Esimerkkinä vaikkapa talvinopeudet. Turha on Tiehallinnon itkeä ja vinkua valtiolta rahaa nopeusrajoitusten pudottamiseen vedoten, asiahan näyttää jo päätetyn. Mitä hämäystä tuo lehtijuttu nyt oikein on?
http://budjetti.vm.fi/indox/indoxservlet?fullpathxpointer=/2006/TAE/vmkanta/pl31/pl31ml24.xml%23/1&documentrole=tae2006
"Liikennekuolemien määrän nousun estäminen edellyttää lisäksi 100 km/h nopeusrajoitusten asteittaista laskemista 80 km/h:iin 1 200 kilometrillä päätieverkkoa vuoteen 2009 mennessä. Näistä 240 kilometriä olisi runkoteitä, minkä vuoksi sujuvan ja turvallisen runkoverkon osuus koko runkotieverkosta laskee 71 %:sta 65 %:iin vuoteen 2009 mennessä."- alentamista
80km/h riittää pääteille. 100km/h moottoriteille. Ympäri vuoden. Piste.
- pessimisti.
10 vuotta ja ollaan reilusti jo noiden alle
- alentamista
Ohitus tarve vähenee ja liikenne sujuvoituu, kun kaikki ajavat samaa nopeutta. Moottoritielläkin ohitustarve alenee, kun 80, 100, ja 120 ajavien sijaan siellä onkin vain 80 ja 100 ajoneuvoja.
Rahaa säästyy myös turhista talvi/kesä/muuttuvanopeusrajoituskikkailuista. Pörrättäis aina samaa kellontarkasti, ympäri vuoden. - sinivilkku
alentamista kirjoitti:
Ohitus tarve vähenee ja liikenne sujuvoituu, kun kaikki ajavat samaa nopeutta. Moottoritielläkin ohitustarve alenee, kun 80, 100, ja 120 ajavien sijaan siellä onkin vain 80 ja 100 ajoneuvoja.
Rahaa säästyy myös turhista talvi/kesä/muuttuvanopeusrajoituskikkailuista. Pörrättäis aina samaa kellontarkasti, ympäri vuoden.paikkaansa.
>>Ohitus tarve vähenee ja liikenne sujuvoituu, kun kaikki ajavat samaa nopeutta. - Jooseppi2
sinivilkku kirjoitti:
paikkaansa.
>>Ohitus tarve vähenee ja liikenne sujuvoituu, kun kaikki ajavat samaa nopeutta.Ei kannatakkaan aina tuijottaa ainoastaan sitä nopeutta, vaan yhtälöön kuuluu myös ajoneuvo, jolla ajetaan sekä alusta, missä ajetaan.
Kapealla ja kuoppaisella hiekkatiellä 50 km/h voi olla vaarallinen nopeus, kun taas lentokentällä 250 km/h ei ole nopeus eikä mikään.
Nykyrajoitukset ovat alimitoitettuja teihin nähden, ja rajoituksia pudotetaan jo ennen kuin tiestön kunto sitä vaatisi. On vittumaista ajaa hyvää tietä, vaikka sitä pääsisi turvallisesti etenemään nopeampaakin. - Helle sekoittaa ajatukset
alentamista kirjoitti:
Ohitus tarve vähenee ja liikenne sujuvoituu, kun kaikki ajavat samaa nopeutta. Moottoritielläkin ohitustarve alenee, kun 80, 100, ja 120 ajavien sijaan siellä onkin vain 80 ja 100 ajoneuvoja.
Rahaa säästyy myös turhista talvi/kesä/muuttuvanopeusrajoituskikkailuista. Pörrättäis aina samaa kellontarkasti, ympäri vuoden.Kukaan ei ohittele, kaikki ajavat samaa nopeutta!!
Ai missäkö? Suomessako?
- Rattimatti
Kyllä sitä rahaa löytyisi vaan tahtoo olla ilmeisesti tärkeämpiäkin rahanreikiä. Liikennettä on kupattu jo niin pitkään, että olisi korkea aika laittaa se jonon kärkipäähän. Suotta tuota kajoamaan nopeusrajoituksiin. Se ei ole kuin ongelman siirtämistä ja peittelemistä.
- Coala
Enpä tuota nopeuksien alentamista kannata. Mukavaahan olisi tietää mikä on tämä esimerkki tie, missä ei ole enää turvallista ajaa 100km/h Hassua sinällään ,että tajamien ulkopuolella on paljon mutkaisia hiekkateitä, jossa saa aivan laillisesti ajella 80km/h, mutta sitten taas joku suora, asfaltoitu päätie on niin huonossa kunnossa, että siinä ajellaan taas tuota 80km/h
Turvallisuuden ei loppupeleissä luulisi olevan rahasta kiinni. Ratin ja penkin välissä se suurin turvallisuusvaikuttaja on.
Leventämistä taika vuorottelevaa ohituskaistaa kannattaisin.Vanhemmat tiet tuntuvat jo nyt kapeilta. Ei niitä pitäisi enää aidoilla kaventaa. Talvikunnossapito saattasi hankaloitua myös.
Suomalaisen autoilijan pitäisi varmaan ruveta maksamaan jotain veroa, että saataisiin tiet kuntoon... - Kommenttimies
"Kysymys kuuluukin, mistä niillä riittää rahaa tiestöön ja Suomella ei? "
Ruotsalaiset eivät ole samanlaisia ruikuttajia, kuin suomalaiset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1105875Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453833Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4652691Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681720- 871396
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321383Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346- 771268
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1541255